Plaats reactie
1
Hallo,

Ik krijg regelmatig een Windows blauw scherm, meestal met de stopcode: Unexpected_Store_Exception. Mijn laptop heeft twee schijven een SSD van 128 GB en een HDD van 1 TB. Beide schijven bevatten een aantal partities. De Windows systeempartitie (60 GB) staat op de SSD; de HDD heeft alleen partities voor data-schijven.

Ik heb geprobeerd het probleem op te lossen door:
1. de SSD met chkdsk te repareren (chkdsk C: /r /v uitvoeren als administrator);
2. de windows systeembestanden te repareren (scf /scannow uitvoeren als administrator).

Na stap 1 bevatte mijn C:-schijf een stuk minder vrije ruimte. Ongeveer 9 GB ontbreekt (verschil tussen grootte van de schijf en data in de mappen).
Bij stap 2 is minimaal 1 reparatie uitgevoerd (C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v1.0.3705\\mscormmc.dll is succesvol gerepareerd).

Soms wordt bij de herstart de BIOS geopend. Na sluiten van de BIOS (met of zonder opslaan) start Windows soms goed op maar soms wordt de BIOS opnieuw geopend. Bij controle in de SATA Information staat de SSD schijf normaal wel vermeld maar na een blauw scherm ontbreekt de SSD soms in de lijst. SATA Information geeft dan alleen HDD en DVD maar bevat Empty waar normaal de SSD staat. Ik vermoed dat mijn SSD aan het einde van zijn levensduur zit en ook de Master Boot Record (of GPT?) onbetrouwbaar wordt.

Vragen:
1. Is dit probleem te verhelpen door de Windows systeemschijf te verplaatsen op de SSD naar een gebied dat ik nog nauwelijks gebruikt heb? De huidige Windows systeemschijf is 60 GB en er is nog 58 GB ruimte die ik nauwelijks heb gebruikt.
2. Kan de Windows systeemschijf verplaatst worden naar een partitie op de HDD terwijl de SSD aangesloten blijft? Is het dan mogelijk om het Master Boot Record (of GPT?) ook te verplaatsen van de SSD naar de HDD?

PS: Er staat geen MEMORY.DMP bestand in C:\ en daarom plaats ik dit bericht zonder BlueScreenView of andere bijlagen.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet, Michel.
2
Zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m'n sig, de weblink dus en geen screenshot o.i.d.
Al gekeken met de tool van de SSD fabrikant of je de laatste firmware hebt?

En waarom zou het de SSD zijn?
Kan ook de harde schijf of het geheugen zijn.
Harde schijf controleren.
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Het geheugen testen v.a. een USB stick, op te starten v.a. het boot menu.
https://www.memtest.org/
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
3
Hallo Pearl,

Hierbij de Speccy link: http://speccy.piriform.com/results/0Shb ... g4IsOfBgeD
Op de website van mijn SSD Fabrikant (Phison) kan ik geen tool vinden voor de laatste firmware.
Met Crystal Disk Info mijn harde schijven gecontroleerd. Die geeft voor beide schijven status goed en geen bijzonderheden. Is er specifieke informatie die je wilt hebben?
De geheugentest werkt niet. De aangemaakte USB-stick start niet op; ik krijg geen boot menu. De BIOS setting staat trouwens wel goed; bij de opstartvolgorde staat USB-stick bovenaan. Bovendien start ik met een andere USB-stick elke dag van USB-stick op. Heb je tips om Memtest86+ wel uit te kunnen voeren?

Dan waarom ik vermoed dat het mijn SSD is:
  • De leeftijd van de SSD en dat SSD's gaan falen nadat er vaak op is geschreven.
  • Dat er na de chkdsk een stuk minder vrij geheugen op mijn systeemschijf beschikbaar is.
  • Dat soms na het crashen van mijn laptop mijn BIOS menu wordt getoond i.p.v. het normaal doorstarten van Windows en dat dan soms de SSD ontbreekt in de SATA Information terwijl de HDD, DVD en geheugen chips wel worden weergegeven.
Het blijft natuurlijk een vermoeden. Als je via een test de echte oorzaak kan achterhalen dan is dat natuurlijk beter. :)

Groet, Michel
4
https://www.bitdefender.com/support/how ... -1590.html
Die dient eerst te worden aangezet.
Je auto update staat uit of is dat alleen het driver update deel?, waarom en welke versie heeft die Windows 10 nu?

Het laten opstarten van een USB stick kun je via de hotkey voor het bios boot menu doen, welke weet ik niet voor een Peaq, wordt F8 gemeld maar zal uittesten worden, gelijk intrommelen na aanzetten, miss. samen met de FN key.

En vermoedelijk een UEFI systeem, Windows 10 start dan altijd op via de Windows Boot Manager die als eerst staat in de bios om van op te starten en dan kun je daar geen andere device instellen om van op te starten, kan dan alleen via het Bios Boot Menu.

Tevens valt het mij op dat Avira gebruikt terwijl Windows Defender één van de betere AV is.

En kan ook weinig vinden over die SSD, schijnt alleen een controller van dat merk in te zitten, de SSD zelf kan van diverse firma's zijn.
Miss via Peaq zelf?
https://www.usbdev.ru/files/phison/ps3110saupgradefw/

Ook zie ik Aomei, indien in een scheduler op een bepaald tijdstip een back-up laten maken dan kan die wel eens een blauw scherm geven (door amwrtdrv.sys), had ik veel last van en gebruik nu Disk Master Free die dat niet veroorzaakt.

Maar afwachten wat de Bluescreen of Wfocrashed duidelijk kan maken.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
5
Hallo Pearl,

Ik geloof dat onze communicatie niet lekker loopt. Zo hier en daar snap ik niet waar je op doelt en wat betreft de USB-stick voor de geheugen controle heb je mijn vorige respons niet goed gelezen.

De Bitdefender instructie is uitgevoerd. Nu zou het volledige geheugen in de geheugendump geplaatst moeten worden. Tenzij het blauwe scherm door mijn SSD schijf wordt veroorzaakt want daar wordt de geheugendump standaard naartoe geschreven.

Ik snap niet wat je bedoeld dat mijn Windows auto update uit staat. Het enige dat uitstaat is dat Windows niet automatisch mag herstarten na een update. Het bijwerken van de updates gebeurt elke dag op het moment dat ik de PC uitzet. Daarmee is Windows altijd bijgewerkt. De huidige Windows versie is 20H2 ook de laatste updates zijn vandaag opgehaald. Verder heb ik geen idee waar ik kan vinden hoe Windows omgaat met Driver updates. Als je me naar de juiste plek kan leiden dan kijk ik het graag voor je na.

De USB-stick die Memtest86+ aanmaakt werkt echt niet. Het laten opstarten vanaf USB-stick staat bij mij al ingesteld. Ik heb een foto van mijn BIOS-menu met de bewuste instelling maar die kan ik niet eenvoudig aan dit bericht toevoegen. Daar zal je me op mijn woord moeten geloven. Wat zijn alternatieven om het geheugen te testen?

Jouw voorkeur voor Windows Defender is geen aanwijzing dat Avira het probleem is. Ik zie geen reden om mijn combinatie van Avira voor de viruscontrole en ZoneAlarm voor de Firewall aan te passen.

De link van de Phison firmware upgrade tool is voor de verkeerde versie. Volgens de systeemgegevens heb ik een Phison PS3109-S9. Nu is mijn Russisch niet zo goed ;) en kon ik geen tool voor de PS3109-S9 vinden. Wat ik niet begrijp is de noodzaak om de firmware bij te werken. Alle schijven (SSD, HDD en DVD) gebruiken de standaard Microsoft Driver Disk.INF. Is het wel nodig om de firmware bij te werken en heb je dan een link voor Phison PS3109-S9?

Back-ups met Aomei start ik handmatig. Ik gebruik daar geen scheduler voor. Ik heb ook nog nooit een blauw scherm gekregen tijdens het maken van back-ups. Wel tijdens ZOOM meetings (inmiddels drie keer) en tijdens normaal websurfen. Kan je daar iets mee?

Verder is het inderdaad afwachten totdat het blauwe scherm weer optreed en wat de geheugendump dan oplevert.

Groet, Michel.
6
Hallo en welkom op het forum,
MichelvA schreef: Ik heb een foto van mijn BIOS-menu met de bewuste instelling maar die kan ik niet eenvoudig aan dit bericht toevoegen
Afbeelding kunnen aan een bericht worden toegevoegd via de optie Add image to post onderaan het berichtvenster.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Dankjewel Maxstar, die was me niet opgevallen.

Bij deze.
Afbeelding

Inmiddels is er ook meer te vertellen. Vrijdag kreeg ik weer een blauw scherm. In het blauwe scherm kon ik zien dat het verzamelen van de informatie was gelukt (stond op 100%). Na opstarten zocht ik vanaf C:\ naar *.dmp en werd MEMORY.DMP (net boven de 4 GB) gevonden in C:\Windows. Toen ik daar ging kijken was de file verdwenen. Bij een tweede keer zoeken vanaf C:\ werd MEMORY.DMP niet meer gevonden.

Omdat tijdens de chkdsk /r /v behoorlijk veel vrij schijfgeheugen verloren was gegaan volg ik de grootte van de belangrijkste mappen en bestanden op C:\. Daarbij is me opgevallen dat het systeem probeert meer ruimte op de C-schijf vrij te maken. De vrije ruimte direct na de chkdsk was tussen de 4 en 5 GB. Op 20-2-2021 was het 10,1 GB en vandaag (28-2-2021) is het 14,9 GB. Vandaag viel me ook op dat het bestand pagefile.sys (4,5 GB) is verplaatst van C:\ naar E:\.

Kan de oorzaak van de twee bovenstaande punten liggen in iets 'eenvoudigs' als te weinig vrije ruimte op de systeemschijf? Hebben jullie een idee van een oorzaak? Helpt dit?

Groet, Michel.
8
De geheugentest werkt niet. De aangemaakte USB-stick start niet op; ik krijg geen boot menu.
Het laten opstarten van een USB stick kun je via de hotkey voor het bios boot menu doen, welke weet ik niet voor een Peaq, wordt F8 gemeld maar zal uittesten worden, gelijk intrommelen na aanzetten, miss. samen met de FN key.
En vermoedelijk een UEFI systeem, Windows 10 start dan altijd op via de Windows Boot Manager die als eerst staat in de bios om van op te starten en dan kun je daar geen andere device instellen om van op te starten, kan dan alleen via het Bios Boot Menu.
Ik geloof dat onze communicatie niet lekker loopt. Zo hier en daar snap ik niet waar je op doelt en wat betreft de USB-stick voor de geheugen controle heb je mijn vorige respons niet goed gelezen.
Vrees dat je zelf niet goed leest.

En de vrije ruimte op een harde schijf dient minimaal 20% te zijn, ook voor een SSD en systeemschijf.
Zie geen screenshot van schijfbeheer om het te kunnen beoordelen.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
10
Maxstar en Pearl,

Ik merk dat jullie wat moeite hebben om me te geloven wanneer ik aangeef dat Memtest86+ niet wil opstarten vanaf de USB-stick. Daarom hieronder wat foto's om aan te geven wat ik heb gedaan. Het is namelijk altijd mogelijk dat ik iets over het hoofd zie.

Afbeelding

Foto 1: Het Bios Boot menu (opent bij mij met F10) met bovenaan de Memtest86+ USB-stick geselecteerd.

Met Enter zou vanaf USB-stick moeten worden opgestart. Ik zie dat de USB-stick wordt uitgelezen (groen lampje licht op) maar vervolgens start de computer vanaf de normale systeemschijf. Maxstar gaf aan dat het systeem wellicht niet van de USB-stick opstart omdat 'fast boot' actief is in de BIOS. Ik kan in de BIOS settings niets vinden dat wijst op een 'fast boot' instelling. Wel zijn er Secure Boot settings waarvan hieronder twee foto's zijn toegevoegd.

Afbeelding

Foto 2: BIOS Security settings.

Afbeelding

Foto 3: BIOS Secure Boot menu settings.

Ik snap niet waarom juist de Memtest86+ USB-stick niet opstart. Ik heb twee andere bootable USB-sticks, een met Linux en een met Windows, die wel opstarten wanneer ik die in mijn computer plaats. Zou het kunnen liggen aan wat er op de USB-stick staat? Wat erop staat is te zien in onderstaand knipsel.

Afbeelding

Knipsel: Inhoud van de USB-stick die is aangemaakt met de Memtest86+ USB Installer.exe.

Als laatste. Hoe kan ik zien dat Memtest86+ is uitgevoerd? Schrijft het programma ergens een file weg die ik kan opzoeken? Het lijkt me sterk dat ik het zou hebben gemist want dan zou de hele test binnen 2 tot 3 seconden moeten zijn uitgevoerd. Dit is gewoon voor de zekerheid om te controleren of Memtest86+ misschien toch is uitgevoerd.

Ik hoop dat dit ik jullie hiermee heb overtuigd dat ik jullie instructie heb uitgevoerd en dat de oorzaak voor het niet starten van de Memtest86+ USB-stick ergens anders gezocht moet worden. Als er een andere test bestaat waarmee ik het geheugen kan testen dan wil ik die ook best uitvoeren. Laat maar weten of jullie iets kunnen met bovenstaande informatie.

Groet, Michel.
12
Image file staat er niet op en je kunt met de auto installer gewoon een USB stick freubelen.
https://www.memtest.org/#downiso
Je zou ook de build-in van Windows kunnen gebruiken al is die minder betrouwbaar.
Via Windows key met R en mdsched invoeren.
Of deze.
https://nl.hardware.info/nieuws/51804/m ... it-windows
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
13
Hallo Maxstar,

De USB-stick gemaakt met imageUSB.exe startte wel op. Bij de test van het werkgeheugen zijn geen fouten gevonden. De samenvatting van het testrapport staat hieronder.

Result summary
Test Start Time 2021-03-03 23:29:36
Elapsed Time 1:48:21
Memory Range Tested 0x0 - 1EF000000 (7920MB)
CPU Selection Mode Parallel (All CPUs)
CPU Temperature Min/Max/Ave 43C/63C/52C
RAM Temperature Min/Max/Ave -/-/-
# Tests Passed 48/48 (100%)
Test # Tests Passed Errors
Test 0 [Address test, walking ones, 1 CPU] 4/4 (100%) 0
Test 1 [Address test, own address, 1 CPU] 4/4 (100%) 0
Test 2 [Address test, own address] 4/4 (100%) 0
Test 3 [Moving inversions, ones & zeroes] 4/4 (100%) 0
Test 4 [Moving inversions, 8-bit pattern] 4/4 (100%) 0
Test 5 [Moving inversions, random pattern] 4/4 (100%) 0
Test 6 [Block move, 64-byte blocks] 4/4 (100%) 0
Test 7 [Moving inversions, 32-bit pattern] 4/4 (100%) 0
Test 8 [Random number sequence] 4/4 (100%) 0
Test 9 [Modulo 20, ones & zeros] 4/4 (100%) 0
Test 10 [Bit fade test, 2 patterns, 1 CPU] 4/4 (100%) 0
Test 13 [Hammer test] 4/4 (100%) 0

Heb je suggesties voor vervolgstappen?

Groet, Michel.
14
Hallo,

Heb je in de tussentijd nog BSOD's gehad, zo ja voer dan het volgende even uit.

Download Afbeelding BlueScreenView en installeer deze.
  • Na de installatie zal BlueScreenView starten.
  • Selecteer 1 bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A
  • Klik vervolgens op File en daarna op Save Selected Items (Ctrl+S)
  • Sla het bestand op het bureaublad op. Open vervolgens dat bestand, en post de inhoud in je volgende post als bijlage.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Hallo Maxstar,

Met BlueScreenView heb ik informatie over twee blauwe schermen teruggevonden. Ik heb het bestand met de BlueScreenView informatie toegevoegd.

Ik heb ook geprobeerd de Sysnative BSOD collection app te draaien maar die kan er niet tegen dat mijn Documents en Desktop folders op D: staan en niet op C:.

Hopelijk heb je genoeg aan de informatie van BlueScreenView.

Groet, Michel
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”