Plaats reactie
1
Als je een pc aanzet hoor je altijd een soort scangeluid. Een mechanisch geluid, lijkt een beetje op een scanner ofzo. Normaal hoor je dit 1 keer na het indrukken van de aan-knop. Nu heb ik een nieuwe computer gebouwd en dit opstartgeluid herhaalt zich een keer of drie, zelfs nog als de desktop al op het beeld staat. Ook maakte de pc het geluid twee verschillende keren spontaan terwijl ik een spel zat te spelen. De computer werkt verder goed.
Nu weet ik niet wat dit geluid maakt (moederbord denk ik?) en wat het betekent dat ik dit vaker hoor. En of dit een probleem is/gaat zijn.

Ik heb het voor de duidelijkheid niet over piepjes uit een mini-luidsprekertje op het moederbord, maar een mechanisch geluid wat je normaal 1x hoort als je de computer aanzet.

Het gaat om een nieuw asrock b450m pro4-f moederbord.
2
Ok, na nog wat onderzoek kwam ik er achter dat er op een moederbord eigenlijk geen bewegende delen zitten, dus ik nog eens goed luisteren met de kast open en het is de cd-rom speler die het geluid maakt. Had ik natuurlijk wel kunnen denken want het is net zo'n soort geluid als een diskettestation maakte. Alleen nooit bij stilgestaan dat dit het geluid is van de cd-rom drive.

Blijft alsnog de vraag waarom hij de pc de cd-rom drive zo vaak moet initaliseren (dat is wat hij dan doet denk ik?) en zelfs af en toe als hij allang gewoon aan staat.

Maar ik maak me in ieder geval geen zorgen meer om het moederbord :good:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”