Plaats reactie
31
Hallo,

Een schone installatie naast de huidige plaatsen is niet echt de meest handige optie, ik zou gewoon een back-up make van alle belangrijke gegevens. Als aanvulling hierop kan je een systeemkopie van de systeemschijf met de huidige installatie maken. Mocht je iets vergeten zijn te back-uppen kan je dat altijd nog uit de systeemkopie halen, en/of de huidige installatie terugzetten als dat nodig zou zijn. Je hebt dan ook geen bootloader nodig.

Wat betreft drivers moet je gewoon eerst Windows 10 installeren, hierna kan je indien nodig de recente drivers op de website van de fabrikant downloaden. Oude drivers gebruiken is niet handig, dit kan zelfs conflicteren als Windows reeds een nieuwere driver aan boord heeft. Om de schone installatie uit te voeren kan je gebruik maken van de Cloud Reset, dan haal je via internet de meest recente installatie-image op.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
32
Hallo Maxstar,

Jouw voorstel om een schone installatie over mijn huidige installatie te zetten vind ik geen handige optie. Naast Windows moet ik ook al mijn toepassingen opnieuw installeren en de data overzetten of opnieuw aan de toepassing koppelen*. Dit kost tijd en gedurende die tijd wil ik mijn pc met die toepassingen kunnen gebruiken. Het heeft mijn voorkeur om een nieuwe Windows installatie naast de huidige te plaatsen. Wanneer die goed werkt (inclusief drivers) dan wil ik mijn toepassingen één voor één verhuizen van de oude naar de nieuwe installatie. Zo heb ik altijd de beschikking over werkende toepassingen.

De data- en systeem-back-ups die je noemt heb ik al. Wat ik nog niet heb is een aparte back-up van al mijn drivers. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je binnen Windows met de juiste set opdrachten alle actieve drivers kunt veilig stellen en die weer kunt uitrollen op een nieuwe Windows installatie. Ben je hiermee bekend? Als je me hiermee zou kunnen helpen dan scheelt dat het nodige zoekwerk naar welke hardware er precies in mijn pc zit, wie de fabrikanten daarvan zijn en wat de actuele drivers zijn die zij nu aanbieden.

Wanneer de nieuwe Windows installatie goed werkt en alle toepassingen zijn verhuist dan kan de oude Windows-installatie verwijderd worden. Ik eindig met één Windows installatie en alleen tijdens de verhuizing van al mijn toepassingen heb ik er twee. Voor die periode heb ik dan een goede Boot manager nodig. Die van Windows zelf voldoet niet want die kan twee installaties van dezelfde Windows versie niet aan. Ik dacht aan GNU GRUB. Heb je hier ervaring mee? Zo niet, even goede vrienden, dan moet ik verder zoeken. Als je me in dat geval naar een forum of helper kan doorverwijzen die hulp geven bij het installeren van meerdere OS'en op één pc dan zou ik dat waarderen.

*: De meeste data staat niet op mijn systeemschijf maar op vier andere schijven. Elke schijf is een partitie op een 1TB HDD, elk met hun eigen data.

Alvast bedankt,
Michel
33
Hallo,

Mijns inziens is dit wel erg omslachtig, maar wel mogelijk zelfs met de boot manager van Windows. Zie de onderstaande video met als voorbeeld een dual boot installatie van Windows 10 Home en Pro. Op deze manier kan je dus ook tweemaal dezelfde versie van Windows 10 installeren zonder gebruik te hoeven maken van een alternatieve boot manager. Met omslachtig bedoel ik dan dat als de nieuwe installatie gereed is, je de nieuwe systeempartities op de HDD moet gaan klonen naar de SSD.



Wat betreft back-uppen van drivers kan je met het volgende commando een reservekopie maken van de driverstore in Windows 10. Vervang X door de gewenste schijfletter. Maak vooraf ook eerst de gewenste map aan, dit commando doet dat niet automatisch.

Voer dit commando uit in de opdrachtprompt met administratorrechten.

Code: Selecteer alles

dism /online /export-driver /destination:"X:\Drivers Backup"
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”