Plaats reactie
1
Hallo,

Ik vraag dit voor een vriendin. Ze klaagde laatst over een trage pc (desktop Win10) en ik zag dat ze geen antivirusprogramma had. Ik heb toen met Malwarebytes free, CCleaner en AdwCleaner een basisschoonmaak gedaan. Daarna ging het wat beter. Uit de scan van M'bytes kwamen twee hacktools van KMS (zie bijlage). Deze zijn in quarantaine geplaatst. Ik heb M'bytes gevraagd of deze onderdeel zijn van het OS (omdat ze bij de installatie gebruikt zijn, wsch. bij de upgrade naar Win10 door een familielid) en zo ja, moeten ze dan teruggeplaatst worden, maar heb nog geen antwoord gehad. Ik heb mijn vriendin geadviseerd een schone installatie te laten doen, zeker omdat ze al jarenlang deze pc gebruikt. Daar ziet ze erg tegen op en dat heeft ze (nog) niet gedaan.

Sinds een paar dagen zijn de twee browsers (Chrome en FF) extreem langzaam geworden en nu opent er geen pagina meer, behalve eentje na heel lang wachten alleen de startpagina. Mijn vriendin zei dat ze misschien de basic repair van AdwCleaner toch had uitgevoerd (had gezegd dat ze die moet overslaan) maar het lijkt me sterk dat dat zo'n sterk effect heeft gehad.

Ik weet niet of dit malware is of iets anders in het OS, dus ik plaats het maar hier bij de browsers. Er kan al iets heel anders conflicteren, toch? Vanavond ga ik naar haar toe en ga proberen via Veilige Modus toch toegang te krijgen tot FF en dan FRST uit te voeren. Heb al gezien dat ik de optie via F8 in Win10 moet aanzetten via de commandprompt. Ik neem aan dat ik nog wel bij de prompt kan komen. Zij wil dat ik een system restore doe (ik had een herstelpunt aangemaakt) maar ik los het liever helemaal op. :D

Of kan ik FRST via een usb-stick laten uitvoeren, voor het geval de Veilige Modus ook geen toegang geeft tot het net? Iemand nog een andere tip voordat ik dit ga uitvoeren?

Dank voor de moeite!
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
2
Hallo,

Wat Malwarebytes heeft gevonden is geen onderdeel van Windows 10, maar een tool om een illegale versie te activeren. Als er een illegale versie is geïnstalleerd zou ik deze eerst eens legaliseren en een schone installatie uitvoeren. Mocht er eerder op dit systeem een legale versie van Windows 7 of 8 hebben gestaan kan je met die licentie Windows 10 activeren. Mochten er dan nog problemen zijn kunnen we even verder naar de mogelijke oorzaak zoeken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Dank je, Maxstar, dat je zo snel reageert, top.

Kunnen er zulke ernstige problemen komen van een illegale versie? Ik neem het graag van je aan.

Dat wordt dan een schone installatie. Sowieso veel beter. Ik heb gezien dat ze alles op 1 partitie heeft staan. Het lijkt me goed om meteen de harde schijf te verdelen in een C:-partitie voor Windows en een D:-partitie voor haar data. Ik heb dat in het verleden weleens gedaan, weet niet meer welk programma. Kun je me er eentje aanraden?
4
Met een illegale versie kan je inderdaad tegen allerlei problemen aanlopen. Denk aan updates die niet geïnstalleerd kunnen worden omdat Windows niet correct is geactiveerd. Maar ook problemen met de activatie zelf waardoor andere onderdelen in Windows niet meer functioneren.

Wat betreft het partitioneren kan je dit tijdens de installatie al doen. Maar achteraf kan ook, via het schijfbeheer in Windows of met een gratis programma als MiniTool Partition Wizard.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Oh ja, de MiniTool. Ik heb nog nooit zelf een installatie uitgevoerd, dus ben me nu snel aan het inlezen, haha. Was daar ook mee bezig voor mijn eigen desktop, dus ik was al een eindje. Deze pagina was me aangereikt en ziet er geweldig uit:

https://www.personalcomputercare.nl/com ... -stick.htm#

Heb net met mijn vriendin overlegd. Ze gaat snel beslissen of een nieuwe desktop niet een veel beter idee is. Die van haar is ong. 9 jaar oud, dus wat mij betreft de beste beslissing. Dan ga ik vanavond nog proberen de huidige nog een beetje aan de gang te krijgen. Sowieso even kijken of die Windows geactiveerd is. Is system restore een goed idee?

Het is even lastig, zo snel grote beslissingen nemen. Een grote uitgave doen of een hele toestand met herinstalleren, snap je. Het goede aan herinstalleren is dat ik dat ook onder de knie krijg. :D Als ze een nieuwe pc koopt, kan ik me uitleven op de oude!
6
Windows installeren lijkt moeilijker dan het is, op die website die je aangeeft staat het gehele proces goed beschreven. Bij stap 7 zie je hoe je de HDD direct kan partitioneren.
Systeemherstel kan je altijd proberen, voordat je overgaat tot een schone installatie.

Overhaast een nieuwe computer kopen zou ik niet aanraden, als er geen hardwarematige problemen zijn dan is dit systeem uiteraard gewoon te herstellen. En kan die misschien nog een aantal jaar mee. Al is een nieuw systeem natuurlijk altijd leuk.. :D
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Ik kwam daar met mijn laptop en zag meteen dat mijn browserpagina's ook niet openden. Dus.....was het de wifi. Gebeld met Tele2 en die dame was verbaasd dat ze nauwelijks verbinding kreeg met het modem. Dus komt er een nieuw modem en gaan we kijken of dat het gewoon was... ::)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”