Plaats reactie
1
Ik heb 2 computers en een subrouter op een router aangesloten.
De router laat zien dat de apparaten op het LAN staan echter alleen de router zichtbaar op NETWERK.
Werk met windows 10 op beide computers.  Kunt u mij zeggen wat er verkeerd gaat of staat?
2
Dat heeft vrijwel zeker te maken met het feit dat Windows 10 het SMB 1 protocol uitgeschakeld heeft. Er zijn wel een paar methoden om dit probleem op te lossen.
Allereerst moeten de computers dezelfde werkgroepnaam hebben, daar ga ik wel van uit dat dit al het geval is.
Open het configuratiescherm (startknop klikken en dan configuratiescherm intypen of op andere wijze) -> Programma's en onderdelen (of als het beeld nog in categorie staat onder Programma's klikken op "een programma verwijderen) -> (links) Windows onderdelen in of uitschakelen.

Dat moet even laden en dan krijg je een lijstje te zien.
Kijk of daar het volgende aangevinkt staat:
"Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden".
en iets lager:
"SMB Direct"

Zorg dat deze aangevinkt staan, klik op OK en daarna even de pc opnieuw starten, doe dat ook met de andere computer.

Als dat niet werkt of deze opties niet (meer) aanwezig zijn, probeer dan het volgende, daarmee zou het moeten lukken.
Klik met de rechter muisknop opstart -> Uitvoeren
Type daarin:
 services.msc
en klik op OK.

Blader naar de service Function Discovery Resource Publication
Dubbelklik daar op en waar handmatig staat selecteer je de optie "Automatisch" en klik daarna op starten.

Doe daarna hetzelfde met de  Function Discovery Provider Host service.

Alvast succes!
Greetings, Black Tiger.
3
Hallo Tiger, er is geen werkgroep maar probeer alleen op hetzelfde netwerk te komen. 1 computer ziet zichzelf wel op netwerk en niet de andere. De andere computer ziet zichzelf ook niet. Helaas lukt het niet hier een afbeelding te plakken.
4
Hallo Jebouw.
Er is altijd een werkgroep hoor, die wordt standaard aangemaakt door Windows. Heet normaliter "workgroup" of "werkgroep" (meestal de eerste naam). Dus normaliter vallen alle computers daar dan wel in.
Maar dat zou je toch even moeten controleren. Dat kan via configuratiescherm -> systeem.
Daar staat de werkgroepnaam ook vermeld, die zou op beide computers hetzelfde moeten zijn.

Een afbeelding plakken hoeft niet, ik begrijp precies wat je bedoeld Het is echter wel vreemd dat die ene computer zichzelf ook niet ziet, dat zou namelijk wel moeten gebeuren.
Je komt met die computer wat zichzelf niet ziet wel gewoon op internet neem ik aan?

Dan heb ik de volgende vragen aan je:
1.) Heb je al op beide computers de bovenstaande aanpassingen gedaan zoals ik aangegeven had met die SMB instellingen en die twee services?
2.) Ik had dit overzien gisteren "en een subrouter". Wat bedoel je met een subrouter? Is dat een tweede router en zo ja hoe is die aangesloten en zitten beide pc's op dezelfde router of 1 op de router en de ander op de subrouter? Want dat kan ook nogal verschil maken.
Greetings, Black Tiger.
5
Hallo Tiger, SMB inderdaad niet aanwezig. Na die 2 services te hebben gestart zijn op beide computers 2 zichtbaar in netwerk. 
Zijn aangesloten op dezelfde router waarop ook de tweede router zit. Kan nu met de ene computer bij de gedeelde bestanden van de laptop maar helaas kan de laptop niet bij de bestanden van de computer. Kan het netwerkpad niet vinden.
6
Hmmz.. Hopelijk staat de laptop niet ingesteld als gebruik makend van openbaar netwerk.
Ik neem aan dat hij met de kabel op de router zit? Kijk voor de zekerheid even op deze (klik) site. Daar staan een aantal zaken om te proberen. Met name schakelen naar particulier netwerk en netwerk detectie is belangrijk om dan even te controleren.
Greetings, Black Tiger.
7
Dat SMB aanzetten kan bij beide niet omdat dit niet in de lijst voorkomt. Dan blijft raar dat de een wel werkt nu en de ander niet. Waar vind ik die instelling openbaar netwerk die je noemt?
8
Ik heb bij beide nu SMB geinstalleerd en de SNMP zoals in dat artikel voorkomt, maakt echter geen verschil. Een verschil wat ik wel vind is in de verbinding. 
Bij de Desktop staat Ethernet NOONOI,gedeeld Realtek PCle GBE Family Controller. 
Bij de Laptop staat   Ethernet Netwerk,gedeeld Realtek PCle GBE Family Controller.
NOONOI is de naam van de router. De netwerk verbindingsgegevens zijn ook verschillend, klopt dat?
OK ik kijk morgen weer want het is hier nu 00.44u in Thailand. Echt bedtijd hahaha.
9
SNMP heb je niet nodig dat is een ander protocol. Dat SMB zou wel verschil moeten maken. Heb je ook beiden computers nieuw gestart? Dat wil ook nog wel eens helpen.

[quote]op beide computers 2 zichtbaar in netwerk.
Bedoel je daarmee dat op beide computers ook allebei de computers zichtbaar zijn? Dus op de pc is laptop en pc zichtbaar en op de laptop is ook laptop en pc zichtbaar?

Zoja, dan is dat al weer iets goeds. Die melding van "kan het netwerkpad niet vinden" krijg je die als je met de verkenner het netwerk gaat bekijken?
Vind het inderdaad wel raar dat bij de laptop niet oko NOONOI staat.

Thailand? Oh lekker! :)
Oke als je morgen wakker bent dan doe het volgende eens op je laptop en ook op de pc, misschien dat me dan meer duidelijk wordt.

De uitkomsten als 2 aparte bijlages plaatsen a.u.b. dus niet in het bericht zelf zetten.

Download de MiniToolBox bij voorkeur naar het bureaublad.
  • Klik met de rechtermuisknop op "MiniToolBox.exe" en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Vink vervolgens de onderstaande opties aan.
    • Report IE Proxy Settings
    • Report FF Proxy Settings
    • List content of hosts
    • List IP Configuration
    • List Winsock Entries
    • List last 10 Event Viewer Errors
    • List Installed programs
    • List Devices
    Afbeelding
  • Klik vervolgens op de knop Go.
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand geopend, plaats deze als bijlage in uw bericht.
  • Dit logbestand wordt tevens op de locatie als results.txt opgeslagen waar de MiniToolbox is uitgevoerd.
Greetings, Black Tiger.
11
hallo Tiger, ja op beide computers in het netwerk zichzelf en de andere zichtbaar nu. Kan met de desktop in de laptop maar niet met laptop in desktop. Blijft vreemd want eerder heeft het wel gewerkt maar dat is al langer geleden.

Melding als ik in verkenner/netwerk op desktop dubbelklik.

Sorry wat laat maar nu pas tijd om dit te doen. Vrouw naar bed want zij is om 4.30u weer op hahaha.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
12
Oke dat maakt het wat duidelijker. Er vallen mij enkele dingen op.

Beide apparaten:
add address name="Wi-Fi" address=192.168.137.1 mask=255.255.255.0
Deze vermelding komt zowel op de pc alsook op de laptop voor en dat verbaast me wel eerlijk gezegd.
Is dat iets wat je zelf toegevoegd hebt misschien? Als dat het geval is dan graag verwijderen op beide toestellen.

DESKTOP:
- Malware Bytes geeft de nodige problemen aan. Heeft vermoedelijk niet met je netwerk probleem te maken maar het zou verstandig kunnen zijn deze te deinstalleren en dan opnieuw te installeren. Of anders repareren als je die optie te zien krijgt.
- Java 8 lig je 10 updates achter, op de desktop staat 181 terwijl we al aan update 191 zitten. Java up2date houden is zeer belangrijk omdat hier altijd veel lekken in gevonden worden.
Sterker nog, als je Java niet perse ergens voor nodig hebt (sommige ip camera's, bepaalde custom applicaties of nog een enkele spelletjessite op internet) zou ik die gewoon deinstalleren.
- Wat is dit eigenlijk voor iets?
Search61 (HKLM-x32\...\{EACC020C-BA4C-D38C-0BCC-A30CDB4C708C})
Dit staat in de lijst met programma's en ik heb nog nooit gehoord van een Search61 wat me nieuwsgierig maakt. Hopelijk geen malware.
Voor de rest zie ik geen vreemde dingen in de pc log, behalve wat fouten die wel vaker voorkomen.

LAPTOP:
- Het ziet er naar uit dat er nog resten van Macafee antivirus of Macafee Internet security aanwezig zijn.
Het beste kun je even op deze (klik) link klikken en de removal tool gebruiken zodat alles netjes opgeruimd is.
Dit zou een mogelijke oorzaak van problemen kunnen zijn. Gebruik deze tool eerst en dan even opnieuw starten.
Daarna het volgende eens proberen.

Volg de onderstaande instructies om de  Afbeelding TCP/IP stack van Windows te resetten.
  • Ga naar start -> alle programma's ->  bureauaccessoires.
  • Klik met rechtermuisknop op het icoon van de opdrachtprompt en kies voor uitvoeren als administrator.
  • Typ nu het onderstaande blauw gedrukte commando over gevolgd door enter.
    • netsh winsock reset
    • netsh int ip reset
    • ipconfig /release
    • ipconfig /renew
    • ipconfig /flushdns
  • Herstart de computer pas nadat alle commando's zijn uitgevoerd!
en dat ongeacht of er bij een commando fouten et zien zijn. Noteer deze evt. fouten wel zodat je ze kunt melden.
Greetings, Black Tiger.
13
Sorry maar ik weet echt niet waar ik start moet vinden.

Desktop was eerder gecrashed en ik heb met veel moeite er weer windows op gekregen. Schijnt nu 2 versies in verschillende volumes te zijn. Ik heb geen idee wat eraf kan dus laat het maar zo. Oude programmas staan nog op de d; schijf en die probeer ik uit te zoeken en waar nodig opnieuw te installeren. Ben daar al een paar maanden zoet mee hahaha.

Heb search 61 verwijderd, zal wel met mijn opnieuw installeren van windows via usb sticks te maken hebben.
14
Sorry, ik reageer niet altijd even snel, kan soms ook een dag tussen zitten, vandaag had ik het wat drukker met andere dingen.
Sorry maar ik weet echt niet waar ik start moet vinden.
Start als in start -> uitvoeren. Met start wordt dan de startknop van Windows bedoeld, bij Windows 7 dat blauwige knopje met Windows logo wat normaliter links beneden in de taakbalk zit waar je ook op moet klikken om de programma's op te roepen of de computer af te sluiten.
Greetings, Black Tiger.
15
Alles nu uitgevoerd en opnieuw gestart, resultaat gelijk.
Pc wel op laptop maar laptop niet op pc.

Start stond op Powershell en dat werkt niet. Omgezet en gelukt.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”