Plaats reactie
46
Hiervoor stond Win8.1 op de laptop en totaal geen problemen met de wifi. De pc-winkel zegt dus dat mijn netwerkkaart niet compatibel is met Win10 en die is niet te vervangen, dus moet ik een nieuwe laptop kopen (niet per se bij hen) of een wifi-usb-adapter inderdaad.

Vannacht draai ik de memtest als het lukt. Komt daar een log uit dat ik kan plaatsen?

Kan ik nog iets anders testen van de hardware? Het is wel toevallig/niet-toevallig dat bij Win10 er ineens problemen zijn met de wifi. Bewijst dat al niet dat het een software- of compatibiliteitsprobleem en geen hardwareprobleem is?

Kan ik Avira Privacy Pal er weer op zetten? Please?
47
Hiervoor stond Win8.1 op de laptop en totaal geen problemen met de wifi.
Ok, een hardware-probleem is dan niet waarschijnlijk en zou het een driver/software-probleem kunnen zijn.
Kan je de drivers voor de wifi-adapter eens de-installeren, daarna de computer herstarten.
Sluit de computer met een vaste netwerkkabel aan en herstart vervolgens. Windows zal als het goed is de drivers voor wi-fi opnieuw installeren.
Kan ik Avira Privacy Pal er weer op zetten? Please?
Jazeker.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
48
Bewijst dat al niet dat het een software- of compatibiliteitsprobleem en geen hardwareprobleem is?
In dat geval is het dan wel vreemd dat ie ook gewoon een hele dat zonder problemen kan werken nadat we energiebeheer hadden utigeschakeld. En dat is iets wat je normaliter niet echt ziet bij niet ondersteunde adapters. Een hardware probleem lijkt me dan ook niet, dus het zal wel ergens softwarematig zijn.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden zoals een te drukke Wifi omgeving, dan kun je evt. eens proberen kanaal te wisselen. En collega Maxstar kwam met het idee eens op te letten op de accu, of misschien de problemen samen vielen met een accu die al bijna leeg was of een probleem gaf en aldus alsnog de wifi uitschakelt.
Wat is ook alweer het exacte type van je Lenovo, dan ga ik nog eens op zoektocht.
Greetings, Black Tiger.
49
Black Tiger schreef:Wat is ook alweer het exacte type van je Lenovo, dan ga ik nog eens op zoektocht.
Je kan eens kijken in het Speccy rapport: http://speccy.piriform.com/results/Z3T0 ... EJmuMdwm47

[mention]DieEnDie[/mention] Je kan hier eens kijken of er een update beschikbaar is voor je wi-fi adapter:
https://pcsupport.lenovo.com/us/en/downloads/ds119140
Achter de tekst "Windows Support Center" klik op "View More". Klik vervolgens op de knop "START SCAN".
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
50
Je kan eens kijken in het Speccy rapport:
Daar zie ik geen type Lenovo laptop, alleen welk type moederbord er in zit.

Als het echter zo'n type is waar jij naar verwijst v.w.b. die drivers, dan ondersteund ie dus wel degelijk Windows 10.
Greetings, Black Tiger.
51
[mention]Black Tiger[/mention] Er staat ook te lezen "Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter"
Die zie ik niet zo snel vandaar de START SCAN optie.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
52
Dit had ik twee uur geleden geschreven. Alsnog plaats ik dit. Maar ik heb groot nieuws. Nieuwe post.

@PeterJ
Kan je de drivers voor de wifi-adapter eens de-installeren
Ga ik doen.
Kan ik Avira Privacy Pal er weer op zetten? Please?
Jazeker.
:bow:

@Black Tiger
dat ie ook gewoon een hele dat zonder problemen kan werken nadat we energiebeheer hadden utigeschakeld
Ik weet niet of non-compatibiliteit van de netwerkkaart een software- of hardware-geval is. Ik denk hardware, dus is dat het bewijs dat de kaart wel compatibel is? Dan kan ik dat doorgeven aan de pc-winkel. Win10 is al jaren in gebruik. Het zou jou toch zeker bekend zijn als dit echt een probleem was van Win10 en nog niet zo oude netwerkkaarten (gekocht begin 2015)? Ik heb een Lenovo Z50-70.
een te drukke Wifi omgeving
Kan, maar waarom gebeurde dat niet bij Win8.1? Ik zal een ander kanaal kiezen om het uit te sluiten
of misschien de problemen samen vielen met een accu die al bijna leeg was
.
Niet aannemelijk, heb zo goed als altijd de laptop op netstroom, zeker de dagen dat wij bezig zijn geweest en toen viel de wifi er ook uit.

Idee: ik ga het aan Lenovo Support vragen.
53
Klopt [mention]PeterJ[/mention] , maar ik wilde het type eens zien om exact bij de fabrikant na te gaan wat er nu allemaal aangeboden werd. Dan weet je zeker dat er W10 ondersteuning is.
Daarnaast worden er bij sommige types ook meerdere wifi adapter (realtek, qualcomm, intel bijv.) aangeboden en kan men daar ook eens naar kijken.
Dus het ging mij niet alleen om die specifieke adapter. Alhoewel ik er van uit ga dat die wel zal kloppen als er vanaf Windows 8.1 een upgrade is gedaan.

Ik zie net dat er gelijke gepost is en dat het om een Lenovo Z50-70 gaat en dan kom ik bij een heel andere driver uit dan quallcom:
https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/prod ... loos%20LAN
WLAN Driver (Intel, Atheros, Realtek) for Windows 10 (64-bit) - Lenovo Z40-70, Z50-70

Vraag ik me toch af als het in W8.1 goed gewerkt heeft waar die Qualcomm dan opeens vandaan komt gezien voor de LAN ook een Realtek wordt aangegeven.
Greetings, Black Tiger.
54
[mention]DieEnDie[/mention] Misschien toch goed om inderdaad die drivers eens te deinstalleren en dan te herstarten zoals PeterJ zegt.
Het zou zomaar eens kunnen dat Windows 10 zelf een verkeerde driver geinstalleerd heeft.
In dat geval zou je die drivers kunnen deinstalleren en dan de juist drivers van Lenovo installeren waar ik naar linkte.

[mention]PeterJ[/mention] Die quallcom is zo te zien van bluetooth, niet wifi. Maar dat verbaast me dan ook weer:
Bluetooth Driver (Intel, Atheros, Realtek) for Windows 10 (64-bit) - Lenovo Z40-70, Z50-70
Zie ik ook geen quallcom staan.
Greetings, Black Tiger.
56
Ik heb net een uur gechat met iemand van Lenovo Support. Het duizelt me nu, zoveel informatie, diverse links, heb nog niet alles verwerkt in mijn hoofd. Maar als eerste zei hij al dat de netwerkkaart wel vervangbaar is (met link hoe dat moet). En dat er een Win10-driver is, dus zal hij wel compatibel zijn. Dit type laptop heeft Lenovo niet getest op Win10 maar dat betekent alleen dat er geen garantie op gegeven wordt (of zoiets). De laptop kan het dus wel doen op Win10. Hij zei uiteindelijk ook dat de netwerkkaart echt compatibel is.

Waar het uiteindelijk op neerkwam is dat de driver niet up-to-date is. Ja, erg hè. De driverversie is 10.0.0.341 van 11-05-2016 en ik moet hebben 10.0.3.462 van 22-05-2019. Dus dat kan het al zijn. Ik heb erbij gestaan toen de man in de pc-winkel alle drivers updatete, volgens mij zat hij op een Lenovo-site (die zijn heel rood, heel opvallend). De jongen van de Support zei dat de drivers op de Lenovo-site oud zijn en dat je de driver van de netwerkkaart-site moet afhalen. Die nieuwe driver staat op de Aetheros-site, hier.

https://www.ath-drivers.eu/download-dri ... 64bit.html

Ik weet niet hoe ik die driver moet downloaden. Nog nooit gedaan. Kunnen jullie me dat wijzen? Ik neem aan dat het dan is opgelost.

Pffffffffffffffff
57
Jullie discussie over Realtek/Qualcomm: ik moet graven in mijn geheugen maar volgens mij zat er een Realtek in maar de man in de pc-winkel vond geen Win10-driver voor Realtek en koos toen de Qualcomm. We bespraken dit. Hij zei dat het niet uitmaakte welke soort als het maar een Win10-driver was. Lost dat jullie vraag op? Hoop dat dit geen onzin is. Dit gaat boven mijn pet. Wat is het verschil tussen een adapter en een netwerkkaart? Of is dat hetzelfde?

Ik moet nu echt gaan koken.
58
vond geen Win10-driver voor Realtek en koos toen de Qualcomm. We bespraken dit. Hij zei dat het niet uitmaakte welke soort als het maar een Win10-driver was. Lost dat jullie vraag op? Hoop dat dit geen onzin is.
Ja en nee. Het deel wat hier onzin aan is, dat is dat er geen Win-10 driver voor zou zijn, want zoals je kunt zien op mijn link is die gewoon bij Lenovo verkrijgbaar.
Dat gezegd hebbende ligt e.e.a. ook aan de chipset en kan het zijn dat andere drivers ook wel eens werken, maar dat het niet uit zou maken dat klopt in elk geval niet. Je kunt met foutieve drivers tegen vreemde problemen oplopen. Hoef niet, maar kan wel. En omdat het kan, is het dus ook niet mogelijk om te stellen dat het niets zou uitmaken.
Het zou een oorzaak -kunnen- zijn voor dit vage probleem (maar hoeft niet).

De drivers op de site zijn weliswaar van 2016 maar dat wil niet zeggen dat ze niet werken. Het is beter om officiëel geleverde drivers te gebruiken dan van een ander merk.

Ik begrijp ook dan ook niet waarom Lenovo support gaat verwijzen naar externe nieuwere Qualcomm drivers, terwijl er officieel sprake is van Intel drivers. Tenzij de chipset op de Intel van Quallcom is.
Of hij heeft niet nagekeken of voor dat type wel Quallcom gebruikt wordt, zou ook nog kunnen.

Dus ik zou eens beginnen de officiele drivers van 2016 (van mijn link) van Intel/Realtek er op te zetten. Zie je gelijk of er ook weer Quallcom tevoorschijn komt of dat het dan echt Intel is.
Als het dan ook Quallcom is kun je altijd nog nieuwere downloaden op de site waar de support naar verwees.

Met een netwerk adapter en netwerk kaart bedoelen ze normaliter hetzelfde.
Greetings, Black Tiger.
59
vond geen Win10-driver voor Realtek en koos toen de Qualcomm. We bespraken dit. Hij zei dat het niet uitmaakte welke soort als het maar een Win10-driver was. Lost dat jullie vraag op? Hoop dat dit geen onzin is.
Dat verklaart de chaos aan benamingen. Die foute drivers de-installeren en de juiste instaleren. Zijn er geen Windows 10 drivers beschikbaar, ga dan niet zitten rommelen met drivers van andere merken maar koop een nieuwe usb-wifi adapter waarvan wel drivers voor Windows 10 beschikbaar zijn. Scheelt een hoop tijd en gepuzzel.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
60
Ik begrijp ook dan ook niet waarom Lenovo support gaat verwijzen naar externe nieuwere Qualcomm drivers, terwijl er officieel sprake is van Intel drivers.
Hij vroeg welke adapter ik had en ik keek bij Apparaatbeheer en gaf hem die naam van Qualcomm en de versie en datum die ik daar vond.

Weten jullie zeker dat het origineel een Realtek was? Weet het zelf niet zeker van dat gesprek.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”