Plaats reactie
1
Hallo, ik heb een SMA zonnestroom omvormer waarmee ik ook de opbrengst van het systeem kon monitoren.  Door hier in de netwerklijst op te klikken kon ik via de wifi verbinding rechtstreeks inloggen op dit apparaat. Normaal zou ik dat ook via internet moeten kunnen doen maar dat heb ik nog niet voor elkaar kunnen krijgen. Sinds afgelopen zaterdag kan ik ook niet meer rechtstreeks in de omvormer inloggen omdat hij niet meer zichtbaar is. Via een ip adres scan programma heb ik geprobeerd om achter het adres van de omvormer te komen en dat leverde geen direct resultaat alleen zag ik wel dat mijn HP labtop ineens het ip adres had waarmee ik eerder in de omvormer moest inloggen. Er is dus een conflict tussen d beide apparaten en nu zou ik er graag achter komen hoe ik het adres van de omvormer kan aanpassen of anders het adres van de labtop. Ik heb wel op het forum een artikel gelezen hoe dit aan te passen, het uitgeprobeerd maar helaas zonder het gewenste resultaat. Ik durf eigenlijk niet te ver in het prompt verder te gaan om nog meer problemen te voorkomen. Hopelijk kan iemand mij helpen. Bij voorbaat bedankt Jos 
2
@ Jos,

:welkom:

Topic is verplaatst naar Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems forum.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
Welkom Jos!
Er is dus een conflict tussen d beide apparaten en nu zou ik er graag achter komen hoe ik het adres van de omvormer kan aanpassen of anders het adres van de labtop.
Weet je dat zeker? Want normaliter als er een ip conflict is op een netwerk, dan werken vaak beide apparaten niet meer.

De vraag is eigenlijk of je SMA omvormer een vast ip heeft, dus ofwel van fabriek af of eentje wat jij hebt ingesteld, ofwel dat deze SMA ook automatisch een ip adres krijgt van de router of modem. In het laatste geval, dus als hij automatisch een ip krijgt zou er geen conflict kunnen ontstaan.

Mocht er ergens een vast ip zijn uitgedeeld hoef je helemaal niet in de command prompt te werken.
Het ip adres van je laptop kun je eenvoudig vanuit windows wijzigen. Om te voorkomen dat ik via de prompt moet werken schakel ik altijd eerst de adapter uit.

Ga naar het Configuratiescherm dan naar Netwerkcentrum en kies dan links boven voor "adapterinstellingen wijzigen".
Klik daar met de rechter muisknop op je netwerk adapter (lan of wifi, welke je gebruikt en kies voor "uitschakelen".
Klik dan weer met de rechter muisknop er op, kies weer eigenschappen en dubbelklik dan op "Internet protocol versie 4 (tcp/ipv4)".
Je krijgt dan bovenaan een keuze om ip adres automatisch te verkrijgen of handmatig in te stellen.
Klik op "het volgende ip adres gebruiken" en gebruik een ip adres wat binnen de range van je netwerk ligt maar niet hetzelfde is als een ander apparaat.
Stel je laptop heeft nu 192.168.1.15 dan geef je hem (ik noem maar iets) 192.168.1.30.
Subnetmasker voor dit netwerk is 255.255.255.0 en de Standaardgateway is het ip van je modem.
Deze informatie kun je krijgen als je in een command prompt het command:
ipconfig
geeft en dan op enter drukt. Dat kan verder geen kwaad en wijzigt niets. Vermoedelijk bij een 192.168.1.x netwerk is de gateway 192.168.1.1 of 192.168.1.254.

Dan OK klikken. Daarna weer rechter muisknop en inschakelen kiezen.
Vanaf dat moment zou er geen ip conflict meer mogen zijn, het kan wel zijn dat je die SMA opnieuw moet starten om het conflict op te heffen. Check dan welk ip deze heeft. En als het kan zet hem op automatisch ip verkrijgen.

In windows 10 gaat het anders, daar heb ik een link voor. Kies daar voor ip-v4 instellingen handmatig opgeven.
https://support.microsoft.com/nl-nl/hel ... p-settings

Mocht het niet helpen kun je de laptop gewoon weer terug zetten.
Uitschakelen, eigenschappen van ipv4, automatische instellingen gebruiken, ok klikken, inschakelen enk laar.

Laat gerust even weten of het geholpen heeft.
Greetings, Black Tiger.
4
Ik ga het proberen. Bedankt voor het advies en ik laat weten wat het resultaat is. Het vreemde is dat ik zaterdagochtend gewoon heb kunnen monitoren via inloggen op de omvormer naam in de netwerklijst met de directe kabelverbinding en dat ik s,middags toen ik weer verder wilde gaan te proberen om oom via het internet te monitoren ineens het omvormer adres kwijt was. Ik hou je op de hoogte. groeten Jos   
5
Ik wil graag een paar scherm afdrukken meezenden maar het lukt mij niet om ze te kopieeeren. Wie kan mij uitleggen hoe dit te doen
6
Je kunt op volledige tekstbewerker klikken, dan tabblad bijlagen en dan op "Bestanden toevoegen" klikken.
De afbeelding moet dan wel .jpg of .png zijn.
Een andere optie is om de afbeelding evt. tijdelijk bij https://postimages.org te uploaden en dan de image link hier plaatsen.
Greetings, Black Tiger.
7
Ik heb een schermafdruk opgeslagen als .png en dat kan ik niet invoegen maar krijg een melding; Ongeldige bestands extensie. Ook verslepen gaat niet. Het is maar 16 kb groot en heeft een afmeting van 619 X 457 pixels. Op deze afdruk kan je zien dat er in de Ethernet LAN-verbinding een raar IP adres staat, 192.168.215.159, en dat bij de default gateway helemaal niets bekend is en dus leeg.
Ook in de netwerklijst is deze omvormer niet meer zichtbaar. Om hier in te loggen moet ik 192.168.12.3gebruiken maar niets werkt.
Ik ben bang dat er iets kapot is.
8
Je kunt het ook openen, dan bestand -> opslaan als -> en dan als .jpg bestand opslaan.
Wel raar normaliter zou het moeten kunnen, zal eens navraag doen.
Maar je had ook die postimages.org kunnen gebruiken waar ik naar verwees. Is niet erg hoor.

Het 192.168.215.159 is wel een ip adres van een intern netwerk, maar inderdaad wel afwijkend aangezien dat bereik normaliter niet snel gebruikt wordt.
Zoals ik boven omschreef kun je het ipconfig command geven, dan zie je in welk netwerk jij zit. Is dat in 192.168.12.x dan zit je op een ander netwerk.
In dat geval zul je de pc tijdelijk een ip adres van bijv. 192.168.215.10 moeten geven. Geef als gateway dan 192.168.215.159 in en het subnetmasker blijft 255.255.255.0 voor het 192.168.x.x netwerk.
Dan zou je de SMA weer moeten kunnen bereiken op 192.168.215.159 (want dat heeft de SMA zeg je) en de ip instellingen moeten kunnen corrigeren als het goed is.

Als dat niet lukt, dan bent ik toch bang dat je met de leverancier van het apparaat contact op moet nemen.
Greetings, Black Tiger.
9
JosNobel schreef:Ik heb een schermafdruk opgeslagen als .png en dat kan ik niet invoegen maar krijg een melding; Ongeldige bestands extensie. Ook verslepen gaat niet. Het is maar 16 kb groot en heeft een afmeting van 619 X 457 pixels.
Een schermafbeelding kun je niet direct invoegen, je moet de schermafbeelding eerst uploaden zolas Black Tiger al vermeld.
De link plaatst je vervolgens in jouw bericht.

Zie deze link, scroll naar  Schermafbeelding(en) plaatsen op een Forum.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
10
Het maken van een schermafdruk lukt mij niet ondanks de aangedragen oplossingen. Ik zal daarom de gegevens die ik heb zelf maar invoeren.
Ik heb de kabel tussen de Omvormer en de HP labtop aangesloten en in het configuratie scherm de status van de LAN verbinding gevonden.
Het volgende wordt getoond;
Netwerk verbinding gegevens;
Eigenschap; Waarde
Verbindingspecifiek DN....
Beschrijving
Marvell Yukon 88E8072PCI-EGigabit Ethernet controller
Fysiek adres ; 00-24-81-6A-83-66
DHCP ingeschakeld ; Ja
Automatisch geconfigureerd ; 169.254.215.159
IPv4 subnetmasker ; 255.255.0.0
IPvstandaard gateway ;
IPv4DNS-server ;
IPv4 WINS-server
NetBIOS via TCPIP ingeschakeld ; Ja
Link local IPv6 adres ; fe80:5dd:c0c5;5ead:d79f%8
IPv6 standaard gateway ; 
IPv 6 DNS-servers ; fec0:0:0:ffff:1%1
                                fec0:0:0:ffff:2%1
                               fec0:0:0:ffff:3%1

Dit zijn de gegevens die voor mij zichtbaar zijn.
In het command prompt zijn nog de volgende gegevens zichtbaar bij de Wireless LAN-adapter Draadloze netwerkverbinding;
Connection specific DNS Suffix ; Home
Link-localIPv6 Address ; fe80::b47d:cc59:4591:20c%4
IPc4 Address ; 192.168.1.102
Subnet mask ; 255.255.2555.0
Default gateway ; 192.168.1.1

Verder wordt gemeld dat de "tunnel adapter LAN verb.- ISATAP enISATAP home" medis disconnected zijn maar dat wisten we al.
Hopelijk kan ik met deze informatie verder geholpen worden.BVD
Jos
11
Het maken van een schermafdruk lukt mij niet ondanks de aangedragen oplossingen.
Probeer het eens met onderstaande:

Maak een screenshot, hoe je dat doet lees je HIER.
Ga daarna naar https://www.imgdumper.nl.
Klik op "Bladeren...". Afbeelding Selecteer het afbeeldingsbestand dat je wilt uploaden en klik op "Openen".
Klik vervolgens op "Upload". Afbeelding Na het uploaden geeft de website een aantal links die verwijzen naar je ge-uploade bestand.
Selecteer alle tekst in het veld onder "UBB image:" en kopieer de inhoud. Afbeelding Plak de gekopieerde tekst in je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
12
Ik heb een programmaatje  Tiny Take gedownload en dat werkt wel om de prints te maken maar die kan ik dan weer niet op het PCPlus forum krijgen en dat is het probleem.
Het Gadwin is voor mij nu te ingewikkeld maar dat ga ik de komende maand verder uitproberen.
Ik werk normaal met Macbook dus moet ik ook nog omschakelen. 
De CMD, shift en 3 of 4 toets in mij bekend maar ook die prints kan ik niet op het PCPlus forum krijgen.
 
13
Ik heb een programmaatje  Tiny Take gedownload en dat werkt wel om de prints te maken maar die kan ik dan weer niet op het PCPlus forum krijgen en dat is het probleem.
Ok, de printscreen lukt wel en is opgeslagen als afbeelding.
Je kan geen afbeeldingsbestanden als bijlage aan je bericht toevoegen op dit forum. Afbeeldingsbestanden daarom eerst uploaden naar een file-sharing website zoals https://www.imgdumper.nl of www.sendspace.com. De download link die je krijgt plak je vervolgens in je bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”