Plaats reactie
1
Hi,

Aangezien ik volgend jaar ga beginnen met de opleiding applicatieontwikkelaar wil ik dolgraag weten wat er beter is om te programmeren.

Een Windows computer of een Macbook en waarom?
2
Hallo,

Leuk dat je zo'n opleiding gaat doen.

In principe maakt het niet zoveel uit of je een PC of Mac kiest, het is vooral wat je het lekkerst vindt werken. Als de software maar compatible is.

Zelf vind ik een Mac prettiger, Windows werkt prima maar in deze branche wordt ook veel met Macs gewerkt. Als je iOS-apps gaat ontwikkelen zou ik sowieso een Mac aanbevelen, maar hier onder een aantal voor- en nadelen van een Mac en Windows PC.

Voordelen Mac:
- systeem stabieler, door UNIX, het gebeuren wat onder Mac OS X zit.
- systeemupdates en upgrades zijn gratis, en je Mac gaat gemiddeld qua software-updates van Apple ruim 8 jaar mee, de hardware vaak nog veel langer.
- zelden vastlopers, zgn. Kernel Panics.
- wordt in verloop van tijd niet trager, doordat het systeem zichzelf opruimt tijdens het opstarten van de computer of 's nachts.
- antivirus programma is (nog) niet nodig, ik heb t zelf ook niet en heb nog nooit in 10 jaar problemen gehad. Er zijn vele beveiligingsopties beschikbaar in Mac OS X, zoals o.a. FileVault en een frimwarewachtwoord.

Nadelen Mac:
- aanschaf is duur.
- werkt anders dan een PC, maar je bent er in een mum van tijd helemaal aan gewend.

Voordelen PC:
- veel software beschikbaar.
- grote compatibiliteit met hardware [!]
- wordt veel gebruikt in de zakenwereld

Nadelen PC:
- [!] door de grote compatibiliteit met hardware, en de grote hoeveelheid drivers, zijn er af en toe problemen met verkeerde .DLL'etjes en niet-herkende apparatuur
- nogal instabiel af en toe, er duikt regelmatig een BlueScreen op
- erg kwetsbaar voor malware, is op te lossen met Avast free of iets dergelijks
- wordt sneller traag in verloop van tijd door ophoping tijdelijke bestanden
- systeemupdates zijn gratis, upgrades kosten gemiddeld €130 of meer (Windows 10 eerste jaar gratis, daarna ook dokken)

Conclusie:

Ik zou, niet alleen omdat ik zo'n verstokte Mac gebruiker ben, voor een Mac kiezen. Aanschaf is weliswaar duur, maar je krijgt er een hoop voor terug.
Windows is ook OK, maar mijn ervaring is dat het minder stabiel is.

Uiteindelijk is het jouw keuze, en dat is altijd de juiste keuze! Het is namelijk jouw opleiding en daarbij wil je een computer die fijn werkt bij die opleiding. Dus volg je gevoel, vooral bij dit soort grote uitgaven!

Ik hoop dat je voldoende informatie hebt, en dat ik je goed heb kunnen helpen.
Vragen zijn altijd welkom!

Mvg,

xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
4
Ik zou de MacBook Pro 13-inch met Retina Display doen. Dan de uitvoering met 2,3 GHz en 128 GB flashopslag (SSD)

Specs:
2,7-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1866-MHz LPDDR3-geheugen (niet uitbreidbaar)
128 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Graphics 6100

Batterij tot ca. 10 uur
Force Touch-trackpad

Kosten: €1.449,00

Deze zou ik zelf hebben gekozen.

Mocht je een 15-inch model willen ben je minstens €2.249,00 kwijt bij Apple.

Windows pc's heb ik niet naar gekeken.

Een MacBook Air of "De Nieuwe MacBook" zijn niet krachtig genoeg voor deze doeleinden.

Als de MacBook, die de opvolger was van de iBook (Ja, die heeft ook nog bestaan), nog zou bestaan zou dat ook over het algemeen een prima keuze zijn, maar dan zou ik 'm via Apple Online Store hebben geconfigureerd met meer RAM. Maar dit terzijde.

Hopelijk heb ik je voor nu voldoende informatie gegeven.
En, vragen zijn altijd welkom! Daar ben ik voor. :good:

Mvg,

xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
6
Ja er zijn tweedehands Macs te koop, en nog goede ook.

Kijk maar eens op http://www.leapp.nl/.
Je kunt daar on line bestellen of direct aanschaffen in één van hun winkels.

Mvg,

Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
8
Graag gedaan en veel succes! :good:

En als je vragen hebt, hoor ik dat natuurlijk graag.

Mvg,
xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”