Plaats reactie
1
Hi allen,

Ik heb een desktop DELL XPS 8700 met Windows 8.1 .
Enkele dagen geleden kocht ik een nieuwe router met modem (Fritz!Box 7390). Er branden twee lichtjes permanent namelijk "power/DSL" en "WLAN".
Ik kan echter niet op internet. Heb al vele uren gezocht waar het probleem zou kunnen liggen maar niks gevonden. Ook een telefoontje met mijn internetprovider (Scarlet) leverde niks op.
Hieronder geef ik enkele resultaten van mijn zoektocht :
"Problemen in internetverbinding." ----> "De DNS-server reageert niet."
"Inbelverbinding" ----> "modem verwijderd". "Apparaat niet beschikbaar".
De router/modem staat wel tussen "Apparaten en printers" maar onder "Multimedia apparaten".Onder de "Hardware" "Apparaatfuncties" staat er niks. Onder "UPnP" "meest recente verbinding" staat er : "niet beschikbaar".
"Windows netwerkcontrole" ------>
"de adapter voor Ethernet is uitgeschakeld"
"de adapter voor Wi-Fi is uitgeschakeld"
"De DNS-server reageert niet."
Verbinding gemarkeerd als "Beperkt".
"Er is geen modem gedetecteerd" bij "inbelverbinding maken".
Onder "Telefoon en Modem" : "modem" : GEEN.
"Windows modem detecteren" -----> "Er zijn geen op uw computer aangesloten nieuwe Plug en Play modems gevonden."
Ook op de user interface van Fritz.Box staat de internetverbinding uit.
Er kan ook geen draadloze internetverbinding worden gemaakt met Fritz!Box (terwijl dit wel kan met andere netwerken uit de buurt).
Is mijn nieuwe router/modem al stuk van bij het begin of ligt het probleem ergens anders?

Hieronder de "Diagnostics" van de Fritz.Box user interface :

Function
You can have the functions and the settings of the FRITZ!Box checked. The results of the functional diagnostics can be saved.
________________________________________
Start
FRITZ!Box Fon WLAN 7390
84.06.20, FRITZ!OS is up to date
LAN
LAN 1 LAN 2 LAN 3 LAN 4, LAN 1 in Power Mode, LAN 2, LAN 3, LAN 4 in Green Mode
WLAN : 2,4 GHz: FRITZ!Box Fon WLAN 7390 on, No wireless LAN device connected, secured
5 GHz: FRITZ!Box Fon WLAN 7390 on, No wireless LAN device connected, secured

DECT : disabled

USB devices : no device connected

Internet connection : IPv4: not connected

DSL connection : ready, 637 kbit/s/12,0 Mbit/s, DSL connection occasionally interrupted, Note: Conduct the DSL line test

Telephone numbers : No telephone numbers configured
Home network : 6 devices in the home network, 0 of them online
Wireless LAN environment : 2,4 GHz: 7 wireless networks active on the same channel. No wireless networks with the same name.5 GHz: 0 wireless networks active on the same channel
No wireless networks with the same name


Met dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door Luc Paul op 14 jul 2015 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
2
Het wordt een lang verhaaltje, maar zo kun je wel een aantal dingen proberen om verder en hoef je niet telkens te wachten op antwoord.

Ik heb even gekeken naar die Fritzbox test wat je doorgeeft en daar vallen 2 dingen me op.
Internet connection -> dus je hebt internet.

En dan deze nog:
ready, 637 kbit/s/12,0 Mbit/s, DSL connection occasionally interrupted, Note: Conduct the DSL line test
Ook deze geeft aan dat er een internet verbinding is, 12 Mbit down en 637 kbit upstream.
Er staat echter ook bij dat de DSL verbinding niet stabiel is en dat je een dsl lijntest moet doen.

Heb je dit modem van Scarlet gekregen? Bij mijn weten verstrekt Scarlet ook Fritzbox modems en die hebben daar een speciale instelling voor in de firmware om verbinding te maken. Deze instelling moet in elk geval goed zijn.
Bij een Fritzbox kun je niet veel fout doen en als ik kijk naar deze melding met dat "interrupted" krijg ik eerlijk gezegd de indruk dat het probleem al bij de verbinding ligt tussen je modem en Scarlet en niet bij je Windows.

Even ter duidelijkheid, in je Windows moet je tegenwoordig niet meer bij inbelverbinding gaan kijken. Ondanks dat adsl/vdsl etc. wel over de telefoonlijn gaat, betreft het toch een vaste LAN verbinding. Het is niet meer vergelijkbaar met het inbellen van vroeger dus er is geen sprake meer van een inbelverbinding. Dat je daar dus foutmeldingen krijgt is derhalve ook logisch. En ook dat er geen modem gedetecteerd kan worden.

Deze meldingen zijn echter wel vreemd:
"de adapter voor Ethernet is uitgeschakeld"
Dat zou betekenen dat je netwerkkaart uitgeschakeld is. Dit zou je kunnen controleren en dan activeren.
Er kan ook geen draadloze internetverbinding worden gemaakt met Fritz!Box (terwijl dit wel kan met andere netwerken uit de buurt).
Met name dat laatste is belangrijk. Je kunt dus wel met andere netwerken verbinden in de buurt maar niet met je Fritzbox? Dat is beduidend vreemd, want in de Fritz staat alles van wifi geactiveerd, en ondanks dat je dan niet op internet kan moet je in elk geval wel verbinding met je Fritzbox krijgen.

Dat geeft mij de indruk dat er toch iets niet helemaal lekker is met de Fritzbox. Daarbij ga ik er van uit dat je de juiste SSID en het juiste wachtwoord gekozen hebt.

Wat nu te doen?
De laptop met een netwerk kabel aan de Fritzbox verbinden. Het is me niet duidelijk of je dat al geprobeerd hebt. Ga in het menu van de Fritzbox en kijk of er een firmware update beschikbaar is. Zoja updaten.
Zonee, zet de Fritzbox terug naar fabrieksinstellingen. Configureer daarna op nieuw de Scarlet verbinding en controleer of internetten daarna wel gewoon goed mogelijk is met de bekabelde laptop.
Zoja, dan kun je wifi proberen.
Zonee, dan zou ik terug gaan naar de winkel waar je de Fritz gekocht hebt en hun het probleem voorleggen.
Heb je de modem van Scarlet, dan Scarlet bellen met de mededeling de Fritz niet naar behoren werkt. Let het probleem uit en ook dat er DSL onderbrekingen gedetecteerd worden door de modem.
Greetings, Black Tiger.
3
Bedankt voor het snelle antwoord. Ga het nog eens aandachtig doornemen.
Wel twee kleine correcties :
Internet connection -> dus je hebt internet.
Die heb ik helaas niet. Er stond : "Internet connection : IPv4: not connected".
Wat nu te doen?
De laptop met een netwerk kabel aan de Fritzbox verbinden.
Ik heb een desktop.

Tot onlangs gebruikte ik een Philips Wifi router met modem en nooit echte problemen gehad.
Wat de kabels betreft, ik moet nu wel een adapter gebruiken voor de DSL kabel.
En ja, ik kan nog op internet maar dan wel via een onbeveiligd netwerk van iemand uit de buurt (gelukkig maar).
Ik ga straks eens uw raadgevingen toepassen.
4
Die heb ik helaas niet. Er stond : "Internet connection : IPv4: not connected".
Excuseer, je hebt gelijk, maar er stond niets over ipv6 en aangezien er stond dat er wel een dsl verbinding was, ging ik er misschien ten onrechte van uit dat je een ipv6 ip had.
Tot onlangs gebruikte ik een Philips Wifi router met modem en nooit echte problemen gehad.
Ik gaf ook al aan het idee te hebben dat er iets niet lekker was met de Fritzbox. In hoeverre dat het geval is, kunnen we redelijk goed uitsluiten door gebruik te maken van een netwerkkabel (utp kabel) en deze aan te sluiten op de pc.
Blijven de problemen hetzelfde, dan kan men dat gelijk meegeven als argument bij Scarlet of bij de winkel waar de modem gekocht is.
Ik ga straks eens uw raadgevingen toepassen.
Op forums werken we informeel, zeg maar gerust "je" en "jij" hoor. Ik weet dat men daar in België wat netter mee om gaat maar hier hoeft dat niet. En anders voel ik me ondanks mijn leeftijd ook al gelijk zo oud. ;) :D
Greetings, Black Tiger.
5
FritzBox_DSL Line Test.pdf
Excuseer, je hebt gelijk, maar er stond niets over ipv6 en aangezien er stond dat er wel een dsl verbinding was, ging ik er misschien ten onrechte van uit dat je een ipv6 ip had.
Het vinkje bij ipv6 heb ik gisteren weggedaan,zonder resultaat.
Tot onlangs gebruikte ik een Philips Wifi router met modem en nooit echte problemen gehad.
Ik gaf ook al aan het idee te hebben dat er iets niet lekker was met de Fritzbox. In hoeverre dat het geval is, kunnen we redelijk goed uitsluiten door gebruik te maken van een netwerkkabel (utp kabel) en deze aan te sluiten op de pc.
Blijven de problemen hetzelfde, dan kan men dat gelijk meegeven als argument bij Scarlet of bij de winkel waar de modem gekocht is.
Er zat standaard een ethernetkabel bij,die heb ik aangesloten,zonder resultaat.

De DSL Line Test was succesvol, zie bijlage in pdf.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
6
Had je wel de ethernet adapter aangezet? Want volgens deze opgave stond hij uitgeschakeld.
"Windows netwerkcontrole" ------>
"de adapter voor Ethernet is uitgeschakeld"
Ik zie net nog even het volgende:
Home network : 6 devices in the home network, 0 of them online
Schijnbaar heeft de Fritzbox toch een keer wat devices gezien. Hebben deze devices dezelfde problemen of kunnen deze wel gewoon verbinding met internet maken?

Misschien kan ik voor de zekerheid nog even nakijken of er iets vreemds met de pc aan de hand is.
Download de MiniToolBox bij voorkeur naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op "MiniToolBox.exe" om te tool te starten.
  • Let op!!! Windows Vista & 7 gebruikers dienen MiniToolBox.exe als administrator uit te voeren "Rechtermuisknop uitvoeren als",
  • Vink vervolgens de onderstaande opties aan.
    • Report IE Proxy Settings
    • Report FF Proxy Settings
    • List content of hosts
    • List IP Configuration
    • List Winsock Entries
    • List last 10 Event Viewer Errors
    • List Installed programs
    • List Devices
    Afbeelding
  • Klik vervolgens op de knop Go.
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand geopend, plaats deze als bijlage in uw bericht.
  • Dit logbestand wordt tevens op de locatie als results.txt opgeslagen waar de MiniToolbox is uitgevoerd.
Greetings, Black Tiger.
7
Result.txt
Hierbij de bijlage.
<<Schijnbaar heeft de Fritzbox toch een keer wat devices gezien. Hebben deze devices dezelfde problemen of kunnen deze wel gewoon verbinding met internet maken?>>
Die devices hebben dezelfde problemen.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
8
Ik zie dat ik onduidelijk was. In de vorige post gaf ik aan de pc met een kabel te testen.

Dat maakte geen verschil zei je, maar daarop merkte ik op dat je dan wel de LAN adapter moet activeren, aangezien die niet geactiveerd was, dat is hij echter nog steeds niet.

Dit is ook uit de laatste test op te maken:
Name: Realtek PCIe GBE Family Controller
Description: Realtek PCIe GBE Family Controller
Class Guid: {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Manufacturer: Realtek
Service: RTL8168
Device ID: PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_05B71028&REV_0C\010000000000000000
Problem: : This device is disabled. (Code 22)
Resolution: In Device Manager, click "Action", and then click "Enable Device". This starts the Enable Device wizard. Follow the instructions.
Oftewel, de Ethernet kaart stond en staat nog steeds uitgeschakeld.

Wat belangrijk is om te weten is in hoeverre het probleem zich voordoet in een bekabelde situatie, zoals ik eerder aangaf.
Daarvoor zul je de wifi adapter even moeten uitschakelen en de LAN adapter (de ethernetkaart) activeren. Dan de kabel aansluiten en kijken of je dan ook die DNS problemen hebt.

Voor de rest heb ik uiteraard ook de log nagekeken, maar kan geen dingen vinden die problemen zouden veroorzaken, behalve misschien de firewall van Macafee.

Maar aangezien je aangeeft dat de andere devices allemaal dezelfde problemen hebben, zitten die ook allemaal op wifi of hebben deze wel een bekabelde aansluiting?
Greetings, Black Tiger.
9
Black Tiger schreef: Maar aangezien je aangeeft dat de andere devices allemaal dezelfde problemen hebben, zitten die ook allemaal op wifi of hebben deze wel een bekabelde aansluiting?
Die zitten allemaal op wifi.
10
Dat maakte geen verschil zei je, maar daarop merkte ik op dat je dan wel de LAN adapter moet activeren, aangezien die niet geactiveerd was, dat is hij echter nog steeds niet.

Dit is ook uit de laatste test op te maken:


Name: Realtek PCIe GBE Family Controller
Description: Realtek PCIe GBE Family Controller
Class Guid: {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Manufacturer: Realtek
Service: RTL8168
Device ID: PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_05B71028&REV_0C\010000000000000000
Problem: : This device is disabled. (Code 22)
Resolution: In Device Manager, click "Action", and then click "Enable Device". This starts the Enable Device wizard. Follow the instructions.
Ik heb de netwerkadapter Realtek PCIe GBE Family Controller gisteren aangezet maar blijkbaar stond ie nu terug uit. Terug aangezet maar bij het terug opstarten stond ie terug uit. Deze morgen bij het opstarten stond ie terug uit.
Oftewel, de Ethernet kaart stond en staat nog steeds uitgeschakeld
Ik moet de Ethernet kaart uitschakelen anders kan ik niet op internet via het onbeveiligd netwerk. Ik veronderstel dat Ethernet staat onder Netwerkverbindingen.Als ik ze inschakel krijg ik boodschap : DNS-server reageert niet.
Wat belangrijk is om te weten is in hoeverre het probleem zich voordoet in een bekabelde situatie, zoals ik eerder aangaf.
Daarvoor zul je de wifi adapter even moeten uitschakelen en de LAN adapter (de ethernetkaart) activeren. Dan de kabel aansluiten en kijken of je dan ook die DNS problemen hebt.
>> Ja dat heb ik al meerdere keren gedaan met hetzelfde resulaat.
11
Ik heb de netwerkadapter Realtek PCIe GBE Family Controller gisteren aangezet maar blijkbaar stond ie nu terug uit. Terug aangezet maar bij het terug opstarten stond ie terug uit. Deze morgen bij het opstarten stond ie terug uit.
Dan zit er toch iets niet goed met Windows. Als je eenmaal een adapter inschakelt, mag hij zich niet meer vanzelf uitschakelen, ook niet na een herstart, dus dat is op zich wel vreemd. Volgens mij schakel je op de verkeerde plek in als ik dit zo lees.
Ik moet de Ethernet kaart uitschakelen anders kan ik niet op internet via het onbeveiligd netwerk.
Onbeveiligd netwerk? Heb je alle beveiliging van de wifi dan uitgeschakeld in de router??? Dat is hoogst ongebruikelijk eerlijk gezegd. Standaard heeft de Fritzbox er ook een wifi wachtwoord op zitten. Waarom is dit uitgeschakeld?
Ik veronderstel dat Ethernet staat onder Netwerkverbindingen.Als ik ze inschakel krijg ik boodschap : DNS-server reageert niet.
Netwerk centrum en dan adapter instellingen wijzigen. Daar moet dan de LAN adapter zijn. Daar is waar je hem moet inschakelen. De LAN adapter of Lan-Verbinding is de ethernet adapter. Die zou dan ook een ip adres moeten krijgen van de Fritz.
Greetings, Black Tiger.
12
Ik heb de netwerkadapter Realtek PCIe GBE Family Controller gisteren aangezet maar blijkbaar stond ie nu terug uit. Terug aangezet maar bij het terug opstarten stond ie terug uit. Deze morgen bij het opstarten stond ie terug uit.

Dan zit er toch iets niet goed met Windows. Als je eenmaal een adapter inschakelt, mag hij zich niet meer vanzelf uitschakelen, ook niet na een herstart, dus dat is op zich wel vreemd. Volgens mij schakel je op de verkeerde plek in als ik dit zo lees.
Ik schakel hem in via Configuratiescherm ----> Apparaatbeheer -----> Netwerkadapters -----> Realtek PCIe GBE : daar klik ik op de rechtermuisknop en dan op Eigenschappen ----> Algemeen -----> Apparaatstatus.
Ik moet de Ethernet kaart uitschakelen anders kan ik niet op internet via het onbeveiligd netwerk.

Onbeveiligd netwerk? Heb je alle beveiliging van de wifi dan uitgeschakeld in de router??? Dat is hoogst ongebruikelijk eerlijk gezegd. Standaard heeft de Fritzbox er ook een wifi wachtwoord op zitten. Waarom is dit uitgeschakeld?
Dit heeft niks met mijn Fritzbox te maken maar ik kan op internet via een blijkbaar onbeveiligd netwerk van iemand uit mijn buurt.

Verder wou ik nog 2 zaken kwijt :
- met mijn vorige router heb ik eens problemen gehad met de internetverbinding toen ik het wachtwoord veranderd had. Dit moest nl. op twee plaatsen gebeuren en dat ik niet gedaan. De user interface bij Fritzbox is echter helemaal anders.
- in de beknopte handleiding staat er dat men van bij het begin de keuze moet maken tussen een "landline and DSL" of enkel DSL. Bij "landline en DSL" moet er nog een extra adapter worden aangesloten. Ik weet echter totaal niet welke van de twee op mijn systeem van toepassing is (heb beide geprobeerd blijkbaar zonder resultaat).
13
k schakel hem in via Configuratiescherm ----> Apparaatbeheer -----> Netwerkadapters -----> Realtek PCIe GBE : daar klik ik op de rechtermuisknop en dan op Eigenschappen ----> Algemeen -----> Apparaatstatus.
Dan heb je kans dat ie toch nog op de plek waar ik zei uitgeschakeld staat. Ik zou dat toch eens proberen of daar naar kijken.
Configuratiescherm -> Netwerkcentrum -> Adapterinstellingen wijzigen -> Lan-verbinding 1 (1 kan ook een ander cijfer zijn), dan rechter muisknop en dan inschakelen.
Dan met de kabel proberen of je op internet komt. Goede kans dat het dan wel lukt.

V.w.b. die andere twee zaken...
Landline en DSL is feitelijk als je ook vaste telefonie hebt via het echte telefoonnetwerk. Tegenwoordig is dat bij vrijwel alle providers voip en gaat het via de DSL verbinding. Dus ik ga er van uit dat dit gewoon op "DSL" moet staan. Als je echt ook oude telefonie hebt moet je landline en DSL kiezen maar dan heb je volgens mij de zwarte kabel nodig van de Y kabel.

De Fritzbox Y-kabel. Deze heeft als het goed is een grijze en een zwarte stekker aan een kant. Volgens mij moet je de grijze gebruiken in geval van DSL.

Op een Belgisch forum vond ik nog het volgende voor Scarlet instellingen i.c.m. de Fritzbox 7390:
* Provider "Belgacom VDSL"
* Annex B
* User "1234@SCARLET" (hoofdletters) + password
* ATM settings:
- VPI 8
- VCI 35
NB:
a.) 1234 is slechts een voorbeeld. Moet dus je eigen gebruikersnaam zijn en scarlet in hoofdletters er achter.
b.) Annex B is normaliter ISDN, dus dat zou ook Annex A kunnen zijn.
c.) Iemand anders raadde aan de ATM settings op automatisch te laten.

Het kan ook de firmware zijn, kijk even naar dit artikel:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=43163" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarin wordt nogal wat uitgelegd over problemen met wifi met de 6.20 firmware. Schijnt een bug in te zitten waardoor dus inderdaad ook wifi problemen ontstaan.
Het probleem is daar bekend en geadviseerd wordt om de oudere firmware 06.06 zolang terug te zetten totdat er nieuwere firmware is.

Misschien kun je anders eens op dat forum vragen, aangezien ze daar vaker te maken hebben met de Belgische Scarlet provider.
Greetings, Black Tiger.
14
Het probleem is blijkbaar opgelost. Sinds 9u29 kan ik eindelijk op internet.
Het probleem lag blijkbaar bij mijn username en provider.
Username was bv. anders dan ik gewoon ben om in te loggen om bv. mijn webmail te raadplegen.

Uiteraard hartelijk dank voor de oplossing :dank: .
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”