! In dit forumonderdeel kunnen forumgebruikers alleen op eigen onderwerpen reageren.

1. Voor het verhelpen van problemen met Windows Update zijn vaak meerdere stappen nodig, helaas bestaat er geen all-in-one tool om dit soort problemen op te lossen.
2. Neem a.u.b. nooit instructies van gelijkaardige problemen over, dit kan averechts werken en voor problemen zorgen. Open altijd een eigen onderwerp en volg de daarin gegeven instructies op.
Plaats reactie
2
Hallo,

Maak eens wat meer schijfruimte vrij (zo'n 20 ~ 25GB) op de systeemschijf, nu is er maar 12 GB beschikbaar. Voer daarna via de Media Creation Tool een in-place upgrade van Windows 10 uit.

Media Creation Tool gebruiken voor een in-place upgrade
  • Download de Media Creation Tool naar bijvoorbeeld het bureaublad.
  • Voer het bestand MediaCreationTool21H1.exe als administrator uit en klik bij de melding van gebruikersaccountbeheer op Ja.
  • Ga akkoord met de licentievoorwaarden waarna de volgende twee opties verschijnen.
    1. Deze PC nu bijwerken...
    2. Installatiemedia (...) maken.
  • Kies hier de optie Deze PC nu bijwerken en klik op volgende.
  • Tijdens het downloaden, verifiëren, voorbereiden en downloaden van updates zal de tool een aantal maal opnieuw opstarten.
  • Wanneer dit gereed is klikt u nogmaals op Akkoord bij het scherm met de licentievoorwaarden.
  • Nu zal de tool opnieuw updates downloaden en de installatie voorbereiden.
  • Vervolgens kunt u aangeven wat u wilt behouden. Zorg dat hier de optie: Persoonlijke bestanden en apps behouden is geselecteerd.
  • Klik vervolgens op Installeren waarna de computer meerdere malen opnieuw opgestart zal worden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Wat plaats reserveren betreft wil ik met onderstaande batch aansluiten op Maxstar:

Combineer Afbeelding → typ: notepad
Kopieer onderstaande code:
Set WSHShell=WScript.CreateObject("Wscript.Shell")

On Error Resume Next
regKey=HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ReserveManager"
regValue=ShippedWithReserves"
textDesc=ruimte reserveren"

currentValue=WSHShell.RegRead(regKey & regValue)
If Err.Number 0 Then
Ans=WSHShell.Popup(textDesc & _
vbCrLf & "was nog niet gedefinieerd!" & _
vbCrLf & "Wil je " & textDesc & "?", _
vbCrLf & 30, "Aanpassen " & textDesc, vbYesNoCancel)
Else
Ans=WSHShell.Popup("Waarde van " & textDesc & " vooraf is " & currentValue & _
vbCrLf & "Wil je " & textDesc & "?", _
vbCrLf & 30, "Aanpassen " & textDesc, vbYesNoCancel)
End If
If Ans=vbYes Then
Call WSHShell.RegWrite(regKey & regValue, 1, "REG_DWORD")
ElseIf Ans=vbNo Then
Call WSHShell.RegWrite(regKey & regValue, 0, "REG_DWORD")
End If

newValue=WSHShell.RegRead(regKey & regValue)
Call WSHShell.Popup("Waarde van " & textDesc & " achteraf is: " & newValue)

Message = "Heb je een registerwijziging doorgevoerd?" & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet de computer opgestart worden!"

X = MsgBox(Message, vbInformation, "Schakel gereserveerde ruimte in voor Windows Updates!")
Set WshShell=Nothing

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:reservespace.vbs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik reservespace.vbsOpenen

Herstart je pc Afbeelding
Afbeelding
4
Als ik het goed begrijp, moet ik eerst de actie van dorado uitvoeren. Maar ik begrijp helemaal niet wat ik moet doen. Wat betekent dit? Afbeelding??
dorado schreef: Combineer Afbeelding
→ typ: notepad
En moet ik dan alle blauwe tekst kopiëren in een Notepad, en bedoel je daar Kladblok mee?
5
Ik zou eerst de nodige schijfruimte vrij maken en dan op de manier van Dorado de functie 'Reserved Storage' inschakelen voor Windows Update, apps, tijdelijke bestanden e.d. als cache.

Die afbeelding bevat de toetscombinatie Win-toets + R om het venster uitvoeren te openen, hier typ je dan notepad om kladblok te openen.
Daarna inderdaad alle blauwe tekst kopiëren in een kladblok-bestand en laten opslaan met de extensie *.vbs.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Ik heb nu maximaal 27,8 Gb vrijgemaakt. Dat is al genoeg, denk ik, maar ik zag in Schijfbeheer dat er nog 13,7 Gb niet toegewezen is op de interne HD. Misschien is het een idee, als dat kan, om die nog toe te wijzen aan C: (heb drie partities). Maar ik zal eerst doen wat je schreef met de update.

En dat je dus weet dat ik die Afbeelding niet zie, alleen het woord. Zo ziet het er bij mij uit:

https://www.imgdumper.nl/uploads9/60f83 ... elding.JPG
7
Dat die afbeelding niet zichtbaar is komt wellicht doordat de URL (ZeelandNet) geblokkeerd wordt door het gebruikte beveiligingspakket.

Met schijfbeheer kan je vrije ruimte alleen aan de laatste partitie toevoegen, dus om de vrije ruimte aan de systeemschijf te koppelen zal je dit moeten doen met een ander partitionerings programma.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Maxstar schreef: Dat die afbeelding niet zichtbaar is komt wellicht doordat de URL (ZeelandNet) geblokkeerd wordt door het gebruikte beveiligingspakket.
Inderdaad. Door Malwarebytes Browser Guard. Als ik hem toesta, krijg ik zelfs een waarschuwing van een trojan op die website (dat is ook de rode spin in het eerste plaatje). False positive, neem ik aan? Dan moet ik hem whitelisten om de afbeeldingen te kunnen zien.

https://www.imgdumper.nl/uploads9/60f84 ... locked.jpg

https://www.imgdumper.nl/uploads9/60f84 ... Trojan.jpg
Laatst gewijzigd door DieEnDie op 21 jul 2021 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
10
Mogelijk wordt de werking van het VBS-bestand ook geblokkeerd, probeer de Reserved Storage eens via de opdrachtprompt in te schakelen.
Open de opdrachtprompt als administrator en kopieer en plak de volgende commandregel en druk op enter.

Code: Selecteer alles

DISM /Online /Set-ReservedStorageState /State:Enabled
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
14
Whitelisten brengt wel een risico met zich mee, die pop-ups worden immers niet voor niets getoond. Die pop-ups kan je ook negeren, whitelisten is niet aan te bevelen. Op die manier sluit je het betreffende domein geheel uit qua bescherming!

Nu er genoeg schijfruimte vrij is zou ik eerst een in-place upgrade uitvoeren via de Media Creation Tool. Hierna kan je dan altijd nog de Reserved Storage in Windows 10 inschakelen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Even over dat whitelisten: ik heb lang daarover nagedacht. Klopt het als ik dit zeg: die afbeelding van dorado komt op een of andere manier van de website zeelandnet.nl en die wordt geflagd en ook al is het een false positive, ik moet hem niet uitsluiten omdat ik dan alles van de hele website zeelandnet uitsluit? Even in mijn woorden want ik weet ook niet goed wat een domein is.

Het updaten lukt niet. De foutmelding zegt dat er een setup bezig is. Kan dat niet vinden in het scherm van Windows Update. Heb de laptop uitgezet en opnieuw aangezet en de MediaCreationTool opnieuw laten lopen, maar dezelfde melding verschijnt. Zie bijlage.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Update problemen & SFC Scannow corrupties”