Gesloten
1
Hallo allemaal,

Mij werd door een IT'er aangeraden om Unchecky te de-installeren omdat het bekend staat als gevaarlijk. Ik vind het niet erg om het te verwijderen want ik let altijd zelf al op. Maar het verbaasde me omdat het me ooit is aangeraden, als ik me goed herinner door iemand van Hijack.this. Ik zag dat de Consumentenbond het nog steeds aanraadt, weet niet of dat een betrouwbare bron is. Jullie raden het ook aan. Mij werd deze link gegeven. Wat vinden jullie daarvan?

https://file.info/windows/unchecky_bg_exe.htmlh

Mijn unchecky_bg file is maar 604 Kb. Heb ik dan een ongevaarlijke versie? In de Task Manager staat Unchecky heel laag, bij 0,1 Mb geheugen. Maar omdat het een achtergrondproces is, zou het misschien mijn huidige problemen met traagheid op mijn laptop verklaren.

Het viel me ook op dat ik niet op de site rammichael.com/introducing-unchecky (de maker van Unchecky) kon komen door een blokkade van Malwarebytes. "Riskware." Dat zou erop duiden dat MBAM het ook als gevaarlijk ziet, maar ik kan wel op unchecky.com komen.

Als laatste vraag: ik kende de Security Task Manager die genoemd wordt in de link niet. Het lijkt me een handige tool. Kennen jullie die en is hij betrouwbaar?

Graag jullie reactie.

Groetjes,
Fréderique
2
Afbeelding Unchecky is een legitiem programma. Sommige scanners kunnen Unchecky als bedreiging melden omdat het ongevraagd aanpassingen doet. Unchecky doet dat met positieve bedoelingen omdat het hierdoor ongewenste installaties voorkomt.

De website rammichael.com/introducing-unchecky lijkt momenteel offline. Geen idee hoe lang al maar dat is geen reden tot paniek.
De nieuwste versie van Unchecky kan je vanaf de homepage van Unchecky downloaden of gebruik deze directe link.

Voor wat betreft de traagheid die je ervaart, doe het volgende:
Download de Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van één van de onderstaande links:
Farbar Recovery Scan Tool 32 bit (x86)
Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64)

Rechtsklik op FRST.exe dan wel FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
Druk op de knop Scannen.
Na de scan worden 2 logbestanden gemaakt, "FRST.txt" en "Addition.txt" op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
Voeg deze 2 logbestanden als bijlage toe aan je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
3
Hoi PeterJ,

Ik ben al maanden bezig uit te vinden waarom mijn laptop zo traag is. Niet voortdurend, soms is hij supersnel, dan beetje langzaam, dan een slak. Bij (super)traagheid hebben in Taakbeheer Firefox en System 100% disk usage die niet meteen weer naar beneden gaat zoals het hoort. Meestal staat alleen Firefox bovenaan (als je Schijf hebt aangeklikt). Het is geen infectie (heb Malwarebytes Premium), mijn pc's zijn superschoon (maak elke maand een system image backup en maak ze dan helemaal schoon met scans draaien (MBAM en ESET, op desktop ook Bullguard), AdwCleaner, CCleaner (cleaning, registry en startup files), schijfopuiming, schijfcontrole, defragmentatie, sfc /scannow. Dit vertel ik je zodat je weet dat ik de laptop goed schoonhoud en het vrijwel zeker geen infectie kan zijn.

Ik heb veel gelezen over 100% disk usage en zag dat er veel oorzaken en oplossingen voor zijn. Wat ik intussen heb gedaan en wat  niet heeft geholpen: Windows Search uitgeschakeld, hardware acceleration in Firefox uitgeschakeld, Malwarebytes uitgeschakeld, ProtonVPN uitgeschakeld, heb geen andere realtime scanners lopen (als het goed is), Firefox in Safe Mode gedraaid, alle FF extensies en het thema uitgeschakeld (da's dubbel, ik weet het, lol). Meer weet ik niet meer. Belangrijk is dus dat de traagheid fluctuerend is, soms is de laptop een hele dag supersnel. Soms helpt een reboot, soms niet. Cache legen helpt ook niet. Ik heb geen snelle internetverbinding (gem. 10 Mb) maar op zich is dat genoeg en met de LAN-kabel heb ik Wifi-problemen ook uitgesloten. Ik heb een i5 en 8 Gb RAM en 25 Gb over op de C:-schijf (100 Gb) en de 2 andere partities hebben ook nog een kwart over, dus geheugenproblemen kunnen het ook niet zijn. Heb de health van de interne HD getest met HDSentinel, was perfect. Dit is veel info maar dan kun je al veel uitsluiten.

Je ziet dat ik al aardig bezig ben geweest! 

Omdat het FF is die steeds vast blijft hangen in de 100% disk usage, heb ik hulp gevraagd op Mozillazine. Uiteindelijk zeiden ze dat ik FF met een nieuw profiel moest proberen en dat ik de driver van de grafische kaart moest updaten (2015), en Unchecky en Cleanmem moest de-installeren. Die laatste kan het ook niet zijn, denk ik. Toen kwam ik hier.

De logs staan in de bijlage. Wat me opvalt aan de logs is dat ik meerdere versies van programma's heb. Moet ik daar iets mee? Prey heb ik verwijderd, hoe kan die daar nog in staan en hoe krijg ik die weg als die hidden is? En ik zie een Metric Collection file van Lenovo. Gaat dat over stiekem verzenden van gegevens? Zo ja, hoe krijg ik die zo snel mogelijk weg?

Dank je dat je me wilt helpen, PeterJ!
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
4
Ik zou alle versies de-installeren en daarna de nieuwste opnieuw installeren.
- Any Audio Converter 6.0.9
- Any Video Converter 5.9.1
- Any Video Converter 6.2.2

Prey kan je behouden als  je wilt, dit programma kan je helpen mocht je laptop ooit gestolen worden.


Download de bijlage fixlist.txt naar de map, waar ook FRST64.exe aanwezig is.
Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met FRST.
Rechtsklik op Afbeelding FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Druk op de knop Fixen.
Na de fix wordt een logbestand gemaakt (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgend bericht.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
5
PeterJ schreef:Ik zou alle versies de-installeren en daarna de nieuwste opnieuw installeren.
- Any Audio Converter 6.0.9
- Any Video Converter 5.9.1
- Any Video Converter 6.2.2

Prey kan je behouden als  je wilt, dit programma kan je helpen mocht je laptop ooit gestolen worden.
Bedoel je dat ik alle programma's met meer versies moet herinstalleren of alleen deze twee? Heb deze twee gedaan.
Met Prey was ik in de war. Die moet zeker blijven! :)

Log in de bijlage.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
6
Bedoel je dat ik alle programma's met meer versies moet herinstalleren of alleen deze twee? Heb deze twee gedaan.
Ok, alleen de 2 oudste versies is voldoende.

De-installeer de verouderde versie van Tweaking.com - Windows Repair.

Download daarna Afbeelding Windows Repair All in One.
 (Klik op de oranje/rode DOWNLOAD knop)
  • Rechtsklik op Repair_Windows.exe en klik op "Als administrator uitvoeren."
  • Volg de instructies en verander geen instellingen tijdens de installatie.
  • Het programma wordt na installatie vanzelf gestart.
  • Wanneer het programma aangeeft dat er een update beschikbaar is, klik op JA om de nieuwe versie te downloaden.
  • In het venster "End User License Agreement (EULA)", klik op I Agree.
  • In het welkom scherm, open het tabblad Backup Tools.
  • Maak een register back-up en herstelpunt middels de knoppen Backup en Create.
  • Wacht geduldig tot beide acties klaar zijn, klik daarna op de blauwe pijl >.
  • Klik op Open Repairs.
  • Er verschijnt nu een scherm met allerlei vinkjes.
    Vink alleen onderstaand item aan:
    • Restore Windows 8/10 COM+ Unmarshalers
  • Let op: Schakel nu eerst je antivirus programma uit, deze kan "Windows Repair All In One" in de weg zitten.
  • Klik rechtsonder op de knop Start Repairs.
  • Laat de tool nu zijn werk doen en doe verder niets op het systeem. Er zullen nu allerlei vensters verschijnen, klik deze niet weg.
  • Als het erop lijkt alsof de tool niets meer doet, laat het systeem dan nog steeds met rust en wacht af tot het volgende scherm verschijnt.
  • Wanneer de melding verschijnt "The system needs to restart for changes to take effect. Would you like to restart now?", klik op Ja
  • De computer wordt nu vanzelf na 30 seconden opnieuw opgestart.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
7
Ik ga het doen maar kun je aangeven wat je denkt dat er mis is? Ben zo nieuwsgierig naar. :)

Ik kom net thuis en merk dat de laptop sinds ik wegging vanmiddag weer hartstikke snel is. De hele dag een slak. Zou het dan toch te maken hebben met mijn internetverbinding? Dat met Pinksteren vandaag iedereen op het net was?
8
Ik ga het doen maar kun je aangeven wat je denkt dat er mis is? Ben zo nieuwsgierig naar. :)
In je logjes is een probleem te zien wat we met Windows_Repair proberen te herstellen.
Ik kom net thuis en merk dat de laptop sinds ik wegging vanmiddag weer hartstikke snel is. De hele dag een slak. Zou het dan toch te maken hebben met mijn internetverbinding? Dat met Pinksteren vandaag iedereen op het net was?
Lijkt me sterk. Eerder zeg je dat je al langer last hebt van traagheid.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
9
PeterJ schreef:In je logjes is een probleem te zien wat we met Windows_Repair proberen te herstellen.
Ja, dat snapte ik al maar waar heeft het mee te maken?

Op Mozillazine zei iemand dat Unchecky in de Accessibility Client van FF is terechtgekomen en dat het daarom goed is om hem opnieuw te installeren. Dat lijkt mij ook. Is dat misschien ook een reden tot traagheid?
10
Ik heb WindowsRepair uitgevoerd. Heb nog geen traagheid gehad sinds de fix maar op zich zegt dat niet veel (te korte tijd). Heb zitten lezen over marshalling maar daar snap ik niets van, haha. Kun je in gewoon Nederlands zeggen waar dat over gaat? En wat er misschien in de fix heeft gezeten wat (ook) geholpen heeft?
11
Marshalling is een soort van controle-systeem dat kijkt of data goed overgeheveld is tussen programma's of tussen data-structuren binnen programma's.

We gaan kijken of de reparatie middels WindowsRepair gelukt is.

Rechtsklik op Afbeelding FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Het kan zijn dat de tool eerst bijgewerkt wordt, wacht dan tot dit klaar is.
Zorg dat de optie Addition.txt is aangevinkt.
Druk op de knop Scannen.
Na de scan worden 2 logbestanden gemaakt, "FRST.txt" en "Addition.txt" op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
Voeg deze 2 logbestanden als bijlage toe aan je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
12
Het gaat nog steeds goed met de laptop! Joepie!!

Hier de logs.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
13
Het gebruik van WindowsRepair heeft het andere probleem ook verholpen.
Kijk het een paar dagen aan en meld daarna de status.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
14
Is goed. Ik heb wel wat meer tijd nodig voor de status omdat ik altijd op de desktop zit en weinig op de laptop.

Nog een paar dingen: moet ik de driver van de grafische kaart nog updaten?

Die metric collection file van Lenovo, is dat privacy-gevoelig, zo ja, hoe krijg ik die weg?

Kunnen we ook kijken met die FRST of er iets met mijn desktop verbeterd kan worden? Hij is iets traag, ik weet dat aan de VPN maar misschien is er iets anders.

Ik begrijp dat er twee problemen waren. Ik wil het graag melden aan Mozillazine omdat zij ermee bezig zijn geweest en evt. hiervan kunnen leren. Kun je me vertellen hoe ik dat moet verwoorden want dit is behoorlijk technisch. Had het nou met Firefox te maken?
15
k begrijp dat er twee problemen waren. Ik wil het graag melden aan Mozillazine omdat zij ermee bezig zijn geweest en evt. hiervan kunnen leren. Kun je me vertellen hoe ik dat moet verwoorden want dit is behoorlijk technisch. Had het nou met Firefox te maken?
Nee, er zijn geen Firefox gerelateerde problemen verholpen, wel wat overbodige taken, ongeldige menu-items en het COM+ Marshaler probleem.
We kijken verder.

Rechtsklik op Start en klik op Opdrachtprompt (administrator).
Er verschijnt een zwart venster. Typ daarin CHKDSK en druk op de enter-toets.
Wacht nu geduldig tot CHKDSK klaar is.

Na het scannen:
Download ListChkdskResult.exe (by SleepyDude) en bewaar het op je bureaublad.
Rechtsklik op Afbeelding ListChkdskResult.exe en klik op Als administrator uitvoeren. De tool doorzoekt nu de computer en zal een tekstbestand tonen. Dit tekstbestand wordt tevens opgeslagen als ListChkdskResult.txt op je bureaublad.
Post dit tekstbestand als bijlage in je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gesloten

Terug naar “Hulp bij malware problemen, adware, ongewenste software en een trage computer”