Plaats reactie

Installeer jij de app als deze beschikbaar is?

Ja, dit is een goed initiatief
Totaal aantal stemmen: 2 (33%)
Misschien, mits mijn privacy niet in het geding komt
Totaal aantal stemmen: 1 (17%)
Nee, zo'n app riekt naar overheidsspyware
Totaal aantal stemmen: 2 (33%)
Anders namelijk, zie reactie...
Totaal aantal stemmen: 1 (17%)
Totaal aantal stemmen: 6
1
Wetenschappers uiten in een brief aan het kabinet hun zorgen over de inzet van apps bij de bestrijding van corona. In een brief stellen zestig wetenschappers dat de app ‘onze fundamentele rechten en vrijheid’ niet mag aantasten. Dat meldt ANP.

Zorgminister Hugo de Jonge kondigde op 7 april aan dat het kabinet onderzoekt hoe nieuwe technologie het testbeleid omtrent het coronavirus kan ondersteunen. Een van de twee apps die het kabinet wil inzetten geeft een seintje als iemand in de buurt is geweest van een met corona besmet persoon. Die wordt dan opgeroepen uit voorzorg thuis te blijven en via een tweede app contact te houden met een dokter. Deze apps kunnen het contactonderzoek van de GGD’s overnemen.

Bron

Open brief: COVID-19 tracking- en tracingapp en gezondheidsapp

Een groep van zestig wetenschappers en experts heeft het kabinet opgeroepen om kritisch te kijken naar het nut en de noodzaak van corona-apps, schrijven zij in een open brief. In de brief staat dat het kabinet goed naar de sociaal-maatschappelijke en juridische impact van de apps moet kijken voordat besloten wordt ze in te zetten. (zie bijlage).

Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
porrelaar schreef: 14 apr 2020 19:12 Ik heb namelijk geen smartphone.
Mocht het kabinet de apps willen inzetten, dan moet dit echt vrijwillig zijn. "Als het gebruik van de aps verplicht wordt gesteld zou dat betekenen dat niemand zich meer zonder (goed opgelade) compatibele mobiele telefoon mag verplaatsen. Dit is redelijkerwijs niet haalbaar en al zeker niet handhaafbaar", schrijven de wetenschappers. Die waarschuwen ook voor vrijwillig gebruik dat straks niet echt vrijwillig zal blijken. Bijvoorbeeld dat alleen mensen die de apps hebben geïnstalleerd op bepaalde plekken mogen komen.
Bron.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
4
[mention]porrelaar[/mention] Dat is nog een klassieker een Nokia 3410, maar stel dat je wel een smartphone zou hebben. Zou je die app dan wel gebruiken?

Zelf zou ik die app niet gebruiken, ik vind de geuite kritiek dan ook meer dan terecht. Net als bij de sleepwet zal dit er wel (overhaast) doorheen gedrukt worden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Goede vraag, Maxstar. Ik heb geen auto, en als ik met het openbaar vervoer reis, dan zie ik dat 80% van de reizigers voortdurend bezig is met smartphone, tablet of laptop. Ook automobilisten en fietsers zijn vaak met hun smartphone bezig onder het rijden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik dat ook zou gaan doen, wanneer ik een smartphone zou hebben. Maar zo'n ding is verslavend, dat weet ik.
Hoe is het gesteld met het huidige gebruik van mijn Nokia 3410? Die heb ik niet constant bij me. Hij ligt op de salontafel of hij zit in mijn weekendtas, wanneer ik een weekend naar mijn vriendin ga. Ik neem hem niet mee wanneer ik boodschappen ga doen. En daarnaast staat hij altijd uit. Ja, uit. Slechts 2 mensen kennen het nummer van dat mobieltje. Ik heb dat ding alleen voor noodgevallen. Bijvoorbeeld als ik op weg ben naar een afspraak en ik mis een trein. Dan kan ik bellen dat ik een uur later kom. Vroeger gebruikte ik dan een telefooncel, maar die bestaan niet meer. Ik heb hem ook wel eens gebruikt toen er een storing was bij Ziggo, waardoor ik niet met mijn dect telefoon kon bellen.
Hoe vaak gebruik ik mijn mobieltje? Ik vermoed niet vaker dan 2 keer per jaar. Eén keer per jaar moet ik het saldo aanvullen met € 10, anders raak ik mijn tegoed kwijt. Die € 10 verbel ik nooit. Even kijken wat mijn huidige saldo is.... Zo hé, € 109,82. Ja, dat krijg je ervan als je ieder jaar een tientje moet opwaarderen en bijna niet belt. De Nokia is nu 17 jaar oud. Ik zag dat de accu bijna leeg was. Dat kan gebeuren. Ik heb hem een paar maanden geleden voor het laatst opgeladen.

Stel ik koop een smartphone, hoe zou ik die dan gaan gebruiken? Neem ik die dan altijd mee, wanneer ik buitenshuis ga? Dat is zeer onwaarschijnlijk. Stel dat ik boodschappen ga doen of een eindje ga wandelen of fietsen. Dan wil ik boodschappen doen of wandelen of fietsen, en dan wil ik zeker niet gestoord worden door een telefoontje van wie dan ook.
Ook die smartphone zou dan constant in huis blijven liggen. Of ik die corona-app dan zou installeren of niet, zou helemaal niets uitmaken. Volgens die app zou ik altijd thuis zijn. Als de smartphone al aan zou staan...

Leven zonder smartphone wordt wel steeds moeilijker gemaakt. Diverse instanties eisen dat je een app installeert om volledig gebruik te kunnen maken van hun voorzieningen. Een voorbeeld daarvan is Zorg en Zekerheid, mijn ziektekostenverzekeraar. Alleen met een app kan ik zien hoeveel van mijn eigen risico al gebruikt is en kan ik ook een overzicht krijgen van al mijn ingediende declaraties en diverse zaken meer. Ik verdom dat tot nu toe en werk nog via de browser op mijn desktop pc.

Maar ik weid teveel uit. De vraag was: zou ik de app installeren wanneer ik een smartphone had, waarbij ik die smartphone net zo intensief zou gebruiken als de meeste andere smartphonebezitters. Het antwoord is: nee. Ik wil niet gevolgd worden. Ook niet wanneer dat levens zou kunnen sparen.
Degenen die vrijheid inleveren voor veiligheid krijgen geen van beide (Benjamin Franklin).

iEscape citeerde: "Bijvoorbeeld dat alleen mensen die de apps hebben geïnstalleerd op bepaalde plekken mogen komen."
Ja, dat zou wat zijn, maar over welke plekken zou dat dan gaan? Ik kan me echt niet voorstellen dat er bij de ingang van de supermarkt iemand staat te controleren of jij een smartphone bij je hebt, dat die aan staat en dat de corona-app geïnstalleerd is.
6
porrelaar schreef: 15 apr 2020 14:23 Degenen die vrijheid inleveren voor veiligheid krijgen geen van beide (Benjamin Franklin).
Dit is een heel treffend citaat. Het voorbeeld van de zorgverzekeraar is dan ook heel toepasselijk, zo'n app verzamelt heel veel - persoonlijke - data. Ik vind het héél verstandig dat je het verdomt om zo'n app te installeren. Medische data is in mijn optiek strikt persoonlijk, en absoluut niet geschikt om verwerkt te worden in 'big data' voor eigen gewin van de zorgverzekeraars of zelfs de overheid. Hoe vaak zijn er al niet patiëntgegevens gelekt, en/of door onkunde - gemakzucht op straat komen te liggen? Digitalisering kent zijn voordelen, maar zeker ook de nodige nadelen.

Over het feit dat je niet gevolgd wilt worden moest ik direct denken aan een ouder draadje op het forum over de documentaire Panopticon uit 2012. Deze docu is anno 2020 nog onverminderd actueel. Het citaat van [mention]iEscape[/mention] sluit hier ook mooi op aan. Neem nu China, dat is nagenoeg een algehele controlestaat, maar ook andere landen volgen in deze verregaande digitalisering. In Colombia mogen mannen of vrouwen alleen op on- of even dagen naar buiten. Anders krijg je een boete, hier in Nederland vliegen er al drones om te waarschuwen voor 1,5 meter afstand.
porrelaar schreef: 15 apr 2020 14:23 Ja, dat zou wat zijn, maar over welke plekken zou dat dan gaan? Ik kan me echt niet voorstellen dat er bij de ingang van de supermarkt iemand staat te controleren of jij een smartphone bij je hebt, dat die aan staat en dat de corona-app geïnstalleerd is.
Ik denk dan aan (alle) drukbezochte plekken, maar om dit te controleren heb je ook geen fysiek persoon nodig. Iedere telefoon is uit te peilen, en apps registeren sowieso altijd locatiegegevens. In theorie is dus mogelijk dat als je in de supermarkt bent en er 100 mensen aanwezig zijn, waarvan er 50 de Corona-app hebben geïnstalleerd, deze mensen een melding krijgen dat je maar met maximaal 25 mensen in de supermarkt mag zijn. ::) Enge gewaarwording wel.....
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Het is gewoon bizar dat de focus behoorlijk op zo'n app ligt, terwijl er niet eens voldoende beschermende middelen zijn. En dan ook nog zo'n bizar besluit van een (tijdelijke) minister die niet eens van een coalitiepartij is. Dit is gewoon ongehoord dat jan en alleman zomaar toegang tot patiëntgegevens hebben.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Ik heb gestemd op ‘Ja, dit is een goed initiatief’.

Ik ben bereid mijn privacy prijs te geven zodat de verpreiding van dat eng beestje goed in kaart kunnen worden gebracht.
Vervolgens ‘ziek’ worden en/of gealamareerd personen snel kunnen worden getraceerd, gediagnosticeerd & geholpen.
Dit om te voorkomen / zorgen dat door dat eng beestje er minder medemensen doodgaan en/of te laat worden geholpen.

Het prijs geven van mijn privacy is naar mijn weten zeer beperkt en dat eng beestje heeft de hele wereld in zijn macht.
Onder ander de economische gevolgen van lockdown (intelligent of niet) weegt zwaarder dan mijn privacy.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
10
Volgens mij is de meest effectieve manier om dit virus in kaart te brengen door op grote schaal te gaan testen. Dit virus is nieuw, waar nog weinig van bekend is. Logischerwijs zou je dan denken dat middelen als geld, juist nu naar de zorg gaat in plaats van een app. Onderzoek en productie van beschermende middelen zou nu topprioriteit moeten zijn. Wat dat betreft heeft Nederland behoorlijk achter de feiten aangelopen.

In Tsjechië heeft men het virus goed onder controle, op 10 miljoen mensen zijn er nog geen 200 sterfgevallen las ik. Als ik de maatregelen van Tsjechië vergelijk met Nederland dan denk ik, zo'n app is een schijnoplossing als je de voors en tegens afweegt. Het is natuurlijk niet enkel privacy dat speelt, maar is zo'n app nu prioriteit nummer één? Of is dat inzetten op testen, extra onderzoek en het produceren van voldoende beschermingsmiddelen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
Maxstar schreef: 16 apr 2020 12:50 Wat dat betreft heeft Nederland behoorlijk achter de feiten aangelopen.
Dit is Nederland niet alleen, neem ook o.a. de organisatie WHO. En zo kunnen we nog even door gaan.
In Tsjechië heeft men het virus goed onder controle, op 10 miljoen mensen zijn er nog geen 200 sterfgevallen las ik. Als ik de maatregelen van Tsjechië vergelijk met Nederland dan denk ik, zo'n app is een schijnoplossing als je de voors en tegens afweegt. Het is natuurlijk niet enkel privacy dat speelt, maar is zo'n app nu prioriteit nummer één? Of is dat inzetten op testen, extra onderzoek en het produceren van voldoende beschermingsmiddelen.
Ik denk niet dat alleen de app prioriteit heeft er zijn volgens mij heus nog wel andere dingen.
En dan over de testen, testen zijn momentopnames dus ook geen 100%.
Ook moet het virus gespreid onder de bevolking komen en zo controle er over krijgen.

Ook ik sta nog niet schreef tegen die app en hij kan na de corona ook weer weg.
Wat ik wel merk is mensen die meer met zorg in aanraking komen positief staan tegen dit soort dingen, en dan de afweging van privacy voor lief nemen.
Neem de medische databank waarbij je in elk ziekenhuis of dokter de persoons- gegevens kunnen worden bekeken is voor vele een uitkomst.
Hierbij spreek ik uit ervaring en dat is een hele andere kijk als iemand die dit gelukkig niet nodig heeft.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
12
Klopt, de WHO, het RIVM en noem maar op hadden veel meer pro-actief moeten handelen. Het belangrijkste wat men (nog) niet weet is of er groepsimmuniteit gaat ontstaan, zonder te testen kan je ook geen herbesmettingen in kaart brengen bij mensen met klachten. Ook sneltesten moeten breed beschikbaar gemaakt worden, zo kunnen mensen die geen klachten hebben maar toch geïnfecteerd zijn in kaart gebracht worden.

Voor medische hulp is een zo compleet mogelijk dossier met patiëntgegevens van groot belang. Maar draagt een app daaraan bij? Ik heb daar mijn twijfels over. Om die verschrikkelijke ziekte in het darmstelsel te detecteren is er ook een testkit die per post komt. Waarom zet Nederland hier niet op in? Als iemand ontlasting in een buisje kan doen, kan dit ook met slijm, of zelfs bloed via een speldenprikje. Hier hebben laboranten meer aan dan data van een app denk ik dan.
En een handvol grapjassen – of een op paniek beluste groep – zou expres zoveel mogelijk ‘contacten’ kunnen vergaren om die dan allemaal nep-alerts van besmetting te versturen, en zitten we alsnog allemaal in quarantaine.
https://www.parool.nl/columns-opinie/al ... ~be27cc1b/
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiliging & Privacy”