Plaats reactie
1
Hallo,

Ik heb een Duitse vriend en die heeft problemen met zijn Wifi wat er elke keer uitknalt.
Daar hij zelf bijna geen Nederlands spreekt vraag ik namens hem of er iemand hier tips heeft om het probleem op te lossen.

Hij heeft internet van Vodafone.de en heeft dit Modem/router:

Vodafone Station inkl. WLAN (de linkse als je de link volgt)
https://zuhauseplus.vodafone.de/interne ... -optionen/

Dat is de Arris Touchstone TG3442DE Telefonie-Gateway
https://kabel.vodafone.de/static/media/ ... G344DE.pdf

Hij gebruikt verder 2 wifi repeaters:
Fritzzbox 3000 https://fritzshop.nl/repeater/853-fritz ... -3000.html
Fritzzbox 2400 https://fritzshop.nl/repeater/891-fritz ... -2400.html

Hij heeft ook een Nasserver verbonden via Lan aan het Modem en die heeft hij onlangs een vast ip adres gegeven.

2 pc's verbonden via de kabel met het modem.

Hij gebruikt boxen van Denon en hij vermoed dat daardoor de problemen ontstaan mbt de wifi.
Hij gebruikt de:
Denon Heos 3 HS 2 (2 boxen) https://www.denon.com/nl-nl/shop/networksystem/heos3hs2
Denon Heos 1 HS 2 (2 boxen) https://www.denon.com/nl-nl/shop/speakers/heos1hs2
Denon Soundbar DHT-S516H https://www.denon.com/nl-nl/shop/soundbar/dhts516h

Als hij de boxen aansluit via Wifi dan klapt het Wifi er regelmatig na een tijdje uit en als de boxen niet aangesloten zijn heeft hij daar bijna geen last van.
Hij heeft geprobeerd de boxen aan te sluiten zoals in de handleiding staat aangegeven maar het resultaat is dat het wifi er steeds uitklapt.
De boxen aansluiten via kabel is eigenlijk geen optie omdat hij de boxen speciaal heeft aangeschaft omdat er juist wifi mogelijkheden zijn.
Verder zijn er meerdere apparaten aangesloten via wifi zoals de tv voor gebruik smart tv, Playstation en een mediaplayer via de kabel vanaf de Fritzbox 3000.

Hij heeft onlangs ook contact gehad met Denon en die adviseerde hem om UPNP aan te zetten in het modem maar veel verder kwam hij niet met Denon.

Ik heb zoveel mogelijk info gegeven maar ik snap dat het moeilijk is om zo te beoordelen waar het probleem zit.
Wat is de beste manier om van vooraf aan te beginnen met het aansluiten van de verschillende apparaten zou iemand mij daarover tips kunnen geven of andere tips ?

Zijn er evt. ook conflicten mogelijk ivm verschillende ip adressen en hoe dit dan op te lossen?

Er is ook een Homebox FRITZ!Box 6591 te verkrijgen bij Vodafone.de en is deze beter en vooral makkelijker ivm aansluiten van wifi apparaten dan de Vodafone Station? (Mesh optie?)
https://zuhauseplus.vodafone.de/interne ... -optionen/

Ik hoor graag iets of het mogelijk is om dit probleem op te lossen en mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

Jack1960
2
Wie er ideeën heeft is uitgenodigd om mee te denken.
Ik heb al voorheen contact gehad via pm met Jack en hem een aantal tips aan de hand gedaan.

Dit had ik overzien:
en die heeft hij onlangs een vast ip adres gegeven.
en
Zijn er evt. ook conflicten mogelijk ivm verschillende ip adressen en hoe dit dan op te lossen?
Als alles op het zelfde netwerk zit en via DHCP van 1 apparaat ip adressen krijgt toebedeeld is dit normaliter niet mogelijk.
Echter ik las dat de NAS een vast ip adres gegeven is. Dat kan, vermits dat buiten dhcp bereik is.
Maar niet alle modems/routers accepteren dat en als er eentje binnen dhcp bereik gegeven wordt, moet die wel herkend worden zodat er geen zelfde ip wordt uitgegeven.

Het kan in zo'n geval beter zijn geen vast ip adres te geven, maar het gebruikte ip adres vast te leggen in dhcp in de router. Dan werkt e.e.a. toch via dhp maar krijgt de betreffende apparatuur ook steeds hetzelfde ip adres.
Normaliter hoeft het geven van vaste ip's geen probleem te zijn en als dit storingen geeft dan komt vaak ergens wel een melding over conflicterende ip's tevoorschijn.

Mocht de wifi uitvallen is het wel interessant om te weten of het LAN (bekabeld) netwerk dan gewoon blijft werken of ook problemen ervaart.
Greetings, Black Tiger.
3
Hallo Richard,

Bedankt voor je meedenken en even een update van mijn kant.

Als eerste wil ik melden dat de boxen niet in de buurt staan van het Modem of repeater die het wifi verzorgen.
Als de wifi uitviel dan was er ook een probleem met het bekabelde netwerk maar dat kwam dacht hij omdat het modem op den duur opnieuw werd opgestart.

Mijn vriend is gisteren overigens begonnen met alle apparaten los te koppelen en van vooraf aan begonnen om alles, in fases, opnieuw in te stellen.

Als eerste heeft hij de Fritzbox 3000 Wifi repeater op de bovenverdieping nu met een kabel verbonden en de Fritzbox 2400 wifi repeater op de begane grond (huiskamer) ook met een kabel verbonden en deze repeaters in het menu van het modem als ook in het menu van de repeaters zelf van dynamisch naar statisch verandert. Het valt binnen het DHCP bereik. Is dit goed ingesteld?
Er is nu iig boven een 5 GHZ verbinding wat er voorheen nooit was. Het lijkt ook stabiel te zijn nu want ik heb vanmiddag met whatsapp (via wifi) contact gehad met hem en het wifi is niet 1 keer eruit geklapt wat gisteren nog wel gebeurde.

Ook de nasserver kon hij zonder problemen bereiken met zijn telefoon om een stukje film te bekijken als test. Deze nasserver heeft hij in het modem als ook op het apparaat zelf als statitisch ingesteld net zoals bij de wifi repeaters.

Tot zover is hij nu gekomen en kloppen de instellingen zo van de nasserver en de wifirepeaters zodat er geen problemen ontstaan?

Mocht je nog iets willen weten hoor ik het graag en ik dacht dat hij morgen de HEOS1 boxen die op de bovenverdieping staan probeert aan te sluiten via wifi.

Groeten,
Jack
4
Hallo Jack.

V.w.b. het meedenken graag gedaan, daar zijn we hier immers voor.
Als de wifi uitviel dan was er ook een probleem met het bekabelde netwerk maar dat kwam dacht hij omdat het modem op den duur opnieuw werd opgestart.
Dit is een belangrijke. Als ook het LAN een probleem heeft op dat moment duidt dit veelal op een ip conflict en/of loop in het netwerk. Dit kan er ook voor zorgen dat een router of modem opnieuw gaat starten.
Als eerste heeft hij de Fritzbox 3000 Wifi repeater op de bovenverdieping nu met een kabel verbonden en de Fritzbox 2400 wifi repeater op de begane grond (huiskamer) ook met een kabel verbonden en deze repeaters in het menu van het modem als ook in het menu van de repeaters zelf van dynamisch naar statisch verandert. Het valt binnen het DHCP bereik. Is dit goed ingesteld?
Het met een kabel verbinden van deze repeaters zal zeker al tot een verbetering en meer stabiliteit leiden, wifi signalen die via wifi doorverbonden worden zijn veel gevoeliger voor uitval en storingen.
Ik weet niet hoe het nu als statisch is ingesteld. Bij statisch zet ik dingen buiten het dhcp bereik. Echter sommige modems/routers hebben dat liever binnen dhcp bereik.
Als het modem de ip's ziet en niet meer uit gaat geven in DHCP en alles goed werkt is dat verder prima zo.
Omdat je zegt dat ze in het menu van het modem naar statisch zijn veranderd ga ik er van uit dat ze gewoon in DHCP gereserveerd zijn zodat ze altijd hetzelfde ip krijgen, dat is een methode die de voorkeur geniet. Als hij dat gedaan heeft dan is het sowieso goed.

Ik zou echter niet weten hoe hij dat anders in het modem zou moeten aangeven. Zolang dat modem maar geen ip 2x kan uitgeven is het verder prima lijkt me.

Ben reuze benieuwd wat er nu gaat gebeuren als hij de boxen weer gaat aansluiten.
Greetings, Black Tiger.
5
@ Black Tiger

Hallo,

Ik heb gisterenavond nog even contact gehad en het netwerk liep de gehele dag op rolletjes dus ik denk dat we op de goede weg zijn.
Hij had de boxen nog niet geprobeerd aan te sluiten maar wel enkele andere apparaten zoals de mediaplayer en die werkte perfect en was goed te benaderen in het netwerk.
Als het goed is zou hij vandaag nog proberen om 2 boxen aan te sluiten. Ik zal wellicht vanavond nog even contact hebben en als ik weer meer weet volgt er een update.

Jack
6
Hallo,

Gisterenavond wederom contact gehad en zoals het nu er naar uitziet is het gelukt om alles op de juiste manier aan te sluiten, het netwerk werkt nu al een paar dagen goed.
De boxen zijn nu via Wifi aangesloten en de wifi is nog niet 1 keer uitgevallen.
Ook zijn alle apparaten die aangesloten zijn goed benaderbaar in het netwerk en werken prima en geven geen problemen.
Er was even een klein probleem toen hij een switch gebruikte: https://www.coolblue.nl/product/468925/ ... g108e.html
maar na enig zoeken en een aanpassing in de switch, ik dacht van dynamisch naar statisch, werkt deze nu goed.

Hij is nog steeds bang, na alle problemen van voorheen, dat het wifi netwerk nog steeds kan uitvallen maar ik denk dat dat wel zal meevallen.
Het lijkt me dat hij er goed aan heeft gedaan om alles van begin af aan opnieuw aan te sluiten natuurlijk met de juiste instellingen die jij ook aangaf. Ook om de repeaters via een Lan kabel aan te sluiten lijkt me een verbetering zodat er in huis nu overal 5Ghz wifi is.

Black Tiger bedankt voor het meedenken en mocht je nog tips hebben dan horen ik dat graag :dank: en mochten er toch
weer problemen komen dan meld ik me wel weer.

Groeten,
Jack1960
7
Ah ik zie het, dat is geen simpele switch maar een configureerbare, dat is wel interessant voor die prijs.
Goed dat jullie ontdekt hebben dat je dit van dynamisch naar statisch kunt zetten en het dan wel werkt. Deze configureerbare switches waren bij mij nog niet bekend (alleen duurdere modellen), dus daar kan ik nog wat van leren denk ik.
Met name ga ik eens kijken of ik iets kan vinden in de handleiding betreffende dit dynamische en statische, niet dat als je dadelijk een netwerkkabel om steekt op een andere poort dat ie opeens het apparaat niet ziet, maar dan weet je wel waar je kijken kunt.

Mooi te horen dat het nu goed werkt. Op dit moment heb ik geen andere tips.
V.w.b. het meedenken graag gedaan, daar is dit forum immers voor. ;)

Jij hartelijk dan voor de terugkoppeling! :good:
En als er iets is ben je altijd welkom uiteraard!
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”