Plaats reactie
1
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem. We hebben sinds een aantal maanden een ADSL verbinding via een modem van de provider. Vanwege logistieke situatie gaat er een lijntje van het modem naar een router. Van die router gaat er een draadverbinding naar de desktop en is er draadloze verbinding met de laptop. Die verbinding is met een wachtwoord beveiligd. Om een buurman terwille te zijn bij het gebruiksklaar maken van zijn laptop voor Windows8 heb ik gebruikgemaakt van onze draadloze verbinding. Eenmaal verbinding gemaakt, blijven de inloggegevens in diens laptop zitten. We hebben gemerkt dat hij nog steeds gebruik maakt van onze verbinding.
Om die reden wil ik het wachtwoord voor toegang tot ons draadloos netwerk wijzigen.
Ik heb wel teruggevonden hoe dat zou moeten gaan, maar als ik het ip adres in klop, kom ik bij de inlogsite van de provider/adsl modem terecht. Daar moet ik inloggen en die inloggegevens heb ik niet (ook nooit gekregen).
Volgens mijn bescheiden mening moet ik het wachtwoord in de router wijzigen en niet in het modem van de provider.
De vraag is nu: hoe krijg ik nu het wachtwoord/securitycode van het netwerk gewijzigd.
Een snelle reactie wordt door mij op prijs gesteld.
:?: Groet, naveke
2
Je zou even naar een DOS-scherm moeten gaan (start-uitvoeren-CMD en dan enter).
In het DOS-scherm tik je in IPCONFIG /all
Je krijgt dan o.a. een regel te zien met je gateway en een ip-adres er achter meestal iets in de trend van 192.168.1.1
Dat tik je in in je browser en dan zou je in het menu van je router moeten komen.
Daar wordt uiteraard ook om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd, maar als je dat nooit heb ingesteld zou je die gegevens mogelijk in de gebruiksaanwijzing van je router kunnen vinden.
Laat anders even weten welk merk en type het is.
Heb je de gegevens destijds wel gewijzigd en weet je de gebruikersnaam en wachtwoord niet meer, dan zit er niets anders op dan de router te resetten naar de fabrieksinstellingen en ga je verder op de manier die hierboven staat.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
3
Hallo Peter,
Bedankt voor jouw reactie. Ik had al een DOS scherm opgehaald via Command Prompt, maar toch ook nog even jouw weg gevolgd. Ik krijg dan heel vlug (in een flits) het DOS scherm te zien. Het floept weg voor het gelezen kan worden.
Als ik dus het ip adres vermeld bij Default Gateway ingeef in de browersbalk krijg ik dus een scherm te zien, wat thuishoort bij het modem en niet bij de router. Dat leidt ik af uit de lay-out van het scherm waarop het logo van de provider is vermeld en de tekst Home Gateway en een kader voor inloggegevens.
Het modem hebben we gebruiksklaar van de provider gekregen; alleen een kwestie van kabeltjes inpuggen en klaar is kees. Verder wil de provider liever niet dat er in de parameters van het modem wordt gesleuteld en om die reden hebben we ook geen inloggegevens gekregen.
De router had ik zelf al (overgenomen van de vorige provider) en die was toentertijd ook al gebruiksklaar. Wel heb ik daar voorzover ik weet een handleiding bij gekregen en die ga ik morgen opzoeken. De router is zgn. "merkloos" of te wel eigen merk van de toenmalige provider.
Zoals gezegd loopt er van de modem een draadverbinding naar de router en vanuit de router een draadverbinding naar de desktop en een draadloze verbinding naar ondermeer de laptop.
Is het een optie om de (draad)verbinding tussen het modem en de router uit te schakelen en dan nog eens te zien wat er gebeurt als ik via Command Prompt ipconfig/all ingeven?
Voor het geval ik de handleiding van de router niet terug kan vinden, bestaat er een standaard fabrieksinstelling voor username en ww?
Ik weet dat er tools bestaan voor het terugvinden van wachtwoorden zoals http://www.lostpassword.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Zou die effectief zijn in mijn geval?
Groet, Naveke
4
OK, op de een of andere manier blijft je dos-box dus niet open en dat moet wel. Het ipadres wat ik als voorbeeld gaf is dus van het modem, je router kan allerlei andere opties hebben, 192.168.1.2 en dat laatste getal kan van alles zijn, dus proberen is geen optie.
Welk OS gebruik je ?
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
5
Je kunt ook in het dos-scherm komen via start / bureau-accesoires / Opdrachtprompt (windows 7)
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
6
Mijn menu's zijn in het Engels en vandaar dat ik het heb over Command Prompt, maar dat is dus hetzelfde als Opdrachtprompt. Bij mij zowel in Windows 7 als in WindowsXP Prof.
Meteen het antwoord op jouw vraag welke OS ik heb. Om precies te zijn draait de desktop op Windows XP en de laptop op Windows 7. Alle acties heb ik uitgevoerd met desktop.
De dos-box blijft alleen niet open via start-uitvoeren- CMD.
Als ik dus via Opdraqchtpromt ipconfig/all ingeef krijg ik dus alleen het IP adres van het modem te zien.
Inmiddels heb ik het IP adres van de router zelf teruggevonden. Zoals te verwachten moet er een username en een wachtwoord worden ingegeven "A username and password are being requested by http://192.168.1.xxx" onclick="window.open(this.href);return false;. The site says: "Wireless Broadband Router" .
De gebruiksaanwijzing/handleiding van de router heb ik niet teruggevonden. Teruggaan (voorzover dat nodig is) naar de fabrieksinstelling, heeft naar mijn mening ook geen zin tenzij alle fabrieksinstellingen standaard zijn. De router is een "eigen merk" van de toenmalige provider.
Ik heb wel aan degene die toentertijd de configuratie heeft geïnstalleerd gevraagd of hij username en wachtwoord voor toegang in management router nog weet. De router is overigens 54Mbits uitvoering.
Geen idee hoe ik nu verder moet totdat degene die router heeft geïnstalleerd reageert. (ik heb daar overigens al maanden geen contact meer mee)
Groet Naveke
7
Er zit ook helemaal geen sticker op met ook maar iets dat kan linken naar een modelnummer of dergelijke ?
Soms is de gebruikersnaam/wachtwoord combinatie: administrator/admin, maar ja dat wordt een beetje lastig om allerlei cobinaties te proberen. ;(
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
8
Er zit inderdaad een sticker op onderkant router. Zal morgen weer de zolder opklimmen om de gegevens over te nemen of wellicht nog beter er een foto van te maken. Op die sticker staat voor zover ik gezien heb een modelnummer enzo.
Heb de combinatie administrator/admin geprobeerd maar helaas geen resultaat.
Ben vanavond toevallig ook de persoon tegengekomen die de router gebruiksklaar heeft gemaakt. Heb sterk de indruk dat hij het ook niet (meer) weet (noemt IP adres router en ww toegang netwerk). Hij zal er over nadenken.
Het zal er wel op uitdraaien een aantal combinaties te proberen :detective: . Geeft niet ik heb tijd in overvloed.
Groet Naveke :conf:
10
Bedankt robbetje voor het meedenken. Heb jouw suggesties geprobeerd. Helaas zonder succes.

De gegevens op de sticker van de router zijn:
Reinkjet model WR720
54M Wireless Router

S/N: WR7200001020D00778
MAC: 000AEB03338C

Suggesties zijn welkom
;( ;(
Groet Naveke
11
Volgens de handleiding moet je in uw browser http://tplinklogin.net" onclick="window.open(this.href);return false; typen en dan admin en admin typen.
Tenminste als je niet gewijzigd had anders zit er niks anders dan naar fabriek instelling te zetten.

Om naar fabriek instelling te zetten dient je op WPS/Reset knop in te drukken gedurende 8 seconde.
12
Bedankt gycomp :good: :dank: , jouw reactie was/is de sleutel voor toegang tot de router. Ik ga op een tijdstip dat de laptop niet in gebruik is, het wachtwoord voor toegang tot het draadloze netwerk wijzigen.
Mocht je nog tips hebben om de snelheid van de verbinding en bijgevolg het openen van sites op te krikken dan houd ik mij aanbevolen.
Groet Naveke en nogmaals :dank:
14
Of een andere plaats voor je router kiezen, dan wel opzoek gaan naar een repeater (of range extender).
Prijzen daarvan variëren zo tussen de 35 en 100 euro, afhankelijk van de toeters en bellen die je er aan wilt.
Als je alleen 2,4GHz gebruikt ben je het goedkoopst uit met een single band repeater.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
15
Gycomp: ik ga in ieder geval eerst eens met kanaal wijzigen aan de slag.
PeterVo: eerlijk gezegd weet ik niet welke andere plaats. Hij "hangt" nu in de dakspanten en de traagheid doet zich overdag niet voor.
Mocht het kanaal wijzigen geen soelaas bieden dan neem ik het advies van een repeater zekere ter harte.
Groet, Naveke
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”