Plaats reactie
166
Klinkt dan misschien drammerig, maar wij willen geen wachtwoorden.
Het komt er dus op neer dat windows, met microsoft als hoofddader kan doen en laten met je besturingssysteem wat ze willen.
We hadden hier 3 computers die elkaar konden zien en met elkaar konden lezen en schrijven.
Er bestaan hier geen geheimen voor elkaar, en we delen alles wat we hebben indien nodig.
Met al die fratsen van microsoft komt het langzaam zover dat we dus overgeleverd zij aan hoe zij het willen.
Okay, ik weet wel, ik kon gratis updaten naar windows10, maar wordt daar eigenlijk toe gedwongen omdat dit met ingang van volgend jaar 7 niet meer wordt ondersteund.
Destijds kocht ik een product dat voldeed aan onze wensen, maar nu dus om zeep wordt geholpen door de grillen van microsoft.

Sorry dat ik jullie lastig val met mijn grieven, maar inmiddels zit het heel diep.

Ik zal me nog verdiepen in wat Black Tiger aangaf en proberen of ik het op die manier voor elkaar kan krijgen om de computers met elkaar te laten lezen en schrijven.
Ik ga dus wanneer ik het goed begrijp de namen van de computers wijzigen, en noem elke computer Haka.
167
Klinkt dan misschien drammerig, maar wij willen geen wachtwoorden.
Oke even een wat langer verhaaltje dan.
Ik vind dat niet drammerig klinken, dat is een keuze die men kan maken. In die gevallen zet ik vaak een wachtwoord er op en via een optie zorg ik dan weer dat er automatisch gestart en ingelogd wordt met dat wachtwoord, zonder dat men dat zelf telkens hoeft in te typen.
Maar dat is een keuze, geen drammen.

Ja Microsoft kan als eigenaar eigenlijk doen wat ze willen met het besturingssysteem. Wij als gebruiker hebben alleen gebruikersrecht, een licentie om te gebruiken. Zij blijven eigenaar. Ze zullen ons niet perse willen plagen, alhoewel dat wel vaker zo lijkt.
Het weghalen van het verouderde SMB1.0 protocol is puur vanwege veiligheid gedaan en daar is ook wel wat voor te zeggen, maar ze zijn er wat te achteloos mee omgesprongen en de browser service werkt niet 100% hoe het zou moeten. Daar is een bug in gekomen en er wordt gewoon niets aan gedaan om dat op te lossen. Heeft geen prioriteit want in hun ogen hebben wij genoeg opties om bestanden te delen bijv. via onedrive.
Maar veel mensen willen dat niet en willen gewoon zoals altijd via hun eigen netwerk binnenshuis dingen kunnen blijven delen, zonder dat het 't internet op gaat en dat is ook logisch. Dus daar botst het wel een beetje met de gedachtengang van het grote Microsoft.

En het klopt ook dat min of meer wel gedwongen wordt om te updaten. Apple is veel te duur en net als Linux (wat wel gratis is) heeft onvoldoende gaming ondersteuning en sommige andere zaken zijn ook niet zo fijn als op Windows. Voor gewoon internet, documenten en email is het wel een uitstekend alternatief trouwens.

Goed. Even terug op jouw wens zonder wachtwoord, dat kan ook. We kunnen de zaak wat "onveiliger" maken, alhoewel dat onveiliger wel mee valt aangezien een beetje malware dusdanige instructies kent om beveiling te omzeilen en administrator rechten te gebruiken, zal dat weinig of niets uit maken.
Kort gezegd: je zou de gast toegang open kunnen zetten op alle computers.

Configuratiescherm -> Netwerkcentrum en dan links "geavanceerde instellingen voor delen wijzigen".
Dan aan de rechterkant weer naar "Gast of openbaar" die uitvoegen en daar ook netwerkdetectie en bestands- en printerdeling inschakelen.
Als de nood aan de man komt kun je ook nog helemaal onderaan bij "alle netwerken" het "met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen" aanvinken en dan wijzigingen opslaan. Vermoedelijk is wel een herstart noodzakelijk.
En dit dan bij alle computers.
Dan zou eigenlijk de zaak soepeler moeten lopen, zonder dat je een gebruikersaccount en login info nodig hebt om bij je gedeelde map te komen.
Sorry dat ik jullie lastig val met mijn grieven, maar inmiddels zit het heel diep.
Hoezo lastig vallen? Je valt ons niet lastig anders geven we dat wel aan. Je hebt een bepaalde vraagstelling. De oplossing die normaliter zou moeten werken, werkt in jouw geval niet naar wens. Je wens is misschien iets specifieker dan een ander, maar je valt ons niet lastig.
Als wij niet "lastig" gevallen zouden willen worden, dan zaten we hier ook niet om te helpen, dus maak je daarover geen zorgen en een sorry is ook niet nodig. :)
En v.w.b. dat het diep zit.... daar weet ik alles van! En ben in bepaalde gevallen ook totaaaaal niet gecharmeerd van wat Microsoft doet, maar helaas kan ik daar ook niets aan doen. Hetgeen dan toch inwendig ergens soms ietwat blijft vreten aan me. Dus ik ken het gevoel.
Ik ga dus wanneer ik het goed begrijp de namen van de computers wijzigen, en noem elke computer Haka.
Nee absoluut niet doen!!! Ze heten nu toch haka1 en haka2 en zo? Ik had het over username en wachtwoorden, niet over computernamen.
De computernamen moeten absoluut verschillen anders krijg je een netwerk conflict en werkt sowieso niets meer of er gebeuren rare dingen, dus hou de computernamen zoals je ze nu hebt. ;)
Of andere namen mag ook, moet je zelf weten, maar ze mogen niet hetzelfde zijn.
Greetings, Black Tiger.
168
Dank voor de geruststellende woorden.
Begon me net een oude zeur te vinden die alles van de jaren zestig in de vorige eeuw beter vond.

Okay, de namen van de Hakas heb ik niet veranderd, ook de gebruikersnamen nog niet.
Openbare mappen zijn nu op alle drie de Hakas ingesteld, en ze zijn alle drie opnieuw gestart.
Op dit moment is de Haka1 nog niet bereikbaar ook al wordt hij op Haka3 wel in de verkenner getoond.
Vanaf Haka2 is Haka1 wel bereikbaar, ook al wordt die in Haka2 niet in verkenner getoond.

In de laatste reactie las ik dat het SMB1.0 protocol is weggelaten in windows10.
Deze staat bij mij in alle drie de computers nog onder de onderdelen, en na heel veel veranderen weet ik eigenlijk niet meer wat daar nu precies aangevinkt moet staan.
Hier staat SMB1.0/CIFS Client en SMB1.0/CIFS Server aangevinkt, en SMB1.0/CIFS automatisch verwijderen uitgevinkt.
169
Deze staat bij mij in alle drie de computers nog onder de onderdelen, en na heel veel veranderen weet ik eigenlijk niet meer wat daar nu precies aangevinkt moet staan.
Ja dat klopt, daarvan zou in feite op alle pc's de SMB 1.0/CIFS client en SMB Direct op alle pc's het beste aan kunnen staan.

En troost je. Ik loop nu met een andere pc wat ik gekregen heb hier in het netwerk tegen precies hetzelfde aan. Deze krijgt 1 van mijn NAS systemen niet zichtbaar in de verkenner en moet ik nu ook via ip adres doen of via \\computernaam in de verkenner bereiken. Dan lukt het wel.
De andere computers en andere NAS "ziet" hij wel.
Om het nog gekker te maken, het mediadeel van die onzichtbare NAS "ziet" hij wel in de netwerkomgeving (dus onder "multimedia apparaten" maar niet onder "computer" waar hij ook zou moeten staan. Dus ik heb ook weer wat te puzzelen hier. :)
Greetings, Black Tiger.
170
Ik leef met je mee.
Schijnbaar is het in enkele gevallen een hele uitdaging om windows10 dusdanig in te stellen dat het voor ons net zo makkelijk (althans voor de HAKA familie) werkt als windows7.
De SMB Direct staat alleen op de Haka2 laptop, welke ooit dus Vista Pro heeft gehad.
De andere laptop en desktop hebben dit niet.
Het inschakelen van de SMB Direct heeft geen meerwaarde, tenminste er veranderd niets in de communicatie tussen de drie computers voor zover ik dat tot op heden heb vernomen.

Het wijzigen van de accountnamen in de gebruikersaccounts in configuratiescherm heeft ook geen verandering gebracht in de toegankelijkheid van Haka1 door Haka3.
171
Als de smb1.0/CIFS client maar aan staat, dat is het belangrijkste. Zoals gezegd, heb hier nu ook zo'n uitdaging pc, ik ga er nog verder mee aan de slag, alhoewel daar ook alles goed staat zoals het zou moeten. Soms is het gewoon echt vermoeiend, vandaar dat ik me ook geheel in jouw zorgen kon indenken.
Veel meer advies of tips heb ik momenteel niet helaas.
Greetings, Black Tiger.
172
Ik ben benieuwd of het met de uitdaging bij jou gaat lukken.
Heb inmiddels besloten om het even te laten rusten.
Maar ik laat het nog niet in slaap sukkelen, naar mijn idee moet er ergens een keer iets naar boven komen wat kan helpen om het verkennen weer om het maar zo uit te drukken op de voet van windows7 te kunnen uitvoeren.
173
Zo gauw Microsoft die browser bug verhelpt moet dat ook kunnen, hopelijk met de mei release, we gaan het meemaken.
Ik laat het ook niet verwateren. Mocht je iets ontdekken elders, laat het gerust weten. Mocht ik een werkende oplossing tegen komen zal ik het ook zeker laten weten.
Greetings, Black Tiger.
174
Heel even kreeg ik het gevoel dat ik de mogelijke oorzaak had gevonden.
Vrijdag werd ik op Haka3 gevraagd updates voor windows uit te voeren, en heb eens gevolgd wat er werd geïnstalleerd
.Nu blijkt dat er een bepaalde update vanaf 12 mei niet te kunnen worden geïnstalleerd
Het gaat om update (KB4494441)met Update Foutcode 0x80073701
Laat dit nou net samenvallen met het ongeveer moment dat er gevraagd wordt om de netwerkreferentie in te vullen bij het benaderen van Haka1.
Na een x aantal sites te hebben bezocht waarin oplossingen werden gegeven, en die te hebben uitgeprobeerd wil de update nog niet lukken.

Met wiebelende tenen hoop ik dat het wel heel erg snel eind mei is.
175
Ja het wil wel eens raar gaan. Ik lees dat volgens deze site die update bij sommige machines inderdaad mis kan gaan en dat het probleem ook bij Microsoft bekend is. Schijnbaar kan men daar niets aan doen.

Gisteren heb ik overigens zelf het ultieme middel geprobeerd om het netwerk op die andere computer aan de praat te krijgen zodat hij meer andere apparaten "ziet". Dat resulteerde er echter in dat ik uiteindelijk wat admin rechten kwijt was en ik systeemherstel heb moeten doen.
En het had niet geholpen. Die pc ziet mijn tweede pc en de twee satelliet ontvangers, maar ziet zichzelf niet en ook de beide NAS systemen niet. Echt vreemd. Dus ik ben ook nog niet verder gekomen. Als die oplossing gewerkt had, dan had je die ook kunnen proberen.
Maar helaas.

Ben ook benieuwd of dat euvel eind van de maand ook opgelost gaat worden.
Greetings, Black Tiger.
176
Nu blijkt dat er een bepaalde update vanaf 12 mei niet te kunnen worden geïnstalleerd
Het gaat om update (KB4494441)met Update Foutcode 0x80073701
Een Windows Update zal foutcode 0x80073701 niet verhelpen. Meestal zullen nieuwe Windows updates ook niet meer lukken. Alleen een handmatige fix zal helpen.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
177
In dit geval valt het dus niet handmatig te fixen schijnt het of in elk geval gaat Microsoft het fixen:
Thankfully, Microsoft is aware of the issue and a fix may be rolled out very soon.
Greetings, Black Tiger.
178
https://support.microsoft.com/nl-nl/hel ... -kb4494441
Probeer het via de stand alone update, staat in de catalog.
Staat bij mij op 2 data met hetzelfde nummer in de geschiedenis, 15 en 16 mei.

Wat het met het oorspronkelijke probleem te maken heeft ontgaat mij.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
179
Wat het met het oorspronkelijke probleem te maken heeft ontgaat mij.
Eigenlijk niets want qua netwerk zit er alleen iets voor SNMP in en dat gebruiken we normaliter niet in het thuisnetwerk, maar het is denkelijk eerder een gevoel:
Laat dit nou net samenvallen met het ongeveer moment dat er gevraagd wordt om de netwerkreferentie in te vullen bij het benaderen van Haka1.
Aanegezien er zoveel verweven is in Windows en bij sommige updates met W10 ook weer zaken mis gaan die weer niets met betreffende update te maken hebben kan ik me dat gevoel wel voorstellen.
Greetings, Black Tiger.
180
Ik was er even tussenuit en zag net de nieuwe reacties.
Zal inderdaad het gevoel zijn dan.
Maar vond het zelf heel frappant dat het ene redelijk samenviel met het andere.

Op dit moment loopt de voorgestelde updatemethode.
Ben nog wel in afwachting van de update die er eind van deze maand zou moeten zijn.
(Vandaag?)

Edit, update mislukt.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”