Plaats reactie
1
Stichting Brein wil 15 december beginnen met het waarschuwen van torrentgebruikers middels een e-mail. Maar heeft daar de medewerking van providers voor nodig. De stichting zal aankloppen bij de providers waarvan de IP-adressen afkomstig zijn en vragen om de e-mail met de waarschuwing door te sturen.

Als providers dat niet doen, dan wil Brein de e-mailadressen die bij de IP-adressen horen, opvragen of vorderen en de waarschuwing zelf sturen. De stichting zegt met een klein aantal IP-adressen te beginnen en dat vervolgens op te schalen naar maximaal duizend unieke IP-adressen per maand.

"Om relevante Nederlandse IP-adressen te detecteren gebruikt BREIN speciale software die in opdracht is ontwikkeld. Elke maand worden er meerdere steekproeven op diverse titels gedaan. Niet-relevante adressen worden niet opgeslagen. Gegevens die niet worden gebruikt worden gewist en gegevens die wel worden gebruikt worden zo snel mogelijk na verzending van de voorlichtende waarschuwing gewist."

https://stichtingbrein.nl/brein-start-m ... uploaders/
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
met het waarschuwen van torrentgebruikers middels een e-mail.
Dit bericht kan onnodig wat angst veroorzaken. Het gaat niet om torrentgebruikers maar met name om torrent uploaders en downloaders die blijven seeden.

Het ligt er natuurlijk aan in hoeverre dit tot de mogelijkheden gaat behoren. Eerder oordeelde het hof in november 2019 dat Ziggo geen gegevens hoefde te verstrekken aan Dutch Film Works. Het kan zijn dat Brein dat beter aan pakt omdat in de uitspraak staat:
et hof oordeelt dat DFW te onduidelijk is over wat zij met die gegevens zal gaan doen, zodat de privacybescherming van de Ziggoklanten op dit moment zwaarder weegt. Daarom hoeft Ziggo de gegevens niet te verstrekken.
Als brein dus duidelijker kan zijn wat ze met die gegevens gaat doen is er dus kans dat die een eventuele zaak wel zal winnen.

Ziggo is een ISP en geen politieagent, het zou dus zomaar kunnen dat zij niet wensen mee te werken aan het doorsturen van e-mails naar klanten.
Maar het is wel interessant om te volgen.
Vreemd feit blijft echter dat de bevolking nog steeds thuiskopieheffing moet betalen, terwijl downloaden inmiddels verboden is en daarmee feitelijk ook de basis van deze heffing is komen te vervallen.
Greetings, Black Tiger.
3
Black Tiger schreef: Dit bericht kan onnodig wat angst veroorzaken.
Dat denk ik ook, tevens zullen oplichters hier misbruik van gaan maken middels valse e-mails zogenaamd uit naam van Brein.
Black Tiger schreef: Vreemd feit blijft echter dat de bevolking nog steeds thuiskopieheffing moet betalen, terwijl downloaden inmiddels verboden is en daarmee feitelijk ook de basis van deze heffing is komen te vervallen.

Inderdaad, maar de overheid / politiek heeft er in 2015 voor gekozen om de thuiskopieheffing alleen te verlagen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Inderdaad, maar de overheid / politiek heeft er in 2015 voor gekozen om de thuiskopieheffing alleen te verlagen.
Hetgeen dus ook niet correct is.
Nu weet ik wel dat je als bedrijf die heffing terug kunt vorderen, maar dan moet je wel aantonen dat je de telefoon en je harddisks bijv. niet gaat gebruiken voor kopiëren. Dat is voor bedrijven wel enigszins te doen maar door de tijd die daar in gaat zitten kost het meer dan dat het opbrengt.

De regering wil altijd zwart/wit wetgevingen maken, maar zo gauw het ergens geld in de lade brengt ten nadele van de burgers, wordt kan het wel opeens een grijs gebied worden. Net zoals je bijv. voor 2 bekeuringen die je gelijktijdig krijgt 2x administratiekosten moet betalen. Terwijl feitelijk de verbalisant de administratie doet en de rest voor 99% door een computer geregeld wordt.
Ooit is door een rechter een uitspraak gedaan bij een kabelbedrijf dat administratiekosten van 10 gulden te duur was en 2,50 meer dan redelijk was. Dat ging om administratiekosten voor het versturen van een acceptgiro.
Maar nu de overheid het doet zijn opeens administratiekosten voor het versturen van een incasso van maar liefst 9 euro volgens de overheid redelijk? Zo zijn er wel meer voorbeelden, ook niet-financieel.

En dan vindt men het vreemd dat het vertrouwen in de overheid alsmaar slinkt....
Greetings, Black Tiger.
5
Wat betreft de overheid kan je een hele waslijst samenstellen met zaken die niet correct zijn. De verhoging van van het BTW-tarief van 19 naar 21% zou bijvoorbeeld ook maar tijdelijk zijn. Dus ik begrijp het ook wel dat het vertrouwen in de overheid is afgenomen.

Nog - ver - voor de thuiskopieheffing bestelde ik CD's en DVD's al in Duitsland, als er op computerbeurzen niets leuks te koop was. Later met de thuiskopieheffing kon je zelfs zonder verzendkosten bestellen bij een bepaald bedrag, dat scheelde toen wel. Opus was dat dacht ik, die zat toen nog in Duitsland of ik ben ik de war met een ander bedrijf.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Ja klopt, ik haalde ze zelf ook op beurzen of nadien zelf halen in Duitsland of bestellen via Opus. Dus je bent niet in de war. ;)
Greetings, Black Tiger.
8
Dit is zeker een interessant artikel, vooral dat Ziggo en KPN een samenwerking met Brein niet uitsluiten. De kleinere providers zijn daar stelliger in om geen verlengstuk van deze stichting te willen zijn.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft het plan van Brein om torrentgebruikers te waarschuwen niet getoetst vanwege tijdgebrek. Brein diende een vergunningaanvraag in, maar een vergunning is bij dit soort zaken nooit noodzakelijk, zegt de AP.
https://tweakers.net/nieuws/175334/ap-h ... oetst.html
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
We zullen zien. Ik denk dat het er aan zal liggen wat de inhoud is van de mail en het verzoek van Brein en de wijze waarop dat gedaan is.
Echter ben wel benieuwd als er klachten komen bij de AP want dat kan wel degelijk. Een e-mail adres is namelijk wel een persoonsgegeven onder de AVG wetgeving en mag als zodanig ook niet misbruikt worden.
Ik kan me daarom wel voorstellen dat de nodige providers niet hier aan willen meewerken en het op een rechtszaak zullen laten aan komen als Brein die zou willen starten.
Men kan immers ook bedrijven niet zomaar verplichten iets door te sturen naar klanten.

Interessante ontwikkelingen allemaal.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Nieuwe artikelen & algemeen nieuws op computergebied”