Plaats reactie
1
Geachte pcwebplus helpers,

Een kennis van mij wilde van windows xp af want hij heeft twee besturingssystemen.
Windows xp en Windows Vista.

Ik heb via windows xp Opstart en herstelinstellingen de lijst met besturingsystemen uitgevinkt in de hoop dat windows vista alleen zou opstarten en geen opstartscherm meer zou verschijnen.

Nu start alleen windows XP want niet de bedoeling is. Deze moet verwijdert worden waarna alleen windows vista start.

Hij heeft geen cd's meer van de besturingssystemen ik zelf heb wel nog windows xp legitiem liggen.
EasyBCD.exe installeren lukt ook niet omdat hij dit niet via de c schijft pakt maar via de recovery d schijf.
en de D schijf heeft beperkt schijfruimte en hierbij vraagt hij ook om de .net framework te installeren via internet wat ook niet gaat.

Kortom een probleem en wie kan mij hierbij helpen.
Ben bestwel pckundig maar dit is een brug te ver. :oops:

Bedankt voor je tijd en eventueel hulp.
Laatst gewijzigd door cmldesign op 17 dec 2011 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.
2
Staat Windows XP en Vista op twee verschillende partities of op twee fysieke schijven?
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
4
Je kan dit op twee manieren doen en de makkelijkste manier is om dit met de Windows Vista recovery disc te doen.
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 173&t=3151" onclick="window.open(this.href);return false;

De tweede manier is het herstellen van de bootloader van Windows XP zodat je hiervan weer kunt opstarten.

1. Boot from the Windows XP installation disk. Insert the disk and reboot your computer. Press any key to boot from the disk or press "F12" to go to the boot options menu. Choose "CD-ROM" to continue.
2. Choose "Repair a Windows XP Installation" to open the Recovery Console.
3. Enter your administrator password if one exists. If your password is blank, press "Enter."
4. Type "fixmbr" at the command prompt. You can type an optional device name if necessary. Most users will only need to type "fixmbr." Press "Enter."
5. Type "fixboot C:" at the command prompt. If Windows XP isn't installed on C:, enter the correct drive letter instead.
6. Type "Exit" to quit the Recovery Console and restart your computer.

Hierna kan je vanuit Windows XP de bootloader weer aanpassen met EasyBCD.
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 173&t=4632" onclick="window.open(this.href);return false;
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
5
cd heb ik nu eindelijk gedownload en zodra ik aan werk dan hoop ik dat het alsnog op te lossen
Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.
6
Opgelost vanuit de tweede manier. Hoe kan ik nu windows xp veilig verwijderen maar wel dat windows vista straks opstart.?
Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.
7
Om een veilige start van Windows Vista te garanderen kan je het beste eerst een goede backup image maken van hoe het systeem nu is.
1. Je kan de harde schijf met een andere clonen zodat je altijd een identieke opstartschijf tot je beschikking hebt.
2. Je kan een gecomprimeerde image maken van de schijf zodat je deze later altijd weer terug kunt plaatsen.

Omdat er in dit geval twee partities op 1 en dezelfde schijf zijn gebruikt zal je de partitie met Windows Vista als actief moeten instellen waarna je de partitie met XP kunt verwijderen en de vrijgekome ruimte kunt toevoegen aan gebruikte systeempartitie van Windows Vista.

Echter is de actieve partitie nu waarschijnlijk die van Windows XP en de primaire partitie die van Windows Vista!

Voorbereiding!
Zorg dat je alle herstel-schijven van Windows XP / Vista onder handbereik hebt.

1. Via het schijfbeheer kan je nu de Windows Vista partitie als actief markeren.
2. Het systeem zal nu waarschijnlijk niet meer opstarten en een ntldr error geven of iets in die trant.
3. In dit geval moet je dus opstarten van de herstel-schijf van Windows Vista en kiezen voor de mogelijkheid Uw computer herstellen.
4. Via deze herstel-schijf zal er gezocht worden naar Windows installaties als dit klaar is kies je voor Problemen oplossen en opnieuw opstarten.
5. Als het systeem nu nog steeds niet wil opstarten van de actieve partitie waarop Windows Vista staat herstart dan opnieuw en start weer op vanaf de herstel-schijf van Windows Vista.
6. Gebruik nu weer de mogelijkheid Uw computer herstellen.
7. Het kan zijn dat er nu geen nieuwe Windows installaties worden gevonden maar zal Windows Vista al in de lijst staan, deze moet je dan selecteren en op volgende klikken en kiezen vor de mogelijkheid Opstartherstel.
8. Herstart dan nogmaals de computer en als het allemaal goed is dan zal je weer normaal Windows Vista kunnen opstarten.

Deze info heb ik vanaf het internet verzameld en nog niet zelf uitgevoerd.
Dit ga ik wel doen om een uitgebreidere handleiding van te maken voor hier op het forum, de link zal ik hier later toevoegen.

Het is dus niet helemaal zonder risico om dit uit te voeren en je kan het beste dan ook even wachten totdat ik dit heb geprobeerd op een test computer.
Alius aliud dicit "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" ook al is deze uit de as herrezen.
8
hmm kan beter een 2e hands via een marktplaats Windows Vista dvd kopen en daarmee de installatie voltooien. Deze oplossing kan ook wel maar zodra er iets mis gaat heb ik geen herstelschijven tot mijn beschikking.

Bedankt voor al je tijd en moeite om mij hierin te helpen.
Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.
9
Een nieuwe installatie van Windows Vista is de makkelijkste oplossing.
Als er gewoon een legitieme versie van Windows Vista op staat kan je gewoon deze licentie-code met een andere DVD weer gebruiken daarvoor hoef je dan niet een nieuwe DVD met licentie te kopen.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
10
cmldesign schreef:hmm kan beter een 2e hands via een marktplaats Windows Vista dvd kopen en daarmee de installatie voltooien. Deze oplossing kan ook wel maar zodra er iets mis gaat heb ik geen herstelschijven tot mijn beschikking.
Ik weet niet of dit wel zo'n goede oplossing is om via Marktplaats een versie van Windows Vista te kopen? :-[
Je kan beter het advies van Forza volgen en de eigen licentie met een andere Windows Vista schijf gebruiken.
Alius aliud dicit "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" ook al is deze uit de as herrezen.
11
Beter even een dvd van iemand lenen of ergens zoeken dan een nieuw exemplaar kopen.
Bedankt voor de tip.
Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.
12
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik een schone installatie heb en dus de D partitie niet meer heb gewoon een c schijf en verder niets.
Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.
13
Heel belangrijk is het natuurlijk om als eerste alle belangrijke gegevens veilig te stellen voordat je Windows opnieuw gaat installeren.
Tijdens de installatie van Windows kan je de harde schijf opnieuw partitioneren.
http://www.pcwebplus.nl/tsoft/vistainstall.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Alius aliud dicit "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" ook al is deze uit de as herrezen.
14
Ik heb de pc opnieuw geinstalleerd dit is gelukt met de iso geladen via een virtualdrive tot nu goed.
Hierna met Easeus Partition Master de D partitie weggehaald zodat ik alleen nog een C schijf heb dit gaat ook goed.
Maar ik krijg nog steeds de keuze in de bootmenu terwijl ik toch volgens mij een schone installatie heb geinstalleerd van Vista.

Laatste keer hoe krijg ik nu de bootmenu weg zodat alleen vista start.

Bootmenu opgelost via EasyBCD hierin heb ik de oude windows menu verwijdert.

Al goed end goed. Bedankt voor ieder hulp
Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.
15
cmldesign schreef:Ik heb de pc opnieuw geinstalleerd dit is gelukt met de iso geladen via een virtualdrive tot nu goed.
Op deze wijze start je de installatie vanuit Windows zelf en niet opgestart vanaf de Windows DVD.
In dit geval zal de nieuwe installatie kijken of er nog andere installaties aanwezig zijn en deze weer aan het bootmenu toevoegen.
cmldesign schreef:Bootmenu opgelost via EasyBCD hierin heb ik de oude windows menu verwijdert.
Dit is inderdaad een mogelijkheid, maar als je de installatie vanaf de opgestarte DVD had gestart had dit niet nodig geweest.
Maar goed goed het is opgelost op deze manier.
Alius aliud dicit "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" ook al is deze uit de as herrezen.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”