Plaats reactie
31
De reden om de CHKDSK opdracht te doen is om te zien of een beschadigd bestand hersteld wordt. Een beschadigd bestand kan de scanduur (door Windows Defender in dit geval) ook vertragen.

Acronis was wel een topproduct maar blijkbaar zijn ze dat uit het oog verloren. Erg klantvriendelijk komt het niet over.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
32
Ik begrijl wel waarom die CHKDSK is, maar niet waarom het verschil zou maken met voorheen, want als er iets beschadigt was, dan had ie dat bij de vorige CHKDSK die ik gisteren of eergisteren uitgevoerd heb ook al moeten zien.
Maar wil het best nog wel een keer doen just to be sure, maakt mij niet uit. Ik laat dadelijk wel het resultaat weten.

Inderdaad heb ik Acronis wel beter gekend. Er is wel nog support voor recovery problemen met de oudere versies dus dat is dan op zich nog wel prettig, maar voor de rest ben ik er niet (meer) van gecharmeerd.
Greetings, Black Tiger.
33
En nu begrijp ik het dus niet meer.
Eerder deze week en afgelopen maand heb ik nog een keer of 2 die chkdsk gedaan en was ie er snel doorheen zonder problemen.
Nu bleef ie even langer hangen op 11% en erg lang op 12%. Zeker een uur of anderhalf, dus ik ben maar film gaan kijken. Ik weet niet of ie naar 100% is gegaan, de pc startte op een gegeven moment nieuw op en Windows opstartherstel ging aan de slag. Dus misschien heeft Windows het te lang vinden duren of zo.

Toch blijft het vreemd dat er eerder niets gebeurde. De schijf geeft ook in Crystaldisk geen problemen aan, zou ik ook al vreemd vinden want ze is net pas 1 jaar en 3 maanden oud. En ik doe best veel en nooit problemen met programma's of schijf.
Eenmaal gestart is de pc gewoon lekker snel zoals ie hoort te zijn. Schijf wordt ook niet echt intensief gebruikt, hoofdzakelijk voor de browser en email. De games staan op een andere partitie.
Greetings, Black Tiger.
34
Post het resultaat van de scan:
Download ListChkdskResult.exe (by SleepyDude) en bewaar het op je bureaublad.
Rechtsklik op Afbeelding ListChkdskResult.exe en klik op Als administrator uitvoeren. De tool doorzoekt nu de computer en zal een tekstbestand tonen. Dit tekstbestand wordt tevens opgeslagen als ListChkdskResult.txt op je bureaublad.
Post dit tekstbestand als bijlage in je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
35
Schijnbaar toch geen problemen zoals de vorige checkdsk's ook al zeiden.

Maar ik heb het hier erbij geplaatst zoals gevraagd, want ik kan zomaar iets over het hoofd zien.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Greetings, Black Tiger.
36
De CHKDSK scan is van 28 maart, afgelopen donderdag. Lijkt me een oude scan.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
38
Bleek toch dat ie gestopt was omdat ik op esc geduwd had. Want nu leek ie ook te hangen op 12% maar was ik eens gaan lezen en stond er dat het wel eens uren kon duren zo'n chkdsk.
Na 1 uur en 25 minuten vond ie toch dat ie klaar was. Opeens ging ie van 12% snel door naar 100% en klaar.

Dus bij deze een nieuw logje, ziet er ook goed uit.
Viel me ook op dat hij de chkdsk van vorige week er ook weer opnieuw in gezet heeft, na de check van vandaag. Da's wel interessant.
Zo leert een mens nog eens iets. :)

Kan de realtime dan weer aan? Of is er nog meer om te testen?
Opstarten gaat wel wat sneller nu, hd blijft niet meer zo lang naratelen. Hij begon wel nog even opnieuw nadat ie rustig werd, snel even screenshot van gemaakt.
Ziet er naar uit dat de Master File Table nog flink aan het werk is eventjes. Afbeelding Hier nog een linkje voor als ie niet goed genoeg leesbaar is:
https://postimg.cc/WtD7jmRv
Greetings, Black Tiger.
39
Want nu leek ie ook te hangen op 12% maar was ik eens gaan lezen en stond er dat het wel eens uren kon duren zo'n chkdsk.
Klopt, CHKDSK /F scant alleen de gebruikte schijfruimte
CHKDSK /R scant de gehele schijf, ook de vrije ruimte en kan daardoor veel langer duren.
De realtime-beveiliging kan weer aan.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
40
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... nds/chkdsk
F scant de bestandsgegevens en R ook het oppervlak en de MFT wordt steeds uitgelezen op zoek naar of kleine files of naar de plaats waar ze staan, wat er wordt gezocht zie je niet.
De parameter /R impliceert /F.

Bevreemd mij wel dan er in veilige modus snel wordt opgestart en in normale modus niet, in veilige modus worden alleen de systeem nodige componenten geladen dus iets in het laten opstarten of services vertraagd de boel en ik niets zie wat daarvan is opgelost.

Schaf een SSD aan, ben je eraf.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
41
De parameter /R impliceert /F.
Dat klopt, daarom heb ik de laatste scan ook alleen met /R gedaan want dat is hetzelfde. Duurde ook even lang dus.
Bevreemd mij wel dan er in veilige modus snel wordt opgestart en in normale modus niet,
In normale modus is het nu ook al sneller. En ja inderdaad is het logisch dat het in normale modus langzamer is, gezien er dan veel meer componenten geladen worden. Alleen bleef de harddisk nogal een tijd na-ratelen terwijl het systeem al opgestart was. Dus een boel dingen die nog nageladen worden.

Een SSD gaat het voorlopig niet worden.
Ik ben een perfectionist wat dat betreft en ga geen workarounds toepassen om iets te lossen waarvan ik nieuwsgierig ben naar de oorzaak. Het heeft voorheen beter gewerkt en er moet een reden zijn waarom dat nu niet het geval is. En daar ben ik naar op zoek en inmiddels gaat het ook al een stuk beter.
Als blijkt dat dit wordt veroorzaak doordat er erg veel componenten nu geladen worden, dan heb ik daar vrede mee en is het goed. Maar ik moet wel weten wat want zoveel is er niet bij gekomen.
Maar het is nu al een stuk beter dus zoals gezegd.

Alleen een SSD kopen puur en alleen om sneller te kunnen opstarten, terwijl eenmaal gestart het systeem perfect en snel werkt vind ik geldverkwisting.

Iemand van jullie nog een idee waarom die MFT nog zo druk bezig is zoals te zien is in het screenshot, dus nadat alles zo'n beetje geladen is?
Greetings, Black Tiger.
43
De screenshot toont mij toch iets anders. Daar is toch de MFT bezig met de meeste leesbewerkingen.
Ik had vroeger wel de search indexing service uit staan, echt veel sneller ging zoeken toch niet met dat actief. Kan ik ook nog eens proberen.
Sowieso gaat Acronis er nog uit, nadat ik nog een volle backup heb gemaakt en daarna Avira er in.
Een SSD komt nog wel maar pas later, als ik een fatsoenlijke 2 TB krijg voor max 150 euro anders is het mij niet interessant genoeg, heb niet zo'n haast. ;)
Greetings, Black Tiger.
44
CCleaner heeft hier een vinkje staan bij Opties - Instellingen "Wis Master File Table (MFT) vrije ruimte". De naam klinkt mij als 'wis de vrije ruimte van de MFT'. Hoezo, die is toch al leeg ?. Kijk daar eens naar, misschien dat de MFT behoorlijk gefragmenteerd is.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
45
Ik heb de mijne in het Engels dus bij mij staat daar "Wipe MFT Free Space" aangevinkt. Maar dat is wel waar jij het over hebt. Ja... vreemd vrije ruimte wissen?
Wat moet ik daarmee? Want ik wil niet alles wissen. Hoe kan ik specifiek daar naar kijken?

Edit: Ik heb hem gewoon een laten lopen. Stond niet echt iets bij. Wat wel opviel is dat CCleaner vroeg om Edge te sluiten, terwijl die niet open stond.
Dus maar aangegeven van doe jij dat maar. Nou dat lukte niet dus kwam CCC weer met de vraag of ie Edge geforceerd moest sluiten. Ja doe maar dan.
Maar het is toch wel raar dat CCC daar mee komt terwijl Edge niet open stond.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”