Plaats reactie
1
Iemand heeft mij gevraagd of ik een oude laptop, die amper nog opstartte en voortdurend foutmeldingen gaf, weer werkend zou krijgen.

Model laptop : Toshiba Satellite S5200-801 (Mobile Intel Pentium 4 M CPU 2,00GHz, 512 MB DDR RAM, NVidia GeForce4 460Go, HDD 60 GB)
Besturingssysteem : Windows XP Home SP3

Ik weet dat Windows XP niet meer ondersteund wordt, maar wil dit toch proberen.

Ik heb al het volgende gedaan :
- Overbodige programma's verwijderd met Revo Uninstaller
- Alle Windows-updates toegepast
- Register opgeschoond met CCleaner
- sfc /scannow
- gescand op virussen met Eset-online Scanner en Malwarebytes Anti-Malware
- virusscanner Avast Free en Firewall Comodo Free geïnstalleerd
- Nieuwste versies van Java en Flashplayer geïnstalleerd
- De HDD gedefragmenteerd en laten controleren met CrystalDiskInfo
- Bootvis laten lopen


Nu is de laptop zover dat hij opstart in ongeveer 3 min, maar programma's worden zeer traag gestart. Bvb Verkenner starten duurt 15 sec, FireFox (de enige browser die min of meer wil werken) opstarten duurt meer dan 1 minuut en ook webpagina's laden soms zeer langzaam. Zelfs met virusscanner en firewall uitgeschakeld (bij wijze van test) blijft hij traag. In veilige modus werkt hij wel redelijk goed, maar ja, daar kan je niet veel mee...
Heeft iemand ideeën wat ik nog zou kunnen proberen om deze laptop min of meer bruikbaar te maken?
Een schone installatie van Windows kan niet, want ik heb geen recovery-disc en er is ook geen herstelpartitie aanwezig.

Het is niet de bedoeling zware applicaties uit te voeren, alleen e-mails controleren, even iets opzoeken op Google, eventueel een nieuwssite bekijken... Dit zou toch mogelijk moeten zijn?

Alvast bedankt!

nokiaprox
2
Het probleem zit 'm in te weinig werkgeheugen.
In principe heeft XP sinds 2009 minimaal 1GB aan werkgeheugen nodig, 1,5 tot 2Gb werkgeheugen geeft XP vleugels.

Een en ander wordt veroorzaakt door hogere eisen die antivirussoftware en firewall's zijn gaan stellen.
Ook de enorme berg aan updates die XP heeft ondergaan zijn er debet aan.

Overigens het opruimen van het register draagt tevens bij aan langzamer booten.
Het is een fabeltje om het Windows register schoon te houden - Windows NT-versies laden enkel die DLL's die werkelijk benodigd zijn.
Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
3
Abraham,
Dat wordt er dan eentje voor het containerpark. Ik had al eens rondgekeken, het maximum geheugen dat die PC aankan is 1GB én de geheugenmodules voor dit model worden niet meer geproduceerd.
Zonde om daar nog geld aan uit te geven.
Bedankt voor de vlugge reactie.
Mvg,
Nokiaprox
4
Dan is het mijn inziens al een oud beestje.
Maar heb jij ook al op Marktplaats gesnuffelt - want om welk geheugen gaat het bij jou?
Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
5
Het is inderdaad een oudje : model 2002.
geheugen-modules : 200 pin 133MHz SODIMM PC2100 (max. 2 x 512 MB)
Bij alle leveranciers waar ik gezocht heb stond 'niet meer leverbaar', of iets analoogs. Ik heb niet echt vér gezocht, omdat ik geen geld wou uitgeven aan een machine die waarschijnlijk toch nooit echt vlot zal werken.
Maar om te experimenteren en evt. iets bij te leren is het interessant.
6
Hallo,

Een andere optie is bijvoorbeeld het vervangen van Windows XP door een (lichte) Linux-versie zoals bijvoorbeeld antiX, maar wellicht is Xubuntu ook nog goed werkend te krijgen op de huidige specificaties van deze laptop.

Vooraf zou je dan een systeemimage van de Windows XP installatie kunnen maken zodat je dit systeem altijd terug kan zetten. Maar de meeste Linux-versies kan je uiteraard ook ook eerst in een live-omgeving testen, door het systeem vanaf een bootable Linux USB-Stick op te starten.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Maxstar,
Bedankt voor de suggestie. De laptop is van iemand zonder computerervaring, dus het zou bij windows moeten blijven.
Mvg,
nokiaprox
8
Hallo,

Ook Linux is voor gebruikers met mindere computerervaring prima te gebruiken hoor, zeker als deze enkel voor simpele doeleinden gebruikt gaat worden.
Met name qua veiligheid zou ik iemand die minder ervaring heeft met computers niet met Windows XP laten (door)werken gezien de uiteindelijke veiligheid.

Linux kan je heel gebruiksvriendelijk inrichten, zeker voor simpel gebruik maar helaas schrik Linux mensen vaak af omdat het moeilijk en ingewikkeld zou zijn.
In tegenstelling tot Windows zijn er heel veel versies van Linux, en daartussen zitten zeker ook versie waar computergebruikers zonder al te veel kennis moeiteloos mee kunnen werken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Ik zal Linux eens bekijken.
Ik heb trouwens op eBay in Amerika gepaste geheugenmodules gevonden voor ongeveer € 17,00 (verzending inbegrepen).
Dit valt wel eens te proberen, daarvan zal ik niet echt armer worden.

Mvg,
nokiaprox
10
Ik heb vandaag het geheugen uitgebreid tot 1 GB. Windows XP lijkt nu iets sneller te werken.
De eigenaar van de laptop ziet het niet zitten om Linux te gaan gebruiken, dus houd ik het hier maar bij.
Bedankt om mee te denken.
Mvg,
nokiaprox
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows XP”