Plaats reactie
151
1) Ja, gedaan
2) Ja, in particulier netwerk de delingen ingeschakeld, bij de openbare uitgeschakeld.

Vanavond en morgen kom ik er verder waarschijnlijk niet aan toe.
Mogelijk ga ik nog Haka3 en daarna Haka1 opnieuw proberen te voorzien van een frissere 10, ook al is het puur om te vernemen hoe het zich verhoudt.
152
en daarna Haka1 opnieuw proberen te voorzien van een frissere 10,
Oh had je dat nog niet gedaan dan? Dat was namelijk wel wat ik schreef. Ik vond het al vreemd dat je over Haka2 begon maar dacht dat je die ook gedaan had.

Ik schreef namelijk:
maar anders is het misschien een idee om Haka1 eens nieuw te installeren.
En dat was omdat Haka 2 en 3 wel goed functioneerden naar elkaar maar Haka1 steeds buiten de boot viel. Vandaar dus ook Haka1 nieuw installeren.
Haka2 was dus vooralsnog niet nodig geweest, dus hopelijk brengt dat geen extra problemen.
Ik zou echter eerst die Haka1 opnieuw doen als het even kan om te zien of dat wat oplevert. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Greetings, Black Tiger.
153
Even iets van me laten horen.
Het probleem is nog steeds niet opgelost, maar mijn tijd wordt op dit moment onverwacht door andere dingen opgeslokt.
Ik ben voornemens om wanneer ik daar de tijd voor heb gewoon alle drie de computers te voorzien van een frisse installatie van 10, en dan opnieuw te kijken hoe het delen van partities en mappen verloopt.
154
Geen probleem. Misschien is dat nog het beste idee om ze allemaal te voorzien van frisse installatie.
Neem je tijd, want je hoeft je voor ons niet te haasten, wij zijn toch wel hier. ;)
Dan horen we t.z.t. nog wel van je, alvast prettig weekend en succes!
Greetings, Black Tiger.
155
:dank:  en voor ik het vergeet, alvast prettig weekend aankomend weekend :D

Alle drie de computers inmiddels voorzien van een frisse en kale windows10 installatie.
Er is maar 1 computer die alle drie ziet in het netwerk, en de andere twee zien elkaar en eigen computer.
De laptop waar Pro op draait heb ik de SMB Direct uitgevinkt, maar dat maakt geen verschil in weergave van de computers onderling.
Wanneer ik de computers gelijktijdig opnieuw opstart, wint diegene die het snelste opstart het spelletje wie er de meeste computers weergeeft.
Doe ik dat bewust in een andere volgorde 1 voor 1, dan wint de computer die ik als eerste opstart.
156
Oh dank je wel, jij ook alvast een prettig weekend gewenst.
De test die jij doet duidt echt op het master browser probleem. Wie er wint ziet er het eerst de andere en houdt dat bij en schijnbaar kunnen de anderen daar niet altijd bij.
Als ze computers dezelfde ip adressen krijgen (of je reserveert de ip's in dhcp zodat ze dezelfde krijgen) dan zou je het misschien nog kunnen oplossen door de hosts files aan te passen en in de hosts file van de ene, de ip's en hostnamen van de anderen te zetten bijv. als HAKA1 192.168.1.10 heef en HAKA2 heeft 192.168.1.11 en Haka3 heeft .12 dan kun je in de hostfile van Haka1 zetten:
192.168.1.11 HAKA2
192.168.1.12 HAKA3

En in die van Haka2 zet je Haka1 en 3 en in Haka3 zet je 1 en 2 op die manier.
Greetings, Black Tiger.
157
Ik ga dit morgen met uitgeslapen oogjes nog eens lezen, maar stel wel gelijk de vraag waar ik dan eventueel de hostfile kan vinden.
158
Even zo uit het hoofd,:
c:\windows\system32\drivers\etc daar staan meer bestanden maar het gaat dan om het hosts bestand, niet het lmhosts bestand.
Je hebt kans dat je hiervoor weergave van verborgen bestanden en mappen moet aanzetten.

Maar het is een alleen lezen bestand en W10 kan er moeilijk over doen. Advies van Windows dus om het als volgt te bewerken, hoef je ook niet het alleen lezen uit te schakelen:
1.) Klik Windowstoets+S (of klik startknop) en type notepad
2.) Klik met de rechter muisknop op notepad en kies voor "uitvoeren als administrator"
3.) In Notepad kies je voor bestad ->openen, zorg dat je eerst onderaan in dat zoekschermpje de "Tekstdocumenten (*.txt)" verandert in "Alle bestanden (*.*)" en dan ga je naar bovengenoemd hosts bestand en opent dat.
4.) Breng de wijzigingen aan.
5.) Kies voor bestand -> opslaan.

Het is wel handig daarna het netwerk te herstarten of gewoon eenvoudig pc herstarten,.
Greetings, Black Tiger.
159
Was volgens mij nog nooit in die sectie geweest.
Trof daar voor mij iets aan wat bijna koeterwaals overkwam.
Heb toch een poging gedaan op Haka2.
Hier de weergave zoals het bestandje origineel was, en als kopie extern is opgeslagen. Afbeelding Zo heb ik het eerst ingevuld, zonder ook maar een idee te hebben of dit goed staat.
Dat het geen invloed heeft op de weergave van de verschillende computers in het netwerk is me wel duidelijk. Afbeelding Ik blijf voorlopig even overal met de vingertjes af.
160
Dat klopt, het staat zo prima.
Nu alleen nog de hekjes weghalen voor de HAKA's en dan het origineel overschrijven.

In principe kun je hier niets mee stuk maken. Een origineel is makkelijk terug te zetten. Vroeger (in elk geval t/m windows 7) stond hier de "127.0.0.1 localhost" vermelding altijd actief. Schijnbaar is dat in Windows 10 niet meer nodig, heb je eigenlijk ook niet veel aan.
Het gaat om wat erbij gezet wordt. Dit zou je kunnen vergelijken met een stukje lokale DNS. Het vertaald ip adressen naar hostnamen. En de pc kan aan de hand van dit bestandje ook terug vinden waar een computer te vinden is.
Greetings, Black Tiger.
161
Hmmmm.
Op de Haka1 en de Haka2 de hosts gewijzigd met als voorbeeldje de hiervoor getoonde opmaak.
Computers opnieuw opstarten bracht helaas geen verandering in de weergave.
De Hosts een andere opmaak gegeven, en daarbij de ip adressen voor de te benaderen computers oner aan de lijst gezet zonder # teken voor de regel.
Computers (allemaal) opnieuw opgestart methelaas geen verandering.
In elke situatie was de Haka3 als eerste opgestart, en was en bleef die Master.

Wat ik nog kan bedenken is,
op alle computers (dus ook Haka3) deze regels onderaan in de hasts file zetten, en gelijktijdig opnieuw opstarten.
router / modem een poosje van de stroom, dus stekker uit router en stopcontact, en dan opnieuw opstarten.
162
Nee dat heeft geen zin. Het maakt niet uit waar de regels in de hosts file staan, als er maar geen # teken voor staat.
Volgorde in de hosts file en volgorde van computers starten maakt daarbij ook niets uit.

In dat geval doen ze dus helaas alleen maar een lookup, maar dat kan nog genoeg zijn.
Als je ze in de hosts file hebt staan zonder # teken ervoor zou je ze wel eenvoudiger via de verkenner kunnen benaderen als het goed is.

Dit via de verkenner benaderen werkt als volgt. Stel je zit op Haka1 en je wilt naar de shares van haka2, dan type je in de verkenner (achter waar snelle toegang staat):
\\haka2
dat het stukje tekst "snelle toegang" dan weg gaat is normaal. Als je dan op enter drukt zou je de shares van haka2 moeten zien.
Dat zou zo ook moeten lukken met en vanaf de andere computers.

Eenmaal benaderd heb je kans dat ze blijven bestaan, anders moet je "vaste" shares gaan maken.
Greetings, Black Tiger.
163
Het benaderen via de verkenner lukt van alle drie de computers naar de andere twee.
Zal in de loop van de dag wanneer Haka1 weer vrij is eens alle drie weer afsluiten en kijken of het ook dan weer werkt.
164
Ik dacht dat ik hier afgelopen zondag had gepost dat het ook na een opstart van alle drie computers na een nacht te zijn uit geweest nog mooi werkte op die manier, maar ogenschijnlijk is die post niet door mij ingevuld of niet goed verwerkt.

Welnu, het werkte dus op de manier van de naam van de computer in te vullen in verkenner, en dan naar een onderliggende map te gaan op die computer.

Het werkte, tot gisteravond laat.
Bij het proberen over te zetten van een bestand van Haka3 naar Haka1 werd ik verblijd met een melding dat Haka1 in enen een Netwerkreferentie vereiste.
Afbeelding Lezend op het wereldwijde web ontdek ik dat ik vanaf 2015 / 2016 niet de enige ben die hier mee te maken heeft gekregen.
Van wat ik tegenkom begrijp ik dat net als ik de meeste van al die gebruikers eerst gewoon zoals in windows7 of op de manier van het invullen van de computernaam in verkenner bij de andere computers konden komen, en dan in enen niet meer.

In mijn netwerkstructuur is niets gewijzigd door mij of een gebruiker, en dan wordt nu in enen die Netwerkreferentie gevraagd.
Wat kan ik nalopen / controleren om deze melding er af te krijgen?
165
Ik krijg dit normaliter alleen te zien als de aanmelding niet goed gaat.
Bijvoorbeeld als ik pc1 als eerste start en daarna pc2 en ik probeer dan van pc2 naar pc1 te gaan via de verkenner.
Wat normaliter hier de oplossing is, dat is om op elke pc exact dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord te gebruiker, dan gebeurt die aanmelding automatisch.

Mocht dat het geval zijn, dan zou het voldoende moeten zijn om eenmalig in dit vak de gebruikersnaam van de te bezoeken pc en bijbehorend wachtwoord in te vullen en dan "mijn referentie onthouden" aan te klikken.

Ik zie echter de melding "De gebruikersnaam of het wachtwoord is onjuist" en dit kan gebeuren als er bijv. geen wachtwoord wordt gebruikt op de pc waarop men zit en/of de pc die men wenst te bezoeken. Het is bekend dat dit problemen geeft.
Het beste is ook om te zorgen dat er bij het opstarten altijd het aanmeldscherm te zien is en je het wachtwoord dan in typt, dan gaat het vaak ook al beter.

Controleer ook even of bij de eigenschappen van de netwerk adapter de "Client voor Microsoft-netwerken" aanwezig is en ook actief is (aangevinkt staat).
Greetings, Black Tiger.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”