1
Ik last net deze erg interessante ontwikkeling en wilde deze jullie niet onthouden.

Vorige week bekritiseerde Gabe Newell, mede-oprichter en directeur van Valve, openlijk Windows 8. Newell heeft zo zijn bedenkingen bij Windows 8 en is al langer bezig om met Steam ook te gaan kijken naar andere besturingssystemen van Apple en Linux. Tot op heden is Windows eigenlijk het enige platform dat geschikt is voor elk denkbaar spel, maar dat gaat met de nieuwe strategie van Valve veranderen en niet geheel zonder reden.

Valve heeft een speciaal team voor de driverontwikkeling van onder andere het Linux platform. Onlangs werd de OpenGL API onder handen genomen door het team. Het team draaide met het spel Left 4 Dead 2 een benchmark en behaalde 270,6 FPS met Windows 7 als besturingssysteem. De allereerste versie van Linux 12.04 zonder aanpassingen behaalde een magere 6 FPS, veel te weinig om zelfs maar speelbaar te zijn en kenmerkend voor het Linux platform tot nu toe. Als basis werd een Intel Core i7 3930K processor gebruikt met 32 GB werkgeheugen en een Nvidia GeForce GTX 680 videokaart.

Het team ging vervolgens aan de slag om de Source engine small block heap onder Linux aan de praat te krijgen, waarna als tweede het aantal verwijzingen naar OpenGL werd gereduceerd en de renderer nieuwe interfaces kreeg om beter gebruik te maken van OpenGL en Direct3D. Als derde werden drivers van de hardware componenten verbeterd waarvan de videokaart de belangrijkste was.

Na alle aanpassingen werd de benchmark weer gedraaid met dit keer 315 FPS onder Linux 32-bit. Dat is dus zelfs sneller dan de oorspronkelijk behaalde score van Windows 7 met 270,6 FPS. Doordat het team echter ook moest overleggen met fabrikanten van hardware om de OpenGL implementatie te verbeteren werd echter ook de OpenGL implementatie in Windows verbeterd, waardoor Windows uiteindelijk ook 303,4 FPS behaalde, nog steeds net iets langzamer dan onder Linux.

Het verschil bleek uiteindelijk te komen doordat met Direct3D het spel een paar microseconden overhead heeft per batch te verwerken gegevens, oftewel extra capaciteit. Windows 7 vertrouwde meer op de OpenGL engine die deze overhead niet heeft. De resultaten zijn vooralsnog niet reproduceerbaar voor elk denkbaar spel en hangen af van de gebruikte engine en gebruik van OpenGL en Direct3D, maar de eerste stap is in elk geval gezet om meer spellen geschikt te maken op andere platformen naast Windows.

http://nl.hardware.info/nieuws/29244/sn ... rdwareinfo" onclick="window.open(this.href);return false;
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”