Plaats reactie
1
De gegevens van mijn iMac:
Afbeelding Probleem: de iMac kan soms niet opstarten. Krijg dan na verloop van tijd dit scherm: Afbeelding Het gebeurde de eerste keer op 8 juni 2016. Ik koos voor terugzetten van Time Machine-reservekopie. Duurde lang en tenslotte kreeg ik de melding dat terugzetten van de reservekopie mislukt was.
Ik koos toen maar voor het opnieuw installeren van OS X. El Capitan (ruim 6 GB) werd gedownload en geïnstalleerd.
Daarna werkte de Mac weer goed.

Vandaag echter hetzelfde gedonder. Deze keer koos ik voor Schijfhulpprogramma.
Ik selecteerde de MacIntosh HD en koos Schijf-EHBO. Schijf-EHBO uitvoeren was zo klaar, maar gaf verder geen melding over wat er aan de hand of gerepareerd was.
Daarna geklikt op het appeltje > Herstart... De iMac startte normaal op.
Dat is natuurlijk leuk, maar ik zou graag willen weten wat de oorzaak van het niet kunnen opstarten is geweest.
Daarom klikte ik op Over deze Mac > Syteemoverzicht.
Achter Geheugen staat: 2 x 2 GB. Allebei  met het oordeel OK erachter.
De informatie over de harde schijf laat onderstaand overzicht zien:
Afbeelding Achter SMART status staat: Gecontroleerd, maar is de SMART status nu goed of niet?
Ik weet nu nog steeds niet waarom de iMac soms niet kan opstarten. Zijn er andere middelen of (hulp)programma's waarmee ik kan achterhalen waar de fout zat (of nog steeds zit)?
2
@ porrelaar,


Draai even EtreChek.

Eerste en vierde screenshot vervangen i.v.m privé gegevens  ;D
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
Vierde screenshot? Ik plaatste er toch maar 3?
Bedankt voor het weghalen van het serienummer. Heb zelf de laatste afbeelding aangepast.

Ik heb EtreCheck nu op de Mac laten draaien, maar ik weet niet wat ik met het resultaat moet doen.
Met mijn lekenogen zie ik niets bijzonders in het verslag.
5
Dan hebben wij dat derde screenshot allebei tegelijkertijd bewerkt. Ik schilderde mijn naam weg met lichtblauw. Jij deed het met wit. :D

Het verslag van EtreCheck gaf geen oorzaak van het eerder ondervonden probleem aan.
Ik kon in dat rapport nog wel op Details klikken. Dit zijn die details:
Afbeelding Daar haal ik niet zoveel uit. Gedurende nog geen 3 minuten was er een verhoogd processorgebruik. Tja, dat was misschien wel de tijd die het EtreCheck kostte om het rapport op te maken. Of werd er op dat moment geprobeerd om een back-up te maken op de externe harde schijf, wat niet lukte?
Ik heb namelijk gemerkt dat mijn externe harde schijf (waarop de Time Machine-reservekopieën worden geschreven) niet zichtbaar is in Finder. Mogelijk had ik die een keer losgekoppeld zonder hem eerst netjes veilig te verwijderen?
Ik heb de Mac intussen nog een keer herstart. Dat ging deze keer goed. En daarna maar uitgezet.
Laat dit topic maar een paar weken open staan. Als binnen 2 of 3 weken het probleem niet terugkeert, zal ik dat hier melden.
6
porrelaar schreef:Ik heb namelijk gemerkt dat mijn externe harde schijf (waarop de Time Machine-reservekopieën worden geschreven) niet zichtbaar is in Finder. Mogelijk had ik die een keer losgekoppeld zonder hem eerst netjes veilig te verwijderen?
Dat is mogelijk, daar zou ik het .rtf bestand kunnen zien  ;D
Plaatst het .rtf bestand van EtreCheck  ;D
Ik koppel de externe harde schijf van TimeMachine nooit los  ☞
Afbeelding Afhankelijk van de hoeveelheid dat terug gezet moet worden kan het lang duren.
100 Gig kan circa 20 uur duren.

Hier wellicht wat interessant info:
  1. Een reservekopie van een Mac maken of terugzetten met Time Machine.
  2. Als een Time Machine-reservekopie langer duurt dan verwacht.
  3. De Spotlight-index op uw Mac opnieuw opbouwen.
Voer punt 3 uit.

Edit:
heb hier EtreCheck net uitgevoerd  ☞  > 3 minuten.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
7
Oei, de Mac staat al uit, maar ik had het rapport van EtreCheck verzonden via e-mail naar mezelf. Ik heb nu de inhoud van dat rapport in een rtf bestand geplakt en zal het als bijlage bijvoegen.

En... dat mag niet. rtf is een ongeldige bestandsextensie (voor dit forum). Ik zal er een tektsbestand (txt) van maken.
Dat is gelukt. Ben benieuwd wat jij eruit haalt.
Bedankt alvast!
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
8
Indien mogelijk een externe harde schijf voor backup gebruiken van  ☞  500 GB.
De grootte van Macintosh HD en de grootte van de externe HD is bijna gelijk.
Ik heb vernomen dat de TimeMachine externe HD grootte  ☞  2 x de grootte van de Mac HD moet zijn.

Ik zou de TimeMachine externe HD ook niet loskoppelen.
Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
9
OK, bedankt voor je advies. Normaal is de externe harde schijf altijd aangekoppeld aan de Mac. Ik had hem losgekoppeld toen ik in juni El Capitan opnieuw ging installeren.
De externe harde schijf is inderdaad even groot als de interne harde schijf in de Mac. Maar zoals je ziet staat er niet veel op de Mac. Er kunnen makkelijk 10 reservekopieën op de externe harde schijf geschreven worden.
Ik houd je advies echter wel in mijn achterhoofd. :good:
10
porrelaar schreef:De externe harde schijf is inderdaad even groot als de interne harde schijf in de Mac. Maar zoals je ziet staat er niet veel op de Mac. Er kunnen makkelijk 10 reservekopieën op de externe harde schijf geschreven worden.
Ik houd je advies echter wel in mijn achterhoofd. :good:
Dat klopt maar er wordt van de hele Mac HD een 'image' gemaakt zeg maar, bij mijn TM externe HD is er ook nog veel ruimte.

Punt 3 in bericht #6 zou ik ook uitvoeren.
Als de TM externe HD niet wordt losgekoppeld dan zoekt hij ook gerichter naar een backup van xx-xx-xxx & sneller.
Afbeelding Ik heb vandaag de update naar 10.11.6 binnen gehaald  :good:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
11
Ben ik weer...
Vanmiddag de update naar OS X 10.11.6 binnengehaald. Het updaten zelf zou 17 minuten duren, maar dat viel aanzienlijk langer uit. Na 8 minuten herstartte de iMac en daarna zat ik 20 minuten tegen een grijs scherm aan te kijken. Geen Apple te zien; alleen de cursor/muisaanwijzer was zichtbaar op het grijze scherm. Ben toen maar aardappels gaan schillen en na 40 minuten bleek hij toch weer echt opgestart te zijn: ik kon inloggen.
Overigens schijnt die update wel belangrijk te zijn i.v.m. de veiligheid: https://tweakers.net/nieuws/113751/appl ... #r_8803163

Daarna geprobeerd om jouw tip 3 uit post #6 uit te voeren: de Spotlight index opnieuw opbouwen. In ieder geval de index voor de externe harde schijf. Ja toch? Maar die kon ik niet kiezen, want die zie ik niet.
Normaal staat in Finder de externe harde schijf onder het kopje Apparaten. Dat onderdeel ontbrak echter.
Ik sloot een USB stick aan op de iMac en daar kwam de categorie Apparaten, met daarin alleen die USB stick. En terwijl ik daarover nadacht, verdween de categorie Apparaten weer uit Finder, terwijl de USB stick nog aangesloten was. Die kon ik dus ook niet meer veilig verwijderen.
Het lijkt me dat er toch wat ernstigs aan de hand is met mijn iMac.
Wanneer het om een Windows pc ging, zou ik kijken in Apparaatbeheer en in Schijfbeheer. Waar moet/kun je kijken als je een Mac hebt?
Het schijfhulpprogramma toont op dit moment ook alleen maar de interne harde schijf; niet de USB stick en de externe HDD, terwijl die allebei nog aangesloten zijn.
Voor vandaag kap ik ermee. Ik zet de Mac uit en pas wanneer hij uit staat, trek ik de USB stick eruit.
-----------------------------
Vooruit, nog een laatste reactie: dat  de USB stick werkelijk even door de iMac gezien is, merkte ik toen ik hem zojuist weer in mijn Windows 7 pc prikte. De volgende verborgen mappen en bestanden werden door de Mac op deze USB stick gezet (met datum van vandaag):
.fseventsd
.Spotlight-V100
.Trashes
._.Trashes
12
porrelaar schreef: Overigens schijnt die update wel belangrijk te zijn i.v.m. de veiligheid: https://tweakers.net/nieuws/113751/appl ... #r_8803163
De update naar Mac OS 10.11.6 is inderdaad belangrijk, wordt ook aanbevolen voor alle Mac OS El Capitan gebruikers. Ik moet die link -tweakers - nog lezen.
porrelaar schreef: Daarna geprobeerd om jouw tip 3 uit post #6 uit te voeren: de Spotlight index opnieuw opbouwen. In ieder geval de index voor de externe harde schijf. Ja toch? Maar die kon ik niet kiezen, want die zie ik niet.
Normaal staat in Finder de externe harde schijf onder het kopje Apparaten. Dat onderdeel ontbrak echter.
Spotlight
Neen, het is de mappen die Spotlight bij het zoeken moet overslaan.
Klik op het +-teken (linksonder) en voeg toe (hier bijvoorbeeld) mappen bij een externe harde schijf  (welke gebruikt wordt als 2e backup)  & de map Afbeeldingen.  ☞
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
porrelaar schreef: Ik sloot een USB stick aan op de iMac en daar kwam de categorie Apparaten, met daarin alleen die USB stick. En terwijl ik daarover nadacht, verdween de categorie Apparaten weer uit Finder, terwijl de USB stick nog aangesloten was. Die kon ik dus ook niet meer veilig verwijderen.
Waar moet/kun je kijken als je een Mac hebt?
Apparaten 01
Om te testen of de kabel van de externe HD en / of USB aansluitingen in orde is:
  1. Finder  ☞  Voorkeuren  ☞  tabblad Algemeen  ☞  plaats een vinkje in het keuzevakje  bij Externe schijven.
    Afbeelding Dan ziet u tijdelijk op het Bureaublad de externe schijf.
  2. Finder  ☞  Voorkeuren  ☞  tabblad Navigatiekolom  ☞ onder Apparaten  ☞  plaats een vinkje in het keuzevakje  bij Externe schijven.
    Afbeelding
  3. Kijk  of onder Apparaten in de zijbalk van Finder alle externe HD wordt weergegeven.
    Afbeelding
Apparaten 02
Klik op  (linksboven)  ☞   Over deze Mac  ☞   tabblad Overzicht  ☞   Systeem overzicht   ☞
 onder  Hardware :
Afbeelding
  1. Klik op Diagnostische info.   Afbeelding
  2. Kijk ook bij Geheugen. Is OK, heeft u al gemeld.
  3. Klik op Opslag. Afbeelding
  4. Klik op USB. Bij USB-apparaathiërarchie is te zien welke USB apparaten zijn aangesloten. Afbeelding
  5. Klik op Voeding ☞ kijk of er géén 'vreemde' meldingen er zijn. Afbeelding
porrelaar schreef: Het schijfhulpprogramma toont op dit moment ook alleen maar de interne harde schijf; niet de USB stick en de externe HDD, terwijl die allebei nog aangesloten zijn.
Schijfhulpprogramma
Dat is inderdaad wel vreemd.
Afbeelding
porrelaar schreef: Vooruit, nog een laatste reactie: dat  de USB stick werkelijk even door de iMac gezien is, merkte ik toen ik hem zojuist weer in mijn Windows 7 pc prikte. De volgende verborgen mappen en bestanden werden door de Mac op deze USB stick gezet (met datum van vandaag):
.fseventsd
.Spotlight-V100
.Trashes
._.Trashes
Hier kom ik morgen op terug  Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
13
Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie!

Ik denk dat er over Spotlight een misverstand is. Ik begreep prima wat je bedoelde, maar wanneer je bepaalde mappen of schijven wilt uitsluiten van indexering (en later de indexering van die mappen/schijven zou willen vernieuwen), dan moet je die mappen of schijven wel aan kunnen wijzen (selecteren) in Finder, en dat kon ik niet, want die schijven waren onzichtbaar. De externe harde schijf en de USB stick hoorden wel weergegeven te worden, want bij Finder  ☞  Voorkeuren  ☞  tabblad Algemeen stond een vinkje voor Externe schijven.

Ik heb geen idee waarom ze gisteren niet werden weergegeven in Finder, maar een nachtje rust heeft de iMac goed gedaan. Blijkbaar had ik het Schijfhulpprogramma gisteren nog open staan, toen ik de Mac uitzette, want toen ik hem net aanzette, startte hij op met het geopende Schijfhulpprogramma en .... daarin was de externe harde schijf zichtbaar:
Afbeelding Er is nog 220,59 GB beschikbaar. Dat lijkt voor jou misschien weinig, maar voor mij is dat genoeg. Ik heb gecontroleerd hoeveel ruimte een nieuwe volledige schijfkopie in zou nemen. Dat is 17,04 GB. Dat betekent dat ik voorlopig nog vooruit kan. Ik heb dan ook waarschijnlijk veel minder bestanden en programma's op mijn Mac staan dan jij.

Ik sloot de USB stick aan. Die werd zichtbaar in Finder (als Your_USB_...) en bleef deze keer ook zichtbaar. Net zo lang totdat ik op de Eject-knop klikte om hem veilig te verwijderen. Prima! Afbeelding Daarna verder gegaan met jouw instructies. Ik heb wat meer vinkjes gezet bij Toon deze onderdelen in de navigatiekolom. Zoals ik al eerder schreef: het vinkje voor externe schijven stond er al. Alleen worden ze vandaag wel weergegeven en gisteren niet. Rara, hoe komt dat?
Apparaten 02: alles nagekeken
Laatste zelftest uitgevoerd op 21-07-16 om 12:55 uur. Resultaat geen problemen.
Opslag: nu zijn ook daar de ext HDD en de USB stick zichtbaar. Alles OK.
USB apparaathiërarchie: alles OK. De vereiste stroom voor de ext HDD is 2 mA. Geen extra stroom in werking, want het is een 2,5 inch, die zijn stroom krijgt via USB.
De USB stick is aangesloten op de vrije USB poort van mijn bedrade Apple toetsenbord. Beschikbare stroom 1000mA. Vereiste stroom 500 mA. Ook daar dus alles OK.
En dit zijn de systeemvoedingsinstellingen, waar ik zelf (voor zover ik weet) nooit iets aan veranderd heb: Afbeelding Momenteel lijkt de Mac weer goed te werken. Ik zie het LED-lampje van de externe harde schijf in een gelijkmatig ritme knipperen. Blijkbaar is die ook met zijn normale taak bezig.
--------------------------------------------------------
Nee, te vroeg gejuicht. Ik doe niks op de Mac (ik zit nu te typen op de Windows 7 pc) en ik zie opeens deze melding op de Mac opdoemen: Afbeelding Echt, heus, geloof me, ik ben met mijn vingers niet aan die externe harde schijf geweest. Hij is nog aangesloten en het blauwe LED lampje flikkert nog steeds in hetzelfde ritme.
De Mac verliest dus zelf het contact met die externe harde schijf en geeft mij dan de schuld. Fraai is dat!
En als ik jouw instructies weer volg is de ext HDD bij Opslag verdwenen.
Jammeer dat ik een kwartier geleden geen schreenshot heb gemaakt van de USB-apparaathiërarchie, want daar zou de fout wel eens kunnen zitten.
Dit is de situatie nu, waarbij van de USB apparaten alleen toetsenbord en muis gezien worden, maar niet de aangesloten ext harde schijf: Afbeelding Ik ga de Mac nu uitzetten. Best mogelijk dat hij, wanneer ik hem later opnieuw aanzet, wél de externe harde schijf weer toont. Als dat zo is, zal ik zo snel mogelijk een nieuw screenshot maken van de USB-apparaathiërarchie. Misschien dat ik dan iets wijzer wordt.
14
porrelaar schreef: Ik denk dat er over Spotlight een misverstand is. Ik begreep prima wat je bedoelde, maar wanneer je bepaalde mappen of schijven wilt uitsluiten van indexering (en later de indexering van die mappen/schijven zou willen vernieuwen), dan moet je die mappen of schijven wel aan kunnen wijzen (selecteren) in Finder, en dat kon ik niet, want die schijven waren onzichtbaar. De externe harde schijf en de USB stick hoorden wel weergegeven te worden, want bij Finder  ☞  Voorkeuren  ☞  tabblad Algemeen stond een vinkje voor Externe schijven.
Dat is ook vreemd, hier géén probleem om die mappen te selecteren.
Zijn de externe HD & USB-sticks ook zichbaar op het Bureaublad ?
porrelaar schreef: Dat lijkt voor jou misschien weinig, maar voor mij is dat genoeg. Ik heb gecontroleerd hoeveel ruimte een nieuwe volledige schijfkopie in zou nemen. Dat is 17,04 GB. Dat betekent dat ik voorlopig nog vooruit kan. Ik heb dan ook waarschijnlijk veel minder bestanden en programma's op mijn Mac staan dan jij.
Dat is niet voor me maar
iEscape schreef:De grootte van Macintosh HD en de grootte van de externe HD is bijna gelijk.
Ik heb vernomen dat de TimeMachine externe HD grootte  ☞  2 x de grootte van de Mac HD moet zijn.
porrelaar schreef:En dit zijn de systeemvoedingsinstellingen, waar ik zelf (voor zover ik weet) nooit iets aan veranderd heb:
Momenteel lijkt de Mac weer goed te werken. Ik zie het LED-lampje van de externe harde schijf in een gelijkmatig ritme knipperen. Blijkbaar is die ook met zijn normale taak bezig.
porrelaar schreef:Vanmiddag de update naar OS X 10.11.6 binnengehaald. Het updaten zelf zou 17 minuten duren, maar dat viel aanzienlijk langer uit. Na 8 minuten herstartte de iMac en daarna zat ik 20 minuten tegen een grijs scherm aan te kijken. Geen Apple te zien; alleen de cursor/muisaanwijzer was zichtbaar op het grijze scherm.
Is dat grijs scherm wellicht een gevolgd van sluimerstand  :pray:
Hier wordt géén gebruikt gemaakt van sluimerstand.
U kunt de instellingen wijzigen om te testen  :pray: Afbeelding
porrelaar schreef:Nee, te vroeg gejuicht. Ik doe niks op de Mac (ik zit nu te typen op de Windows 7 pc) en ik zie opeens deze melding op de Mac opdoemen: Afbeelding
Het is ook mogelijk dat die externe HD defect is en / of een kink in de kabel   :pray:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
15
Wanneer de externe harde schijf en de USB stick zichtbaar zijn in Finder, dan zie ik ze ook op het bureaublad. Ik heb de Mac weer aangezet, de USB stick erin gestoken en ze staan nu allebei op het bureaublad (ik heb ze voor het overzicht even naast elkaar gezet: Afbeelding Op dat moment zijn ze ook zichtbaar in Finder en via Systeeminformatie > Opslag: Afbeelding Probleem is dat ze na verloop van tijd vanzelf verdwijnen, alsof ik ze eruit getrokken zou hebben, wat echter niet het geval is. De iMac raakt dan om wat voor reden dan ook het contact met beide USB apparaten kwijt. En ik krijg dan de melding dat de schijf niet juist is verwijderd, terwijl die er nog gewoon in zit.
Ik heb vernomen dat de TimeMachine externe HD grootte  ☞  2 x de grootte van de Mac HD moet zijn.
Dat moet je volgens mij meer als een richtlijn zien. Wanneer je een harde schijf van 2 TB in je Mac hebt zitten, maar daarvan nooit meer dan 30 GB gebruikt, dan heb je echt geen externe harde schijf van 4 TB nodig voor TimeMachine.

Het grijze scherm was geen gevolg van de sluimerstand. Een Mac raakt volgens mij weer uit de sluimerstand, wanneer je de muis beweegt, ermee klikt of de spatietoets indrukt. Dat deed ik allemaal, maar het scherm bleef grijs. Ik zag alleen het pijltje van de muis en dat pijltje bewoog over het scherm, wanneer ik de muis bewoog. Dat was alles wat er gebeurde, het scherm bleef verder grijs. Maar goed, wanneer dat enkel gebeurt bij een update, dan maak ik me daar verder niet druk over.

Het lijkt me een goed idee om de systeemvoedingsinstellingen te wijzigen. Ik ben alleen even het spoor bijster. Waar kun je die instellingen wijzigen? Via Systeemvoorkeuren > Energiestand? Of moet ik op meer plekken zijn?
Sluimerstand computer heb ik nu op Nooit gezet, en sluimerstand beeldscherm op 15 minuten. Afbeelding Is dat voldoende of moet ik nog meer doen in dat venster? Bijvoorbeeld het vinkje weghalen voor 'Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk'?

Het is ook mogelijk dat die externe HD defect is en / of een kink in de kabel
Ik denk niet dat er een probleem is met de externe harde schijf of met de kabel daarvan. De USB stick verdween immers ook zomaar uit Finder, zonder dat ik iets gedaan had.
Ik heb nu snel een screenshot gemaakt van de USB hiërarchie, waarbij je kunt zien dat USB stick én ext HDD aangesloten zijn én herkend worden: Afbeelding En nog een vraag: is het normaal dat in Finder de grootte van de verschillende back-ups in TimeMachine niet wordt weergegeven?
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”