Plaats reactie
1
Normaal nooit problemen met m'n pc maar met die W10 is het soms vaagheid.

Nu heb ik sinds de eerder genoemde laatste updates opeens spontane hangers. Kan ook zijn door Backup4all, alhoewel daarvan de service uitgeschakeld staat, die is wel pas geinstalleerd. Of doordat ik m'n pc eens schoon gezuigd heb alhoewel die nieuwe filters hem van binnen verbazend schoon houden.
Het enige andere wat ik verandert heb is de swapfile een vaste waarde gegeven heb, overigens 2x zo hoog dan het systeem zelf al deed.

Enkele keren per dag/avond hangt het hele systeem. Ik kan dus echt totaal niets meer. Ja wel nog met mijn toetsenbord de lampjes van numlock bedienen ofzo, maar in Windows niets meer, zelfs op ctrl-alt-del voor taakbeheer reageert ie totaal niet meer.
Eerst dacht ik nog dat het aan Firefox lag, maar dat is het niet. Vandaag gebeurde het terwijl Firefox niet eens draaide, ik wilde wel Firefox starten maar niets reageerde meer.

Het gekke is dat na een tijdje alles opeens weer werkt. Dus ook de ctrl-alt-del die ik ingegeven heb, komt dan tevoorschijn of een verkenner die ik heb proberen te openen. Hij accepteert de commando's dus wel maar ergens blokkeert iets.
De wachttijd heb ik nog niet echt heel specifiek bijgehouden maar naar schatting is dat ongeveer 20-30 seconden. Daarna doet alles het weer de nodige uren zonder problemen.

Iemand een idee hoe ik er achter kom wat de zaak zo blokkeert? Zou het de swapfile zijn of iets anders?

2 stuks logboek entry's bij toepassing rond dat moment:
Offline downlevel-migratie is geslaagd
en
Software Protection-service gepland voor opnieuw starten op 2119-03-25T21:34:41Z. Reden: RulesEngine.
dat had iets met Security-SPP te maken.

En deze:
De VSS-service is vanwege een time-out voor niet actief afgesloten.
Maar dat was in alle gevallen slechts informatie, geen foutmelding.

Dit zijn wel fouten, zoals deze, eerder had ik ook al de indruk dat het Avira kon zijn maar ben er niet zeker van:
TIMEOUT<csrss.exe> C:\Program Files (x86)\Avira\Antivirus\avpref.dll
Greetings, Black Tiger.
3
Windows Defender doet er niet voor onder, werkt met recente definities, gooi die Avira eraf, weet je het zeker.
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... management
Wisselbestand wordt alleen gebruikt indien de geheugen pools vol zitten, hoe meer intern geheugen hoe minder die wordt gebruikt, bij 8GB intern is dat zelden.

Geeft Whocrashed geen log?
Geheugen al eens met Memtest86+ getest?

Zal weinig met W10 zelf hebben te maken, zelfde NT kernel nog steeds met wat opleukingen.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
4
V.w.b. Windows Defender ligt ie in de buurt maar ik zie hem vrijwel nooit het "top" kenmerk krijgen. Avira zit continue in de top, ook qua prestatie. De verschillen zijn miniem maar ik heb geen goede ervaringen met Windows bescherming in het verleden. Toen was ie eerst heel erg goed en opeens zakte hij een tijdlang als een kaartenhuis in elkaar en stond zelfs enige tijd aan de onderkant van de lijsten. Terwijl je producten als AVG, Avast en Avira continue in de top 10 aantreft en meestal ook zelfs top 5.
Dat wekt bij mij meer vertrouwen, ondanks dat Defender het de laatste tijd prima doet.

Het is me bekend dat het wisselbestand niet snel gebruikt wordt of misschien zelfs helemaal niet met de 16GB geheugen die ik heb. Maar toen dit ingesteld stond op "door systeem beheerd" bevatte het 2450 mb of zoiets staan terwijl bij "aanbevolen" 2935 stond. Er wordt misschien nooit gebruik van gemaakt, echter ben ik iemand die het dan gewoon niet prettig vind als een aanbevolen waarde hoger ligt dan een standaard ingestelde waarde. Vandaar dat ik het vast gezet heb met de minimale waarde van 2935.
Meer een gevoelskwestie dan iets anders, maar het kan ook geen kwaad om het vast in te stellen op deze wijze.

Ik wacht even af met dingen als geheugen testen, duurt nogal lang en het is in dit geval al duidelijk dat Avira deze crashes veroorzaakte gezien de berichtgevingen die ik gevonden heb en de fix van Avira zelf waarin dit bevestigd werd.
Daarnaast bleek deze ook in combinatie met de update waar ik het over had vertragingen te veroorzaken bij diverse mensen. En als ik ga terug kijken had ik toen inderdaad ook net Avira al geinstalleerd.
Zal weinig met W10 zelf hebben te maken, zelfde NT kernel nog steeds met wat opleukingen.
Dat ligt er aan waar je op doelt. De problemen begonnen vanaf een bepaalde update, werd door Avira ook bevestigd (zie link).

Je kunt wel dezelfde kernel gebruiken maar toch heel veel verschillen krijgen. XP had ook de NT kernel en dat was toch heel anders. Zat bijv. ook een 64-bit ondersteuning bij die werd pas in Vista erbij gezet. En we weten allemaal hoe "lekker" Vista draaide. Ook NT kernel. Dus een kernel zegt niets.
Het gaat met name juist om die opleukingen die je erop gaat bouwen die mede het lekker werken bepalen. Zaken als wifi problemen die in elk geval in het begin vooral bij W10 zich toonden. Het SMB1 protocol met thuisgroep verwijderen en daarmee een master browser bug veroorzaken en die na allerlei updates nog steeds niet fixen zodat er veel mensen nog met netwerk omgevings problemen zitten. En dan heb ik het nog alleen over het netwerk gedeelte.
Het opleuken wat erg veel dingen onnodig ondoorzichtig maakte, door elkaar gooide, in elk geval met name voor gevorderde gebruikers.
Dus als je doelt op mijn uitspraak dat W10 soms vaagheid is, dan is misschien nu ook een beetje duidelijker waarom ik die mening ben toegedaan.
Greetings, Black Tiger.
5
Dus een kernel zegt niets
Zonder doet niets het en dat ding is gewoon een doorgeefluik voor de hardware naar software en wat XP of Vista er nu mee te maken heeft ontgaat mij.
En het zijn idd alleen maar meningen, zie geen enkel bewijs dat het aan W10 zelf zou liggen, geen Whocrashed log gezien.
De oorzaak was toch Avira?
En die er al af gegooit?
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
6
Zonder doet niets het en dat ding is gewoon een doorgeefluik voor de hardware naar software en wat XP of Vista er nu mee te maken heeft ontgaat mij.
Misschien moet je dan toch even iets aandachtiger mijn antwoord lezen.
Mijn uitleg was anders duidelijk genoeg lijkt me. Nee tuurlijk zonder gaat niets, maar wat ik duidelijk aangaf was dat dezelfde kernel niet staat voor dezelfde stabiliteit en het dus af hangt van wat je er bovenop duwt aan leukigheden, even kort gezegd.
En het zijn idd alleen maar meningen, zie geen enkel bewijs dat het aan W10 zelf zou liggen,
Over mijn uitspraak betreffende vaagheid staat ook een volledige verklaring in mijn bericht.
De oorzaak was toch Avira?
En die er al af gegooit?
Nee, ga ik nu doen, had de update afgewacht en die heeft niet geholpen.

Crashlog moet ik weer installeren dus dat komt nog wel.
Greetings, Black Tiger.
7
Is dit wat je bedoeld?
Crash dumps are enabled on your computer.

Crash dump directories:
C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\Minidump

No valid crash dumps have been found on your computer

Er is ook geen sprake van een crash, zoals ik aangaf hangt het systeem gewoon en gaat na enige wachttijd gewoon weer verder. Hij maakt geen crashdump aan.
Of bedoel je iets anders?
Greetings, Black Tiger.
8
Zal het nog even in de gaten houden. Avira is er sinds vrijdag af en ik heb (klop klop, effe afkloppen) tot nu toe geen freeze meer gehad.

Edit: Vannacht tijd gehad om voor de zekerheid memtest uit te voeren, 4 runs gedaan 0 problemen gevonden.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”