Plaats reactie
61
Nogmaals. Klik eens op de link die ik je gegeven heb.
Dat is de link van de fabrikant van Lenovo zelf, met jouw type Lenovo en daar staat een Intel/ath/Realtek adapter voor wifi en soortgelijke adapter voor LAN.
Dus ja als de fabrikant het zelf op zijn website heeft staan weet ik dat zeker. ;)
Daarom dat het me een beetje verbaast dat je kennis zei dat er geen driver voor zou bestaan, of het doorgegeven type klopt niet wat me ook sterk lijkt.
Of het moet zijn dat jij een 32-bit W10 hebt, die driver is voor 64-bit maar zal waarschijnlijk ook op jouw laptop werken.

Zoals gezegd, kun je ook mijn laatste link gebruiken voor automatische driver update, dan gaat de officiele Lenovo site zelf kijken wat het beste is.
Kan niet missen lijkt me.
Greetings, Black Tiger.
62
@Black Tiger Bedoel je deze? Voor mij is die site een woud van informatie over iets waar ik niets van weet...

Als dit de juiste is moet ik die downloaden? Of die scan doen?

Hier een screenshot van Apparaatbeheer > Netwerkadapters. Heb ik dan 2 netwerkkaarten? Realtek en Qualcomm?
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
63
Dat is de juiste, maar een scan doen is wel altijd beter.

Ik zie nu trouwens dat er Quallcom Atheros in je screenshot staat. De driver op de website is een Intel/Atheros/Realtek. Dus het kan toch zijn dat je goed zit.
Scannen is de best methode. Als de scan zegt dat je al de goede er in hebt zitten dan zal die scan dat ook aangeven.
Anders eerst die quallcom deinstalleren en dan die van je screenshot installeren.
Greetings, Black Tiger.
64
@Black Tiger Ik zie nu waar mijn complete verwarring vandaan kwam. Ik opende jouw link naar de juiste driver op mijn desktop, en op de Lenovo-site stonden alleen de Win7-drivers. Omdat ik net de link opende in mijn laptop en daar wel meteen de Win10-drivers verschenen begreep ik dat het kwam omdat ik nog Win7 op mijn desktop heb en de Lenovo-site dat dus oppikt. :eek:
65
Oooh dat is apart, dat wist ik ook niet. Inderdaad wel handig voor het gemak maar als iemand dan drivers zoekt voor zijn toekomst OS is dat weer wat onhandig.
Goed dat je dit ontdekt hebt! :good:
Greetings, Black Tiger.
67
Is toch een Quallcom dus misschien dat deze oudere driver helpt, ben benieuwd.
This package installs the software (Qualcomm Atheros Wireless LAN Driver)
Je zult dus geen Intel zien.
Greetings, Black Tiger.
68
Oké, nu heb ik nog meer duidelijkheid en ik moet wat rechtzetten. Heb vandaag gesproken met mijn kennis in de pc-winkel. Blijkt dat ik hem totaal verkeerd begrepen heb (ik begrijp wel waarom maar laat maar). Hij heeft de juiste driver geïnstalleerd, die van jouw link, Black Tiger. Deze dus:

https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/prod ... loos%20LAN

Ik heb om te oefenen de drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. De eerste keer installeren lukte niet maar gelukkig de tweede keer wel. Heb ook de scan gedraaid en die vond niets. Zie screenshot. Heb ook nog een afbeelding gemaakt van de huidige driver. Dat is dus die van de link, alhoewel de datum afwijkt van die op de Lenovo-site.

@pearl Ik denk dat jouw link niet de juiste is qua mijn type laptop.

Al met al zijn we nu dus eigenlijk terug bij af. Mijn kennis zei dat hij niet compatibel was. Hij bedoelde dat hij niet stabiel was. Dat is dus het echte probleem. Maar....sinds dinsdagavond is de wifi niet verbroken geweest. En ik laat de laptop expres de hele dag en avond aan staan. In het begin viel hij er steeds na een paar uur uit. Dus we hebben wel iets goeds gedaan, of eigenlijk jullie. :lol:

Wat we kunnen doen: even kijken of hij nu wel stabiel blijft een paar dagen en dan is het aardig om te kijken wat gewerkt heeft. Zo niet, dan kunnen we de driver van de Lenovo Support proberen? Deze dus:

https://www.ath-drivers.eu/download-dri ... 64bit.html

Of die oudere van jou, Black Tiger? Ik kan alleen de link niet openen in jouw post.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
69
Hij heeft de juiste driver geïnstalleerd, die van jouw link, Black Tiger. Deze dus:
Ik had al zo'n vermoeden toen ik las dat het dezelfde driver was. Is niet erg.
Maar....sinds dinsdagavond is de wifi niet verbroken geweest. En ik laat de laptop expres de hele dag en avond aan staan. In het begin viel hij er steeds na een paar uur uit. Dus we hebben wel iets goeds gedaan, of eigenlijk jullie. :lol:
Hetgeen dus ook betekent dat de driver wel stabiel is, toch?

De driver wat je nu hebt is de driver vanuit mijn link, dus die hoef je niet meer opnieuw te proberen, heb je nu immers gedaan.
Als het niet stabiel blijft zou je eens die van support kunnen proberen. Maar als de verbinding zo een hele dag (of langer) stabiel c.q. "aan" blijft, dan denk ik eerder dat het misschien ergens anders aan ligt, misschien dat ie er dan nog alleen uit klapt bij een dhcp renew.

Echter daarvoor zou je eens in de modem of router (ligt er aan wat je gebruikt) moeten kijken of de dhcp lease op 1 dag staat en anders die eens naar 7 dagen zetten.
Dat is ook nog een optie wat we later kunnen proberen.

Driver en scan zien er verder goed uit. Maar eens afwachten dus.

Geeft MBAM (Malware bytes) nog problemen of is dat inmiddels opgelost?
Greetings, Black Tiger.
70
Malwarebytes geeft geen problemen meer. Ik zal eens een custom scan draaien om extra te testen.

Heeft iemand een idee van wat we hebben gedaan waardoor nu de wifi stabiel is/lijkt te zijn of in elk geval het veel langer uithoudt?

Zal ik die memtest nog doen? Misschien altijd goed? En leer ik nog iets nieuws. :)

Oh ja, mijn kennis zei vandaag ook dat er een nieuwe versie van Win10 is en dat dat eventueel ook dit wifi-probleem zou kunnen oplossen. Dat vergde een herinstallatie. Maar ik krijg toch updates (gisteren nog een gehad)? Dat krijg ik die versie toch ook? Of niet?
71
Heeft iemand een idee van wat we hebben gedaan waardoor nu de wifi stabiel is/lijkt te zijn of in elk geval het veel langer uithoudt?
Ja we hebben de energiebezuiniging voor de kaart uitgezet. Daarna hield ie het al meteen een dag vol. Dat was al het begin.

Ik denk dat met de acties van Peter nog wat meer systeemverbeteringen zijn aangebracht waardoor alles ook wat beter loopt.

Memtest86 kun je nog doen, baat het niet dan schaadt het niet, maar ik denk dat je snel uitgekeken bent want dat is een vrij saai proces.

Die nieuwe Windows zou ik nog even mee wachten als het nu stabiel draait. De mei update (de 2004 update zoals ie genoemd wordt) is al eens uitgesteld wegens problemen. Ze hebben nu weer iets nieuws ontdekt, niet meer zo'n groot probleem. Maar dit is een zogenaamde hoofd update. Niet verplicht.
Je loopt net zoveel risico dat de boel weer minder goed gaat draaien. Dus je kunt rustig nog wel even wachten met die update er op te zetten.
Als wifi opnieuw problemen gaat geven kun je het altijd nog doen.
Maar die keuze moet je uiteraard zelf maken.
Greetings, Black Tiger.
72
Update: zowel zaterdag- als zondagavond was de wifi er weer uit gevallen. Ik heb nog een log gemaakt met Farbar voor het geval dat nog nieuwe info oplevert.

Op zich kan ik wel leven met hoe de wifi nu werkt. Eventueel kan ik nog een wifi-usb-adapter kopen. In de pc-winkel verkopen ze een grote, ong. groot formaat usb-stick. Ik zag al eerder dat er hele kleine te koop zijn. Kunnen jullie me eentje adviseren qua merk en zo?

Ik wil nu de Atheros-driver gaan proberen. Voor de zekerheid: moet ik dan die van Lenovo verwijderen of gaat het via bijwerken of automatisch bij uitvoeren?
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
73
Volgens mij was dat usb stickje waar ik eerder naar verwees al een goede. Kennis van me heeft ook zo'n ding van 12 euro en werkt perfect, hij vond zelfs beter dan de ingebouwde. Dus aan de prijs hoeft het niet te liggen, die dingen zijn over het algemeen prima. Een grote wifi usb stick heb je echt niet nodig.
Maar ik zou eerst die nieuwste driver nog eens een kans geven.

Als je die nieuwe driver gaat installeren kun je dan via apparaatbeheer doen en dan bijwerken, vermits die nieuwere al uitgepakt is. Als je hem liever via setup installeert zou ik in dit geval toch eerst de oude Lenovo driver de-installeren.

V.w.b. de logs die laat ik aan Peter over, die is meer in FRST en dat soort dingen thuis.
Greetings, Black Tiger.
74
dat usb stickje waar ik eerder naar verwees
Oh ja, vergeten. Heb ook het verkeerde log gestuurd. Dat moest de MiniToolBox zijn. Heb erg veel op mijn bord liggen momenteel. :conf: Misschien kun je nog wat nieuws ontdekken. Ik denk niet dat PeterJ nog wat kan met de Farbar-logs, maar ja, beter te veel dan te weinig.

Morgen zal ik de Atheros-driver installeren.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
75
De FRST logjes zien er goed uit.
Een vraag nog. De achtergrond van je bureaublad verwijst naar een bestand op station H: maar dat station wordt niet getoond. Klopt dat ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”