Plaats reactie
1
Ik heb na lang sleutelen aan mijn boodschappenlijstje de volgende componenten bijeen gezocht voor een PC:

Moederbord - ASUS H97-PLUS (ATX socket 1150)
Processor - Intel Core i7 4771 / 3.5 GHz
Koeler - Be quiet! Dark Rock Advanced C1
Geheugen - Crucial Ballistix Sport (16GB DDR3 SDRAM 1600 MHz)
Harddisk - Seagate Barracuda ST2000DM001 (2TB 7200 RPM)
SSD - Samsung 840 EVO (250GB SATA-600)
Grafische kaart - MSI N750Ti TF 2GD5/OC
DVD speler - Samsung SH-224DB
Behuizing - Cooler Master Silencio 550
Voeding - Corsair CX Series Modular CX600M
OS - Windows 8.1 Pro 64-bit (English)
Monitor - LG 24M45D-B
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelman ... 49436%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu wil ik een NAS erbiij aanschaffen, maar ik weet totaal niet waarop ik dan moet letten.
Zou iemand me daar iets over kunnen vertellen?
Alvast dank,
Onno
2
Hallo Onno :)

Waarvoor moet de NAS dienen? Enkele voorbeelden:
- als mediacenter voor verschillende apparaten incl. TV, laptop, smartphone,...
- als Backup voor data
- als opslag van data (verschil met backup is dat de originele bestanden van toestellen verwijderd worden om plaats te ruimen voor nieuwe)
- als download medium (ook van op afstand bediend worden)

Wat voor budget heb je?

Hoe ziet je netwerk eruit (alles bekabeld, alles draadloos, met powerlines of gemixt) en waar zou je dan graag de NAS willen zetten?
3
Hallo Dave,
Ik heb een WiFi netwerk met bekabeling naar mijn werkkamer. Als het apparaat niet te veel herrie maakt zou ik hem daar willen neerzetten.
De belangriijkste functie zou zijn om 1 vaste PC(ook bekaeld in het netwerk) en 2 tot 3 laptops te back-uppen. Het liefst zou ik de schijven van de verschillende PC's automatisch spiegelen op de NAS, maar ik weet niet of je dat zo kunt inrichten. Ook zou ik graag 2 schijven hebben in de NAS, warvan de een als back-up van de ander fungeert.
Ik weet met name niets over compatibiliteit van de hardware van de NAS ten aanzien van de hardware van mijn vaste PC. Hoe zit het bijvoorbeeld met de performance van de vaste PC als er bij elke wegschrijfactie een back-up wordt gemaakt? Dendert de PC gewoon door of gaat hij wachten op de NAS?
Ik heb veel tijd gestopt in het uitzoekenn van de componenten van de PC, maar hoe de NAS in dit plaatje past is me zoals je kunt lezen totaal niet duidelijk.
Alvast bedankt voor je opmerkingen,
groet Onno
4
Het liefst zou ik de schijven van de verschillende PC's automatisch spiegelen op de NAS

Dat is niet mogelijk. Er bestaan wel programma's om data automatisch te backuppen op bepaalde tijdstippen doorheen de dag (bijvoorbeeld Cobian Backup). Oude backups kunnen dan evtl. ook automatisch gewist worden. Maar eerlijk gezegd heb ik in dergelijke programma's minder vertrouwen dan dat je alles handmatig doet.

Specifiek advies zou ik zeggen deze: http://nl.hardware.info/productinfo/204 ... cificaties" onclick="window.open(this.href);return false;
Die is geschikt voor twee schijven die gespiegeld kunnen worden. Hij moet wel bekabeld worden in het netwerk, maar kan dan ook bereikt worden door alle toestellen in het netwerk. Let wel; toestellen met draadloos internet zijn vaak erg traag bij overdracht van grote bestanden. Je mag dan al blij zijn met 5mb/s. Terwijl bekabeld netwerk met deze NAS al snel 60 - 70mb/s bereikt.
Als je je hoofdsysteem op je werkkamer hebt staan en ook de NAS daar wilt zetten moet er ook een switch of router tussen zitten. Belangrijk is dat deze gigabit aansluitingen heeft, anders wordt de snelheid opnieuw gelimiteerd. Verder zou ik 2x2Tb gebruiken en zoals je zelf inderdaad zegt de schijven spiegelen. Netgear levert daarvoor zeer makkelijke software mee die je vanaf de hoofdcomputer kan configureren.

Check winkelmandje http://nl.hardware.info/wensenlijst/744935" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes,

Dave
5
Dank voor de snelle reactie.
Ik heb 2 netwerkaansluitingen op mijn werkkamer laten aanbrengen. Ik hoef dan toch niets meer tussen de apparaten te doen?
Ik ga nu even in het mandje kijken.
Bedankt en groet Onno
6
Nee dan kan je die switch inderdaad ook weg laten. Ik neem dan aan dat die twee aansluitingen rechtstreeks met de router verbonden zijn...
8
Ik ben geen gamer. Ik ga videobeelden bewerken (analyse van sportprogramma's) en wil ook Photoshop kunnen draaien.
Misschien is de machine wel een beetje overkill, maar dan kan ik in ieder geval een paar jaartjes vooruit.

@Dave: De 2 netwerk aansluitpunten gaan inderdaad beide rechtstreeks naar de router.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “NAS, Cloudopslag & Webhosting (Servers)”