Plaats reactie
1
Gister had ik een systeem dat niet meer kon updaten, vanwege de foutmelding: "De door het systeem gereserveerde partitie kan niet worden bijgewerkt." Dit was eenvoudig op te lossen door deze partitie (was 100 MB) met enkele honderden MB's te vergroten. Dit ging om een computer met een gewone BIOS en MBR-indeling.

Zelf ook nog een oude laptop met een ouderwetse BIOS en daarop is de partitie 'door systeem gereserveerd' inmiddels 1,45 GB groot.

Op een test-PC (UEFi) is deze partitie (nog) 100 MB - EFI-Systeempartitie. Tussen een MBR en GPT-indeling zit dus mogelijk een verschil, ook met betrekking tot het maken van back-ups.

Ik kan echter nergens vinden of een EFI-systeempartitie ook groter kan worden zoals bij een MBR-indeling? Of Windows maakt bij EUFI-systemen geen gebruik meer van de gereserveerde partitie bij o.a. de onderdelenupdates, maar de systeemschijf zelf?

Het is immers niet wenselijk om een systeem te herstellen met een 'gereserveerde / EFI-systeempartitie' die - mogelijk - verouderde boot-data bevat?

Bios systeem

Afbeelding

UEFI systeem

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Zelf ook nog een oude laptop met een ouderwetse BIOS en daarop is de partitie 'door systeem gereserveerd' inmiddels 1,45 GB groot.
Dit vind ik wel bijzonder groot. Volgens mij heb ik nog nooit zo'n grote gezien en gaat hier iets mis. Misschien achtergebleven rommel van een programma als Acronis in die gereserveerde partitie?
Normaliter is die tussen 500 en 600 mb groot.
Bij mijn weten wordt de EFI partitie hier niet voor gebruikt. Overigens is er op een UEFI systeem sowieso nog een kleine partitie die niet zichtbaar is in Windows, maar daar hoef je niet wakker van te liggen.
Greetings, Black Tiger.
3
Ik heb Acronis op deze laptop niet in gebruik, wel Macrium Reflect. Ik kan de image van MR / SRP-partitie wel mounten in Windows maar geen data zichtbaar. Ik ga dit systeem morgen eens opstarten vanaf een Linux-distro, ben echt zo benieuwd wat er aan data op deze partitie aanwezig is?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Als je er zo aan kunt. Er is nog wel een ander manier.
Je kunt via een bootmedium opstarten in commandline mode. Kan evt. ook met een administrator command prompt vanuit Windows.
Dan diskpart starten en de betreffende partitie even een driveletter toekennen en dan gewoon via dos commandos gaan neuzen wat er op staat allemaal.

Als dat via een Linux distro boot ding kan is dat misschien wel iets veiliger, hoef je nadien ook niet meer de driveletter te verwijderen met diskpart.
Greetings, Black Tiger.
5
Via Mint had ik direct toegang tot deze partitie, lekker makkelijk dus! Ik heb inmiddels denk al een idee waarom deze partitie een omvang van 1.45 GB heeft. Ik heb ooit een keer de recovery environment image hersteld. Wellicht is er toen automatisch meer ruimte toegewezen, maar heeft WinRE-wim inmiddels weer de normale omvang van c.a 500 MB.


Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Ik heb ooit een keer de recovery environment image hersteld. Wellicht is er toen automatisch meer ruimte toegewezen,
Dat kan heel goed. Toen ik enkele maanden geleden mijn pc aan het herstellen was en daarmee nogal wat geleerd heb over bootpartitie en Uefi is me dat uiteindelijk ook gelukt en werkte ook vanuit Windows.
Echter met de upgrade van 1909 naar 2004 heeft Windows 10 toch een nieuwe gemaakt in plaats van de bestaande te vervangen.
Geen idee, misschien dat door een of ander id bekend was dat het geen 100% originele recovery was of dat 2004 er sowieso een maakt. Dan zou het ook nog eens dubbel kunnen worden.

In elk geval goed dat je ontdekt hebt waar die grootte vandaan kwam. En ik ben ook weer wat gerustgesteld want begon al te twijfelen aan wat ik net recent geleerd had. ;)
Greetings, Black Tiger.
7
Het is een complexe materie hoe Microsoft de MBR/GPT-indeling gebruikt voor een systeemschijf. Bij MBR bevat de gereserveerde partitie eveneens de WinRE-image, maar bij de GPT-indeling staat deze apart op een herstelpartitie naast de EFI-systeempartitie.

Ergens wel zo veilig, maar met betrekking tot het maken van back-ups wel iets om rekening mee te houden. Stel je maakt eens per maand een volledige systeemkopie en wekelijks een aanvullende back-up van alleen de C-schijf. Stel je installeert een onderdelenupdate die de gereserveerde partitie / herstel partitie bijwerkt en de nodige updates installeert, maar je wilt later een back-up terug zetten?

Na het terugzetten van een back-up van alleen de C-schijf zit je met een nieuwe up-to-date 'gereserveerde / herstel partitie' en een systeemschijf van voor de update? Dit is wel iets om rekening mee te houden bij het maken van back-ups denk ik dan. Vooral na het onderstaande.
Black Tiger schreef: Echter met de upgrade van 1909 naar 2004 heeft Windows 10 toch een nieuwe gemaakt in plaats van de bestaande te vervangen.
Hoe heb je deze update uitgevoerd? Via Windows zelf, de upgrade-assistent of via een nieuwe ISO > Upgrade-installatie via b.v. een USB-stick?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Bij MBR bevat de gereserveerde partitie eveneens de WinRE-image, maar bij de GPT-indeling staat deze apart op een herstelpartitie naast de EFI-systeempartitie.
In mijn geval heeft ie de herstelpartitie naar het einde van de partitie gekiept. Vermoedelijk omdat ik er al een in het begin had staan, die heb ik inmiddels weggehaald.
Maar normaliter staan de herstelpartitie en Efi partitie naast elkaar in het begin van de schijf inderdaad.
Dat is echter geen must. Zoals ik hem nu heb schijnt zelfs beter te zijn omdat er dan automatisch lege ruimte van de C partitie afgesnoept kan worden als er er ruimte tekort zou komen. Had ik ergens gelezen in elk geval.
maar met betrekking tot het maken van back-ups wel iets om rekening mee te houden.
Dat was ook de reden dat ik die EFI en herstelpartitie zelf moest gaan bouwen, ik had in de backups namelijk alleen de C op de backup gezet. Had er niet aan gedacht dat het niet zo eenvoudig was als met vroegere Windows.
Met als gevolg dat mijn systeem dus niet wenste te starten. Ook niet als ik een nieuwe Windows installatie deed en dan de C over de nieuwe C heen zette, want dan klopten de id's niet meer. LoL.
Dat was dus wel even lol hebben. Maar heb er toen weer een boel van geleerd en was best interessant.
Nu wordt er gewoon een backup gemaakt van de benodigde partities (in dit geval hele schijf). En dat is 1x volledig en 2 of 3 keer incremental. Mocht er een update tijdens zo'n incremental periode komen boeit me dat niet zo, ik weet nu hoe ik die boot partitie moet toewijzen aan de C indien nodig.

Van 1909 naar 2004 heb ik overigens gewoon via Windows Update gedaan. Wilde er eerst nog mee wachten, maar wilde ook eens zien wat er zou gebeuren en of mijn zelf gemaakte herstel partitie gebruikt zou blijven worden.
De update naar de 20H2 heb ik niet gedaan en als het aan mij ligt gaat dat ook niet gebeuren omdat dit kreng problemen kan veroorzaken met sommige SSD schijven.
Greetings, Black Tiger.
9
Aha! Jij bent dus een ervaringsdeskundige qua updates / back-ups wat ik schetste. :D
Black Tiger schreef: In mijn geval heeft ie de herstelpartitie naar het einde van de partitie gekiept. (...) Zoals ik hem nu heb schijnt zelfs beter te zijn omdat er dan automatisch lege ruimte van de C partitie afgesnoept kan worden als er er ruimte tekort zou komen. Had ik ergens gelezen in elk geval.
Dit klopt, Windows kan via Schijfbeheer alleen een partitie vanaf de achterkant verkleinen, en de vrije ruimte koppelen aan de partitie die daar direct achter staat. Windows kan niet met vrije ruimte schuiven zoals bij andere software wel het geval is. https://win10.guru/why-do-i-have-multip ... planation/
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Aha! Jij bent dus een ervaringsdeskundige qua updates / back-ups wat ik schetste. :D
Ja precies, met het mis gaan daarvan. Hahahaha. :xmas-lol:

Windows kan er niet mee schuiven zoals andere programma's dat kunnen inderdaad. Maar vooralsnog lijkt het dat die 500 MB (tot 600 MB) genoeg moet zijn volgens Windows. Alhoewel je vaker ziet met verse installaties dat ze nu wat groter worden, iets van 568 MB of zo als ik 't me goed herinner.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”