Plaats reactie
1
Hallo,

Ik gebruik nu OS X Yosemite (10.10.4) op een Mac mini (late 2014) met Intel Core i5 1.4 GHz en 4 GB RAM (basismodel).
Ik ben van plan om zaterdag a.s. El Capitan op mijn Mac te installeren. Hopelijk wordt het sneller dan Yosemite, want dat is echt dramatisch.
Hebben jullie OS X 10.11 El Capitan al geïnstalleerd en zien jullie prestatieverbetering, zoals Apple beweerd?

Alvast bedankt!

Mvg,
XP2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
2
@ xp2,
xp2 schreef:Hebben jullie OS X 10.11 El Capitan al geïnstalleerd en zien jullie prestatieverbetering, zoals Apple beweerd?
Het is altijd goed & verstandig om even te wachten bij een upgrade totdat de kinderziektes / bugs zijn verholpen. Wacht een aantal weken, El Capitan loopt niet weg ;D
Het is ook goed om te weten welke en wat voor problemen kunnen ontstaan, zie bij dit forum.

Ook een waarschuwing voor MS Office gebruikers 2016 & 2011 for Mac zie ☞ deze link.
Microsoft heeft wel een fix beloofd.

Ik heb vernomen dat u de MS Office 2008 for Mac gebruikt. Als de 2016 & 2011 (nog) niet compatible is met El Capitan dan zou ik toch echt wachten, tenzij u een keer naar een nieuwere versie gaat.

Wat belangrijk is een back-up met TimeMachine en van programma's, downloads, documenten, (belangrijke)-e-mailberichten, photo's, auto & video maak ik maak altijd een extra back-up op een externe harde schijf - voor het geval dat . . . . . :pray:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
@ iEscape,

Ik ben niet van plan om Office 2011 of 2016 te gaan gebruiken, ik gebruik nu nog lekker 2008, ondanks dat al sinds 2013 niet meer wordt ondersteund.

Langzamerhand ga ik afstappen van Office for Mac, omdat iWork een stuk stabieler werkt dan Office. Dus Office houdt mij niet tegen om te upgraden.
Ben Yosemite eigenlijk al vanaf het begin af aan al zat, alleen maar strandballen... 

Time Machine draait sinds het eerste gebruik al, en mijn Mac is nog nooit een dag zonder Time Machine ingeschakeld gebruikt. Daar maak ik me ook niet zo zorgen om.

E-mail wordt opgeslagen in Amerika, bij onze vriendjes van Microsoft. Dus daar heb ik niet zoveel over te zeggen.

En wat Office 2016 betreft qua bugs, Microsoft Office Outlook gebruik ik niet als programma, maar gewoon Apple's eigen Mail.

En als Office 2008 ook niet goed werkt, jammer dan. Heeft al jaren dienst voor mij gedaan dus dan desnoods maar overstappen op OpenOffice.org of LibreOffice. Kan altijd nog Office Online gebruiken als het moet, toch?

Heb in ieder geval gelezen dat OS X El Capitan de Mac weer een stukje stabieler maakt. Animaties gaan sneller, PDF bestanden openen in Preview gaat veel vlotter, enz.

Het enige probleem die er met El Capitan is, is Office 2016 (en 2011). Van Office gebruik ik toch alleen maar nog PowerPoint en soms Excel. Maar Keynote en Numbers zijn hele goede alternatieven. En anders, zoals ik net al zei (sorry voor de herhaling) zet ik er gewoon OpenOffice.org op, als vervanging van MS Office.

Toegevoegd op 09-10-2015:
Nieuw probleem in OS X 10.11 El Capitan:
Logic Pro X vertoont problemen in OS X 10.11.
Ook adviseert Adobe om nog niet naar OS X 10.11 te upgraden als je Premiere Pro en/of Audition gebruikt. Deze apps vertonen naast MS Office ook fouten.


Mvg,
xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
4
@ iEscape,

Van de week heb ik OS X 10.11 El Capitan geïnstalleerd. Het werkt stukken beter dan OS X 10.10.4 (de laatste versie die ik van Yosemite heb gehad), alleen is System Preferences.app (Systeemvoorkeuren) wat trager geworden, ik hoop dat dat in toekomstige updates wordt verholpen.

Opmerkelijke toevoegingen/wijzigingen in El Capitan:
- Split View: zeer handig, ik gebruik het zelf eigenlijk onverwacht vaak. Mission Control (Exposé en Spaces is een tijd geleden samengevoegd) is ook nóg prettiger.

- Tabs vastpinnen in Safari: ik gebruik Safari niet veel, maar het is wel weer een reden om deze browser weer wat vaker te gebruiken. Tabs blijven altijd vast, ook als je de Geschiedenis wist en/of Safari afsluit. Eens vastgepind is altijd vastgepind totdat je ze zelf weer unpint.

- Verwijder onmiddellijk in Finder: Vanaf El Capitan hoef je bestanden niet altijd eerst naar de Prullenmand te verplaatsen en 'm vervolgens te legen. Nu kun je bestanden onmiddellijk verwijderen zonder tussenkomst van de Prullenmand door naar menu Archief > (houd Option ingedrukt) en vervolgens te kiezen voor Verwijder onmiddellijk. Het makkelijkste is om Option+Command+Backspace te doen.
Het 'veilig' legen van de prullenmand is niet meer mogelijk.

- Dashboard verdwijnt steeds meer in de achtergrond:
Het welbekende Dashboard, dat werd geïntroduceerd met Mac OS X 10.4 Tiger in 2005 (naar mijn idee samen met 10.6 Snow Leopard de beste versies van de Mac OS 10-reeks) gaat langzaam verdwijnen, geloof ik.
Je kunt Dashboard oproepen door op F12 te drukken (zoals vroeger, heb gelukkig nog een Apple Pro Keyboard waarmee dit kan!) of roep Dashboard op via het Lanceerplatform van de Mac: de knop F4 op je toetsenbord.
Ik vind de widgets in het nieuwe Berichtencentrum geen volwaardige opvolger van Dashboard. Dus de 10 jaar oude applicatie moet voorlopig nog even blijven, ondanks zijn gedateerde uiterlijk (waar ik het niet helemaal mee eens ben).

- Veranderingen in Mail: (1) berichten zijn met het Trackpad door te vegen/zwiepen te verwijderen/archiveren/beantwoorden/enz. (2) Het venstertje van Mail-activiteit is weg. Alleen nog als er écht activiteit is wordt er de status, weliswaar op dezelfde plaats, van weergegeven. (3) Er wordt geen geluid afgespeeld als er geen berichten worden opgehaald als je handmatig op "Haal op" in de knoppenbalk klikt.

Tot zover de belangrijkste wijzigingen die ik tot nu toe heb meegemaakt. Heb je zelf nog meer nieuwe/gewijzigde dingen in El Capitan gezien (uitgezonderd het nieuwe systeem-lettertype), ik hoor ze graag!

Al met al werkt El Capitan met de dag beter. De eerste keer dat je het El Capitan-bureaublad ziet zou ik als ik jou was je Mac wel even herstarten, dat is het beste. Na een dag of 2-3 na de upgrade werkt El Capitan steeds beter. Ook start het met een traditionele harde schijf sneller op en de sluimer werkt vlot.
Ik hoop dat El Capitan een soort van nieuwe Snow Leopard wordt.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”