Plaats reactie
1
Vanochtend kreeg ik opeens een scherm voorgeschoteld met de tekst SECURITY WARNING en

- een telefoonnummer om de Windows helpdesk te bellen
- de mededeling dat ik dit binnen vijf minuten moest doen, want anders zou de laptop uitvallen
- de computer mocht niet worden uitgeschakeld

Dat was schrikken, want ik kon niets meer doen. Het nummer heb ik niet gebeld en de computer heb ik toch uitgeschakeld, wat overigens niet hielp, want ik kon nog steeds niets doen. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar ik ben erin geslaagd een uitgebreide scan (ruim 7 uur) met Malwarebytes Assistent te doen en die scan leverde geen detecties op.

De blokkade is ook verdwenen. Verder heb ik de computer opgeschoond met CCleaner, AdwCleaner en ook de geschiedenis, cookies e.d verwijderd.

De vraag is natuurlijk: "Is dit anderen ook weleens overkomen?" en zo ja, wat heb jij er dan aangedaan?
2
Hallo,

Verscheen deze melding in de gebruikte browser? Zo ja dan gaat het wellicht om een Tech Support Scam website. Ter controle kan je FRST eens uitvoeren.

Download de Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit via de onderstaande link naar het bureaublad.

Farbar Recovery Scan Tool Link

Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows heeft.

Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren
Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie Afbeelding Als administrator uitvoeren.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop, er zal nu eerst een back-up van het register worden gemaakt.
  • Wanneer de scan gereed is worden er twee logbestanden aangemaakt met de naam (FRST.txt en Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg beide logbestanden als bijlage toe aan het volgende bericht.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Het scherm viel me pas op toen ik de website, die ik bezocht afsloot.

Het zou dus kunnen, dat het scherm al verschenen is vóórdat ik die website bezocht.

Het leek een scherm van Windows Microsoft te zijn, maar ik kon me niet voorstellen, dat ze mij zouden vragen een bepaald nummer te bellen om het probleem met die website op te lossen.

Dan zouden ze het wel erg druk krijgen.

Als ik me goed herinner was die mededeling de kop van het scherm, maar door de paniek ben ik nergens meer zeker van.
6
Het is een beetje gokken, maar ik denk dat het ging om een nieuw tabblad dat door een redirect is geopend met een Tech Support Scam site.
Als zoiets verschijnt moet je inderdaad niet bellen, de kans is groot dat ze dan via een remote control tool de computer willen overnemen, met alle gevolgen van dien.

Mocht die melding nog eens verschijnen, maak er dan een screenshot van.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
OK, dan maak ik een screenshot, als dat tenminste kan wanneer de toegang tot de computer geblokkeerd is.

Moet er nog iets verwijderd worden van de computer of laat het programma, dat ik gedownload heb geen sporen na?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”