1
Eric Schmidt, de algemeen directeur van Google, waarschuwt voor een "angstaanjagende" toekomst. Hij verwacht dat een data-explosie het erg gemakkelijk zal maken om mensen te identificeren.

Dat zei Schmidt tijdens de Techonomy-conferentie, waarover de website TechEye bericht. Hij denkt dat er geen privacy meer zal zijn. “Als ik voldoende berichten en locaties van iemand bekijk, en gebruikmaak van kunstmatige intelligentie, zal ik kunnen voorspellen waar hij of zij naartoe gaat”, aldus Schmidt.

“Laat veertien foto’s van jezelf zien en we kunnen je identificeren”, gaat hij verder, zonder te verduidelijken of ‘we’ op Google slaat. “Denk je dat er geen veertien foto’s van je zijn op internet? Je hebt Facebookfoto’s!

"Mensen vinden het heel handig dat er apparaten zijn die onthouden wat ze willen doen en waar ze zijn geweest, want je vergeet dat. Maar de maatschappij is niet klaar voor vragen naar aanleiding van persoonlijke webcontent. We zijn niet bewust genoeg.”

Tempo steeds hoger
“Mensen zijn niet klaar voor de technologische revolutie die komen gaat”, meent Schmidt. “Tussen het ontstaan van de beschaving en 2003 is er 5 exabyte aan informatie gecreëerd. Dat wordt nu om de twee dagen gehaald, en dit tempo versnelt zelfs.”

Hierbij legt de Google-baas de nadruk op de soort data. Het gaat namelijk om de publicatie van persoonlijke content. Privé-informatie waarvan je niet eens wist dat deze online was.

Bedrijven
Daarnaast zegt Schmidt dat er jaarlijks 3 miljard euro aan data in de EU verloren gaat. Dus ook bedrijven dragen bij aan de data-explosie en zijn er niet klaar voor. Veel data zullen verdwijnen in de ether, maar een deel zal onvermijdelijk ook in verkeerde handen terechtkomen, waardoor het nog makkelijker wordt om mensen te identificeren.

Tegenstrijdig
Schmidt zegt echter ook dat er voordelen verbonden zijn aan de data-explosie, maar daar gaat hij niet dieper op in. Evenmin op hoe Google omgaat met dit probleem. Wel vermoedt TechEye dat het sociale netwerk Google Me locatiegebaseerd zal zijn.

Het is dus nogal tegenstrijdig dat Google waarschuwt voor een gigantische opslag van persoonlijke data, terwijl het bedrijf sinds jaren niet anders doet. Zo onthoudt het zoekopdrachten, waarmee het toekomstige opdrachten voorspelt. Daarnaast kwam het onlangs in opspraak door de Street View-auto’s, die gevoelige gegevens van wifinetwerken registreerden.

Schmidt mag dus wel waarschuwen, maar het is de vraag of de data-explosie niet juist veroorzaakt wordt door bedrijven zoals Google.

bron: ZDNet
Alius aliud dicit "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" ook al is deze uit de as herrezen.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”