Hallo,
Een Mac met bovenstaande versie wil de nieuwste Firefox versie niet installeren. Deze Mac versie wordt niet meer ondersteund.
Automatisch updaten geeft aan dat er geen updates zijn.
Om de nieuwste versie te installeren moet echter eerst handmatig geupdate worden naar versie 10.7-10.9. Daarna kan wel automatisch geupdate worden naar de laatste versie.
Inmiddels is een licentie-sleutel ontvangen voor v10.7.
Graag een stappenplan hoe deze update van v10.6.8 naar v10.7 het beste uitgevoerd kan worden. Met behoud van persoonlijke gegevens uiteraard.
2
@ Peter,
Ik neem aan dat er een Time Machine backup aanwezig is.
Voor alle zekerheid maak van alle mappen onder Favorieten (de map Programma’s, Documenten, Downloads, Films, Muziek, Afbeeldingen & de Thuismap) één kopie en op één externe harde schijf opslaan.
Klopt de ondersteuning van Firefox is beëindigd voor OS X 10,6, 10,7 & 10.8.PeterJ schreef:Een Mac met bovenstaande versie wil de nieuwste Firefox versie niet installeren.
Zie deze link.PeterJ schreef:Automatisch updaten geeft aan dat er geen updates zijn.
Om de nieuwste versie te installeren moet echter eerst handmatig geupdate worden naar versie 10.7-10.9. Daarna kan wel automatisch geupdate worden naar de laatste versie.
Zie ook systeemvereisten voor OS X Lion.Als u OS X Snow Leopard of Lion gebruikt, ontvangt u OS X-updates door 'Software-update' te kiezen in het Apple-menu. Download app-updates via de Mac App Store.
Upgraden / bijwerken volgens bovenvermelde link.PeterJ schreef:Graag een stappenplan hoe deze update van v10.6.8 naar v10.7 het beste uitgevoerd kan worden. Met behoud van persoonlijke gegevens uiteraard.
Ik neem aan dat er een Time Machine backup aanwezig is.
Voor alle zekerheid maak van alle mappen onder Favorieten (de map Programma’s, Documenten, Downloads, Films, Muziek, Afbeeldingen & de Thuismap) één kopie en op één externe harde schijf opslaan.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom
born to be free is the way to freedom
3
Hoeveel GB is er nodig om een backup te maken ?
Geen idee. Ik ben niet zo thuis in het Mac wereldje...Ik neem aan dat er een Time Machine backup aanwezig is.
Hoeveel GB is er nodig om een backup te maken ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
5
Geprobeerd een backup te maken. Time Machine staat er wel op maar staat uit. Ook geen backup-medium voorhanden. Daar eerst maar eens voor zorgen.
Wordt vervolgd.
Hoe lang gaat een dergelijke backup en daarna een update/upgrade trouwens duren ?
Wordt vervolgd.
Hoe lang gaat een dergelijke backup en daarna een update/upgrade trouwens duren ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
6
En zo te lezen is er nooit een back-up gemaakt
Hoe lang een upgrade gaat duren is ook lastig te zeggen, afhankelijk van de hardware en andere zaken.
In het Windows wereldje is dat ook zo, (bijvoorbeeld) een upgrade naar Windows 10 vergde bij sommige gebruikers 2 uurtjes en bij andere kon het 4 uurtjes duren.
De Mac heeft een tal jaren stil gestaan ?
Ik koppel de externe harde schijf van Time Machine nooit los ☞
Dat is afhankelijk van : hoeveel gegevens staat op de Mac.PeterJ schreef:Hoe lang gaat een dergelijke backup en daarna een update/upgrade trouwens duren ?
En zo te lezen is er nooit een back-up gemaakt
Hoe lang een upgrade gaat duren is ook lastig te zeggen, afhankelijk van de hardware en andere zaken.
In het Windows wereldje is dat ook zo, (bijvoorbeeld) een upgrade naar Windows 10 vergde bij sommige gebruikers 2 uurtjes en bij andere kon het 4 uurtjes duren.
De Mac heeft een tal jaren stil gestaan ?
Ik koppel de externe harde schijf van Time Machine nooit los ☞
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom
born to be free is the way to freedom
8
Middels een 32GB stick een backup met Time Machine proberen te maken. Lukt niet, er is ±51GB benodigd.
Handmatig de mappen gebackup-ed naar de stick, na 2,5 uur was er nog 6 uur te gaan!
In de tussentijd gekeken hoe mac os v10.7 te downloaden. Dit blijkt niet meer via Apple App Store mogelijk. Vreemd, ze verkopen wel licenties maar bieden geen downloadlink aan?
Er zijn wel updates te downloaden v10.7.1, v10.7.2 enz. maar geen eerste versie v10.7.0.
Hoe kom ik daar nu aan ?
Handmatig de mappen gebackup-ed naar de stick, na 2,5 uur was er nog 6 uur te gaan!
In de tussentijd gekeken hoe mac os v10.7 te downloaden. Dit blijkt niet meer via Apple App Store mogelijk. Vreemd, ze verkopen wel licenties maar bieden geen downloadlink aan?
Er zijn wel updates te downloaden v10.7.1, v10.7.2 enz. maar geen eerste versie v10.7.0.
Hoe kom ik daar nu aan ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
9
Een externe harde schijf van 500 GB of 1 TB is genoeg geweest.
Neemt contact op met Apple Store
Zie ook deze link
Vreemd dat nu pas aan upgrade wordt gedacht.PeterJ schreef:Nee, wordt dagelijks gebruikt.
PeterJ schreef:Ook geen backup-medium voorhanden. Daar eerst maar eens voor zorgen.
Back-up via Time Machine wordt o.a. op een externe harde schijf geplaatst; een back-up van Windows wordt toch ook op een externe harde schijf geplaatst ???PeterJ schreef:Er is geen externe harde schijf.
Een externe harde schijf van 500 GB of 1 TB is genoeg geweest.
En hier ?PeterJ schreef:In de tussentijd gekeken hoe mac os v10.7 te downloaden. Dit blijkt niet meer via Apple App Store mogelijk. Vreemd, ze verkopen wel licenties maar bieden geen downloadlink aan?
Er zijn wel updates te downloaden v10.7.1, v10.7.2 enz. maar geen eerste versie v10.7.0.
Hoe kom ik daar nu aan ?
Neemt contact op met Apple Store
Zie ook deze link
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom
born to be free is the way to freedom
10
Er stond ook Chrome op, deze geeft ook een melding dat deze veroudert is door de OS versie.
Er is blijkbaar nooit een melding gekomen dat er een nieuwere versie van MacOS beschikbaar is.
Je ontvangt alleen een license nummer, geen downloadlink in de Mac App Store.
Er was een probleem met Firefox, de Mac werkt verder normaal.Vreemd dat nu pas aan upgrade wordt gedacht.
Er stond ook Chrome op, deze geeft ook een melding dat deze veroudert is door de OS versie.
Er is blijkbaar nooit een melding gekomen dat er een nieuwere versie van MacOS beschikbaar is.
Er staat "Wat je ontvangt: Een e-mail met een contentcode voor de Mac App Store. "En hier ?
Je ontvangt alleen een license nummer, geen downloadlink in de Mac App Store.
Geprobeerd, via Chat. resultaat: iets van "Helaas, we zijn er niet". Wanneer ze er wel zijn staat er niet bij.Neemt contact op met Apple Store
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
11
Maar goed gedane zaken nemen geen keer.
Ik zou via e-mail contact opnemen.
Dat is super vreemd, ik was met Mountain Lion begonnen en kreeg elke keer een bericht dat er een update is of een upgrade -naar de volgende versie- via de App StorePeterJ schreef:Er is blijkbaar nooit een melding gekomen dat er een nieuwere versie van MacOS beschikbaar is.
Maar goed gedane zaken nemen geen keer.
Het is vandaag zaterdag en morgen zondagPeterJ schreef:Geprobeerd, via Chat. resultaat: iets van "Helaas, we zijn er niet". Wanneer ze er wel zijn staat er niet bij.
Ik zou via e-mail contact opnemen.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom
born to be free is the way to freedom
12
De Mac is trouwens een iMac12.1 welke geschikt is om na Lion verder te upgraden naar de nieuwste versie. Deze staat wel in de Apple Store.
Dan moet ik de eigenaar dat laten doen. Wordt zo een langdurige actie...Ik zou via e-mail contact opnemen.
De Mac is trouwens een iMac12.1 welke geschikt is om na Lion verder te upgraden naar de nieuwste versie. Deze staat wel in de Apple Store.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
13
Ongeacht welk type OS op een computer is geïnstalleerd, de gebruiker / eigenaar is zelf verantwoordelijk voor het wel en wee van de computer.
Alléén de eigenaar kan inderdaad die stappen nemen.PeterJ schreef:Dan moet ik de eigenaar dat laten doen.
Ongeacht welk type OS op een computer is geïnstalleerd, de gebruiker / eigenaar is zelf verantwoordelijk voor het wel en wee van de computer.
Dat is een gevolgd van :PeterJ schreef:Wordt zo een langdurige actie...
Iedereen weet dat bovenvermelde info ver van juist isPeterJ schreef: Er is blijkbaar nooit een melding gekomen dat er een nieuwere versie van MacOS beschikbaar is.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom
born to be free is the way to freedom
14
Geprobeerd om in te loggen op de Apple App Store met het Apple ID waarmee ook de bestelling van OS X Lion gedaan is.
Dat lukt niet met de melding dat dit account niet eerder gebruikt is en dat aanvullende gegevens nodig zijn. Bij die aanvullende gegevens wordt om gegevens van een creditkaart gevraagd.
Wat is dat voor onzin ? Ik wil niets kopen, alleen inloggen.
Een ouder account geprobeerd maar dat blijkt geblokkeerd te zijn.
Een email gestuurd, maar daarin staan standaard antwoorden, geen behulpzame zaken. Onbruikbaar dus.
De chat-optie was nu wel beschikbaar, echter na een paar minuten kwam de melding dat dit alleen tijdens kantooruren gebruikt kan worden.
Ik heb het vooralsnog opgegeven. Wat een drama.
Dat lukt niet met de melding dat dit account niet eerder gebruikt is en dat aanvullende gegevens nodig zijn. Bij die aanvullende gegevens wordt om gegevens van een creditkaart gevraagd.
Wat is dat voor onzin ? Ik wil niets kopen, alleen inloggen.
Een ouder account geprobeerd maar dat blijkt geblokkeerd te zijn.
Een email gestuurd, maar daarin staan standaard antwoorden, geen behulpzame zaken. Onbruikbaar dus.
De chat-optie was nu wel beschikbaar, echter na een paar minuten kwam de melding dat dit alleen tijdens kantooruren gebruikt kan worden.
Ik heb het vooralsnog opgegeven. Wat een drama.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
15
In de startpost is niet vermeld dat er problemen zijn met de Apple-ID, waar aan de Mac computer is gekoppeld.
Als dat Apple-ID is geblokkeerd dan had ik eerst een andere weg bewandeld.
Er moet een reden zijn waarom een Apple ID is geblokkeerd, zie: Als uw Apple ID is geblokkeerd.
Nu is een licensie Mac OS X Lion besteld middels een Apple-ID welk aan géén Mac computer is gekoppeld, als ik zo lees.
Nadat de geblokkeerde Apple-ID niet meer geblokkeerd is, is het mogelijk om de Mac te upgraden naar Mac OS X El Capitan (bijvoorbeeld), als de Mac computer compatibel is.
Naar mijn mening is het een opstapeling van gebruikersfoutjes, het niet op tijd updaten / upgraden. Ook het verwaarlozen van één geblokkeerd Apple-ID.
Ook voldoende informatie verstrekken in de startpost is gewenst.
Een Mac computer wordt geregistreed met één Apple-ID, net als één Windows pc met één Microsoft-account.PeterJ schreef:Geprobeerd om in te loggen op de Apple App Store met het Apple ID waarmee ook de bestelling van OS X Lion gedaan is.
Dat lukt niet met de melding dat dit account niet eerder gebruikt is en dat aanvullende gegevens nodig zijn. Bij die aanvullende gegevens wordt om gegevens van een creditkaart gevraagd.
Een ouder account geprobeerd maar dat blijkt geblokkeerd te zijn.
Een email gestuurd, maar daarin staan standaard antwoorden, geen behulpzame zaken. Onbruikbaar dus.
In de startpost is niet vermeld dat er problemen zijn met de Apple-ID, waar aan de Mac computer is gekoppeld.
Als dat Apple-ID is geblokkeerd dan had ik eerst een andere weg bewandeld.
Er moet een reden zijn waarom een Apple ID is geblokkeerd, zie: Als uw Apple ID is geblokkeerd.
Nu is een licensie Mac OS X Lion besteld middels een Apple-ID welk aan géén Mac computer is gekoppeld, als ik zo lees.
Nadat de geblokkeerde Apple-ID niet meer geblokkeerd is, is het mogelijk om de Mac te upgraden naar Mac OS X El Capitan (bijvoorbeeld), als de Mac computer compatibel is.
Dat lijkt me logischPeterJ schreef:De chat-optie was nu wel beschikbaar, echter na een paar minuten kwam de melding dat dit alleen tijdens kantooruren gebruikt kan worden.
Om achteraf het probleem te beschouwen als een drama, lijkt me niet juist / niet correct.PeterJ schreef:Ik heb het vooralsnog opgegeven. Wat een drama.
Naar mijn mening is het een opstapeling van gebruikersfoutjes, het niet op tijd updaten / upgraden. Ook het verwaarlozen van één geblokkeerd Apple-ID.
Ook voldoende informatie verstrekken in de startpost is gewenst.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom
born to be free is the way to freedom