Plaats reactie
1
Na in een van de topics hiervoor door Chato alhier flink wegwijs te zijn gemaakt in ubunto, heb ik het lef gekregen me verder in Linux te storten. Het probleem in mijn inmiddels vorige versie konde we niet oplossen zodat we besloten dat we mjn oogaar opnieuw moesten gaan installeren.

Daar ik graag met muziek bezig ben als gitarist viel zoekend op Google al snel mijn oog op de nieuwste versie van Ubunto Studio 12.04. Deze versie zit tot de nok gevuld met profesionele: Geluid, Foto en Video toepassingen.

Met het beetje kennis hier opgedaan heb ik me er aan gewaagd en via een ISO bestand geinstalleerd op een USB stick me aan de installatie gewaagd op mn Acer ASPIRE One mini laptop.

Het heeft me 2 uurtjes gekost en een voor de muziekliefheber walhala opende zich.
Het heeft wel even wat voeten in aarde gehad om Wifi en Bekabeld Internet aan de praat te krijgen maar door steeds de logs in mijn vorige topic terug te kijken en te intrepeteren naar deze versie is het me uiteindelijk gelukt ook dat probleemloos te laten werken. De kernel van deze versie is wat anders dan de normale ubuntu versies daar de kernel speciaal is opgezet voor het gebruik van MultiMedia.. Het bekende Latency probleem onder windows en gewone versies is hiermee opgelost. Ideaal voor zelf inspelen van muziek..

Maar is alles perfect Nee!!! Ik loop toch nog tegen wat problemen op waar ik niet zo 123 uit kom.
Dus Unix liefhebbers hier laat wat van je horen. Hieronder wat problemen waar ik tegen aan loop:,

Beeldscherm driver. ik heb een mini Laptop dus een smaller beeldscherm hierdoor valt een streepje onderkant van het beeld weg. Dit is erg lastig daar soms een aan te klikken knop wegvalt.
Is hier een driver voor te vinden of een andere oplossing.

Ook snap ik niet van de mogelijkheid te schakelen tussen diverse bureau bladen. Iemand Tips???

Daarnaast zou het leuk zijn als zich hier andere studio gebruikers zitten eventuele ervaringen rond het gebruik van de geboden mogelijkheden uit te wisselen.
2
wiltin schreef:Beeldscherm driver. ik heb een mini Laptop dus een smaller beeldscherm hierdoor valt een streepje onderkant van het beeld weg. Dit is erg lastig daar soms een aan te klikken knop wegvalt.
Is hier een driver voor te vinden of een andere oplossing.
Heb je al eens een andere resolutie ingesteld?
wiltin schreef:Ook snap ik niet van de mogelijkheid te schakelen tussen diverse bureau bladen. Iemand Tips???
Unity heeft, net als GNOME, standaard vier bureaubladen. Deze vier bladen kan je in een keer in expomodus op je scherm plaatsen met behulp van de toetscombinatie Super + S. Dan kan je heel gemakkelijk met de muis (linker muisknop indrukken en vasthouden) een toepassingsvenster naar een ander bureaublad schuiven.
3
Ok duidelijk.
Wat het beeld scherm betreft heb ik idd verschillende resoluties geprobeerd, als ik in Windows opstart is het probleem ook daar. Dus het is geen Specifiek Ubunto probleem. Het is wel een algemeen gehoorde klacht bij 10" schermpjes.

Is het trouwens mogelijk start icons van programma,s naar werkbalken te slepen? Het lukt me namelijk wel naar de standaard aanwezige onderste werkbalk maar als ik er 1 plaats aan de zijkant van het scherm en sleep een icontje daar heen gebeurt er niets?
4
Hoi,

Je kunt snelkoppelingen toevoegen aan een werkbalk door met rechts te klikken op die werkbalk en dan kiezen voor 'Nieuwe elementen toevoegen'.
Afbeelding
Zeg maar Duncan.
5
Ok .. daar was ik al achter . In de elementenlijst vindt ik geen progamma snelkoppelingen, en die wil ik juist in de werkbalken plaatsen.
6
Je wilt dus een snelkoppeling ('launcher' of 'starter' in Linux) aan je panel toevoegen die niet in die lijst voorkomt?

Klik dan met rechts op de betreffende launcher op je bureaublad en kies voor Maak starter op de werkbalk.

Wil je een programma toevoegen aan je panel, maar je hebt geen launcher ('snelkoppeling') op je bureaublad? Maak er dan zelf een:
Klik met rechts op een lege plaats op je bureablad en kies voor Starter maken ('Make launcher' in de Engelse versie)

Bij naam vul je een naam naar eigen keuze in.
Bij opmerking ook. Maar die mag je ook leeg laten.
Bij Opdracht vul je de opdracht in zoals je die in een terminal zou opgeven.
Meestal volstaat de naam van het programma, in andere gevallen komt er een lijst met suggesties in beeld.
Bij pictogram klik je op de knop geen pictogram en kies dan een pictogram uit de getoonde voorbeelden.
De twee opties daaronder laat je leeg, of vink ze aan. Naar eigen wens.
Klik dan op de knop maken

Nu heb je op je bureaublad een nieuw pictogram.
Klik er met rechts op en kies in het contextmenu voor maak starter op werkbalk
Zeg maar Duncan.
7
Ok gelukt, had niet verwacht dat dat zo omslachtig zou zijn. Jammer dat bij de pictogrammen niet de pictogram van het te starten programma zelf staat. Maar daar zal ook wel weer een weg toe lijden. daar komen we wel uit. Wat me nu opvalt is dat waarschijnlijk d3e spellingscontrolle aanstaat op een andere taal dan dat ik gebruik want alles wat ik type wordt onderstreept.. Dat ga ik nu eerst eens uitzoeken. Dan het bureaublad verder indelen. Thx tot zover..

edit: spellingscontrolle is opgelost.
edit: Ook gevonden hoe pictogrammen behorend bij betreffende programma in de werkbalk te plaatsen.
8
wiltin schreef:(...) het bureaublad verder indelen
Voor het geval je het nog niet wist: Ubuntu Studio maakt gebruik van de Xfce-desktop omgeving. Dit in tegenstelling tot de 'gewone' Ubuntu die de Gnome-desktop omgeving gebruikt.
Even googlen op customize desktop xfce geeft veel, heel veel bruikbare tips.
Deze bijvoorbeeld, is erg duidelijk (incl screenshots):
http://www.linuceum.com/Distros/osDesktopConfigXfce.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeg maar Duncan.
9
Zo inmiddels al weer heel wat wijzer geworden.. Op dit moment heb ik een USB audio interface in bestelling staan, zodra die binnen is zal ik moeten zien om ASIO drivers werkend te krijgen en dat zal waarschijnlijk via Jack moeten dus dat wordt nog een partij expirimenteren.

Vraag hoe kan ik een goed systeemherstel of backup instellen zodat als ik iets fout doe terug kan komen op een goed werkend geheel?
10
Systeemherstel zoals in Windows kent Linux niet echt.
Is ook niet nodig.
Je hebt nu niets meer te maken met ingewikkelde register-(ver)wijzigingen, of andere 'spaghetti-troep';
Bij Linux is het allemaal niet zo erg met elkaar verweven.

Als je een nieuwe kernel-update krijgt blijft de oude/vorige altijd beschikbaar als je opstart met de shift-toets ingedrukt.

En als je alles opslaat in je /home -directory (zoals Linux standaard al doet) hoef je alleen die /home -directory af en toe even te backuppen op een usb-stick, een externe schijf, of desnoods een online-opslag.
Als er echt iets mis gaat, installeer je Linux opnieuw en moet je daarna alleen nog even die /home -directory terugzetten.

Ik weet niet hoe jij je Ubuntu Studio geïnstalleerd hebt, maar als je de standaard instellingen hebt laten staan bij de installatie, is er al een aparte partitie aangemaakt op je harde schijf voor die /home -directory.
In dat geval gaat het nóg makkelijker: bij een nieuwe installatie geef je de opdracht die /home -map ongemoeid te laten.

Heb je een programma geïnstalleerd dat je achteraf gezien echt niet meer wil hebben, gebruik dan de purge opdracht in je terminal. Dan wordt niet alleen dit programma verwijderd, maar ook alle instellingen.

Verder is het belangrijk te weten dat je alles met je computer kunt doen zonder enig risico zolang je maar niet gaat 'knoeien' als je root-rechten hebt (sudo).
Dus zolang je geen su of sudo gebruikt kan er niets mis gaan.
Zeg maar Duncan.
11
Ok dankje.. Bij jou uitleg moet ik steeds denken aan het al oude DOS,, Een besturingssysteem die programma's aanstuurt en niet zoals ellende windows alles met elkaar verbind. Dus werkend met Linux is meer DOS denken dan Windows.
Ik heb inmiddels MC geinstalleerd. Ideaal om het systeem mee te verkennen en bijna tot in detail gelijk aan mn ouden werkgereedschap Norton Commander.

In onze vorige sessie hebben we ooit iets geinstalleerd Wine ofzo... is dit een windows emulator of zoiets?? Sorry als ik zoveel mischien onbenullige vragen stel, die waarschijnlijk ook allemaal op het net te vinden zijn. Maar ik vindt dit wel ze prettiger en sneller.. ;D
12
wiltin schreef:Een besturingssysteem die programma's aanstuurt en niet zoals ellende windows alles met elkaar verbind. Dus werkend met Linux is meer DOS denken dan Windows.
Mooi gezegd.
wiltin schreef:Ik heb inmiddels MC geinstalleerd. Ideaal om het systeem mee te verkennen en bijna tot in detail gelijk aan mn ouden werkgereedschap Norton Commander
Ik dacht dat ík een snob-linux-nerd was, maar jij .....
;D
wiltin schreef:(...) Wine ofzo... is dit een windows emulator of zoiets??
Ja, dat is het. Maar dat had je ook geweten als je even gekeken had op wikipedia of google oid.
wiltin schreef:Sorry als ik zoveel mischien onbenullige vragen stel, die waarschijnlijk ook allemaal op het net te vinden zijn. Maar ik vindt dit wel ze prettiger en sneller.. ;D
:somb:
En ik vind het ook wel leuk dat ik een gebruiker die aanvankelijk zijn Ubuntu wilde verwijderen, kon overhalen om toch bij Linux te blijven.
;D :somb:
Je vragen zijn welkom hier.
Zeg maar Duncan.
13
Ok.. Ik loop nu wel een beetje vast. Heb eerst geprobeerd via het net mij in te lezen rond geluidsperrikkelen op ubuntu, maar er is zoveel te vinden in zoveel verschillende situaties dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik zal hier even weergeven wat ik graag wil:

Ik speel graag gitaar niet zo goed maar kan er aardig op riedelen.
Thuis spelen loopt tegen de beperking aan dat spelen via mijn gitaarversterker veel te veel kabaal maakt,

Een computer gebruiken lijkt mijn ideaal. Gitaar inpluggen, backingtrackje afspelen en mee rammellen. Mooier nog stukjes opnemen etc...
Ubuntu heeft mooie aplicaties hiervoor en met de studio versie heb je weinig last van Latency..

Maar nu hoe krijg je het een en ander aan de praat. Met veel moeite is het me gelukt gewwon muziek uit de pc te krijgen maar maar op het moment dat ik iets aansluit op de line ingang krijg ik daar wel geluid uit maar dan kan ik daarnaast niet bijvoorbeeld een backingtrack afspelen. Omgedraaid van het zelfde.
Krijg morgen een USB interface binnen waarmee ik de gitaar aan de pc kan koppellen. Hierbij zitten Asio drivers (voor windows) Zoekende naar aansluitmogelijkheden kom ik voor unbuto diverse termen tegen: betreffende geluid: Alsa, Puls, Jack zover ik begrijp zijn dit allemaal methoden om met geluid te spelen maar wat, waarvoor, hoe etc.. gaat mijn petje een beetje te boven.
Sorry voor dit warrig verhaal maar voor een beginneling is het ook knap warrig haha.. Wie kan mij op het goede spoor zetten.?????
14
wiltin schreef:Maar nu hoe krijg je het een en ander aan de praat. Met veel moeite is het me gelukt gewwon muziek uit de pc te krijgen maar maar op het moment dat ik iets aansluit op de line ingang krijg ik daar wel geluid uit maar dan kan ik daarnaast niet bijvoorbeeld een backingtrack afspelen. Omgedraaid van het zelfde.
Over welk type geluidskaart spreken we hier? dat maakt het zoeken naar een mogelijk oplossing al iets gemakkelijker.
Ik begrijp uit de voorgaande berichten dat het hier om een laptop gaat, ik kan alvast wel melden dat de kwaliteit van deze niet echt hoogwaardig zijn.
wiltin schreef:Krijg morgen een USB interface binnen waarmee ik de gitaar aan de pc kan koppellen.
Gaat dit om een externe geluidskaart?

Ik ben niet bekend met het muziek applicaties binnen Linux, dus daarbij moet ik je het antwoord schuldig blijven maar misschien heb je iets aan de volgende website's
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/PulseAudio" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/JACK_Audio_Connection_Kit" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
15
Ojee nu moet ik echt met commando,s gaan werken in de terminal..

ik heb een behringer uc 6102 guitar usb/interface aangekoppeld.
zoals in het logje hierna kun je zien dat hij hem herkent , althans dat is mijn intrepetatie:
wiltin@wiltin:~$ lsusb
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 005: ID 8644:800b
Bus 003 Device 002: ID 192f:0916 Avago Technologies, Pte.
Bus 002 Device 002: ID 08bb:2902 Texas Instruments Japan PCM2902 Audio Codec
wiltin@wiltin:~$

De geluidskaart die de laptop intern heeft zie je in de volgende log:
wiltin@wiltin:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation N10 Family DMI Bridge
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller
00:02.1 Display controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation NM10 Family LPC Controller (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation N10/ICH7 Family SATA Controller [AHCI mode] (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation N10/ICH 7 Family SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR8152 v1.1 Fast Ethernet (rev c1)
02:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4313 802.11b/g/n Wireless LAN Controller (rev 01)
wiltin@wiltin:~$

De drivers waarmee de interface onder windows werkt zijn: Asio drivers.

hier met ubuntu tot op heden nog geen geluid.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”