Plaats reactie
1
Allen,

Na 7 jaar trouwe dienst begint mijn laptop langzamerhand afscheid te nemen. Het wordt dus tijd voor iets nieuws, al twijfel ik zelf of het een desktop wordt of toch weer een laptop. Een laptop heeft voor mij het gebruikelijke voordeel (overal mee te nemen). Een desktop daarentegen kan altijd geupgrade worden, zeker bij iets wat defect is. Hierom de twijfel, voorlopig ga ik uit van een laptop, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie kijken naar mijn vraag onderaan.

Wat is het budget (totaalprijs) die je uit wilt geven aan de nieuwe laptop?
Ik ga uit van een budget tussen de 700-800 euro of lager indien mogelijk.

Wil je een kant-en-klare laptop of zelf laten samenstellen en assembleren (barebone)?
Een kant-en-klare laptop (eventueel dat ik zelf een SSD in moet bouwen)

Waarvoor gaat de laptop gebruikt worden (Officewerk, Gaming, School, etc.)
Gaming (football manager is een prio game, wanneer de laptop het aankan komen er games bij als GTA5, Hitman)  en vrijetijdsbesteding (lichte muziekbewerking, bekijken van films via een HDMI poort (grafisch dus in orde))

Welke grootte van de laptop is gewenste (schermgrootte en resolutie).
Ik zoek een 17 inch met een resolutie van 1920X1080

Moet er een besturingssysteem zoals (Windows) en andere software bij de computer geleverd worden zoals (Office, Antivirus etc.)
Er moet een besturingssysteem opzitten.

Heb je een voorkeur voor een specifieke (web)winkel vermeld dit ook dan kunnen we hiermee rekening houden.
Geen voorkeur voor een webwinkel. Wel andere voorkeuren, graag heb ik een voorkeur voor een Asus, MSI, Lenovo (of iets wat door jullie hier sterk aangeraden kan worden). Daarnaast wil ik het liefst dat de laptop is voorzien van een SSD.

Ik hoor graag of bovenstaande mogelijk is, of dat ik mijn wensen toch strak moet herzien. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar jullie mening of er voor hetzelfde budget een krachtigere PC gebouwd kan worden in vergelijking met de laptop die ik voor ogen heb. (Hoe staat het met de prijs/kwaliteit verhouding desktop vs laptop?)
2
Hallo,

In deze prijsklasse is de ASUS P756UQ-T4244T een leuk systeem, deze laptop is uitgerust met een SSD en klassieke harde schijf.
Met de 940MX videokaart zou het spelen van GTA5 op gemiddelde graphics dan ook geen probleem mogen zijn.

Wat betreft de andere vraag kan je met dit budget inderdaad een krachtigere desktop samenstellen.
Je bent dan immers vrij in de keuze van de componenten en kan zo een systeem op maat samenstellen.

Maar bij een desktop heb je dan wellicht ook nog de nodige randapparatuur nodig zoals b.v. een monitor en dergelijke.
Als je even aangeeft wat je allemaal bij een desktop wenst kan ik daar wel een samenstelling voor maken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Hoi Maxstar,

De laptop ziet er inderdaad goed uit, helaas lijkt deze alleen nergens meer te verkrijgen. Heb je wellicht nog een alternatief? Ik zie namelijk wel wat Acers staan bij de alternatieven, maar dat merk heb ik liever niet.

Voor een desktop heb ik inderdaad nog randapparatuur benodigd.
Eisen voor een desktop zouden nagenoeg hetzelfde zijn, en zo krachtig mogelijk binnen het budget, dus ook met een besturingssysteem (FM, eventueel GTA5, HDMI aansluitingen) met als extra een geluidsaansluiting voor een 5.1 set (Logitech Z5500).

Randapparatuur die ik benodigd heb zijn een monitor en toetsenbord.
4
Hallo,

Er is inderdaad wel een alternatief die aan de gestelde eisen voldoet, maar die komt momenteel wel ver boven je budget uit.
Dit is de ASUS VivoBook R753UQ-T4342T

Voor wat betreft een desktop nog even een paar vraagjes, welke schermgrootte wil je?
En wil je verder een draadloos toetsen bord en muis of ouderwets met een kabeltje.
Moet er ook nog een optisch station aanwezig zijn? Zo ja enkel DVD of ook Blu Ray
Ik neem aan dat het systeem ook geassembleerd moet worden en je niet zelf gaat bouwen.
En moet bij de assemblage ook Windows voorgeïnstalleerd worden of is dat niet nodig?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Hoi Maxstar,
Die ziet er inderdaad goed uit, dat wordt dan wel iets langer sparen. MSI hoe kijk jij tegen deze MSI aan? Het enige nadeel is wel dat ik dan nog een extra HDD zou moeten inbouwen, als dat mogelijk is. In dat geval kom ik uit op dezelfde prijs als jouw optie. Dan rest de vraag hoe zie jij de verhouding Asus vs MSI?

Wat betreft een desktop, een monitor van ongeveer 22"-24" met een minimale resolutie van 1920x1080.
De toetsenbord dient voorzien te van een kabeltje.
Verder is een DVD station benodigd, tenzij ik die van mijn oude desktop kan gebruiken, maar voor de zekerheid zou ik die wel meenemen bij het samenstellen.
Windows dient erbij geleverd te worden, aangezien ik niet hierover beschik.
Wat betreft het systeem assembleren, ik heb de kennis om het zelf te bouwen, maar de voorkeur gaat er naar uit dat deze standaard in elkaar gezet wordt mits de kosten hiervoor redelijk zijn.
6
Hallo,

Net zoals bij Asus zijn de laptops van MSI van een goede kwaliteit, als is de MSI die je aangeeft al wel een iets ouder model.
En deze heeft ook geen mogelijkheid om een extra HDD in te bouwen.
Wellicht is deze iets goedkopere ASUS P756UQ-T4357T dan een beter alternatief.

Als je de kennis hebt om zelf het systeem te bouwen dan zou ik dit zeker doen, de assemblageservice kost namelijk €59,-.
Een optische drive kost rond de €19,- dat zou je dan ook nog kunnen besparen door de oude over te zetten.
Dat scheelt weer op het budget en voor beide bedragen heb je dan de SSD er bij wijze van spreken al uit.

Wat betreft de geluidskaart zou je die ook nog vanuit het oude systeem kunnen overzetten, of was dat een on-board versie?

Bij deze alvast even een samenstelling als voorbeeld.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Hoi Maxstar,

Ik denk dat ik toch voor een laptop ga, aangezien de specificaties in mijn ogen in grote lijnen overeenkomen. Uiteraard is het voordeel bij een desktop om deze in de toekomst te upgraden, iets wat bij een laptop niet mogelijk is. Maar gezien de levensduur van mijn huidige laptop (7 jaar), denk ik dat dit best redelijk is voor gebruik. Daarnaast is het meenemen van een laptop natuurlijk veel praktischer.

Ik hoop dat je me nog iets verder wil helpen. Het lijkt er dus op dat ik mijn budget iets moet herzien naar ongeveer 950 euro. Indien het budget daarop komt te liggen is de ASUS VivoBook R753UQ-T4342T dan nog steeds degene die je mij aanraad?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”