Plaats reactie
16
De driver van Samsung zorg voor betere prestaties dan deze van Microsoft.
Rick13 schreef: 11 okt 2020 22:57 Ja, is idd van mijn vaders pc. Vanwaar je vraag?
Wou dat even zeker weten wat het topic waarnaar je verwijst op piep.comp.nl is blijkbaar verdwenen
Groetjes Dasle
17
Aha, ik heb PeterJ een privé bericht verstuurd. Dat het topic op piepende computer nog even open mag staan.

Ik begrijp dat de originele drivers het beste werken. (Snelheid)
Maar geeft het ook problemen met een onstabiele pc.
De divers van Microsoft zijn wel een stuk beter dan vroeger.
Wat is jouw ervaring?
18
De drivers van Microsoft zorgen zover ik weet niet direct voor een onstabiele pc, althans niet voor de werking van je NVMe drive.
Voor chipset en andere drivers kun je soms wel eens problemen tegen komen. Ben je momenteel nog bij je vader bij de pc?
Groetjes Dasle
19
In het verleden (en nog steeds) was ik ook geen fan van videokaart drivers van Microsoft. Minder snel/stabiel.

Ik zit er morgen weer achter.
20
Ken je een beetje de weg in het BIOS van dat moederbord van je vaders pc?
Dan gaan we kijken of we de snelheid van het geheugen lager kunnen instellen, in deze pc zit een AMD Ryzen 5 2400G processor.
Deze ondersteund officieel een snelheid van 2933MHz en denk dat we daar het probleem moeten zoeken, het probleem is niet gelijk het geheugen maar de geheugen controller in de CPU die maar tot 2933MHz aankan.
Groetjes Dasle
21
Dat zou goed kunnen.
Ik zou even moeten zoeken in de bios.
Tegenwoordig eufi ;)

Maar ik durf het zeker aan met mijn pc kennis.
Dus je denkt aan underclocking van de ram snelheid.
22
Rick13 schreef: 11 okt 2020 23:49 Dus je denkt aan underclocking van de ram snelheid.
Zo kan je het idd zien, dan zullen we morgen even kijken welke XMP profielen er in het BIOS worden weergegeven en waar je uit kan kiezen.
Mocht het zo opgelost zijn is dat de makkelijkste manier, anders zijn er nog andere opties.
Vaak kom je het tegen dat bij een Ryzen uit de eerste generatie een snelheid van 3000MHz niet wil werken en een lagere vaak wel.
Groetjes Dasle
23
Is goed :good:

Ik zal morgen is kijken.
Anders kan je ook waardes opgeven/intypen natuurlijk.

Het enigste wat ik vreemd vind. Is dat de pc wel via Windows op de normale manier herstart kan worden.
Ik zou dan verwachten dat niks meer reageert..
25
De driver ziet er nu goed uit, je hebt nu XMP 2.0 Profile 1 geselecteerd zet deze eens op AUTO hoe loopt de pc dan?
Kijk dan ook eens in taakbeheer bij geheugen naar de snelheid van het geheugen.
Groetjes Dasle
26
Ik ga vanaf morgen op vakantie t/m zaterdag (als de horeca open blijft i.v.m. de nieuwe maatregelen)
Daarna ga ik er verder mee aan de slag.
Bedankt voor je hulp voor zover :dank:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”