Plaats reactie
1
Help.
Ik weet niet wat er mis gaat. Ik heb een nieuwe router (Cisco EPC3925) van Ziggo ontvangen en daar in mijn netwerk mijn PC, laptop, printer, een Iomega back-up disk en een Lenovo NAS in hangen.
Heeft vroeger prima gewerkt met mijn oude router.
De laptop is prima zichtbaar net als de printer. De NAS en BU disk soms wel maar meestal (90 %) niet.
Als ik ze uit en aan zet dan zijn ze soms zichtbaar in explorer maar na een half uur niet meer.
Ik heb de modem al gereset naar factory instellingen, NAS gereset (staat wel vol met belangrijke info), BU disk gereset, etc.
Op de PC draait Netscan en die vind gewoon de alle apparaten met keurig het IP adres. Pingen van NAS en BU disk duurt wel wat lang moet ik zeggen.
Inloggen via het IP adres ; vergeet het maar. Pingen werkt (meestal) wel.
Ik weet het niet meer.
Wie wel ??
2
Weet je zeker dat je een 3925 gekregen hebt en niet een 3928? De 3925 is een iets ouder model maar vind ik persoonlijk momenteel wel nog stabieler, alhoewel ze beiden hun kuren hebben.

Wat ik zou adviseren is om het firewall gebeuren van dat modem uit te zetten. Dus in het tabblad Security, de SPI firewall uit, ipv6 protectie op aan en voor de rest niets aangevinkt.
Op de PC draait Netscan en die vind gewoon de alle apparaten met keurig het IP adres. Pingen van NAS en BU disk duurt wel wat lang moet ik zeggen.
Inloggen via het IP adres ; vergeet het maar. Pingen werkt (meestal) wel.
Vreemd. Zijn je kabels wel in orde? Want als je kunt pingen zou je ook gewoon via ip adres moeten kunnen inloggen, dan lijkt het me niet aan de modem te liggen.
Eventueel kun je ook nog proberen ipv6 uit te schakelen op je pc en dan nog eens te proberen.

Wat had je voorheen voor een router?
Greetings, Black Tiger.
3
Dank voor je reactie.
ik heb inderdaad een 3925 ; deze hangt er al een tijdje maar ik had er een Linksys router achter hangen en toen ik een nieuw modem krijg (is al weer een jaartje geleden) heb ik gewoon mijn oude router daar in geprikt.
Inmiddels de router er tussenuit gehaald ; de 3925 heeft sneller draadloos kwam ik nu pas recent achter.
Ik zal IPv6 uitzetten op de PC
In de firewall heb ik diverse keuzes :
SPI
IPv6

Block fragmented
Block Port Scan
IP flood

Ik weet niet ze allemaal doen ; ben wel een beetje huiverig over het uitzetten van de firewall ivm inbreken. Waarom zou die uit moeten ? Hoe is het netwerk dan beschermd ? En welke zouden uit moeten ?

Dirk
4
Je kunt ook je oude router er tussen laten. Dan geef je die een vast ip adres in de range van de Ziggo router, bijv. 192.168.178.2 met subnet 255.255.255.0 en gateway 192.168.178.1 en naamserver dns ook 192.168.178.1, dan kun je de kabel van de Ziggo modem insteken in de WAN poort van je Linksys.
Daarna ga je naar je Ziggo modem, en geef je daar 192.168.178.2 als DMZ in en klikt op save, dat moet dan ook werken.

Het uitschakelen van die beveiliging is maar om te testen, als het daarna werkt kun je het stuk voor stuk weer aanzetten, althans datgene wat na een fabrieksreset aan staat.

SPI firewall = Een SPI-firewall maakt gebruik van 'stateful packet inspection' om het thuisnetwerk te beschermen tegen ongewenst verkeer van buitenaf. Een SPI-firewall is geprogrammeerd om legitieme pakketten te onderscheiden voor de verschillende soorten verbindingen. Alleen pakketten die afkomstig zijn van een bekende verbinding worden toegestaan ​​door de firewall, andere zullen worden geblokkeerd.
Bovenstaande beschrijving heb ik even ergens van gekopiëerd. Voordeel is bescherming, nadeel is dat bepaalde pakketten gewoon geblokkeerd kunnen worden en zie dan maar eens uit te zoeken waarom, totdat je de SPI uitschakeld.
Block fragmented = gefragmenteerde pakketten. Kan men een soort van DDOS mee doen op je router zodat je internet verbinding dicht slibt. Is echter overbodig want dit houdt een echte DDOS toch niet tegen.
Block Port Scan = Blokkeert een poortscan, dus als iemand gaat scannen welke poorten allemaal open staan. Geen idee of dit goed werkt en hoe lang er een block gegeven wordt. Poortscans blijven toch doorgaan, gaan vaak meteen al verder nadat de blokkade weer (automatisch) opgeheven is, dus heeft ook niet echt zo gek veel zin.
IP flood = Bijna hetzelfde als boven. Nadeel hiervan is dat als jij bijv. een game hebt draaien en als server fungeert, zodat meerdere spelers bij je kunnen inloggen, of een andere applicatie waardoor er veel ip verkeer naar je machine toegaat, dit geblokkeerd kan worden door deze ip flood protectie.

Het is dus maar wat je wilt. Maar tijdelijk uitschakelen om te testen kan nooit kwaad.
Greetings, Black Tiger.
5
Thanks black tiger,

Eerst alles uitgezet en toen draaide alles perfect ; voor de zekerheid alles opnieuw opgestart.
Daarna de firewall weer aangezet en router opnieuw opgestart.
Daarna PC opnieuw opnieuw opgestart.
Alles draait perfect. Zit dus blijkbaar in de IPv6.
Heeft dit protocol enige toegevoegde waarde anders laat ik hem lekker uitstaan.

Veel dank alvast !

Dirk
6
Nou... voor de pc niet.
Het is zo dat ipv4 op raakt en men daardoor ipv6 gaat gebruiken. Van de andere kant gebeurt dit alleen maar extern en gebruikt men achter een router toch altijd de ipv4 en geen ipv6.
Dus een toegevoegde waarde heeft het niet, het is eerder een voorbereiding voor de toekomst en wordt dus feitelijk niet gebruikt in je thuisnetwerk.
Als het zo goed werkt, houden zo. :goed:
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “NAS, Cloudopslag & Webhosting (Servers)”