Plaats reactie
1
Een extensie die op het testforum probleemloos werkte heeft hier voor diverse (onherstelbare) problemen gezorgd. Die zelfs met behulp van de support van phpBB niet zomaar verholpen konden worden. Hierdoor was ik genoodzaakt om terug te vallen op een back-up van afgelopen donderdag 12:00.

Helaas zijn hierdoor wel enige topics en reacties verloren gegaan. Het was dus of kiezen om nu deze back-up nu terug te plaatsen of doorzoeken naar een mogelijke oplossing, met het risico dat ik op een later tijdstip alsnog een back-up zou moeten terugplaatsen. Met als gevolg dat er nog meer content verloren zou gaan.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Ik zie bijvoorbeeld dat er een topic van pearl verloren is gegaan.
De titel van dat topic was: "Steeds opnieuw moeten aanmelden." Mogelijk is dat probleem intussen opgelost door het terugzetten van de back-up.
Dit was de link naar het topic van pearl: viewtopic.php?t=22751
Als je daar nu op klikt, dan krijg je de melding: "Het opgevraagde onderwerp bestaat niet."


Zelf merkte ik dat op vrijdagmiddag (18-09-2020) om circa 14:00 uur het forum onbereikbaar was: Afbeelding Maar goed, het forum is weer in de lucht. Hoera!
3
porrelaar schreef: 20 sep 2020 12:49 Ik zie bijvoorbeeld dat er een topic van pearl verloren is gegaan.
De titel van dat topic was: "Steeds opnieuw moeten aanmelden." Mogelijk is dat probleem intussen opgelost door het terugzetten van de back-up.
Inderdaad is dat topic van pearl verloren gegaan, net als een aantal reacties bij andere topics. Ik had eerder ook al een back-up teruggeplaatst, toen opende pearl dat topic. Het probleem met aanmelden heeft daar ook mee te maken. Na het terugplaatsen van een back-up is de sessie-ID niet meer geldig en verschijnt er een foutmelding. Dit kan gedurende het herstelproces meerdere malen voorkomen, ook als het forum nog in onderhoudsmodus staat bij een herstelprocedure.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Dju. Jammer om te horen dat het niet gelukt is, zelfs niet met de phpbb support en dat zijn toch ook niet de minsten.
Maar inderdaad beter deze backup terug als nog langer wachten.
Greetings, Black Tiger.
5
Door de jaren heen heeft YouTube BBcode zeker twee keer een andere HTML-vervanging gekregen. Ik weet niet of het kan, maar heb het idee dat de BBcode hierdoor op meerdere manieren in de database is geparsed. Ook is er een keer een verandering in de URL van YouTube doorgevoerd, dit was toen ook een heel gedoe waar geen easy-fix voor was. [mention]iEscape[/mention] heeft toen heel wat links handmatig aangepast.

Het feit dat de MediaEmbedPlugin niet compatibel te maken is met de oude BBcode geeft eigenlijk al aan dat het een complex iets is.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Hmmz... misschien is dat dan ook de reden dat IPB (Invision) als een van de eersten stopt met bbcode parsing ondersteuning, oftewel bbcode is deprecated in hun ogen.
Emoticons worden nu op andere wijze gebruikt en quote etc. via de moderne editor die dus ook youtube links gewoon kan embedden.

Ik was daar eerst op tegen, maar als je dit soort dingen ziet is er toch wel iets te zeggen voor modernisering wat dat betreft.
Greetings, Black Tiger.
7
Dat is heel goed mogelijk dat IPB hierdoor het gebruik van BBcode uitfaseert in toekomstige versies. Wat betreft phpBB is het wel lastig om te moderniseren met handige extensies. Ik heb daarom maar weer een knop aangemaakt om YouTube-video's te embedden met de identifier.

Een nieuwe BBcode die de volledige URL verwerkt maakt het wellicht nog onoverzichtelijker, in de database dan. Moeilijk dilemma, want je wil het voor de forumgebruikers zo makkelijk mogelijk maken...
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Niet in toekomstige versies. Dat is al gebeurt. IPB 4.5.x ondersteund geen bbcode meer, dat is ook de reden dat ik niet geupgrade heb.
Als je upgrade kun je wel nog kiezen om de bbcode nog wel te ondersteunen of niet, dus het kan dan nog wel, maar hoe lang nog? Een verse 4.5.x. installatie ondersteund het in elk geval niet meer.

Ergens irriteert het me wel omdat je bij de smilies die met bbcode worden aangeroepen vaak vele leukere er tussen hebt dan bij de moderne emoticons, dus ben zelf wel voorstander van een combinatie zoals het nu is.
Moeilijk dilemma, want je wil het voor de forumgebruikers zo makkelijk mogelijk maken...
Dat vond IPB dus geen moeilijk dilemma, want het gemakkelijkst is als je ergens op klikken kunt, daarom werd Windows ook zo populair.
En in de editor kun je dus alles, quotes, smilies, links, afbeeldingen, net zoals hier, alleen zitten hier dan de smilies nog niet in de editor omdat phpBB van een andere editor gebruik maakt.
Greetings, Black Tiger.
9
Black Tiger schreef:Als je upgrade kun je wel nog kiezen om de bbcode nog wel te ondersteunen of niet, dus het kan dan nog wel, maar hoe lang nog? Een verse 4.5.x. installatie ondersteund het in elk geval niet meer.
En hoe zit dat met eerder geplaatste BBcode, vervalt alleen het gebruik of ook de weergave ervan? Ik gok haast op het laatste, en dat is dan wel een groot probleem voor menig fora dat al jaren bestaat.
Black Tiger schreef: En in de editor kun je dus alles, quotes, smilies, links, afbeeldingen, net zoals hier, alleen zitten hier dan de smilies nog niet in de editor omdat phpBB van een andere editor gebruik maakt.
Om die reden ben ik momenteel ook bezig met een nieuw thema, met de mogelijkheid om een WYSIWIG editor in combinatie met BBcode te gebruiken. phpBB zie ik niet zo snel afstappen van het gebruik van BBcode. Hoe dat bij XenForo of vBulletin zit weet ik echter niet? Niet dat ik vBulletin als alternatief zie voor phpBB, maar XenForo wel.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
En hoe zit dat met eerder geplaatste BBcode, vervalt alleen het gebruik of ook de weergave ervan?
Als je upgrade, dan blijft dus alles hetzelfde vooralsnog. BBcode moet geparsed worden. Als de parsing ondersteuning dan gaat vervallen, dan zal de weergaven van bestaande nog wel goed zijn omdat die al geparsed zijn, vandaar ook jouw database probleem. Maar eventuele custom aanwezige bbcode of gewoon bbcode in zijn algemeen kun je niet meer gebruiken. Van de andere kant... terugdenkend aan jouw databaseprobleem... in die geparste regels zit wel nog een stukje bbcode, dus is er misschien toch de kans dat het niet meer zichtbaar is in oude posts. Hmmz...

In verse installaties kun je in elk geval helemaal geen bbcode meer gebruiken omdat er niet meer geparsed wordt, maar kun je wel alles via de editor doen.

Echter ik heb wel gemerkt dat stel je quote iets, en je wilt het dan verbeteren omdat er een fout in zit, dit schier ondoenlijk is. Zou makkelijk moeten zijn maar is bijna niet te doen.
Terwijl dat bij de bbcode quote heel eenvoudig is.

V.w.b. smilies heb ik me volgens mij vergist. Volgens mij gaat dat niet met bbcode omdat je :naam: doet voor een custom smilie en daar zit geen bbcode aan vast. Denk ik!
Greetings, Black Tiger.
11
Black Tiger schreef:in die geparste regels zit wel nog een stukje bbcode, dus is er misschien toch de kans dat het niet meer zichtbaar is in oude posts. Hmmz...

Hier schuilt denk ook het probleem, ik weet het niet meer zeker maar CT! draaide op phpBB2 en kon niet eens upgraden naar phpBB 3.0.x zonder verminking van potsts. PCM draaide in die tijd (ook) op een hele oude versie van vBulletin (net als CID e.a. fora van HUB uitgevers destijds), en daar was ook geen (normale) versie upgrade - meer - mogelijk, of niet wenselijk meer?

[mention]Chato[/mention] heeft zelfs een proof-of-concept geplaatst op het forum van PCM hoe hij berichten kon posten uit naam van een Admin of Moderator. Nooit is daar iets mee gedaan, behalve het verwijderen van de POC, en het sluiten van de topics.

Maar nu wijk ik aardig af van het oorspronkelijke onderwerp...
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Modernisering is niet altijd handig als er geen backwards compatibiliteit is.

Even terugkomend op dat andere verhaal.
In VB2 zaten nog wat lekken, een van de grotere problemen, net als bij andere forums, was dat de wachtwoorden toen gewoon plain in de database zaten net als bij andere forum software. Als een hoster dan de basedir bescherming actief had (gebeurde in die tijd vaker), kon je sowieso als klant met account op die server bij de database van andere klanten komen en dus wachtwoorden uitlezen. Niet alleen bij VB. Maar vB2 heeft ook regelmatig gaten gehad.
Maar da's inderdaad een ander verhaal.
Greetings, Black Tiger.
13
Dat is inderdaad het heikele punt als er backwards geen compatibiliteit is. Ergens snap ik ook niet waarom de oude BBcode voor YouTube niet naast de BBcode van de Media Embed Plugin kan bestaan. Er worden immers twee verschillende tags gebruikt, ook werkte de plugin niet met de {identifier} maar met de volledige URL. Logischerwijs zou je denken dat:

Code: Selecteer alles

[youtube]8UXircX3VdM[/youtube]
niet kan conflicteren met

Code: Selecteer alles

[media]https://youtu.be/8UXircX3VdM[/media]
Na alle topics nog eens nagelezen te hebben moet het toch mogelijk zijn in deze situatie. MattF refereert aan de startpost om bovenstaande te converteren.
So I'm left not sure how useful this could really be in a general sense. Yes the OP has a conversion from [ youtube ]xxxxxxxx[ /youtube ] to [media]..URL/v/xxxxxxxx[/media]. But I dont see a way to make an overall converter for everything. So I feel like Stephen Hawking here...unable to find a unified theory of everything.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
14
Hoi Ted.

Ja zou je zeggen, maar er zit nog een tussenliggende regel in na het parsen.

Maar ik snapte dat niet goed of het inderdaad wel kon vanwege dit stukje:
But I dont see a way to make an overall converter for everything. So I feel like Stephen Hawking here...unable to find a unified theory of everything.
Greetings, Black Tiger.
15
Black Tiger schreef: 26 sep 2020 18:45 Ja zou je zeggen, maar er zit nog een tussenliggende regel in na het parsen.
Lokaal heb ik een nu XAMMP geïnstalleerd met 5 DB's met de content van dit forum. Hier ga ik eens de verschillende opties op los laten, dit zou niet mogen verschillen van een online (shared) hosting / server. Het Stephen Hawking stukje slaat niet op de BBcode uit post #14, want MattF geeft dit als voorbeeld dat het daarbij wel moet lukken?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Forum feedback & mededelingen”