een vraag over EEK (Emsisoft Emergency Kit)
Geplaatst: 13 mei 2017 13:52
Na meer dan een jaar heb ik vandaag mijn hoofdcomputer weer eens laten scannen door EEK. Eerst de nieuwe definities binnengehaald.
Snelle scan vond niets.
Malware scan vond ook niets.
Daarna gekozen voor Aangepaste scan, waarbij ik de volledige C: en D: schijf liet scannen. Toen werd er wel wat gevonden: een Trojan in een bijlage bij een e-mail. Die e-mail zat in de map Ongewenst van Thunderbird. Nader onderzoek leerde me dat het om een zogenaamde factuur ging, die mij in de vorm van een zip bestand (inv1439983.zip) als bijlage was toegezonden. Zulke bijlages open ik nooit. Ik had de mail verplaatst naar de map Ongewenst vanwege het zelflerend berichtenfilter van Thunderbird, zodat volgende mails van die afzender automatisch in de map Ongewenst terecht zouden komen.
EEK kijkt wél wat er in zo'n zip bestand zit; het bleek dit bestand te zijn: 1439983.pdf.exe. Een bekende truc, zo'n dubbele extensie.
Ach vooruit, dacht ik, laat EEK die e-mail maar verwijderen.
Het gevolg was echter dat de complete map Ongewenst verdwenen is in Thunderbird:
Dat vind ik jammer, want in die map bewaar ik graag voorbeelden van phishing mails en dergelijke, ter lering ende vermaeck.
De map is niet echt weg, want via het logboek kan ik alle vermeldingen van ongewenste mails nog terugvinden, alleen wordt de map Ongewenst niet meer getoond in het overzicht.
Ik heb EEK weer gestart en de items die in quarantaine waren gezet, weer terug laten zetten. Hiermee kwam de map Ongewenst echter niet terug in Thunderbird.
Via Beeld > Mappen is Alle aangevinkt, dus de map Ongewenst zou getoond moeten worden.
Ook de instellingen voor de map Ongewenst in Thunderbird lijken nog correct te zijn:
Nu heb ik nog de hoop dat ik de map (met inhoud) weer te zien krijg wanneer ik morgen of overmorgen weer een nepmail krijg die ik dan verplaats naar de map Ongewenst.
Mijn vraag luidt: komt het vaker voor dat na een verwijdering van een mail door EEK een complete map in Thunderbird onzichtbaar wordt?
Snelle scan vond niets.
Malware scan vond ook niets.
Daarna gekozen voor Aangepaste scan, waarbij ik de volledige C: en D: schijf liet scannen. Toen werd er wel wat gevonden: een Trojan in een bijlage bij een e-mail. Die e-mail zat in de map Ongewenst van Thunderbird. Nader onderzoek leerde me dat het om een zogenaamde factuur ging, die mij in de vorm van een zip bestand (inv1439983.zip) als bijlage was toegezonden. Zulke bijlages open ik nooit. Ik had de mail verplaatst naar de map Ongewenst vanwege het zelflerend berichtenfilter van Thunderbird, zodat volgende mails van die afzender automatisch in de map Ongewenst terecht zouden komen.
EEK kijkt wél wat er in zo'n zip bestand zit; het bleek dit bestand te zijn: 1439983.pdf.exe. Een bekende truc, zo'n dubbele extensie.
Ach vooruit, dacht ik, laat EEK die e-mail maar verwijderen.
Het gevolg was echter dat de complete map Ongewenst verdwenen is in Thunderbird:
Dat vind ik jammer, want in die map bewaar ik graag voorbeelden van phishing mails en dergelijke, ter lering ende vermaeck.
De map is niet echt weg, want via het logboek kan ik alle vermeldingen van ongewenste mails nog terugvinden, alleen wordt de map Ongewenst niet meer getoond in het overzicht.
Ik heb EEK weer gestart en de items die in quarantaine waren gezet, weer terug laten zetten. Hiermee kwam de map Ongewenst echter niet terug in Thunderbird.
Via Beeld > Mappen is Alle aangevinkt, dus de map Ongewenst zou getoond moeten worden.
Ook de instellingen voor de map Ongewenst in Thunderbird lijken nog correct te zijn:
Nu heb ik nog de hoop dat ik de map (met inhoud) weer te zien krijg wanneer ik morgen of overmorgen weer een nepmail krijg die ik dan verplaats naar de map Ongewenst.
Mijn vraag luidt: komt het vaker voor dat na een verwijdering van een mail door EEK een complete map in Thunderbird onzichtbaar wordt?