Plaats reactie
1
Ik ben hier al wat vertrouwd op het "netwerkenforum", dus hier mijn vraag. ;)

Ik zou graag, als ik op verplaatsing ben (= niet verbonden met mijn thuisnetwerk), toch (via internet) verbonden zijn met mijn lokaal thuisnetwerk.
Ik had gedacht aan een VPN, maar ik hou graag alles open, dus als er een andere mogelijkheid is dan hoor ik dat graag.
Dus zou het mogelijk zijn om een vpn-verbinding te maken met mijn volledige thuisnetwerk?
Zodat het eigenlijk lijkt of ik me toch in het netwerk bevind.
En zodat ik dan ook aan alle, met het thuisnetwerk verbonden apparaten, kan.

Ik hoor het graag!
2
Volgens mij is dat wel mogelijk wat jij wilt. Maar ik moet eerlijk bekennen me nooit met VPN verbindingen bezig gehouden te hebben.
Dus ik moet helaas verstek laten gaan. Vermoedelijk is er wel iemand anders hier aanwezig die je wel kan helpen, want tegenwoordig zijn er meerder mensen toch bezig met het opzetten van een VPN.

Ik zal in elk geval meelezen om er iets van op te steken.
Een andere optie is bijvoorbeeld teamviewer of remote desktop, maar dat werkt niet op alle apparatuur.
Greetings, Black Tiger.
3
Goedemorgen,

Dit is inderdaad mogelijk, voor de configuratie van het huidige netwerk zal dit wel enige verandering met zich meebrengen. Hieronder een optie zonder gebruik te maken van VPN.
Momenteel zal de router wellicht dynamische IP-adressen (DHCP) toekennen aan alle aangesloten apparaten. Dit zal je dan moeten veranderen in (vaste) statische IP-adressen, zodat alle apparaten altijd hetzelfde IP-adres binnen het netwerk hebben.

Vervolgens zal je portforwarding moeten toepassen, raadpleeg hiervoor de handleiding van de Router aangezien die bij elk model weer andere handelingen vereist. Het komt er in ieder geval op neer dat je poorten aan de interne IP-adressen gaat koppelen zodat de router weet dat externe (inkomende) verbindingen toegelaten moeten worden. Kies bij de portforwarding altijd voor TCP, niet voor UDP. Deze laatste is immers minder betrouwbaar, voor meer informatie kan je dit artikel eens raadplegen.

Stel je hebt bijvoorbeeld een NAS in je netwerk het statische (192.168.1.101) als IP-adres gegeven. In de router koppel je deze vervolgens aan één van de beschikbare "registered ports", dus bijvoorbeeld 2000. Vanaf het internet kan je de NAS nu bereiken via het WAN-IP gevolgd door het poortnummer. Als 10.20.30.40 het toegekende IP-adres van je provider is kan je extern via 10.20.30.30:2000 de NAS benaderen.

Qua veiligheid van je interne netwerk is het natuurlijk wel raadzaam om deze aan te scherpen, het forwarden van poorten brengt natuurlijk wel enigzins risico met zich mee. Zo is het bijvoorbeeld wel verstandig om de firewall-opties van de router eens na te lopen. Ook het gebruik van softwarematige firewalls (i.p.v. de Windows firewall) op de lokale computers is wel aan te raden.

---->

Mocht je toch je thuisnetwerk via VPN toegankelijk willen maken kan dat ook. Daarvoor zijn er diverse oplossingen, mocht je bijvoorbeeld nog een oude router hebben liggen kan je eens spelen met de Tomato firmware. Op deze pagina kan je controleren of de betreffende router compatibel is. Voor het configureren van Tomato staat er op How-to-geek een uitgebreide handleiding. Zie onderstaande link.
http://www.howtogeek.com/60774/connect- ... nd-tomato/" onclick="window.open(this.href);return false;
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Met bovengenoemde voorbeelden (portforwarding) en instellingen kan ik je ook helpen, dus dat is verder geen probleem.
Bij diverse routers kun je ook ip adressen reserveren aan de hand van het mac adres, zo hoef je niet je apparatuur een vast ip te geven en krijgen ze toch telkens hetzelfde ip adres.
Greetings, Black Tiger.
5
Heel erg bedankt!
De laatste optie (vpn) ziet er mij wel erg interessant uit. Is er er ook een andere mogelijkheid ipv de firmware versie aan te passen (dit is een delicate zaak)
6
Goedemorgen,

Uiteraard zijn er nog wel andere opties, zo kan je bijvoorbeeld achter de router een thuisserver plaatsen. Als besturingssysteem kan je dan bijvoorbeeld Clear OS gebruiken. Dit is een veelzijdig OS hiermee kan je onder andere OpenVPN configureren om zo extern toegang tot je thuisnetwerk te krijgen. Tevens kan je dit systeem meteen inzetten als extra firewall tussen de router en het lokale netwerk.

Wellicht dat dit systeem voor jou situatie een erg mooie oplossing is, de mogelijkheden die je hebt zijn legio. Dus wellicht kan je het systeem ook direct voor andere doeleinden in je thuisnetwerk inzetten.
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Heel erg bedankt!! Een nieuwe server kopen zie ik nu nog niet echt zitten, de firmware van mijn router aanpassen is een delicate zaak?
Ik weet het ... Ik maak het u niet zo makkelijk ;) Maar is er daarbuiten nog een andere optie?
8
Goedemorgen,

Een nieuwe PC (server) kopen hoeft natuurlijk niet als je bijvoorbeeld nog ergens een oudere computer hebt staan. ClearOS is geen zwaar besturingssysteem voor de meeste toepassingen.
Je zou ook één van de huidige computers kunnen inzetten als firewall/VPN server zeg maar. Of bijvoorbeeld bij de kringloop een leuke Linksys router zoeken en die van andere firmware voorzien.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “VPN diensten (Virtual Private Network)”