Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

wanhoop61
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Kennisniveau: (1) Beginner

Re: Gefeliciteerd met de PostcodeKlapper!

di 18 feb, 2014 07:44:47

Wat heb ik gedaan:
1. Mijn bank gebeld en gemeld dat ik heb gereageerd op een "verkeerde"mail. Aangegeven welke gegevens ik heb ingevuld. Advies van de bank: check regelmatig je bankrekening op verdachte afschrijvingen (automatische incasso's!!!)
2. Fraudehelpdesk.nl gebeld, geen contact want alle lijnen bezet. Vervolgens via internet op hun site e.e.a. aangemeld. Ontvangstbevestiging terug gekregen.
3. De provider van het mobiele nummer gebeld en aangegeven dat ze de komende tijd GEEN wijzigingen in het abonnement moeten accepteren.
4. Op mijn PC een "diepe" scan uitgevoerd op malware etc. Wie weet wat je allemaal nog meer voor troep hebt geïnstalleerd door die mail te openen...
5. Mijn gezin gewaarschuwd dat ze vanaf nu GEEN mail van onbekenden meer mogen openen ZONDER dat ik er bij ben (hoop dat dat helpt :D )

Aanvullingen altijd welkom!

Misschien een geluk bij een ongeluk: ik heb in de bewuste mail mijn personalia opgegeven, maar het mobiele nummer van mijn vrouw...

porrelaar
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member

di 18 feb, 2014 12:16:43

Die mail over de Postcodeklapper had ik ook gekregen op 13 februari. Niet van Elise Smit, maar van Esmee Smit. Die naam doet er trouwens niet toe; ze nemen steeds een andere vrouwennaam; het gaat over het e-mailadres van de afzender. Dat eindigde ook bij mij op mplatformmail.nl.
Ik dacht die mail direct weg te gooien, maar heb dat niet gedaan. Ik krijg namelijk wel vaker van die mails. En omdat ik niet op die mails gereageerd heb, ben ik vast al veel prijzen 'misgelopen': een iPhone, een iPad Mini enzovoort.
Als het te mooi is om waar te zijn, dan zal er wel een luchtje aan zitten, denk ik dan.

Hoe je die e-mails kunt voorkomen zou ik echt niet weten (behalve dan wat Maxstar er al over schreef). Maar ik heb wel een manier gevonden om er minder last van te hebben.
Ik besloot er nu een filterregel voor te maken in Thunderbird (mijn e-mailprogramma) via Extra > Berichtenfilters > Nieuw.
Als het e-mailadres eindigt op mplatformmail.nl, dan worden die mails na het downloaden voortaan automatisch verplaatst naar de map Ongewenst. Ze komen dus niet in Postvak IN.

Ik dacht dat ik daarmee klaar was. Dat bleek niet het geval. Ze zijn slim bij mplatform. Ik bleek namelijk ook mails te krijgen, waarbij het adres van de afzender niet eindigde op mplatformmail.nl, maar op mplatformsvc.nl.
Daarom heb ik de filterregel nu aangepast: Als het e-mailadres van de afzender mplatform bevat, dan verplaatsen naar Ongewenst.

Een keer per week kijk ik even in die map Ongewenst om te controleren wat erin terecht is gekomen.

wanhoop61
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member

di 18 feb, 2014 13:43:16

@porrelaar:
Ik maak ook gebruik van Thunderbird.
Kun je aangeven wat je precies als filter hebt ingesteld?
Verder heb ik de map Ongewenst op automatisch wissen bij afsluiten staan.

porrelaar
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member

di 18 feb, 2014 14:02:41

Dit is het filter dat ik heb ingesteld. Ik heb er voor jou een plaatje van gemaakt, waarbij ik alleen mijn e-mailadres deels verborgen heb:

Afbeelding

Als jij een nieuwe berichtregel gaat maken, dan zie jij waarschijnlijk nog Onderwerp in plaats van Van. Klik op het omlaag gerichte pijltje achter Onderwerp en kies dan Van.
Doe zo nodig hetzelfde met de overige vakken.

Wanneer de berichtregel klaar is, klik je op OK.

wanhoop61
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member

di 18 feb, 2014 14:43:13

Dank, zal thuis ff kijken. Zit nu op mijn werk... ::)