Plaats reactie
1
Beste leden,

Zouden jullie me kunnen helpen met een opstartprobleem met mijn W10 pc. Deze viel spontaan uit en sinds dien krijg ik bij het opstarten de volgende melding: Reboot and Select proper Boot device or insert Boot media in selected Boot device and press a key. Als ik mijn Boot open, zie ik dat alleen mijn DVD schijf nog maar herkend wordt.
Vele mogelijkheden al geprobeerd, echter zonder succes. Na meerdere malen Cltr + Alt + del. te hebben ingedrukt lukt het eindelijk om de pc op te starten. Hij is dan mega traag.
Ik zag dat de laatste update niet volledig uitgevoerd was 'kb4497165", door herstel uit te voeren. Werkte alles weer correct. Update uitgezet. Daarna opnieuw proberen op te starten. Helaas zelfde foutmelding. Boot disk gemaakt. Via USB op laten starten. (Als ik deze erin doe, wordt hij naast dvd speler ook herkent). Ik krijg meerdere opties aangeboden, maar geen van de opties kan uitgevoerd worden. Nieuwe installatie uit proberen te voeren met behoud van gegevens. Hier heeft hij een nacht op zitten stampen, helaas zonder resultaat.
Ik weet echter niet meer wat te doen. Als de pc opnieuw opstart, elke keer dezelfde melding. En na een uur krijg ik hem via Windows vlaggetje ingedrukt te houden weer langzaam aan de praat. Dan werkt het allemaal weer even goed. Maar helaas voor korte duur.
Betreft een i5. Windows 10 installatie.

Alvast bedankt
2
Dan werkt het allemaal weer even goed. Maar helaas voor korte duur.
Als je hem weer aan de praat hebt, niets doen, niet herstarten, niks herstellen maar meteen het eerste proberen een backup te maken van evt. foto's en documenten die je bewaren wilt.
Het lijkt er stevig op dat je harddisk de geest gegeven heeft c.q. aan het geven is en dan is het maken van een backup van wat je bewaren wilt prio nummer 1.
Daarna is het zaak te kijken met bijv. een chkdsk commando of er nog wat te redden valt aan de schijf.

Kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar gezien wat er gebeurt ligt dit het meest voor de hand.
Greetings, Black Tiger.
3
Dat klinkt niet echt lekker. Maar dat kans dat je gelijk hebt is aanwezig. Ik heb een backup gemaakt en CHKDSK uitgevoerd. Zover ik kan beoordelen geeft hij aan geen fouten te hebben gevonden. Ik ga nu proberen de pc opnieuw op te starten. Hopen dat hij het weer gaat doen.

Bedankt voor je reactie
Andrea
4
Hallo Andrea.

Chkdsk heeft wel nog een aanvullend commando nodig.

Code: Selecteer alles

chkdsk c: /r
Dit uit te voeren via een middels administrator uitgevoerde command prompt, kan de nodige uren duren voordat hij klaar is.

Je kunt ook even crystaldisk info (klik) installeren en dan zien wat deze zegt.

Als de schijf geen problemen geeft zou je eens systeemherstel kunnen proberen naar een datum van voordat de problemen begonnen.
Greetings, Black Tiger.
5
Ik heb chkdsk c: /r uitgevoerd. Hij was er aanzienlijk langer mee bezig als de eerste opdracht die ik had uitgevoerd (vergeten /r ). Ik heb de pc nu 3x opnieuw opgestart en hij lijkt het weer goed te doen. Ik zal niet te hard juigen en het morgen nog een paar keer proberen. Maar dit ziet er erg goed uit.
Je hebt me weer een blij mens gemaakt. THNX.
Toch maar vast een nieuwe harde schijf aanschaffen. Want vertrouw hem niet meer zo.

Ontzettend bedankt voor je hulp
6
V.w.b. de hulp uiteraard graag gedaan.

Het kan zijn dat ie nu weer wat langer mee gaat, maar dat is moeilijk te zeggen, ligt er ook een beetje aan hoeveel uren hij gedraaid heeft, hoeveel sectors hersteld zijn en meer van dat soort dingen.

Die Crystaldisk info waar ik naar verwees is een gratis programma, dat kun je sowieso installeren, deze houdt ook de S.M.A.R.T status van de HD bij en normaliter is met dat programma wel te zien als hij aan het slijten is.
Een reserve harddisk is nooit weg. Kan zijn dat zo'n disk nog twee jaar mee gaat, kan ook zijn dat ie overmorgen overleden is, moeilijk te zeggen, van afstand sowieso.

Tijdig backups blijven maken van de belangrijke zaken zou ik sowieso doen.

Fijne zondag nog!
Greetings, Black Tiger.
7
Helaas heb ik je hulp toch nog een keer nodig. De volgende dag starte mijn pc wederom niet op. Wederom een herstel proberen uit te voeren. Maar deze bleef na een dag stampen stil staan. Ik heb de pc uitgezet. Een vervangende harde schijf erin gedaan en wilde een nieuwe installatie uitvoeren. Nu krijg ik elke keer de melding "Windows setup" Niet toegewezen ruimte van station 0.
Waardoor ik geen installatie kan uitvoeren. In mijn Boot zie ik wel dat hij de nieuwe harde schijf herkend. Ik start de installatie op via een USB. En heb een geldige nieuwe installatie code.

Hoe kan ik de pc opnieuw geïnstalleerd krijgen?

Groetjes Andrea
8
En heb een geldige nieuwe installatie code.
Heb je niet nodig, de W10 die erop stond was al digitaal geactiveerd, nergens een key ingeven.

Kun je via de installatie stick opgestart wel in het geavanceerde schijfbeheer komen?
Je dient eerst de schijf leeg te maken, oftewel alle partities eraf te halen en Windows zelf de schijf in te laten delen.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
9
Klopt, je hebt geen nieuwe key nodig. Als daar naar gevraagd gaat worden als de installatie lukt, dan op "overslaan" klikken. Als het goed is wordt je Windows dan gewoon weer automatisch geactiveerd zodra er een internet verbinding is. Vermits het dezelfde versie is wat je tevoren had (home of pro bijv.).

Normaliter moet je echter ook gewoon tijdens de setup in een scherm komen waarin je de schijf kunt laten indelen door Windows.
Krijg je dat nergens te zien?
Hoe groot is de nieuwe schijf?
Greetings, Black Tiger.
10
Bij het installeren. Krijg ik de melding " station 0 partitie 1. Zie bijlage. Daarna de Windows setup melding.
Schijf is 1 TB. Heb de partitie proberen te verwijderen. Maar dat lukt niet. Ook een nieuwe aanmaken is niet mogelijk
Afbeelding

Afbeelding
11
Ik had al het vermoeden dat het om een MBR partitie zou gaan.

Als dit echt een nieuwe schijf is dan is dat wel vreemd. Een echte nieuwe schijf bevat geen partities en deze bevat dus een volledige MBR partitie.
Maar goed. Wat er nu moet gebeuren is dat je een externe tool moet gaan gebruiken.

Een opstartbare usb stick bijvoorbeeld met het programma gParted er op. Dan zou je wel de partitie kunnen weghalen en een GPT partitie aan maken.
Greetings, Black Tiger.
12
Het betreft inderdaad geen nieuwe harde schijf. Deze gekregen maar was geformateerd. Maar heb daar zo mijn twijfels over nu. Via prompt geprobeerd van MBR naar GPT om te zetten. Maar zonder resultaat. Zal nu jou programma proberen. Laatste poging anders wordt het gewoon een nieuwe pc. Begin de moed te verliezen. :conf:
13
Waarom zou het een GPT schijf moeten worden? lijkt mij geen UEFI systeem of is dat het wel?

Dan zou de USB stick met de installatiebestanden ook als UEFI opgestart moeten zijn, is dat zo?

Of hij is geformatteerd is niet van belang.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
14
pearl schreef: 07 jul 2020 19:32 Waarom zou het een GPT schijf moeten worden? lijkt mij geen UEFI systeem of is dat het wel?

Dan zou de USB stick met de installatiebestanden ook als UEFI opgestart moeten zijn, is dat zo?

Of hij is geformatteerd is niet van belang.
Jij hebt volgens mij het tweede screenshot gemist waar in vermeld staat dat het MBR is terwijl het GPT moet zijn.
Ik ga er van uit dat je die melding niet ziet als het niet nodig is.

Of de USB stick wel of niet UEFI boot moet hebben weet ik niet, heeft een installatie CD dat ook standaard? Want met een installatie cd/dvd kun je zowel op mbr alsook op GPT installeren.

Of de schijf geformatteerd is, is misschien niet van belang, maar wel of hij al gepartitioneerd is. Want dan loop je de kans dat je de partitie niet weg krijgt zoals nu en Windows niet zelf een partitie er op kunt zetten en formatteren. Een nieuwe schijf hoort echter gewoon totaal leeg te zijn, vandaar de vraag.

[mention]andrea[/mention] Een nieuwe pc lijkt me toch niet nodig. Een harde schijf is goedkoper. Misschien lukt het wel met de tool en anders misschien even door iemand anders laten doen?
Hoe heb je die USB stick met de installatiemedia gemaakt?
Greetings, Black Tiger.
15
Vele dingen geprobeerd, maar alles tot nu toe zonder resultaat. Ik ga morgen eerst een nieuwe harde schijf kopen. Dit herstel krijg ik niet voor elkaar. Hij blijft een partitie zien, maar kan er niets op wegschrijven en een instalatie dvd heb ik niet. Op de USB heb ik via Microsoft.com boot disk gedownload.
Tot zover mega bedankt voor je hulp. Morgen verder met een nieuwe harde schijf. Thnx
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”