Plaats reactie
1
Ik heb de moed opgegeven met XP en het netwerk probleem met het openen van gedeelde mappen. zie: http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 263&t=8910" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu zat ik te denken aan Ubuntu server wie heeft hier ervaring mee in een Windows netwerk en wie kan mij vertellen of dit een goede keus is?
Of zijn er betere alternatieven voor Windows XP die gebruikt wordt als opslagcomputer in het netwerk.
2
Hoi,

Voor Windows zijn er diverse alternatieven om als OS te gebruiken voor een computer die alleen gebruikt wordt voor gegevensopslag.
Een veel gebruikt OS is bijvoorbeeld FreeNAS, hiermee kan je heel makkelijk een thuisserver opzetten.

Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld ClearOS, dit is een heel mooi OS met heel veel mogelijkheden.
Je kan deze dus gebruiken als een directory server, maar bijvoorbeeld ook als een firewall (IDS /IPS) en inzetten als een VPN / Proxyserver.

Als het puur om gegevensopslag gaat zou FreeNAS de meest makkelijke oplossing zijn, ClearOS zal namelijk meer configuratie benodigd hebben net zoals Ubuntu server waarbij je eerst een GUI dient te installeren na de basis installatie als je hiervan gebruik wilt maken, want Ubuntu server is eigenlijk een kaal OS na de installatie.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Een GUI heeft een bestandsserver niet nodig. Besturing etc doe je vanaf een client.
Een kale Ubuntu (Server-edition) met daarop SSH (standaard al voorgeinstalleerd) en Webmin. Meer is niet echt nodig.
Wil je toch wat meer, dan is Samba (lastig te configureren) het meest voor de hand liggend.

Maar als Windows NFS ondersteunt, dan is een NFS-server zeker het overwegen waard. Die is aan de server-kant eenvoudig in te stellen en is stabieler en sneller dan Samba. Ook een voordeel van NFS is dat alle mappen op de server lokaal (op de client) gemount worden. Die gedeelde map kun je dan behandelen alsof het een map op de client is.

Ik maak zelf gebruik van NFS omdat Samba een hekel aan mij heeft. :somb: Heb uren zitten klooien met de configuratie. Met NFS was het in 5 minuten klaar.
Zeg maar Duncan.
4
Bedankt voor jullie antwoorden en als ik het zo lees dan komt Freenas heeft dichtste in de buurt voor wat ik wil en dat moet ik dan als eerste maar proberen.
SSH, Samba en NFS klinkt allemaal heel technisch en denk niet dat ik daar ga uitkomen als simpele gebruiker van computers in vergelijking met jullie als experts.
Chato schreef:Ik maak zelf gebruik van NFS omdat Samba een hekel aan mij heeft. Heb uren zitten klooien met de configuratie.
Nou dan is Samba ook al helemaal niets voor mij.

Ik ga gewoon eens Freenas bekijken en wordt het niks is er misschien nog wel iets anders wat hetzelfde kan en ook niet te moeilijk is.

Wordt vervolgd! :dank:
5
Chato schreef:Maar als Windows NFS ondersteunt, dan is een NFS-server zeker het overwegen waard.
Windows ondersteunt NFS, maar dit is niet standaard ingeschakeld en dat kan op de volgende manier.

Navigeer naar Configuratiescherm\Programma's\Programma's en onderdelen
Klik vervolgens op Windows onderdelen in of uitschakelen.
Selecteer dan de volgende opties door er een vinkje bij te plaatsen en klik op OK.
  • Services voor NFS
    • Client voor NFS
    • Systeembeheer
Afbeelding
Kruin schreef:(..)en als ik het zo lees dan komt Freenas heeft dichtste in de buurt voor wat ik wil en dat moet ik dan als eerste maar proberen.
FreeNAS is heel makkelijk te configureren en in het gebruik, dit is zeker een aanrader als je er niet te veel tijd in wilt steken en zeg maar snel een thuisserver / NAS werkend wil hebben.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Wil het lukken, Kruin?
Laat anders even weten waar je op vastloopt. Of wat je niet begrijpt.
Die computer-termen als SSH, NFS, enzovoort klinken ingewikkelder dan ze zijn. Het zijn slechts afkortingen voor de naam van een programma/applicatie/service.

Mocht je er niet (helemaal) uit komen, laat het even weten.
Zeg maar Duncan.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”