Plaats reactie
1
Hallo beste leden.

Mijn Windows 7 ging van de week na afsluiten geklikt te hebben updaten. Na die 42 updates wilt de computer niet meer normaal opstarten. Ik krijg na het laden van windows alleen een zwart scherm met daarop mijn cursor die ik gewoon kan bewegen. Uiteraard eerst zelf even wat onderzoek gedaan, maar bij iedereen is het probleem weer net iets anders en ook anders opgelost. Zo las ik dat sommigen nog wel CTRL+ALT+DEL konden gebruiken, dit is bij mij niet het geval.
Ik heb geprobeerd op te starten met alle mogelijk opties die ik krijg met F8, maar het starten met de laatst juist werkende configuratie, veilige modus enz werkt allen niet.

Opstartherstel werkt helaas ook niet. Ik krijg hierbij de volgende melding:
Gebeurtenisnaam van probleem: StartupRepairOffline
Probleemhandtekening 01: 6.1.7600.16385
Probleemhandtekening 02: 6.1.7600.16385
Probleemhandtekening 03: unknown
Probleemhandtekening 04: 40
Probleemhandtekening 05: Autofailover
Probleemhandtekening 06: 1
Probleemhandtekening 07: BadDisk
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 1043
Ook kon ik kijken naar de details van diagnose en herstellen
Systeemschijf = \device\harddisk0
Windows-map = C:\Windows
AutoChk uitvoeren = 0
Aantal hoofdoorzaken = 1

Uitgevoerde test
Naam: Naar updates zoeken
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 0ms

Uitgevoerde test
Naam: Test van systeemschijf
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 0ms

Uitgevoerde test
Naam: Diagnose van schijffout
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 47ms

Gevonden hoofdoorzaak:
Beschadigde harde schijf:
Het lijkt mij onmogelijk dat de harde schijf beschadigd is. Ik heb nooit problemen gehad hiermee, echt nu ineens na deze windows updates zou de harde schijf kapot zijn?

Even een systeemherstel doen denk ik dan, zo gepiept. Maar dit liep toch ook heel erg anders dan gedacht. Ik weet vrijwel zeker dat ik in 2014, toen ik alles geconfigureerd heb, in heb gesteld dat er regelmatig een herstelpunt aangemaakt wordt. Ik krijg nu alleen de volgende2 herstel punten:

29-5-2016 15:55:48 Windows Update - Essentiele update
28-5-2016 13:55:47 Windows Update - Essentiele update

Wat ik hier vreemd aan vind is dat er blijkbaar dus helemaal geen herstelpunten voor 28-5 staan, terwijl er de afgelopen 2 jaar zeker geupdate is. Het 2e vreemde vind ik dat ik de computer op 28-5 mei niet heb geupdate, alleen 29-5, waarna het opstarten niet meer werkte dus.

Maar goed, hier komt dus het volgende probleem. Er kan bij beide geen systeemherstel uitgevoerd worden. Ik krijg deze foutcode: 0x80070002

Nu heb ik uiteraard ook opgezocht wat ik hier tegen kan doen, maar bij de meeste oplossingen moet je toch echt in Windows zelf zitten (om updates bijv handmatig te verwijderen).
Wel ChkDsk /f /r gedaan via de opdrachtprompt, ook geen effect gehad helaas.
Na dit de originele W7 cd erbij gepakt, hierbij zou ik een stuurprogramma voor nodig hebben, maar geen idee welke. De andere optie, met een eerdere systeemkopie herstellen is voor mij dus niet mogelijk.

Ik ben inmiddels redelijk ten einde raad hoe ik dit op moet lossen, ook omdat het lijkt dat er 2 problemen door elkaar heen lopen (of misschien met elkaar verbonden zijn). W7 volledig opnieuw installeren is voor mij eigenlijk rampzalig. Ik ben veel bezig met muziekproductie, in principe heb ik alle project en audio bestanden, maar ook foto's e.d. op een back-up staan, maar zodra ik mijn DAW opstart zullen alle projecten wel weer een pad krijgen naar de audiobestanden, oftewel een hele hoop werk met weinig kans dat mijn producties nog hetzelfde klinken als voor de update.

Wel heb ik een externe harde schijf in een huls zitten. In principe zou ik dus wel mijn HD uit de PC kunnen halen, deze in de huls kunnen doen en deze op een ander apparaat testen. Ik ga er nog steeds vanuit dat het een software matig probleem is, maar dat zou ik kunnen doen om het uit te kunnen sluiten. Hiervan zal ik dan ook een update plaatsen.

Hopelijk kan 1 van jullie mij helpen met dit probleem, want mijn computerkennis houd hier wel ongeveer op.
2
Hoi Rawbin, welkom op PCW+ ;)

Vermoedelijk heb je een andere pc of laptop ter beschikking, neem dit topic eens grondig door.
Je vind er een downloadlocatie van een Windows 7 Live CD en hoe je deze kan gebruiken van een CD of USB-stick.

Als je hebt kunnen opstarten van deze Live CD kan je gebruik maken van HDTune en de handleiding vind je hier.
Een andere optie kan CrystalDiskinfo zijn waarvan je de handleiding hier terug vind.

Welke info kan je achterhalen met deze tools over de gezondheidstoestand van je HD?
Groetjes Dasle
3
1 belangrijk probleem is in ieder geval opgelost voor mij. Ik kon met cmd verder door heel de schijf heen, dus heb alles precies met dezelfde paden gekopieerd naar een externe hd. Als ik Windows helemaal opnieuw zou installeren en het terug zou zetten, zouden mijn projecten nog 100% hetzelfde moeten zijn :D het schrijven ging bovendien met normale snelheid, voor mij een indicatie dat de hd niet kapot is?

Uiteraard heb ik er niet heel veel trek in om alles weer opnieuw te installeren, dus hoop ik nog wel een oplossing voor het opstarten te vinden. Ik ben nu in ieder geval heel de HD aan het checken met HD Tune zoals aangegeven, hiervan zal ik de gegevens delen zodra deze klaar is.
5
Je schijf is duidelijk aan het overlijden, hoelang dit nog gaat duren kan helaas niemand voorspellen maar dat kan van dagen tot weken of langer duren.
Maar wel staat vast dat er problemen mee zijn en deze problemen kunnen gezorgd hebben dat je systeem niet meer wil starten.
Best probeer je al je belangrijke bestanden veilig te stellen nu het nog kan. Windows zou ik hierop niet meer installeren, je kan beter uitkijken voor een nieuwe HD hiervoor.
Groetjes Dasle
6
Alle bestanden heb ik inmiddels gelukkig een back-up van. Zelf was ik al begonnen met het formateren van de hele schijf om zo Windows toch helemaal opnieuw erop te zetten zodat ie weer lekker fris en snel is, maar Windows geeft al aan dat er geen OS op kan geinstalleerd worden omdat de schijf binnenkort mogelijk niet meer werkt. Prima, dan komt er gewoon een nieuwe in.

Wel zou ik wat uitleg willen waaruit jij kunt lezen dat de schijf bijna aan z'n einde is, want ik dacht dat 2 reallocated sectors geen probleem zouden moeten vormen en er verder 0 bad sectors zijn gevonden, die andere fouten herken ik persoonlijk niet.

Daarnaast had ik al een tijdje in gedachten om een sdd aan te schaffen, zeker omdat ik met veel bestanden werk wanneer ik muziek maak. Is het verstandig om het OS op een SDD te installeren en waarom wel/niet.

Heel erg bedankt voor de hulp alsnog!
7
Op iedere HD word een aantal sectoren als reserve gehouden voor het geval dat er sectoren op je HD stuk gaan. Als de firmware detecteert dat er iets mis gaat wordt geprobeert om de data die zich op de slechte sectoren bevind te verplaatsen naar één of meerdere reserve sectoren elders op de HD.
Mochten deze sectoren nog niet verplaatst zijn had je twee rode blokjes gezien onder het tabblad ERROR SCAN bij HDTune maar daar de data reeds gemigreerd is naar de reserve sectoren en de slechte sectoren zijn uitgeschakeld is dit nu niet het geval maar ziet men in de uitgelezen SMART data dat er 2 sectoren zijn verplaatst.
Maar bij het verplaatsen bestaat wel de mogelijkheid dat data reeds beschadigd kan zijn en al is er maar 1 bit van een bestand beschadigd is het niet meer bruikbaar.
Nu het probleem is in principe dat niemand kan voorspellen hoelang deze schijf nog benaderbaar is, dat kan nog dagen, weken of langer duren maar het kan ook na enkel uren gedaan zijn.
Daarom is zo een HD onbetrouwbaar en het zou zonde zijn mocht je Windows nog kunnen installeren wat naar jou zeggen niet het geval is dat je nog dagen of weken tegen allerlei problemen aanloopt
die niet op te lossen zijn en je na verloop van tijd weer alles zou moeten overdoen. Zonde van de tijd en moeite toch?

Spin Retry Count:
Hier word weergegeven hoe vaak een HD moet starten voor ze aan de specificaties voldoet welke zijn gespecificeerd door de fabrikant.
Als je HD normaal opstart is dat geen probleem maar als ze niet goed opstart word er een soort herstart gedaan en dan begint dit item te tellen.

Unknown Attribute
Deze SMART data is voorbehouden voor de fabrikant van deze HD, hiervoor kan een tool van de fabrikant uitkomst bieden.
Zowel de voorgaande als deze SMART data is niet voorzien van data en kan fabrikant gebonden zijn.

Daar je overweegt om een SSD aan te schaffen is het nuttig om te weten of dit je enigste HD is of zijn er nog beschikbaar in deze pc.
Kan je ook het merk, type en modelnummer van je moederbord vermelden zo kan ik de nodige info opzoeken.
Groetjes Dasle
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”