! In dit forumonderdeel kunnen forumgebruikers alleen op eigen onderwerpen reageren.

1. Voor het verhelpen van problemen met Windows Update zijn vaak meerdere stappen nodig, helaas bestaat er geen all-in-one tool om dit soort problemen op te lossen.
2. Neem a.u.b. nooit instructies van gelijkaardige problemen over, dit kan averechts werken en voor problemen zorgen. Open altijd een eigen onderwerp en volg de daarin gegeven instructies op.
Plaats reactie
16
Die afbeelding van dorado staat op een stukje webruimte die de provider Zeelandnet aanbiedt. In het verleden werd via gehackte/gelekte gegevens vaak misbruik gemaakt van dergelijke webruimte om malware te verspreiden. Vandaar dat /people.zeelandnet.nl/ (maar ook URL's van andere providers) nog steeds op de diverse blacklists staan.

Wanneer je die URL uitsluit zal je geen melding meer krijgen, pas wanneer je via een dergelijke link iets binnenhaalt wat niet pluis is. Maar wanneer er geen definities zijn voor het stukje malware en het heuristieke detectiemethoden weet te omzeilen ben je in principe de klos. Dit is zeg maar beknopt waarom het whitelisten een risico met zich mee kan brengen.

Wat betreft Windows Update kan je het volgende doen: https://www.pcwebplus.nl/windows-10-upg ... nstalleren
1. Voer een in-place upgrade uit via een USB-stick
2. Open (mount) het ISO-bestand van de laatste versie van Windows 10 in de verkenner om een in-place upgrade uit te voeren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
17
Dank voor het uitleggen.

Het booten vanaf de USB-stick lukt niet. Ik heb geprobeerd: Fn + F8, F11 en F12 (de USB-stick met de Media Creation Tool is zichtbaar in de Verkenner). Hij blijft gewoon opstarten. Toen ben ik naar de BIOS gegaan via Systeemherstel > Geavanceerde opstartopties > Een apparaat gebruiken > EFI USB Device, maar dat lukte ook niet. Er stond: 'System doesn't have any USB Boot options. Please select other boot option in Boot Manager Menu'. Na OK verscheen de Boot Manager met drie opties: Windows Boot Manager/EFI Network 0 for IPv4/idem IPv6. Geen idee, dus de 1e maar gedaan en toen startte hij weer gewoon op. Heb dit twee keer gedaan (om op te schrijven wat er stond) en alleen na de eerste keer kreeg ik een melding, zie afbeelding. Maar daar gebeurde verder niks mee, misschien omdat ik een lokaal account heb?

Ik heb in het verleden al eens eerder last gehad met opstarten via de USB-stick op deze Lenovo-laptop, herinner ik me. Heb deze websites gevonden maar dat gaat me weer boven m'n pet. Misschien kunnen jullie daar iets mee. Ben alweer uren bezig met proberen, zoeken, lezen. Het wordt me weer te veel, hoor. :wacko: :crash:

https://support.lenovo.com/us/en/soluti ... vo-laptops
(step 1: hoe kom ik dan in de BIOS??)

https://www.ubackup.com/articles/lenovo ... -6988.html
(iets met de Lenovo Service Engine)

Even deze vraag terzijde, evt. heeft het ermee te maken. De AdwCleaner geeft twee scan results over Lenovo-software. Die durf ik niet te verwijderen. Weten jullie dit of moet ik dit aan Lenovo Support vragen? Zie bijlage.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
18
https://support.lenovo.com/cy/en/solutions/ht104668

Via de uefi een boot medium kiezen gaat niet bij een uefi systeem, die start altijd op via de Windows bootmanager wat je ook als eerste zet om van op te starten, via fn en F12 wil het echt wel.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
19
1. Heb je de USB-stick op dit systeem aangemaakt of op een ander systeem die misschien een MBR-indeling heeft?
2. Inderdaad zoals @pearl zegt alleen op F12 (of FN + F12) drukken dan krijg je de BBS (Bios Boot Selector) te zien. Dan moet het systeem gewoon van de USB-stick opstarten.

Wat AdwCleaner heeft gevonden kan je in principe negeren, dit zijn geen bedreigingen maar meldingen over voorgeïnstalleerde software. Die melding over problemen met het Microsoft-account kan je ook negeren wanneer je een lokaal account gebruikt.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
20
1. Ja.
2. Het lukt echt niet met Fn + F12. Hij start gewoon op. Moet ik misschien de usb-stick met de Media Creation Tool er nog niet in stoppen als ik hem opstart?
21
Druk op de Wintoets + X en open Energiebeheer en klik vervolgens op Extra energie-instellingen
Klik links op het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen en op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn..
Schakel de optie: "Snel opstarten inschakelen (aanbevolen)" uit en herstart de computer.
Dit zou het probleem moeten oplossen met het starten van de USB-stick.

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
22
Nu lukte het wel, tenminste, hij startte niet gewoon op maar kwam direct in de Boot Manager met 3 opties zoals ik beschreef in #17. Dus dan kom ik nog niet verder?
Is het mislukken van die update een teken dat de laptop niet goed loopt op Win10? Hij is gekocht met Win8.1, 6,5 jaar geleden en niet getest door Lenovo voor Win10.
23
Ja, Windows 10 moet gewoon probleemloos werken op een systeem waarop Windows 8.1. heeft gestaan. In plaats van een in-place upgrade via een USB-stick kan je dit ook direct via de Media Creation Tool uitvoeren. Probeer die optie eens.

Media Creation Tool gebruiken voor een in-place upgrade
  • Download de Media Creation Tool naar bijvoorbeeld het bureaublad.
  • Voer het bestand MediaCreationTool21H1.exe als administrator uit en klik bij de melding van gebruikersaccountbeheer op Ja.
  • Ga akkoord met de licentievoorwaarden waarna de volgende twee opties verschijnen.
    1. Deze PC nu bijwerken...
    2. Installatiemedia (...) maken.
  • Kies hier de optie Deze PC nu bijwerken en klik op volgende.
  • Tijdens het downloaden, verifiëren, voorbereiden en downloaden van updates zal de tool een aantal maal opnieuw opstarten.
  • Wanneer dit gereed is klikt u nogmaals op Akkoord bij het scherm met de licentievoorwaarden.
  • Nu zal de tool opnieuw updates downloaden en de installatie voorbereiden.
  • Vervolgens kunt u aangeven wat u wilt behouden. Zorg dat hier de optie: Persoonlijke bestanden en apps behouden is geselecteerd.
  • Klik vervolgens op Installeren waarna de computer meerdere malen opnieuw opgestart zal worden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
24
Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik had het al een paar keer vanaf het bureaublad geprobeerd (zie je post #2) maar ik kreeg steeds een foutmelding (#15). Maar nu je het weer voorstelde, heb ik het opnieuw geprobeerd en, je snapt het niet, nu deed hij het wel. Tip voor jullie: het uitvoeren van de Media Creation Tool wordt tegengehouden door een VPN. Ligt voor de hand, maar ik ben er nu al een paar keer in getrapt. :geek:

Alle Windows-updates zijn nu binnen. Hoera! Er is wel een aantal instellingen gewijzigd, dus ik moet die allemaal weer doorlopen. Bureaubladafbeelding was weg bijv. en een paar privacy-instellingen waren weer in de standaard-modus. :hmm:

Ik ben blijven proberen om in de BIOS te komen en dat is nu ook gelukt. Door jouw trucje met het snelle opstarten uitschakelen (briljant weer, Maxstar!) lukte het wel met Fn + F2. Ik heb er een foto van gemaakt want jullie kunnen veel beter zien wat dat allemaal betekent. Dit is de Setup en niet de Boot Manager maar hiermee moet het toch ook lukken? Kijken jullie ook nog even naar deze link die ik al eerder gaf. Daarin staat iets over die legacy support en booten vanaf een USB-stick. Daarin gebruiken ze de zgn. Novo-knop aan de zijkant van de laptop. Die is ook voor het opstarten in de fabrieksinstellingen (System Recovery), dus die heb ik nooit durven aanraken, lol. Maar nu heb ik begrepen dat die ook voor BIOS en boot menu is. Leg me ook nog even uit wat het verschil tussen die twee is, want dit gaat mij weer veel te ver.

https://support.lenovo.com/us/en/soluti ... vo-laptops

1. Moet ik de boot mode veranderen naar Legacy support (n.a.v. #18)?
2. Hoe gaat het dan verder om van een USB-stick te booten? Via de optie USB boot natuurlijk, maar ik durf dat niet uit te proberen.
3. Moet ik nog de reserved storage een keer proberen, of moest dat van tevoren? Misschien lukt die nu ook.
4. Ik wil ook wel graag die niet-toegewezen schijfruimte aan C: toewijzen want 14 Gb is best veel. Kun je me daarbij helpen en kan dat hier of zal ik daarvoor een nieuw topic aanmaken?

https://www.imgdumper.nl/uploads9/6145b ... t_mode.jpg
Laatst gewijzigd door DieEnDie op 18 sep 2021 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
25
Mooi dat alle updates nu wel doorgekomen zijn.. :good:

1. Nee, de boot mode dient gewoon op UEFI te blijven staan. Indien je dit wijzigt naar Legacy zal het systeem niet meer booten.
2. Omdat het probleem met de updates is opgelost is het booten van de USB-stick om een herstelinstallatie uit te voeren niet meer nodig?
3. Het inschakelen van de reserved storage is nu niet meer noodzakelijk, al kan het ook geen kwaad om die optie in te schakelen bij beperkte schijfruimte.
4. De niet-toegewezen schijfruimte kan je eenvoudig met een partitie-manager aan de C-schijf toewijzen. Welk programma gebruikte je ook alweer?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
27
2. Nee, het herstellen is niet meer nodig, maar ik wil wel graag weten hoe ik opstart vanaf een USB-stick.

4. De laatste paar keer partitioneren heb ik via Windows Schijfbeheer gedaan. In het verleden heb ik weleens de MiniTool Partition Wizard gebruikt, maar ik weet helemaal niet meer hoe dat ging.
28
DieEnDie schreef: Leg me ook nog even uit wat het verschil tussen die twee is, want dit gaat mij weer veel te ver.
Die handleiding spreekt eigenlijk voor zich. Je plugt de USB-stick in, direct na het aanzetten druk je meerdere malen op F12 of (Fn+F12) om van de USB-stick op te starten. Of je gebruikt de Novo Button om van het boot menu te openen. Het voornaamste verschil is dat je via de Novo button ook direct andere opties dan het boot menu kan openen.
DieEnDie schreef:In het verleden heb ik weleens de MiniTool Partition Wizard gebruikt, maar ik weet helemaal niet meer hoe dat ging.
Zie de volgende handleiding hoe je vrije schijfruimte aan een bestaande partitie kan toewijzen.
https://www.partitionwizard.com/resizep ... paces.html
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
29
Maxstar schreef: Je plugt de USB-stick in, direct na het aanzetten druk je meerdere malen op F12 of (Fn+F12) om van de USB-stick op te starten.
Dat lukt dus niet (#17 en #22). Via die Boot Manager start hij gewoon op, geen opties voor booten vanaf de USB-stick.
In die link die ik gaf wordt volgens mij aangegeven hoe je die instellingen verandert waardoor dat wel lukt, maar ik kan er helemaal naast zitten.

Ik bedoelde het verschil tussen BIOS en boot menu.

Oh wacht even, dus via die Setup (F2) kan ik niet booten, alleen de instellingen wijzigen? Ik probeer die allemaal te begrijpen.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Update problemen & SFC Scannow corrupties”