Plaats reactie
1
Hi ik heb hier nog een oud systeempje staan waar ik wat mee aan het knutselen ben.
Nu staat hier windows 7 ultimate op maar wil hier graag windows 10 op zetten.
als ik de windows 10 check doe krijg ik melding dat de cpu geen nx ondersteund en windows 10 dus niet kan instaleren.
Is er een mogelijkheid om die nx aan te zetten of te omzeilen?

Cpu is een intel (R) Pentium 4 (R) 3.40 Ghz dual core.
Moederbord is een asrock 775i65PE
2
@ badboy1966,

:welkom:

Ik heb zelf géén ervaring mee, maar neem deze link eens door.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
Dat is al een oud moederbord met een LGA775 Socket . Hoeveel RAM heeft die PC ? Het ondersteunt maar max. 4 GB RAM. Neem voor alle zekerheid eerst je voorzorgen en maak zeker een systeemkopie van je W7 .Moest de upgrade mislukken en windows start niet meer op heb je nog altijd een systeemkopie van je W7 bij de hand die je kan terugzetten .
4
swake schreef:Dat is al een oud moederbord met een LGA775 Socket . Hoeveel RAM heeft die PC ? Het ondersteunt maar max. 4 GB RAM. Neem voor alle zekerheid eerst je voorzorgen en maak zeker een systeemkopie van je W7 .Moest de upgrade mislukken en windows start niet meer op heb je nog altijd een systeemkopie van je W7 bij de hand die je kan terugzetten .
als ik de windows upgrade tool uitvoer kan ik al niks meer krijg gelijk de melding dat cpu geen nx ondersteunt.
Weet dat het een oud moederbordje is maar vind het altijd raar dat je daarom geen win 10 kan instaleren wat als het goed is minder zwaar is dan windows 7.
Er is nu 3 gb ram geinstaleerd.
moet nog effe een tooltje draaien die aan geeft of de cpu toch wel nx ondersteunt, maar gaat vandaag niet meer worden.
Kom erop terug.
7
Even een aanpassing, op mijn post.
Heb coreinfo gedraaid en zie dat daar staat dat mijn processor wel nx ondersteunt en ook 64 bit.
Afbeelding En toch geeft de windows 10 updater aan dat dat niet kan omdat nx niet ondersteunt word.
8
NX schijnt toch echt een voorwaarde te zijn om Windows 10 te kunnen installeren. Met Coreinfo heb jij nu achterhaald dat jouw processor NX (no-execute) ondersteunt.
Het kan zijn dat NX is uitgeschakeld (disabled) in je BIOS.
Dat betekent dat je in ieder geval een kijkje moet gaan nemen in je BIOS.
Je hebt een AMI bios. Ik zou dan zoeken bij het tabblad Advanced.
De functie NX kan verschillende benamingen hebben:
  • NX
  • XD
  • Execute Bit Support
  • No Execute Mem Protection
  • Execute-Disable Bit Capability
Zo zou het eruit kunnen zien in een AMI bios (de afbeelding heb ik van internet geplukt):
Afbeelding De optie Execute-Disable Bit Capability moet Enabled zijn om Windows 10 te kunnen installeren, voor zover ik heb begrepen..
Wanneer je geen enkele van die benamingen tegen komt in je BIOS vensters, dan zou je kunnen nagaan of er een nieuwere versie van de BIOS firmware beschikbaar is, waarin die optie wel aanwezig is. Het vernieuwen van de BIOS firmware houdt wel altijd een risico in.
9
porrelaar schreef:Het kan zijn dat NX is uitgeschakeld (disabled) in je BIOS.
Dat betekent dat je in ieder geval een kijkje moet gaan nemen in je BIOS.
NX uitschakelen in de BIOS, is vermeld in onderstaande link.
iEscape schreef:maar neem deze link eens door.
Ik heb dit op kunnen lossen door in Bios -heel vreemd- de NX / No Execute optie te DISabelen.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”