Plaats reactie
1
Hallo,

Een adsl aansluiting is omgezet naar een glasvezel aansluiting.
De fritzbox 7581 kreeg eerst rechtstreeks een adsl aansluiting, hierop wordt ook een telefoon aansluiting gebruikt.
Nu er een glasvezel aansluiting is, is het vanwege de afstand niet meer mogelijk om deze rechtstreeks aan de LAN poort van de glasvezel omvormer aan te sluiten.
In de meterkast hangt een fritzbox, weet niet precies welke en noem hem hier fritzbox MK
Kan fritzbox 7581 via een LAN poort op fritzbox MK een internet/voip verbinding krijgen of is er een andere mogelijkheid ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
2
Als het gaat om voip van je provider kan ik kort zijn met het antwoord, nee dan gaat het niet lukken omdat de enige methode nog met de Y kabel is in dat geval en dan lees ik dit:
Nu er een glasvezel aansluiting is, is het vanwege de afstand niet meer mogelijk om deze rechtstreeks aan de LAN poort van de glasvezel omvormer aan te sluiten.
Als de afstand te lang is voor utp is het ook te lang voor een telefoonkabel wat je hebt sowieso de telefoonpoort van je glasvezemodem nodig dan. Of hoe los je dat nu op? Met DECT?

Daarom is het misschien beter eens exact de aansluiting te beschrijven zodat ik een beter overzicht krijg van wat er aan de hand is. Graag alle vragen beantwoorden a.u.b..

Fritzbox MK staat in de meterkast.
1.) Fritzbox 7581 staat..... waar? In de kamer of zo? Gezien daar eerst de adsl aansuiting direct op zat?
2.) Glasvezelmodem staat waar?
3.) Als Fritzbox 7581 in de kamer staat, hoe is hij dan aangesloten op de Fritzbox MK of het glasvezelmodem? Of gebruik je vanaf de meterkast alleen nog wifi?
4.) Waarom is de afstand voor een LAN kabel van Fritz 7581 naar Fritz MK te lang?
5.) Om welke voip verbinding gaat het. Iets van de provider zelf, of is het een eigen voip verbinding bijv. van budgetphone?
Greetings, Black Tiger.
3
Fritzbox MK staat in de meterkast.
1.) Fritzbox 7581 staat..... waar? In de kamer of zo? Gezien daar eerst de adsl aansuiting direct op zat?
2.) Glasvezelmodem staat waar?
3.) Als Fritzbox 7581 in de kamer staat, hoe is hij dan aangesloten op de Fritzbox MK of het glasvezelmodem? Of gebruik je vanaf de meterkast alleen nog wifi?
4.) Waarom is de afstand voor een LAN kabel van Fritz 7581 naar Fritz MK te lang?
5.) Om welke voip verbinding gaat het. Iets van de provider zelf, of is het een eigen voip verbinding bijv. van budgetphone?
1.) 150 meter verder in een loods waar meerdere computers staan. Men had de adsl kabel die binnenkomt feitelijk verlengt met 150 meter. In de meterkast werkt er niets van gebruikt.
Bij de fritxbox 7581 staat een alarmkiezer met pstn aansluiting. Die zit nu op 1 van de 2 pstn poorten van de fritzbox 7581.
2.) in de meterkast
3.) fritzbox MK was er niet. Die is er nu pas gekomen.
4.) zie antwoord 1
5.) zie antwoord 3
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
4
3.) fritzbox MK was er niet. Die is er nu pas gekomen.
Dit geeft geen antwoord op vraag 5 zoals je schrijft, dus 5 zie antwoord 3 is niet van toepassing. ;)

Vraag 5 was:
Om welke voip verbinding gaat het. Iets van de provider zelf, of is het een eigen voip verbinding bijv. van budgetphone?
Die is dus nog niet beantwoord en is momenteel de belangrijkste gezien de vraag die je hebt.

P.s. als je de kans krijgt, is het misschien toch handig om het Fritzbox MK type te weten, evt. door remote in te loggen er op.
Greetings, Black Tiger.
5
Met adsl was de kpn-aansluiting in de meterkast doorgelust naar de fritzbox 7581via een 150 meter lange telefoonkabel. In de meterkast zelf was dus niets aangesloten, ook de fritzbox MK niet.

De bestaande alarmkiezer werkt via een telefoonlijn en is aangesloten op een tel.poort (voip) van de fritzbox 7581.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
6
Dat begreep ik al maar dat was de vraag niet. Maar ik zie dat ik ook even iets overlezen had.

Even opnieuw, dit is jouw vraag:
Kan fritzbox 7581 via een LAN poort op fritzbox MK een internet/voip verbinding krijgen of is er een andere mogelijkheid?
Ja, internet is misschien wel mogelijk, maar aangezien een kabel niet mogelijk is vanwege de lengte, is er een mogelijkheid dat het wel kan via een Homeplug systeem.

Aangezien je ook voor voip vroeg (internet/voip) wilde ik weten welke voip provider je dan wilde gebruiken en ik gaf een voorbeeld zoals Budgetphone.
Die vraag is nog niet beantwoord.
Voip c.q. telefonie van je provider, neen dat gaat niet lukken of je moet 150 meter pstn kabel gaan trekken vanuit je glasvezel modem. Ik denk niet dat dit een oplossing is, en ben ook bang dat dit niet goed gaat komen v.w.b. de signaalsterkte.

Voip telefonie via bijv. Budgetphone, dus via de LAN zonder dat een pstn poort op een Fritz zelf nodig is (en hier had ik iets overlezen) zal op die 7581 vermoedelijk wel kunnen, maar dan heeft die 7581 wel ofwel een ingebouwde DECT aansluiting nodig, ofwel een vrije PSTN poort, ofwel een Voip telefoon die rechtstreeks op een LAN poort kan.
Of dat goed gaat werken is twijfelachtig omdat je via die homepluggen de afstand naar de loods zult moeten overbruggen.

Probleem is dus met name grotere kans op storingen i.v.m. dat het signaal ook over het elektriciteitsnet gaat met die homepluggen en kans op sterk verlies al zeer aannemelijk is.
Dus wat dit betreft zou ik dit eerst eens proberen met een goedkoop voipbuster accountje of zo.

Heb ik hem zo enigszins naar tevredenheid beantwoord of is mij of jou nog iets onduidelijk of ben ik iets vergeten?
Greetings, Black Tiger.
7
Ik neem overigens aan dat de loos gewoon op een verre afstand staat en er geen mogelijkheid is om een switch ergens tussenin te plaatsen?
Er zijn trouwens gevallen bekend waarbij UTP wel een lengte van 125 tot 150 meter haalde, de garantie is alleen tot 100 meter, daarna gaat het bergafwaarts met het signaal.
Zelf nooit getest overigens. Maar gezien de loods buiten zal staan is een kabel over een terrein ook niet echt handig.

Andere optie is nog heel sterke wifi extenders, wij hebben dat eens gebruikt voor een Camera systeem, maar dat was slechts een 50 meter overbrugging. Een ander bedrijf heeft die wifi toen aangelegd, maar geen idee wat dat gekost heeft.
Greetings, Black Tiger.
8
Ja, internet is misschien wel mogelijk, maar aangezien een kabel niet mogelijk is vanwege de lengte, is er een mogelijkheid dat het wel kan via een Homeplug systeem.
Homeplug is geen optie vanwege te verwachten storingen met bestaande apparatuur. Ik ga daarom een vdsl2 omvormer in de meterkast en bij de fritzbox 7581 plaatsen. Een vdsl2 omvormer zet een LAN signaal om, transporteert dat over een 2 aderig kabeltje tot pakweg 1 kilometer lang naar een andere vdsl2 omvormer die er weer een LAN signaal van maakt.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
9
Gaaf. Dit was mij nog niet bekend, ook weer iets bijgeleerd. Dank voor het melden! :dank:

Als dat inderdaad zo werkt dan zou dat een uitstekende oplossing zijn voor dit soort situaties!

Hoe ga je dat kabeltje wegwerken op die afstand? In de grond leggen of over paaltjes of zo? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Greetings, Black Tiger.
10
Hoe ga je dat kabeltje wegwerken op die afstand? In de grond leggen of over paaltjes of zo?
Hoeft niet, dat kabeltje ligt er al. Daar ging eerst namelijk het adsl signaal over naar de fritzbox 7581. Scheelt al een hoop werk 8:)

Bedenk me net dat het waarschijnlijk makkelijker is om een switch te plaatsen na de vdsl2 omvormer en op deze switch de LAN apparatuur (computers etc) aan te sluiten. Ik hoef dan maar door 1 router heen, namelijk de fritzbox MK. De fritzbox 7581zou ik kunnen hergebruiken als wifi accesspunt maar dat moet ik nog uitzoeken.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
11
Ohja da's waar ook.

Je kunt er inderdaad ook een switch neer zetten, scheelt inderdaad werk.

Alle Fritzboxen zijn net als routers ook als switches te gebruiken dus met die 7581 zal geen probleem zijn om die als Wifi accespoint te gebruiken.
Over het algemeen is in een Fritz wat gemakkelijker in te stellen of als router of in een bestaand netwerk moet werken. Dus dat moet je zonder problemen lukken lijkt me.
Alleen moet je dan LAN1 gebruiken als aansluitpunt voor de utp kabel vanaf de switch. Als ik aan de goede kant van de omvormer zit te denken tenminste. ;)
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”