Plaats reactie
1
Beste,

Op een ander forum heb ik dezelfde vraag gesteld maar hoe meer meedenkende mensen hoe beter.

Heb een zelf gemaakt computertje staan (uit de tijd van win me/xp dacht ik). Xp draaide nog wel soepel maar heb wind7 erop gezet en ben toe aan een upgrade.
Er zat 3x 512 ram in, 1 strip heb ik van de week gesloopt en er zit nu 2x 512 en een 256 in.
In het kort zit dit er in: maxpower max 300w voeding, win7 ulti 32, amd 2600+ @2,1, 1,25 gb ram, mobo msi kt4v, 80 gb maxtor waar windows op draait en een extra 200gb hdd, 16x brander, nvidia 128mb, sound blaster 5.1 kaart.
Heb een speccy link om precies te kunnen zien wat er in zit: http://speccy.piriform.com/results/tjvL ... knte1og0p4" onclick="window.open(this.href);return false;
Speccy zegt dat er 1gb ram draait... Windows zegt 1,25 gb. Beide te weinig om de boel soepel te houden. Opvullen naar 2gb ram zou mss nog kunnen maar dat is dan ook gelijk het max van mn mobo.

Voor mij is het momenteel belangrijk dat mn computer iig werkt en dan werkt voor het huis tuin en keuken gebruik (geen games). Zwaarste gebruik voor nu zijn de nieuwsgroepen proggie's waaronder quickpar. Verder had ik wel een een virtuele muziek studio draaiende echter is het nu niet van belang dat ik die nog kan gebruiken.
Worden nu nog 2 frontspeakertjes en een sub op gebruikt ipv de 5.1 van vroeger. 5.1 is niet meer nodig, subje moet het wel kunnen blijven doen :)

Het voorstel op een ander forum was dit: http://azerty.nl/winkelmandje/winkelman ... 49116%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus ook een nieuwe hdd ivm sata aansluiting en eventueel nog een ide naar sata adapter om mn oude hdd en/of dvd brander nog te kunnen gebruiken.

Momenteel wil ik er eigenlijk zo min mogelijk aan uitgeven, en omdat de portomoniks leeg is en omdat ik waarschijnlijk over een jaar een nieuw systeem ga bouwen met een ssd ed.

Wat ik wel belangrijk vind is dat het voor nu allemaal rap werkt, klikken is meteen krijgen zonder teveel nadenk gedoe. Meerdere programma's tegelijk open moet ook geen probleem opleveren, denkend aan een reparerende quickpar, uitpakkende winrar en een int browser met een x aantal geladen tab's.
Lijkt me dat je met 2gb goed zit voor wind7 en dat je met 4gb dit soort werk al helemaal goed kan doen.

Wat is nou wijsheid want een nieuw mobo + cpu + ddr3 ram kost je toch al gauw €150.. Danwel 2ehands danwel deels nieuw. Maar is er mss nog een goedkopere oplossing?
Als er maar op te werken valt zonder langzaam gedoe, thats all.

Alvast dank voor het meedenken!
2
vdkraan schreef:Wat is nou wijsheid want een nieuw mobo + cpu + ddr3 ram kost je toch al gauw €150.. Danwel 2ehands danwel deels nieuw. Maar is er mss nog een goedkopere oplossing?
U geeft aan over een jaar een heel nieuw systeem te bouwen in dat geval zou je met de huidige upgrade een basis kunnen maken voor een eventuele tweede upgrade.
Het systeem gaat niet voor games gebruikt worden en op dat gebied kan je prima af met de ingebouwde videokaart van de CPU.

Naast een moederbord, CPU, Geheugen en HDD zal je toch ook een nieuwe voeding moeten aanschaffen ben ik bang. Want als deze 300W ook uit de tijd is van de huidige PC kan je die niet hergebruiken.

Maar wat is wijsheid, €150 euro lijkt nu wel veel maar als je de upgrade van nu zo doet dat je deze onderdelen over een jaar niet hoeft te vervangen is het geen weggegooid geld.
Wat is het maximale budget wat je nu voor de upgrade wilt uitgeven want als dit wat meer kan zijn kan je een meer toekomstgerichte upgrade uitvoeren waar je over jaar mee kan uitbreiden.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
3
Bedankt voor het meedenken.

Het gaat mij er nu om dat ik ermee kan werken, dat is echt het aller belangrijkste.
Zo laag mogelijke investering/kosten.

Toekomst perspectief kijk ik nu niet naar, waarschijnlijk schaf ik dan alles nieuw aan en gaat deze toch weg.

Ben een paar dagen bezig en zie dat ik toch rond de 100 -150 uitkom.
Voorkeur gaat nu uit naar ddr3, 4 gb.. Mss is 2gb ook al voldoende maar zit liever iets ruimer.

2e hands kom ik goedkope setjes tegen met vaak ddr2 2gb... Als ik die aanschaf en upgrade naar 4gb + hdd kom ik op dezelfde prijs als nieuw met ddr3 4gb.
Scheelt allemaal niet zo heel veel en top prestaties hoeft het niet te leveren, zolang ik me niet hoef te irriteren aan een nadenkende computer ben ik helemaal blij.

https://www.dealstunter.nl/info/1/123/N ... 280_+_4GB_" onclick="window.open(this.href);return false; Lijkt me prima... Of ik moet iets over het hoofd zien...
2e hands sata schijf van 80 gb voor het os, kosten: €12,50. Ben ik voor €110 klaar...
4
2e hands spullen raad ik niet snel aan alleen al vanwege garantie en je soms ook niet weet of het uit demo systemen komt die al heel wat uurtjes hebben gedraaid.

Een nieuwe voeding heb je zeker denk wel nodig want die je nu hebt zal niet meer compatibel zijn met de hardware van de upgrade.
Intel upgrade-kit heb je voor €169,73 http://azerty.nl/winkelmandje/winkelman ... 00721%5D=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is het goedkoopste waar je denk op uit kunt komen en waarmee je denk prima nog een tijd mee uit de voeten kan.
Helaas kan je onder de €200 euro geen gebruik maken van de korting bij Azerty op dit forum. :-[
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
5
Thnx voor het samenstellen.

Maar dat andere setje wat ik voorstelde dat is niks dan?

Valt me op dat zowel dit forum als een ander forum beide sturen op azerty, hebben jullie daar aandelen of iets hahaha
6
Het setje van dealstunter heeft een CPU van 3 jaar oud en is echt zonde van je geld, de Intel Pentium G3220 / 3 GHz heeft een ingebouwde videokaart en zal je prestaties aanzienlijk verbeteren dan wat je nu hebt. (vergelijkingstabel)
Bij het Asrock moederbord (uit 2010) heb je een Nvidia GeForce 7025 onboard die niet de prestaties van de iGPU van de Pentium G3220 heeft.

Mocht je liever AMD dan intel heb ik daar ook nog even een winkelmandje voor samengesteld. Zowel deze van AMD als die Intel set is vele malen beter dan het setje van Dealstunter wat echt overjarig is.

Azerty is veelal de goedkoopste maar je kan dit altijd ook via de Pricewatch van tweakers eens checken.

Azerty / 4 launch goedkoopst - http://tweakers.net/pricewatch/348265/i ... boxed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Azerty / 4 Launch op 44ct na goedkoopst - http://tweakers.net/pricewatch/347955/a ... m-hds.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Azerty goedkoopst - http://tweakers.net/pricewatch/322076/b ... -300w.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Geheugen scheelt €1,40 met Informatique - http://tweakers.net/pricewatch/325614/c ... 160bj.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is eigenlijk waarom ik zelf altijd in de meeste situaties naar Azerty link goede webshop met goede prijzen.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
7
Moet maar ff een knoop door gaan hakken...

Top voor je uitleg en je opzoek werk iig.

Loop idd tegen een nieuwe voeding aan + een nieuwe/2e hands sata hdd.
Maakt het al gauw €150-€200

Heb op tweak nog een ouder 2e hands setje gevonden maja voor hetgene wat ik nu met die computer doe moet dat voldoende zijn lijkt me en ben ik goedkoper uit.
Is even korte termijn visie maar lange termijn is niet zo belangrijk nu.

Setje bestaat uit Athlon 64 x2 3800+, m2n-sli en 2gb ddr2. Prik ik daar nog 2gb naast en ben ik voor 7 tientjes klaar (zonder hdd)

En verdere is er ook niks mis met Azerty hoor, prima prijzen verder. Viel me alleen op dat er door diverse fora daarheen verwezen wordt (samenwerking uiteraard).
8
De Athlon X2 3800+ komt ergens uit 2005 / 2006 en je CPU een AMD Athlon XP 2600+ ergens uit 2002 / 2003 wat afhankelijk van de gebruikte core een palomino of een thoroughbred.
Dit setje van 70 euro is nog minder dan die van Dealstunter en die was maar c.a. 20 euro duurder.

Op het kopen van 2e hands hardware ben ik altijd wel huiverig technisch gezien want zeker bij moederborden kan je het slecht treffen en dan is goedkoop in ene duurkoop.
Je hebt geen ruim budget en met 2e hands hardware heb je garantie tot de deur en dan is 70 euro weggooien echt zonde van het geld zeker als je dit kan gebruiken voor hardware met minimaal 1 jaar garantie.

Ik wil je niet belemmeren maar ik werk zelf in een computerzaak (niet bij Azerty :D ) en zie dagelijks dit soort hardware met mankementen voorbij komen.
Je ziet het eigenlijk al aan je eigen systeem deze zou makkelijke Windows 7 moeten kunnen draaien voor dit gebruik maar door slijtage of b.v. lekkende of slechtwerkende condensatoren werkt het allemaal niet meer optimaal.

Ik zou zelf op safe gaan en dan maar iets meer uitgeven met garantie dan geld weggooiten en een kat in de zak kopen. ::)
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
9
Je snapt wat me al een aantal dagen bezig houdt hahahah

Maja je hebt idd gelijk. Had al een tientje van dat setje af kunnen babbelen want is gewoon duur in vergelijking met iets nieuws.

Alleen die nieuwe voeding, is die noodzakelijk?
Die ASRock van Azerty heeft verder wel dezelfde aansluiting ed... Of trekt die nieuwe hardware gewoon zo veel?

De eerste persoon die een voorstel opmaakte bij azerty had het niet over een nieuwe voeding... Wel weer over een sata hdd ivm aansluitingen.... Maar daar heb jij het weer niet over...

:o
10
Ik snap helemaal wat je wil en probeer daar zo goed mogelijk advies in te geven zodat je met zo min mogelijk geld en goede investering doet.
Die nieuwe voeding is denk wel noodzakelijk zeker als je huidige voeding met de AMD Athlon XP 2600+ samen is gekocht.
Een 300 watt van toen kan je niet zomaar aansluiten op moederbord van nu en een voeding van toen heeft zeker niet de capaciteit op de +12v lijnen van de huidige voedingen.

Kan je eens een foto maken van deze voeding nu hebt en dan van de sticker met alle specificaties van deze want dan kan ik echt advies geven of het vervangen nodig is. Ik denk voor 90% van wel.
Ik ben niet meer over een SATA schijf begonnen omdat je hierover al was ingelicht en dat klopt ook en daarom ben ik daar niet verder op door gegaan.
Dat er niets is gezegd over de voeding is raar maar heb je geen linkje voor mee van het andere forum dan kan ik even meelezen.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
11
Dit is die voeding:
http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen PFC bovenin is ook nog gemerkt en op de foto niet.

Op dat andere forum staat verder niks interessant. Enkel dat voorstel wat ik in 1 van de eerste berichtjes mee had gestuurd.

Maja als er inderdaad ook nog een nieuwe voeding nodig is dan maakt dat het al een stuk minder interessant. Eigenlijk kan ik mn centen veel beter gebruiken maja er moet wel iets verbeteren in mn systeem.
12
Die voeding kan je dus niet meer gebruiken als je nieuwe hardware koopt, zelfs met het setje van Dealstunter en die andere is deze voeding eigenlijk helemaal niet geschikt.
Op het plaatje zijn niet de aansluitingen te zien maar ik denk dat je de +12 lijn voor extra voeding van de CPU al mist en die heb je zelfs bij de tweedehands setjes nodig.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
13
ik heb een paar voedingen te koop , samen met 2 dvd spelers en dit alles ver onder de prijzen hier vermeld ---- interesse?? laat maar horen
14
We zijn weer een weekje verder en heb voor mij nu de perfecte oplossing.

Heb een systeem van iemand gekregen wat bij hem in de kast stond en wat voor mij al een vooruitgang is op wat ik had.
Ben helemaal klaar zo en kan voor €17 die ik er in gestopt heb (ram) het aankomende jaar weer vooruit!

Geen gedoe met upgrade sets, ga over een jaar gewoon een totaal nieuw systeem bouwen.
Hoop geleerd in dat weekje en moet uitkijken dat ik er geen nieuwe hobby bij heb hahaha ::)

Perfecte oplossing zo, oude ide schijven konden nog op dit mobo aangesloten worden, sata zit er ook op. Her en der wat kabeltjes omgegooid en jumpertjes veranderd. Boel netjes gepartioneerd en alles draait nu stabiel enkel de processor is iets traag (1,9).

Upgrade voor enkel een processor schiet ook niet op, kost me toch al gauw 4 tientjes + het risico op 2ehands.

Vind het wel goed zo.

Ga jullie dan ook bedanken voor het meedenken!

Groeten
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”