Plaats reactie
1
Nu ik niet meer compleet aangwezen ben op het gebruik van Windows ben ik van plan om mijn (desktop) te strippen van Windows en eens compleet Linux te gaan draaien. Waarom - Ik ben niet meer afhankelijk van Windows. I'm FREE :somb:
Alle gekheid op een stokje maar serieus wil ik Windows (lokaal) als main-OS gaan vervangen voor Linux.
1. Ik speel geen games meer dus heb ik geen Windows nodig.
2. Ik heb voor zakelijke doeleinden geen Windows meer nodig.
3. Ik wil wel eens geheel (Open Source) digitaal door het virtuele leventje gaan!

Ubububuntu heb ik geprobeerd maar is niet mijn OS, in ieder geval niet mijn (ultieme) Linux distro laat ik het zo stellen. Ik weet het zo net niet maar ik moet altijd aan een enge aandoening denken als ik de naam (ubububuntu) hoor vallen :P
Ik heb al wat is distro-land rondgekeken en Suse en Fedora spreken mij wel erg goed aan, stabiele distro's - veel naslagwerken die beschikbaar zijn en een goede komaf.

Ik ben al een beetje bekend met de terminal van Linux, command-line usage is no problem daar ga ik mij weg wel in vinden.
Nu heb ik (ubububuntu) geprobeerd maar het geeft toch iets waarvan ik denk ´néh´ this is not for me!, Suse en Fedora spreken mij aan en wil deze wel eens proberen zonder een distro-hopper te worden.

Uit deze twee wil ik mijn schifting maken en verder mee aan de slag, bijkomend twijfel is nog erg tussen KDE en Gnome.

Dit is dus niet echt een vraag maar een topic voor raadgeving en inlichting.
If it ain't broken, don't fix it
2
Tja dit is vooral voorkeur. Ik vond de GNOME bij Ubuntu niet fijn werken. Bij Fedora heb ik het even gebruikt en dat ging wel aardig. KDE vind ik zelf wat minder mooi, dus ik zou eerder voor Fedora/GNOME gaan imho :)

Wil je wat minimalistischer / voor de "clean" look gaan dan kun je wellicht ook nog leuke dingen doen met Mint :)
3
KDE of Gnome is een wereld van verschil, maar ik ga beide eens proberen in Fedora want daar gaat mijn voorkeur eigenlijk wel naar uit.
OpenSuse is weer een DRM versie en een stuk zwaarder dan Fedora als ik de reviews mag geloven.
If it ain't broken, don't fix it
4
Ik zal het proberen het dit keer net zo kort te houden als Kami ;D

Ik ben nooit zo' n fan geweest van Fedora. Het is toch een beetje de 'speeltuin' van de ontwikkelaars van de grotere Red Hat' s, zoals Centos.
OpenSuse heb ik geen ervaring mee, maar heeft wel een hele goede reputatie.
Mint is leuk! Veel informatie op het www over te vinden omdat het gebaseerd is op Debian. Dus bijna alle tips voor Debian en Ubuntu zijn ook uitvoerbaar in Mint.
BTW, Mint komt sinds kort met KDE
Maar waarom de keuze tussen Gnome of KDE, Angel@? Er is zoveel meer om uit te kiezen dan alleen deze twee bekendere DE ' s.
KDE is heel mooi en strak, maar lijkt mij nog teveel op Windows. Dat stadium ben jij al lang voorbij.
En Gnome = bloatware, IMO.

Als ik kijk naar jouw posts op PCW+ lijk jij mij meer het type voor OpenBox. Een WindowManager die de DE volledig vervangt.
Configuratie gebeurt grotendeels met (zeer eenvoudige!) scripts. En meer vrijheid in het aanpassen van de defaults krijg bij geen andere DE of WM.
AVLinux, misschien?
http://distrowatch.com/table.php?distribution=avlinux" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als je toch wil blijven bij jouw keuzes, dan zou ik gaan voor openSUSE.
Al is de ondersteuning (via fora) van Fedora beter.
Zeg maar Duncan.
5
angel@ schreef:Ubububuntu heb ik geprobeerd maar is niet mijn OS, in ieder geval niet mijn (ultieme) Linux distro laat ik het zo stellen.
- Wat valt je tegen en waarin maakt het niet jouw (ultieme) Linux distro?
Ubuntu is toch wel de meest bekende lees! gebruikersvriendelijke versie van Linux naast Mint en andere gelijke distro's.
Chato schreef:Ik ben nooit zo' n fan geweest van Fedora. Het is toch een beetje de 'speeltuin' van de ontwikkelaars van de grotere Red Hat' s, zoals Centos.
Samen zijn deze verantwoordelijk voor een groot deel van de commerciële Linux distributie maar een speeltuin van ontwikkelaars wil ik het niet noemen want er komen toch bijzonder ontwikkelingen uit deze hoek.
Fedora 18 komt begin dit jaar met secure boot-ondersteuning en een vernieuwde anaconda-versie.
Kami schreef:Ik vond de GNOME bij Ubuntu niet fijn werken. Bij Fedora heb ik het even gebruikt en dat ging wel aardig. KDE vind ik zelf wat minder mooi, dus ik zou eerder voor Fedora/GNOME gaan imho
Over welke versie van Gnome heb je het precies want Gnome en Ubuntu is een heerlijke combinatie en altijd geweest.
Verwar je dan ook niet Unity met Gnome?
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
6
Leunt Unity niet op GNOME, Fox?
Daarnaast heb je natuurlijk ook :fire: [dit verhaal nog.

Ik zou het bij Mint houden voor een Desktop OS, of Fedora als je een interface met wat meer eye candy wilt. Mooie van Debian-achtige (Mint) is wel dat er gigantisch veel packages zitten in de apt-get. Ik weet niet precies hoe dit bij Fedora en yum-achtige zit.
7
Kami schreef:Leunt Unity niet op GNOME, Fox?
Ja precies want Unity is niet meer dan een extra schil op Gnome.
Dat Ubuntu de Unity schil standaard heeft gemaakt sinds 11.04 (Natty Narwhal) als ik het goed heb is hun keuze geweest en echt een foute keuze en daarin ga ik met Chato mee.
Zie ook zijn reactie van een aantal dagen terug - http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 765#p57765" onclick="window.open(this.href);return false;
Kami schreef:Daarnaast heb je natuurlijk ook :fire: [dit verhaal nog.
Helaas is dat nog wel een grijs gebied en in dat opzicht heeft Ubuntu wel een commercieel tintje gekregen en is het open-source concept een kleine beetje naar de achtergrond verdrongen.
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 230&t=8383" onclick="window.open(this.href);return false;
Kami schreef:Ik zou het bij Mint houden voor een Desktop OS, of Fedora als je een interface met wat meer eye candy wilt. Mooie van Debian-achtige (Mint) is wel dat er gigantisch veel packages zitten in de apt-get. Ik weet niet precies hoe dit bij Fedora en yum-achtige zit.
Mint is zeker leuk en wint steeds meer terrein bij de beginnen gebruikers en bij de volgende grote update doe ik dan misschien ook wel een distro-wisseling tegelijk met mijn hardware upgrade.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
8
Beetje druk, druk druk de laatste weken en daarom bleef de reactie even uit. Ik heb nog niet de tijd gehad die ik zou willen om hier eens flink mee aan de slag te gaan. :'(
Kami schreef:Wil je wat minimalistischer / voor de "clean" look gaan dan kun je wellicht ook nog leuke dingen doen met Mint :)
Ik zal zeker ook eens kijken naar Mint, viruteel kan ik deze ook eens installeren of vanaf een Live-CD uitvoeren.
Chato schreef:Maar waarom de keuze tussen Gnome of KDE, Angel@? Er is zoveel meer om uit te kiezen dan alleen deze twee bekendere DE ' s.
KDE is heel mooi en strak, maar lijkt mij nog teveel op Windows. Dat stadium ben jij al lang voorbij.
Ik wilde gewoon voor het bekende gaan en niet voor de alternatieven voor Linux.
Dat het op Windows lijkt maakt me allemaal niet zoveel uit, als het maar goed werkt dat is voor mij meer belangrijk.
If it ain't broken, don't fix it
9
Mint heeft n'og een groot voordeel naast de al genoemde (Debian-based, veel software in repositories, het gebruik van APT), en dat is de grote en steeds groeiende support.
Als je vragen hebt over Mint of gewoon informatie zoekt zijn er vele forums, howto ' s en manuals beschikbaar. (Bijna) alle informatie over Debian en daarop gebaseerd (zoals *Ubuntu, Knoppix, etc) is ook van toepassing op Mint.
Zeg maar Duncan.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”