Plaats reactie
1
Hallo

Mijn laptop heeft zijn beste tijd gehad en ik zou een nieuwe desktop willen kopen. Ik verkies een desktop omdat mijn laptop het op termijn lastig kreeg met zijn koeling en soms zichzelf zelfs uitschakelde. Bij een desktop valt dit probleem beter te vermijden, heb ik verstaan.
Ik ben een leek op het gebied van (onderdelen & samenstellen van) computers. Ik heb zoveel mogelijk opzoekingen gedaan alvorens dit te posten maar het kan zijn dat ik onredelijke of niet combineerbare zaken vraag ;)

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?

Ik had gedacht aan 800 euro. Als dit een onredelijke prijs is voor mijn eisen kan dit, met wat langer sparen, wel worden opgetrokken. Als het binnen de eisen goedkoper kan, ga ik daar niet rouwig om zijn maar de kwaliteit en snelheid gaan voor.

- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
Ik heb nog een beeldscherm, muis en toetsenbord van Dell, restanten van mijn studententijd. Ook speakers heb ik nog.
Het beeldscherm zou ik eventueel wel vervangen als er prijs/kwaliteit heel interessante opties zijn (zie verder).

- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv: games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking,..)
Internet & surfen, bekijken live streams, films bekijken (downloaden via internet en op dvd), officewerk, beperkte gaming

- Welke software/games ga je erop gebruiken?
Office, standaard software voor het bekijken van foto's & films, qua games eigenlijk enkel Football manager 2016.
Ivm FM 2016 -> hierbij speel ik wel regelmatig lange save games met heel wat speelbare competities. Ook maak ik gebruik van de editor voor aanmaken van competities of games.
Het belangrijkste voor mij is dat mijn desktop snel werkt en blijft werken, rekening houdende met het feit dat ik vaak veel programma's terzelfdertijd open heb staan zoals fm, muziek, internet, enz

- Ben je van plan te gaan overklokken?
nee

- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, upgrademogelijkheden...)
Liefst SSD. Ook draadloos internet, optische drive (DVD speler/brander, geen bluray)

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)

Zoals gezegd eventueel enkel een nieuwe monitor. Als je hier een interessante suggestie kan doen, moet deze niet meegeteld worden in de richtprijs (de aankoop zou dan niet voor onmiddellijk maar voor op termijn zijn. Zijn er op het moment geen interessante opties, dan zou ik wachten op aanbiedingen, koopjes of dergelijke. Monitor 21 -> 24inch

- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Windows 10 (al zijn er ook oudere versies die gratis updaten nr windows 10 zeker?)
Qua antivirus gebruikte ik tot hiertoe altijd de gratis versie van Antivir. Ik heb er tot op heden altijd goede ervaringen mee gehad. Om de zoveel tijd gebruikte ik wel cleaners om ongewenste zaken te verwijderen en het zo snel mogelijk te houden. Ik weet niet wat jullie aanraden. Zijn er antivirussen die prijs/kwaliteit de moeite waard zijn of dewelke jullie aanraden als er regelmatig op internet wordt gegaan?

- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
1

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel?

Ja, zelf ken ik hier niks van.

- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd?[/b]
Ja, liefst wel.

Heb je een voorkeur voor een specifieke (web)winkel vermeld dit ook dan kunnen we hiermee rekening houden.
Nee, ik merk dat de meesten hier voor Azerty kiezen , ik veronderstel dus dat dit de beste & goedkoopste optie is. Betaalbaarheid is voor mij belangrijker dan een heel korte levertermijn.

Ik had sowieso gedacht aan deze zaken: processor IntelCore i5, Intern geheugen minimum 8GB, capaciteit SSD = ?, HDD = 1TB.
Maar zoals gezegd weet ik weinig of niets ivm de videokaart en de SSD en of er dan bij bovenstaande zaken meer of juist minder mogelijk is?

Laat me weten als er nog zaken zijn waarmee ik kan helpen of dewelke ik kan verduidelijken.
Alvast bedankt!
2
Hallo en welkom op het forum,

Als Football manager 2016 de enige game is die je speelt zou je in dit geval een systeem kunnen kiezen zonder extra videokaart. De specificaties van dit spel zijn namelijk niet heel hoog, en de iGPU (ingebouwde videokaart) van de processor zou dan ook voldoende zijn. Mocht je later toch zwaardere games willen gaan spelen kan je altijd nog een extra videokaart in het systeem inbouwen.

In de eerste opzet heb ik dan ook gekozen voor een Intel Core i5-6500 / 3.2 GHz (Skylake) in combinatie met een moederbord wat ondersteuning heeft voor DDR4 geheugen (8GB). Verder een SSD van 250 GB en een reguliere harde schijf van 1TB. Ook is er een optische drive aanwezig, en een draadloze netwerkkaart. Met deze samenstelling kom ik uit op een totaalprijs van € 826,60 Zie dit complete winkelmandje.

Wanneer je via dit forum het systeem besteld krijg je uiteraard nog korting bij Azerty.

Wat betreft de vraag omtrent het beeldscherm kan ik de Iiyama ProLite GE2488HS-B1 aanraden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Bedankt voor het samenstellen! Dit ziet er inderdaad uit wat ik op het oog had. Ook bedankt voor de suggestie van het beeldscherm. :dank:

SSD betekent dat het systeem sneller zal opstarten en hetgeen ik erop installeer eveneens, klopt dat? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij aankopen of installaties bij SSD? Of zijn er voor de rest geen verschillen met de oude, reguliere harde schijven?

Ik ben de monitor, muis en het toetsenbord gaan zoeken en ik zag dat het toetsenbord al vrij geschonden en vuil is. Ik zou dit laatste misschien toch vervangen en om verzendingskosten te vermijden, meteen bij bestellen. Heb je daar een goede suggestie? Ik kan de samenstelling dan wel zelf aanpassen.

Optische drive heb je voor 40 à 60 euro meer een schijfstation voor Blu-Ray. Is dit aan te raden met oog op de evoluties? De reguliere schijfstations verdwijnen namelijk vrij snel.

Een laatste vraagje. Is deze desktop naar jouw mening geen overkill voor hetgeen ermee gedaan zal worden (bv. qua games enkel FM) of is het een goede keuze met oog op de snelheid en duurzaamheid? Excuses voor de onzekerheid ;)

grtn & prettig weekend!
4
Hallo,

Met een SSD voor het besturingssysteem en programma's heb je inderdaad een flinke snelheidswinst in vergelijking met een gewone harde schijf. Wat betreft het optimaal gebruik en instellingen kan je deze handleiding met tips en trucs eens doornemen. Wat betreft het toetsenbord is dat vaak een persoonlijke voorkeur, ik gebruik zelf het goedkoopste model van Logitech voor €13,90.
Prima toetsenbord zonder verdere toetsers of bellen, maar misschien heb jij liever een toetsenbord met meer functies of draadloos i.p.v. een bekabeld toetsenbord.

Met het oog op de toekomst kan een Blu-Ray schijfstation inderdaad een logische optie zijn, zelf gebruik ik deze van LG.
Den_Julo schreef:Een laatste vraagje. Is deze desktop naar jouw mening geen overkill voor hetgeen ermee gedaan zal worden
Overkill zou ik het niet noemen, ik zie het meer als future-proof. Daarom heb ik ook gekozen voor de nieuwe CPU (Skylake) van Intel en niet de voorganger (Haswell), ook qua upgrademogelijkheden in de toekomst zit je met dit systeem wel goed. Zoals eerder aangegeven kan je bijvoorbeeld altijd nog een extra videokaart inbouwen, maar voor de huidige taken zou dat wel overkill zijn naar mijn idee. Uiteraard zou je gezien de taken enorm kunnen besparen en voor een goedkoper systeem kunnen gaan. Voor de gestelde eisen zou je in principe bijvoorbeeld al een systeem van rond de €500 kunnen samenstellen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Zonder toetsenbord kom ik dan tot volgende samenstelling: https://azerty.nl/winkelmandje/winkelma ... 07427%5D=1 Enkel de optische drive is vervangen.

Wat duurder dan verhoopt maar wel hoe ik het wou. Future-proof is inderdaad de bedoeling. Het is nu een grotere investering maar in de toekomst hou ik mijn mogelijkheden open.

Ermee rekening houdende dat mijn toetsenbord & muis al op usb aangesloten worden, zal ik nog minstens één extra aansluiting nodig hebben zeker?

De volgende zaken zal ik zelf nog moeten uitvoeren om de SSD te optimaliseren op windows 10? :
•Disable Superfetch and Prefetch.
•Make sure Trim is enabled.
•Disable drive indexing.
•Manage Pagefile.
Dank voor de links nr de handleidingen!
6
Goedemorgen,
Den_Julo schreef:Ermee rekening houdende dat mijn toetsenbord & muis al op usb aangesloten worden, zal ik nog minstens één extra aansluiting nodig hebben zeker?
Hoe bedoel je dat precies? Het moederbord heeft namelijk 6 USB-poorten aan de achterzijde en de behuizing heeft er drie stuks aan de voorzijde.
Den_Julo schreef:De volgende zaken zal ik zelf nog moeten uitvoeren om de SSD te optimaliseren op windows 10? :
Dat zijn inderdaad de meest belangrijke zaken, al is Windows 10 in principe al verder geoptimaliseerd voor wat betreft het gebruik van een SSD.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Hallo, ik had een bijkomend vraagje.

Bij de Cooler Master N300 - Midtowermodel - ATX - geen voeding ( ATX / PS/2 ) - nachtzwart - USB/Audio - window (Artikelnr. 658056) staat de levertijd bij azerty al sinds maandag op blauw (meer dan 10 werkdagen) en tot op heden geen verandering. Dus de leveringstijd kan oplopen tot enkele weken.

Is er eventueel een alternatief met dezelfde specificaties (ook voldoende USB poorten) en rond dezelfde prijsklasse? Dan bestaat er misschien de mogelijkheid de bestelling te wijzigen.
Ik zag dat hetzelfde model bestaat (Artikelnr. 624119) maar dit beschikt slechts over één enkele USB aansluiting.

Alvast bedankt!
10
Hallo,

De Cooler Master N300 met artikelnummer: 624119 is hetzelfde model, alleen zonder raampje aan de zijkant en deze had ik dus in het winkelmandje geplaatst. :-[
Dit model beschikt inderdaad over één USB3 aansluiting aan de voorzijde, maar heeft nog wel twee USB2.0 aansluitingen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Graag gedaan, ik vond het ergens al vreemd dat deze behuizing slecht leverbaar was. Maar had dus helemaal niet gelet om het model met windows...  :neu:
Als het systeem geassembleerd gaat worden krijg je wellicht een linkje van de livestream toegestuurd, dan kan je het hele proces van de bouw van het systeem volgen.    :x-mas-18:

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
Wat betreft de vraag omtrent het beeldscherm kan ik de Iiyama ProLite GE2488HS-B1 aanraden.
[color=#00000]Hallo

Ik was nu aan het kijken om een beeldscherm te kopen maar het bovenstaande blijkt op azerty niet leverbaar. Idem op andere websites: niet leverbaar zonder in te schatten termijn waarop het wel mogelijk zou zijn.
Kent er iemand een valabel alternatief prijs/kwaliteit met zowat dezelfde specificaties?
Is de Philips 240V5QDAB een waardig alternatief? Of beter de iiyama ProLite XUB2490HS-B1 of een andere iiyama?

Alvast bedankt![/color]
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”