Plaats reactie
1
Een paar maanden geleden heb ik een XBMC mediacenter gemaakt met couchpatato voor het downloaden van amerikaanse tv-series.
Op dit systeem draait Linux XBMC dus geen virusscanner nodig.
Maar wat ik me afvraag is of het mogelijk is dat mijn Windows computer via het netwerk wel besmet kunnen raken als er per ongelijk een virus op mijn XBMC is binnengekomen die daar natuurlijk geen schade aan kan richten maar wel op mijn Windows?
2
Het enige gevaar zit in het verplaatsen/kopiëren van bestanden die je binnenhaalt op de Linux-box en op je Windows-computer zet.
Zoals jezelf ook al zegt, virussen (en andere malware) die gemaakt zijn voor Windows, zijn niet actief op de LinuxXBMC. Dus ze kunnen zich ook niet verspreiden via het netwerk.

De enige verspreiding die mogelijk is, is via een externe schijf of andere externe opslagmediums (usb-stick).
Maar als je een decent antivirus op de Windows-PC hebt, hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Zeg maar Duncan.
3
Chato schreef:Het enige gevaar zit in het verplaatsen/kopiëren van bestanden die je binnenhaalt op de Linux-box en op je Windows-computer zet.
Aha en dat gebeurt regelmatig dat er bestand via het netwerk worden uitgewisseld. Is er niet iets voor Linux wat op Windows virussen kan scannen?
Chato schreef:Maar als je een decent antivirus op de Windows-PC hebt, hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Wat bedoel je met decent of is dit een typo en moet het recent zijn?
4
Killer Queen schreef:Aha en dat gebeurt regelmatig dat er bestand via het netwerk worden uitgewisseld. Is er niet iets voor Linux wat op Windows virussen kan scannen?
Ja, de bekendere commerciële AV-producenten hebben een Linux-versie. Moet je ff Googlen.
Maar ik begrijp al je moeite niet.
Een Win-virus op je Linux-box kan geen kwaad, je moet wel oppassen bij het overdragen van bestanden van Linux naar je WinPC via een usb-stick ofzo.
Maar je Windows-computer heeft toch wel een antivirus, neem ik aan?
Killer Queen schreef: Wat bedoel je met decent of is dit een typo en moet het recent zijn?
Sorry, is verbasterd Engels/Nederlands. Ik bedoel een degelijke, een behoorlijke antivirus. Avast, Avira ofzo of een commerciele.
Zeg maar Duncan.
5
Chato schreef:Maar ik begrijp al je moeite niet.
Die Linux XBMC bak staat in de huiskamer en mijn pa vertrouwd het niet helemaal en denkt dat ik weer ladingen virussen binnen haal. :-\
Chato schreef:Maar je Windows-computer heeft toch wel een antivirus, neem ik aan?
Ja die hebben AVG of Avast.
Chato schreef:Ja, de bekendere commerciële AV-producenten hebben een Linux-versie. Moet je ff Googlen.
Googlen No Problem! ik had Avast voor Linux al gevonden en dat lijkt mij wel een goede.
http://www.avast.com/linux-home-edition" onclick="window.open(this.href);return false;
6
Killer Queen schreef:(...) mijn pa vertrouwd het niet helemaal en denkt dat ik weer ladingen virussen binnen haal. :-\
Stuur je pa naar deze webpagina. Daar wordt uitgelegd waarom een Windows-executable niet uitvoerbaar is in Linux.
Worstel je door wat vaktermen ('wikipedia is your friend') en vertaal het eventueel voor hem. Misschien dat het geruststelt.
Killer Queen schreef: (...) Avast voor Linux al gevonden en dat lijkt mij wel een goede. http://www.avast.com/linux-home-edition" onclick="window.open(this.href);return false;
:good:

Killer Queen schreef: gebeurt regelmatig dat er bestand via het netwerk worden uitgewisseld.
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Op welke manier worden er bestanden uitgewisseld via het netwerk? FTP, SSH/SFTP, sneakernet, Webmin, etc ?
En welke linux-distro gebruik je als 'onderlaag' van je XBMC?
Zeg maar Duncan.
7
Chato schreef:Op welke manier worden er bestanden uitgewisseld via het netwerk? FTP, SSH/SFTP, sneakernet, Webmin, etc ?
Met SMB / Samba
Chato schreef:En welke linux-distro gebruik je als 'onderlaag' van je XBMC?
Fedora
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”