Plaats reactie
1
Is Unity de ondergang van Ubuntu? Ook veel kritiek op Gnome3.
En Linux Mint profiteert!


Met de overstap van Gnome naar Unity als desktopomgeving heeft Ubuntu mijns inziens een grote fout gemaakt. Uit de gehele gemeenschap komen teleurstellende berichten.
En ook de laatste versie van de Gnome desktopomgeving, Gnome3, komt niet helemaal ongeschonden door de vele reviews.
Ondertussen is Linux Mint een offensief begonnen. Deze zeer gebruiksvriendelijke Linux-distributie blijft vasthouden aan het vertrouwde Gnome 2.3 en start een waar promotie-offensief. Met resultaat! Deze week is Linux Mint het bekendere Ubuntu voorbijgestreeft in populariteit! (bron: DistroWatch.com)

Een vergelijking met Windows
Voor de Windows-gebruikers, bij wie bovenstaande abracadabra is, even een korte uitleg.
Wie het besturingssysteem van Windows opstart, ziet nadat z/hij ingelogd is, een grafische omgeving: een bureaublad met achtergrond, icoontjes, een startknop, taakbalk en een systemtray.
Bij Linux staan deze twee functies los van elkaar.
Men kiest voor een besturingssysteem (een Linux-distributie) en kiest daarnaast een grafische omgeving (de zgn 'Desktop Environment').
Deze laatste zorgt voor de bureaublad-iconen, een taakbalk etc. De grafische omgeving dus.
En hierin zijn er verschillende smaken. Gnome en KDE zijn de bekendste naast nog 10-tallen anderen en hebben alle een eigen design. Kwestie van smaak.

Wie niet wil kiezen, kan gewoon gebruik maken van de standaard meegeleverde desktopomgeving.
Veel Linux-gebruikers, met name zij die net met Linux beginnen, willen niet kiezen. En gebruiken gewoon Gnome, de standaard desktopomgeving van het populaire Ubuntu.

Unity mobiel?
Ubuntu is in zijn nieuwste versie overgestapt op een nieuwe destopomgeving (DE): Unity.
Het lijkt erop dat Ubuntu zich meer en meer richt op de mobiele markt: mobiele devices zullen steeds meer gebruikt worden als volledige computers. En voor deze apparaten is Unity zeer geschikt: grote iconen en een menu dat je gelijk doet denken aan een mobiele telefoon die is aangesloten op een 22' monitor. Zeer geschikt voor touchsceens, maar ziet er niet uit op een desktop.

De kritiek liegt er niet om:
- Crashes en vastlopers komen vaker voor.
- Hogere hardware eisen
- Eenvoudig voor beginners, maar kinderlijk en saai voor de hobby-isten
- Te grote veranderingen ten opzichte van Gnome
- Ubuntu-gemeenschap is er amper bij betrokken geweest, het wordt hen 'door de strot geduwd'.
.......................
Afbeelding ................
Ubuntu met Unity desktop omgeving

Gnome 3
Naar de reden van de overstap van Gnome naar Unity is het slechts gissen, maar misschien heeft het te maken met de nieuwste versie van Gnome: Gnome3. Als we de gebruikers mogen geloven (en dat mogen we) is dit het slechtste wat ooit op de digitale markt is gekomen sinds de geboorte van het Windows-besturingssysteem.
De enige Linux-distributie die het aandurft om in de stabiele versie deze DE als standaard op te nemen is Fedora 15. En vooral uit die hoek zijn er veel klachten te horen:
- Je hebt drivers nodig die 3D-hardware versnelling ondersteunen om het werkend te krijgen.
- Het is traag (zelfs op een dual core PC met 4GB RAM!)
- Vensters minimaliseren.... waar the f.ck is die knop gebleven??!
- Geen knop of menu om de computer uit te schakelen, men moet extra handelingen verrichten.
- Vensters en widgets nemen veel te veel plaats in.

Maar de grootste ergenis onder met name de wat meer geavanceerde gebruikers is het wegvallen van de vele configuratiemogelijkheden waar Gnome eens zo bekend om was.
Gnome3 richt zich duidelijk op de beginnende Linux-gebruiker en vergeet dat er ook hobby-isten zijn die wat meer willen en zich al helemaal thuisvoelden in Ubuntu. Zij moeten nu gebruik maken van diverse 3rd-party-tools om de boel toch wat te tweaken.
........... Afbeelding
.....................
Fedora15 met Gnome3

De ondergang van Ubuntu?
Dat kopt lekker, maar 'ondergang' is uiteraard wat overdreven.
Een feit is dat Ubuntu sinds kort niet meer op nummer #1 staat in de 'populariteits-charts' op DistroWatch.org. Toch wel een graadmeter.
Linux Mint staat aan top. En laat zelfs de betrouwbare en degelijke Fedora achter zich.
Linux Mint heeft goed geluisterd naar alle kritieken en besloot onlangs om ook in nieuwere versies bij Gnome2.3 te blijven.
Mint, overigens gebaseerd op Ubuntu, had al een reputatie van 'newbie-friendly'.

De echte Linux-die-hards willen er niets van weten. Mint neemt het niet zo nauw met het begrip 'open, free software' (ook niet-open drivers zijn voorge"installeerd) maar gebruikers die Windows ongroeid zijn, maar nog geen ervaring hebben met Linux, zullen gauw hun weg vinden bij Linux Mint.

Toevallig staat deze maand in drie verschillende computerbladen, onafhankelijk van elkaar, deze maand een artikel over Mint.
Dat is marketing. En dat is goed. Op het juiste moment.
Ik voorspel dat Linux Mint binnen afzienbare tijd bekender zal worden dan dat Ubuntu ooit geweest is.
Of zullen de Ubuntu-gebruikers nu opstaan en gezamelijk werken aan de eerste release van GUbuntu?


Oh, FYI: Ik blijf lekker bij mijn vertrouwde Debian met LXDE desktop.
Geen gezeik aan mijn kop.



bronnen:
- Linux Format LXF tuxRadar issue august 2011
- Linux Format LXF tuxRadar issue september 2011
- Linux Magazine NL jaargang 12 / #04 - 2011
- DistroWatch.com
- Afbeeldingen afkomstig van junauza.com
Zeg maar Duncan.
2
Mooi verhaal Chato en nadat ik het geheel twee keer heb gelezen krijg ik de indruk dat Linux nu Microsoft in zijn voetsporen gaat treden.
Multimedia, mobiliteit en grafische vernuften maken het OS zo lijkt het wel!
Chato schreef:Oh, FYI: Ik blijf lekker bij mijn vertrouwde Debian met LXDE desktop.
Geen gezeik aan mijn kop.
Grappig om te lezen dat ook Linux gebruikers nu het OS beter willen zien zoals de Windows gebruikers dit al reeds jaren aangeven! pavlov effect. ::)
If it ain't broken, don't fix it
3
Dank je voor je compliment, Angel@

Maar dat Linux nu Microsoft in zijn voetsporen gaat treden, nou nee IMO, de desktop omgevingen van zowel Gnome als Unity gaan eerder lijken op Mac OS. :-[
Grafisch gezien dan.
Maar dat staat los van linux. Die maakt alleen gebruik van deze (en andere) desktop omgevingen.

Nogmaals dank voor je reactie en dat je de tijd nam om het te lezen (twee keer zelfs :) )
Zeg maar Duncan.
4
Chato schreef:Maar dat Linux nu Microsoft in zijn voetsporen gaat treden, nou nee IMO, de desktop omgevingen van zowel Gnome als Unity gaan eerder lijken op Mac OS.
Ik bedoel het ook meer in de zin van (veranderingen doorvoeren) terwijl dit niet echt nodig is zoals het veranderen van de Microsoft Windows 2000 en XP GUI naar een AERO speeltuin met allerlei grafische vernuften en daar volgt Linux IMO nu wel de voetsporen van Microsoft en Apple in.
Mijn motto is dan ook nog steeds If it ain't broken, don't fix it en ontwikkel gewoon door en ga niet opnieuw een wiel uitvinden of een goedwerkende basis aanpassen die vooral bestemd is voor het oog.
Ook ben ik nog steeds van mening dat Home & business use gescheiden moet zijn maar dat heeft hier niks mee te maken, maar kan wel een leuk item zijn voor een nieuw topic. :D

En als ik recht uit mijn hart naar deze vermelde kritiek kijk uit jouw bericht, dan komen deze eveneens behoorlijk overheen met Microsoft.
De kritiek liegt er niet om:
- Crashes en vastlopers komen vaker voor.
- Hogere hardware eisen
- Eenvoudig voor beginners, maar kinderlijk en saai voor de hobby-isten
- Te grote veranderingen ten opzichte van Gnome
- Ubuntu-gemeenschap is er amper bij betrokken geweest, het wordt hen 'door de strot geduwd'.
Chato schreef:Nogmaals dank voor je reactie en dat je de tijd nam om het te lezen (twee keer zelfs :) )

:smiley_highfive: :smileybye:
If it ain't broken, don't fix it
5
Deze week is Linux Mint het bekendere Ubuntu voorbijgestreeft in populariteit! (bron: DistroWatch.com)
DistroWach.com is niet geschikt om de weergegeven aantallen tegen over elkaar te zetten. Deze getallen zijn op zijn best als indicatie te kenmerken. Dus een hoog aantal geeft aan dat het 'waarschijnlijk' een populaire distro is en een laag aantal geeft het omgekeerde aan.

Daarnaast wordt voor iedere *ubuntu versie in distrowatch een eigen pagina en telling bijgehouden, terwijl voor Linux mint alle verschillende versies geteld worden als 1 distro.
Dus zelfs als de telling op distrowatch accuraat zou zijn, dan is linux mint zijn count gelijk aan het aantal pagehits / varianten = 2198/5 = 439. Dit is zelfs minder dan mijn favoriete distro (slackware).

Die van Ubuntu staat zonder de andere varianten op te tellen op: 2239.
Andersom geredeneerd zou je ook voor een eerlijke vergelijking lubuntu, xubuntu, kubuntu, etc. bij de score van Ubuntu kunnen optellen. M.a.w. Ubuntu is (helaas) velen malen populairder dan de andere distros zoals Linux Mint of mijn favoriet Slackware.

Verder een fijn leesbare artikel trouwens, maar wilde je deze opmerking niet onthouden (speciaal voor geregistreerd :) )
6
green@ schreef:Verder een fijn leesbare artikel trouwens, maar wilde je deze opmerking niet onthouden (speciaal voor geregistreerd :) )
Dank je.
En welkom op PCWebPlus!
Zeg maar Duncan.
7
green@ schreef:M.a.w. Ubuntu is (helaas) velen malen populairder dan de andere distros
Dan zou ik toch graag willen weten waarom je dit een helaas vindt.

Wat ik wel weer grappig vind om de te zien dat Linux Mint m.i. toch wel een mod is een Ubuntu (ik bedoel ze gebruiken zelfs Canonicals repositories, en dat is ook helemaal niet gek) dus als Ubuntu ten onder gaat, dan gaat Mint dat ook :) Ik wil dit geheel wel even nuanceren: KDE4 kreeg ook de volle laag toen het uit kwam, nu zijn mensen gewend en blijkt het eigenlijk toch wel een lekker systeem te zijn. Voor mij was het ook lang wennen aan KDE4. Misschien is Gnome 3 en Unity hetzelfde lot beschoren.

En last but not least: als we stoppen met innoveren schieten we natuurlijk helemaal niks op. Stilstand is achteruitgang! Dan is het niet meer dan logisch dat er ook wel eens iets niet in de smaak valt, toch? :)
8
Wat zou een goede DE zijn voor de beginnende Linux gebruiker? Of is dit een kwestie van gewoon allemaal eens uitproberen?

Ik wilde graag Ubuntu uitproberen, maar gezien de discussie over de Gnome3 en Unity vroeg ik mij af, is het dan beter om KDE te gebruiken? Chato haalde Xubuntu al aan in een ander topic: zitten daar ook nadelen aan?
9
Daniel schreef:Wat zou een goede DE zijn voor de beginnende Linux gebruiker?
GNOME wordt over het algemeen gezien als de beste opstap: het heeft veel sneltoetsen hetzelfde als Windows en veel dingen zijn eenvoudig gehouden. KDE is veel meer gemaakt voor powerusers, wat ik geweldig vind, want hoewel het wel even wennen is werkt het echt lekker soepel. Vaak is het gewoon dat je gaat gebruiken dat wat je probeert, als het je echt niet aanstaat probeer je wat anders... Heel vaag ja. Gewoon proberen :P
10
Gnome en KDE zijn even gebruiksvriendelijk en deze kan je ook naast elkaar installeren zodat een soort van boot-menu krijgt voor de keuze van de desktop interface.
In de terminal
Ubuntu dan geef je in: sudo apt-get install kubuntu-desktop
Kubuntu dan geef je in: sudo apt-get install ubuntu-desktop
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”