Plaats reactie
1
Hallo,

Op mijn laptop is Windows 10 geïnstalleerd, geen upgrade, dus vanuit een hele lege laptop. Ik heb problemen met de wifi. Hij verbindt wel meteen maar valt er na een tijdje uit, meestal een paar uur. Dan staat de wifi-verbinding weer op uit en krijg ik hem niet meer verbonden. Na een herstart weer wel. De LAN-verbinding deed het wel, hoewel hij één keer ook niet wilde verbinden met de LAN-kabel.

In mijn pc-winkel zijn toen alle drivers geüpdatet voor Win10, waaronder ook één voor de netwerkkaart, maar het probleem blijft. Ik heb dit nog gevonden maar kon daar niet veel mee, veel verschillende verhalen:

https://answers.microsoft.com/en-us/win ... 9dabbe158c

Mijn modem is KPN Experia Box v10A. Heb momenteel geen verbinding, alles ligt eruit (TV/internet/telefoon) (zit nu op de hotspot via mijn gsm) maar dat gebeurde pas eergisteren. Er komt straks een monteur.

Ik ben nog bezig met de installatie van deze laptop, dus er staat nog niet heel veel op. Ik gebruik Proton VPN. Die heeft hiervoor nooit problemen opgeleverd met de wifi toen ik Win8.1 op de laptop had.

Hierbij het logbestand van de MiniToolBox.

Dank alvast!
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
2
DieEnDie schreef: 30 mei 2020 13:42 Mijn modem is KPN Experia Box v10A. Heb momenteel geen verbinding, alles ligt eruit (TV/internet/telefoon) (zit nu op de hotspot via mijn gsm) maar dat gebeurde pas eergisteren. Er komt straks een monteur.
Ter informatie: KPN storing.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
Hallo.

Ik heb nog niet overal naar gekeken maar het logbestand vluchtig doorgenomen (heb het even druk momenteel) en kwam wel al enkele dingen tegen.
Er werden twee controllerfouten op 2 harddisks aangegeven, dat zou kunnen wijzen op problemen met harddisks of aansturing daarvan.

Maar deze was veel interessanter:
Error: (05/27/2020 06:46:56 PM) (Source: Tcpip) (User: )
Description: Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres 192.168.2.2, waarbij het systeem
het netwerkhardwareadres 00-02-9B-EA-1B-89 heeft. Hierdoor kan
de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn.
Heb jij ergens een vast ip adres ingegeven? Het ziet er naar uit dat 192.168.2.2 schijnbaar ergens dubbel in zit en dat veroorzaakt een ip conflict.

Enigszins vreemd want ik zie een interne ip range van 192.168.43.1 die niet bepaald standaard is voor een Experiabox. Heb je daar iets aan verandert?

Als je weet waar ik het over heb of waar dat 192.168.2.2 ip te vinden is, zou ik dat het eerst weghalen.
Verder zou ik bij de instellingen van de wifi adapter kijken (apparatenbeheer en energieinstellingen) en zorgen dat het systeem de adapter niet in slaapmodus kan zetten.

Daarnaast zou ik de monteur afwachten van die box en kijken hoe het daarna gaat.

Als het dan nog niet goed gaat, dan graag een nieuwe log, maar dan zonder die actieve VPN verbinding maar puur en alleen je wifi, ook al doet ie het niet.

Op deze wijze dan nogmaals graag.
Download de MiniToolBox bij voorkeur naar het bureaublad.
  • Klik met de rechtermuisknop op "MiniToolBox.exe" en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Vink vervolgens de onderstaande opties aan.
    • Report IE Proxy Settings
    • Report FF Proxy Settings
    • List content of hosts
    • List IP Configuration
    • List Winsock Entries
    • List last 10 Event Viewer Errors
    • List Installed programs
    • List Devices
    Afbeelding
  • Klik vervolgens op de knop Go.
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand geopend, plaats deze als bijlage in uw bericht.
  • Dit logbestand wordt tevens op de locatie als results.txt opgeslagen waar de MiniToolbox is uitgevoerd.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het probleem al voorbij zal zijn als dat dubbele 192.168.2.2 ip adres uit het systeem weg is.
Greetings, Black Tiger.
4
Dank voor jullie snelle reacties. Top!

Ik heb geen weet van het ingeven van een vast IP-adres. Heb niks aangepast wat IP-adressen betreft.

De monteur van KPN is hier geweest. De kabel van het kastje in de straat naar mijn huis is beschadigd; het signaal komt niet bij mij aan. Dat kan heel goed, want er zijn de afgelopen twee jaar grote werkzaamheden geweest aan mijn straat. Ik heb de monteur gevraagd of er een link is met het uitvallen van de wifi sinds de Win10-installatie. Dit moeten jullie ook nog even weten: toen mijn modem vorige week uitviel werd op afstand vastgesteld dat het modem defect was en kon ik een nieuwe modem ophalen maar dat nieuwe modem heeft het nooit gedaan. Ik schrijf op wat de monteur me gedicteerd heeft voor jullie, LOL:

"Er is een beschadiging aan de kabel buiten gevonden. Volgende week woensdag gaat daarnaar gekeken worden (er is grote achterstand bij KPN vanwege corona). Het IP-adres dat je van de Experiabox krijgt wordt veranderd door de VPN maar omdat er geen extern IP-adres is krijg je rare data in logfiles. Het heeft dus nu geen zin om een MTB-log te sturen. Je moet wachten tot er weer een extern signaal is. Het kan zijn dat de verbinding fouten heeft gegenereerd met het oude modem waardoor de verbinding met wifi soms heeft kunnen wegvallen. Dat kan het al geweest zijn. Zogenaamde crc-fouten."

Hopelijk zegt dit jullie iets. Ik meld me weer als er weer een signaal is en vertel dan of de wifi het doet of niet, goed?

Pfffff, wat een tijd en energie dit weer kost. Ik ben niet blij. Het is behelpen met die hotspot maar het is in elk geval iets.

Dank zover voor jullie aandacht!

Ik trek nu een biertje open. :goed:

Proost!
DieEnDie
5
Het IP-adres dat je van de Experiabox krijgt wordt veranderd door de VPN maar omdat er geen extern IP-adres is krijg je rare data in logfiles.
Dat klopt niet helemaal omdat de VPN op het 10 segment zit en het dubbele ip op het 192.168 segment. Maar er kunnen sowieso rare dingen gebeuren als de verbinding op zich al niet in orde is.

CRC fouten op zich zijn me bekend, alleen zou dan op het moment dat wifi het niet doet, ook de LAN het niet moeten doen want die gaan op dezelfde manier naar buiten toe zal ik maar zeggen. Echter als netwerk kort weg valt door een korte storing, dan kan het wel zijn dat daar de wifi verbinding weg blijft (tot een herstart zoals je beschreef) terwijl LAN (kabel aansluiting) het wel al weer doet.

Gezien je schreef dat er een monteur moest komen en het euvel slechts zo nu en dan voor kwam, had ik al zo'n vermoeden dat het aan de KPN modem of verbinding zou liggen.
Vandaar dat ik ook schreef om even af te wachten tot de monteur geweest was en dan pas de MTB log te doen indien nodig.

Dat lijkt mij inderdaad momenteel ook niet zinvol gezien het antwoord van de monteur.

Ik ga er van uit dat het straks als het externe gebeuren gefixed is, het probleem ook weg zal zijn, zo niet, dan kun je altijd weer hier terug komen.

V.w.b. de hulp graag gedaan! Jij ook bedankt voor de mooie uitgebreide terugkoppeling van de monteur! :good:

Hou je taai en geniet van het mooie weer en je biertje!!

Fijn wekend gewenst!
Greetings, Black Tiger.
6
Daar ben ik weer. De KPN-monteur is geweest en hij vond de oorzaak: door de verbouwing bij mijn buren in het souterrain waren een paar draadjes verkeerd verbonden en was mijn KPN-verbinding verbroken. Die is hersteld en meteen deed alles het weer prima (internet/TV/bellen). Maar de wifi op de laptop blijft eruit vallen.
Black Tiger schreef: 30 mei 2020 18:14 Gezien je schreef dat er een monteur moest komen en het euvel slechts zo nu en dan voor kwam, had ik al zo'n vermoeden dat het aan de KPN modem of verbinding zou liggen.
Dit klopt niet, Black Tiger. Ik schreef dat de wifi wel (automatisch) verbindt bij opstarten maar na een tijdje eruit valt en pas na een herstart het weer doet, enz. Dit was elke keer zo sinds de installatie van Win10 op de laptop begin mei. Dat alles eruit viel vorige week was alleen maar heel verwarrend.

Mijn kennis in de pc-winkel heeft dus nog alle drivers geüpdatet maar zei dat, als dat niet zou werken, de netwerkkaart in de laptop niet compatibel is met Win10 en ik een nieuwe laptop moet kopen. :o Dat leek me sterk (maar wie ben ik, hij weet 1000x meer dan ik) want de laptop is pas 5,5 jaar oud maar dat schijnt oud te zijn.

@Black Tiger: ik heb de laptop niet op slaapstand staan (batterij/net). En als er nog iets is met IP-adressen, vertel me dan hoe of wat want daar heb ik geen verstand van. ;)

Hierbij een nieuw log zonder VPN-verbinding. Oh ja, het log heb ik net gemaakt en nu doet de wifi het nog wel (meestal valt hij eruit na een paar uur). Ik zou de wifi-verbinding op mijn smartphone of de desktop kunnen testen maar wsch. ligt het aan de laptop zelf, toch? De LAN heb ik niet meer getest maar laten we eerst maar naar de wifi kijken want ik ben bezorgd over die netwerkkaart-compatibiliteit. Daarvoor doe ik een Speccy-file erbij.

http://speccy.piriform.com/results/Z3T0 ... EJmuMdwm47

Hopelijk vinden jullie nog iets.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
7
Kijk de energieinstellingen voor die adapter eens na, als er geen data verstuurd of ontvangen wordt, wordt de wifi adapter uitgezet, staat bij de geavanceerde energieinstellingen en via apparaatbeheer bij de desbetreffende adapter.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
9
Die foto is van de juiste adapter, maar dan moet je het tabblad energiebeheer nemen.
Mijn kennis in de pc-winkel heeft dus nog alle drivers geüpdatet maar zei dat, als dat niet zou werken, de netwerkkaart in de laptop niet compatibel is met Win10 en ik een nieuwe laptop moet kopen. :o Dat leek me sterk (maar wie ben ik, hij weet 1000x meer dan ik) want de laptop is pas 5,5 jaar oud maar dat schijnt oud te zijn.
Fijne winkel dan. Die wil je dus graag een laptop verpatsen want dat is onzin.
a.) Als de netwerkkaart niet compatibel is, zou hij het normaliter helemaal niet doen, en niet eerst een tijd wel en dan opeens weer niet.
b.) Zelfs als ik me hierin zou vergissen en de interne wifi netwerkkaart en/of stuurprogramma's niet lekker of niet compatible zouden zijn, dan zou het probleem alsnog eenvoudig op te lossen zijn door een externe usb wifi adapter die zo rond de 10 a 12 euro liggen en dan heb je alsnog wifi.

Als computerwinkel moet je dit weten dus om dan maar gelijk een nieuwe laptop te adviseren zonder deze mogelijkheid te noemen gaat mij nogal ver. Anders gezegd, ik zou niet zo'n vertrouwen hebben in die winkel.

Logje heb ik nagekeken, ik zie niets vreemd.
Mocht ie nog eens uitvallen, graag nog eens een logje terwijl de wifi het niet doet. Maar eerst even die foto met het tabblad energiebeheer.
Greetings, Black Tiger.
10
Ahaaaaaaaaaaaaaa!!!! Check wat ik zie op het juiste tabblad!!!!

:goed:

Uitvinken dus, neem ik aan. Dit nog niet eerder gezien, dus weer wat geleerd! Dat is het dan toch? Of moet ik die eerste ook aanvinken voor het geval ik ooit een keer de slaapstand aanzet?
Black Tiger schreef: 05 jun 2020 14:24 a.) Als de netwerkkaart niet compatibel is, zou hij het normaliter helemaal niet doen, en niet eerst een tijd wel en dan opeens weer niet.
Dit zal ik tegen hem zeggen. Goede informatie, dank je. Als dit de oplossing is, zal ik hem dat ook laten weten.
b.) Zelfs als ik me hierin zou vergissen en de interne wifi netwerkkaart en/of stuurprogramma's niet lekker of niet compatible zouden zijn, dan zou het probleem alsnog eenvoudig op te lossen zijn door een externe usb wifi adapter die zo rond de 10 a 12 euro liggen en dan heb je alsnog wifi.
Dat heeft hij me ook verteld, dat een usb-wifi-adapter sowieso een oplossing zou zijn. Maar dat leek me niet zo fijn werken, dus ik gaf het nog niet op.
Fijne winkel dan. Die wil je dus graag een laptop verpatsen
Dit heb je te snel ingevuld. Hij is zonder enige twijfel het tegenovergestelde van iemand die geld aan me wil verdienen. Hij helpt me vaak gratis of voor een gereduceerd tarief omdat we min of meer bevriend zijn en ik daar al jaaaaaaren kom en ik hem soms help met iets wat ik kan. Deze laptop heb ik ook zelf gezocht en gekocht, en niet in die winkel.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
12
Uitvinken dus, neem ik aan. Dit nog niet eerder gezien, dus weer wat geleerd! Dat is het dan toch? Of moet ik die eerste ook aanvinken
Je hebt geen afbeelding geplaatst en ik heb zelf geen wifi, althans niet bij de hand. Dus ik weet niet als er twee taan welke van de twee of beiden.
In elk geval die utischakelen waar iets bij staat als "Windows mag dit apparaat uitschakelen etc..".
Dat wil niet zeggen dat dit de oplossing is, maar dit is wel de grootste kans er op.
Dat heeft hij me ook verteld, dat een usb-wifi-adapter sowieso een oplossing zou zijn. Maar dat leek me niet zo fijn werken, dus ik gaf het nog niet op.
Vergis je niet hoor, je hebt van die kleine knopjes tegenwoordig. Zoiets dus (klik). Die steken nauwelijks uit aan je laptop en werken perfect. Soms zelfs nog beter dan de ingebouwde als het om oudere laptops gaat.
Maar als hij je dat gezegd heeft dat dit ook een oplossing was, dan geloof ik er weer in. Ik dacht dat ie dat niet verteld had. Dan trek ik mijn conclusie weer in.
Dit heb je te snel ingevuld.
Niet op dat moment, want jij hebt alleen gezegd dat hij aangaf dat je een nieuwe moest kopen en dat de wifi stuk zou zijn, hetgeen niet klopt want stuk is stuk.
Gebaseerd op die twee stukken informatie kon ik niet anders concluderen. Daar kan ik niets aan doen.
Nu schrijf je opeens dat hij ook een usb stick als oplossing had geboden, dat verandert natuurlijk de hele situatie. En dan is mijn conclusie niet meer van toepassing.
Ik vond het al wat vreemd omdat je schreef dat het een vriend van je was en normaliter een vriend met 16 jaar ervaring geeft je een beter advies en dat zag ik in jouw verhaal tot nu toe niet terug.

Maar dat heeft hij dus gedaan. Gezien wat je verder schrijft ligt het hele verhaal natuurlijk anders, Dan is het toch een goede vriend.
Ongeacht zou ik hem toch even die oplossing van dat energiebeheer geven, want dat komen we vaker tegen. Niet alleen bij Wifi maar ook wel eens bij LAN adapters. Het zou niet moeten mogen, maar het gebeurt wel helaas.
Greetings, Black Tiger.
13
@pearl De geavanceerde energie-instelling staat op "gebalanceerd". Dat is goed, toch?

Beste Black Tiger, iets invullen betekent voor mij een conclusie trekken op basis van te weinig informatie. Dat is alles. Van mijn kant een neutrale opmerking, op geen enkele manier vervelend bedoeld. Ik heb je daarna de informatie gegeven die ik eerder niet relevant vond omdat ik niet wilde werken met een usb-wifi-adapter, en een nieuwe laptop onvermijdelijk leek, ook omdat mijn laptop al te oud zou zijn. Snappez-vous? :D Ik stuur je een hartje omdat ik dit vervelend vind. <3

Hier het screenshot van de twee opties in Energiebeheer. Die tweede stond dus aangevinkt. En de wifi-verbinding is er nog steeds! Joehoe!
14
Ik wilde net de laptop afsluiten, niets mee gedaan sinds vanmiddag, gewoon laten aanstaan en openstaan, en de wifi lag eruit.... En zelfde probleem met niet meer opnieuw willen verbinden.

Hier is het log van dit moment.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
15
Vandaag de hele de laptop aan laten staan en er is nu nog steeds wifi-verbinding.
Misschien moest-ie even wennen? Lol.
Morgen weer een test.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”